Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanvittig at veien til Snøheim skal rives


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Selv om du skriver uten sammenligning for.... Så er det indirekte det du gjør. Dette skal være en nasjonalpark. Grunnlaget for nasjonalpark der er villmark og dyreliv. Dette rimer dårlig med barnevogn etc.... Har ikke noe i mot barnevogn, men jeg mener det ikke er et argument i denne debatten. Det er så mange andre fine steder for sykkel og barnevogn, og i alle fall for meg gjør det noe med naturopplevelsen. Jeg er liksom ikke skikkelig på fjellet når jeg sykler / går fra Spranget til Rondvassbu. Noen andre som har den samme følelsen?

For meg er ikke friluftsliv ensbetydene med behovet for å være "skikkelig på fjellet".

Jeg kan ha like stor eller større opplevelse av en ettermiddagstur etter jobb, som en heldags fjelltur i en nasjonalpark. Om nærmeste bilveg er 500 m eller 10 km unna er ikke avgjørende :D

Jeg har hatt mange fine naturopplevelser på sykkel, og å gjøre en nasjonalpark lettere tilgjengelig for syklister når veien allerede ligger der synes jeg er greitt.

Forøvrig foreslår nå Naturvernforbundet endel bynære områder, bl.a. Moldemarka, som nasjonalparker, med hovedhensikt å bevare disse områdenes rekreasjonsverdi for framtida . Dette synes jeg er prisverdig.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

For meg er ikke friluftsliv ensbetydene med behovet for å være "skikkelig på fjellet".Geir

Ikke for meg heller, men at høyfjellsnasjonalparkene i Sør_Norge ikke er så gjennomtrådet med veier synes jeg er veldig positivit. Jeg er glad det finnes begge deler. Og den urørte villmarka er definitivt på vikende front, og det var denne ene veien som var spørsmålet..

De andre høyfjellsnasjonalparkene våre?

Jotunheimen er rimelig perforert av veier, og ingen kommer vel til å bli fjernet.

Vesle Rondane har også ganske mye vei.

Hardangervidda har det ene traktorslepet som går over vidda.

Å sykle fra Spranget og inn til Rondvassbu er friluftsliv, men ikke stort større naturopplevelse enn å sykle på stølsveiene i nabolaget mitt. Forskjellen er at førstnevnte skal være en høyfjellsnasjonalpark.

Jeg synes det er bedre å ikke verne alt for mye som nasjonalpark og heller la det som vernes få et minst mulig tilrettelagt preg.

For det er jo kun snakk om noen få steder, ikke at man skal begynne å rive veier og anlegg i stor stil. Tendensen i det store og hele vil uansett bli en fortsatt utbygging og tilrettelegging - derfor så viktig med disse få unntakene.

Synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en først bruke penger, gjenlegg veien fra kantene og la det ligge igjen 2-3 meter gang-/sykkelvei i midten.

Uten sammenligning forøvrig: dette ble gjort med en anleggsvei i Moldemarka. Dette har "åpna" marka for nye grupper (sykkel, barnevogner o.l.), samtidig som slitasjen ellers blir redusert. Estetisk er det langt bedre enn en fullskala anleggsvei.

Geir

Noe slikt blir nok gjort med ringveien i skytefeltet. Og før de tar Snøheimveien. Men inn til Snøheim har du også det gamle slepet som ble brukt i fbm. med bygging og drift av hytta, som er aktuelt å la ligge som gå- og sykkelsti (det ble kjørt med lastebil da de bygde) , derved er ikke det noen grunn til å beholde noe av nyveien. Det ligger også strømkabel under gammelveien, så her må man av og til inn med inngrep, om linken på Snøhetta fortsatt skal være i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalbefolkningen har, vil jeg påstå, aldri overordnede nasjonale tanker i hodet, og vil tenke og handle lokalt, og hvis alle gjør det får vi ikke noen unntak noe sted.
Nå er det uansett av allmenn lokal oppfatning at veien bør stå, og jeg mener at det bør tas til etterretning. La oss som bor i området bestemme dette, vi har selv såpass god dømmekraft og vi tar faktisk hensyn til faunaen. Det er jo tross alt en turistattraksjon der oppe. Desverre tror ikke alle miljøbyråkrater som desverre har fått alt for stor makt (og er lite representative for folk flest), at vi skjønner vårt eget beste ute på landsbygda.

Og jeg som både er lokalbefolkning og miljøbyråkrat. Om jeg hamrer eller hamres...

Gjest:

Lokalbefolkningen er ikke så entydig som du tror. Husk at bygdedyret i Oppdal kjører tulling med snøscooter i nasjonalparken på Dovrefjell og i landskapsvernområdet i Trollheimen (diverse spor og direkteobservasjoner nå i vinter/påska, dessverre) og vil kjøre bil til Snøheim. De som mener noe annet har liten lyst til å stikke fram hodet, naturlig nok. I Dovre og Lesja har ikke slektningene fått samme smaken for scooter ennå, heldigvis.

En skikkelig (ikke nett eller telefon) opinionsundersøkelse over disse temaene i aktuelle kommuner skulle vært interessant å sett. Trolig et flertall for vei, men slett ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, du skriver "Å sykle fra Spranget og inn til Rondvassbu er friluftsliv, men ikke stort større naturopplevelse enn å sykle på stølsveiene i nabolaget mitt. Forskjellen er at førstnevnte skal være en høyfjellsnasjonalpark".

Kanskje, for ellers er det ingen forskjell hvis du legger lista der. Det er så mye folk som trasker i fjellet rundt Snøheim, at det ikke kan kalles naturopplevelse. Samme gjelder mange av dalene i Jotunheimen, over Besseggen osv. Om det finnes en grusvei eller ikke betyr jo ingen verdens ting. Det er forsvinnende liten forskjell mellom grusveier og opptråkkede stier merket med T'er og skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: Jeg har vært i området rundt Snøheim 5-6 ganger til alle sesongens tider (utenom vinterstid) og har aldri vært plaget av spesielt mye folk, og i alle fall ikke annet enn rett rundt parkerinsplassen. Tvert i mot har det vært relativt lite folk, og langt mindre enn på Piggen eller Besseggen. Det er vel ikke grunn til å tro at et slikt tiltak for å tilbakeføre området vil bidra til at det blir mer folk på få områder. Kanskje trafikken blir enda mer spredd?

Det er dessuten mulig at det bare er meg, men naturopplevelsen påvirkes på en annen måte av å møte en familie i fjellsko på tur enn noen som triller en barnevogn på en vei, raser på en mountainbike etc. Ikke noe vondt om noen av disse, men det kanskje mer snakk om følelsen av å være ute i naturen og ikke rett ved en menneskbygd vei enn det å være mutters alene...

Det er trivelig med folk i fjellet, og som jeg har skrevet mange ganger tidligere, uten å ville hetse noen: Ofte sitter jeg med en følelse av at de som er villig til å "ofre" litt mer slit for å komme seg ut i naturen er ofte de som setter størst pris på den. (PS! Merk ofte, jeg vet det finnes unntak av ulike årsaker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er dessuten mulig at det bare er meg, men naturopplevelsen påvirkes på en annen måte av å møte en familie i fjellsko på tur enn noen som triller en barnevogn på en vei, raser på en mountainbike etc. Ikke noe vondt om noen av disse, men det kanskje mer snakk om følelsen av å være ute i naturen og ikke rett ved en menneskbygd vei enn det å være mutters alene...

Det er trivelig med folk i fjellet, og som jeg har skrevet mange ganger tidligere, uten å ville hetse noen: Ofte sitter jeg med en følelse av at de som er villig til å "ofre" litt mer slit for å komme seg ut i naturen er ofte de som setter størst pris på den. (PS! Merk ofte, jeg vet det finnes unntak av ulike årsaker!)

Mener du med dette at det er mer slitsomt å gå enn å sykle terrengsykkel.

Eller, har du prøvd å trille barnevogn i bratt motbakke :D

Kanskje litt "off topic", men jeg kunne ikke dy meg :D

Gjeste-Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du mener med "spesielt mye folk". Hvis jeg i løpet av en dagstur i fjellet treffer på mer enn 10-15 personer, har jeg truffet på mye folk. På turen min i Snøhetta-massivet i 2003 traff jeg sikkert på 50-100 personer. Og det er mye folk. Føles omtrent som å gå tur i nabolaget.

Hvorfor skal det være et slit å komme seg ut i naturen?? På vestlandet finner man traktorveier/setreveier opp til en mengde daler. Naturskjønne veier som har fått gro til. De er oppbygde for å drenere vann på sidene, men fine likevel. De er praktiske å sykle på, for den som ønsker det. Noen kjører bil, andre går. De gir enkel tilgang til fjellet, uten at noen syns de er stygge. De er en del av landskapet. Sånn kan det også være andre steder. Ikke alle veier trenger å være stygge. Dyrene vil heller ikke finne dei farlige, så lenge det ikke kjører biler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være et slit å komme seg ut i naturen??

Da misforstår du. Det skal ikke på død og liv være vanskelig å komme seg ut i naturen. Men det er viktig å bevare litt villmark og større uberørte områder. Det vil bli litt slit å komme seg inn i hjertet av Dovrefjell nasjonalpark ja, men ikke å komme seg ut i naturen. Det er da natur før du er oppe på Snøhetta???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og jeg som både er lokalbefolkning og miljøbyråkrat. Om jeg hamrer eller hamres...

Gjest:

Lokalbefolkningen er ikke så entydig som du tror. Husk at bygdedyret i Oppdal kjører tulling med snøscooter i nasjonalparken på Dovrefjell og i landskapsvernområdet i Trollheimen (diverse spor og direkteobservasjoner nå i vinter/påska, dessverre) og vil kjøre bil til Snøheim. De som mener noe annet har liten lyst til å stikke fram hodet, naturlig nok. I Dovre og Lesja har ikke slektningene fått samme smaken for scooter ennå, heldigvis.

En skikkelig (ikke nett eller telefon) opinionsundersøkelse over disse temaene i aktuelle kommuner skulle vært interessant å sett. Trolig et flertall for vei, men slett ikke sikkert.

Man behøver absolutt ikke være noe bygdedyr for å ønske åpen vei innover til Snøheim. Jeg kjenner flere "scooter-hatere" som ønsker denne veien åpen, og også en del som generelt reflekterer svært mye før de kommer med meninger. At det blir noen uheldige episoder er vel ikke til å unngå med tanke på hvor mange scootere det finnes og hvilke begrensede muligheter man har for lovlig ferdsel med den. Dovre og Lesja er på vei etter Oppdal når det gjelder snøscootere forresten. Problemet er at det ofte dreier seg om uregistrerte snøscootere, for hvem gidder egentlig betale 25 000 i avgifter til staten når det likevel er forbudt å bruke ? Men det er forsåvidt en annen diskusjon.

Det er et stort problem med dalende interesse for tradisjonelt friluftsliv, folk søker fart og spenning. Det får man ikke ved å vandre mil etter mil innover flate vidder. Topptur derimot er ypperlig siden det både gir trening og fart/spenning. Og det er jo ekstra stas når man kan nå topper over 2000 m med plastikksko. Skal man få folk ut i aktivitet nytter det ikke å "drømme" seg tilbake til tiden hvor alle gikk med nikkers og anorakk. Noen gjør det likevel, og det er tydelig at nikkersadelen til tider henger som et tykt jernteppe over dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo ekstra stas når man kan nå topper over 2000 m med plastikksko. Skal man få folk ut i aktivitet nytter det ikke å "drømme" seg tilbake til tiden hvor alle gikk med nikkers og anorakk. Noen gjør det likevel, og det er tydelig at nikkersadelen til tider henger som et tykt jernteppe over dette forumet.

Jeg er ingen ekstremsportutøver, men samtidig så langt fra nikkersadel jeg kan tenke meg. Dette handler ikke om motstand mot fartsfylte aktiviteter, men om å konservere / bevare noen få større naturområder på høyfjellet i Sør Norge.

Hvis alle som er glad i alternative former for friluftsliv ikke har noen form for varme og vernetanke ovenfor naturen, ja da er jeg litt skremt. Jeg håper inderlig at også utøvere av ulike former for friluftsliv er glad i naturen.

Jeg har fulgt med på dette forumet fra dag 1 og det er mange mennesker her som er glade i naturen og som er opptatt av naturvern, men ikke så veldig mange som jeg føler passer inn i kategorien nikkersadel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er prisverdig at veien fjernes.

Rehabiliteringen av skytefeltet er jo uansett totalt sett et kjempeløft.

I sammenhengen blir veien til Snøheim tross alt bare en begrensa bit. Husker ikke hvor mange kilometer vei det totalt er bygget i skytefeltet, men det er mange. Viktig derfor at det jobbes godt med metoder for rehabiliteringen. Carls bilde er lovende selv om det virket litt unaturlig med slike "microdødisgroper".

Viktig også som prinsipp at et slikt område etter bruk skal tilbakeføres. Det vil trolig gjøre at en begrenser inngrepene til det strengt nødvendige og at en velger løsninger som letter tilbakeføring. Har dere forresten lagt merke til at kabelen til Snøhetta er fornyet ? Har ikke sett resultatet selv, men fikk et meget solid inntrykk av forsvarets folk som jobba med planer og krav til arbeidsmetoder for det prosjektet. Lovende for de andre jobbene som skal gjøres ! :D

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye folk som trasker i fjellet rundt Snøheim, at det ikke kan kalles naturopplevelse.

Vi lå i telt ved Snøheim i flere døgn i forbindelse med toppturer på Dovre. På disse dagene så vi ikke et eneste menneske.

Ellers synes jeg det bildet som Carl har lagt inn viser forbausende vellykket tilbakeføring av et veianlegg til den opprinnelige natur.

Etter de innlegg jeg har lest både på denne tråden og ikke minst om snøscooterkjøring, tror jeg vi mennesker opplever natur på så forskjellige måter at vi har ingen mulighet til å forstå hverandre. Opplevelsen skjer i vårt indre. For meg er bare bevisstheten om at det finnes en urørt ødemark bak blånene, en verdi i seg selv. Og det, selv om jeg aldri skulle komme dit. Jeg tror de fleste elskere av urørt natur vil føle at den egn som er vanskelig tilgjengelig gir en større opplevelse enn den lett tilgjengelige. Som Zapffe så godt uttrykker det – ”verdien gror i forsakelsens jord”. Hvem vil finne turen til f eks Bruraskaret i Romsdalen som en flott opplevelse hvis det gikk bilvei dit som det ble foreslått bygget for noen år tilbake? Eller gondolbane til Store Skagastølstind?

Jeg skal ærlig innrømme at vi benyttet veien til Snøheim da vi lå der inne. Men om den ikke hadde vært der, hadde turen bare tatt en dag ekstra. Og såpass må en vel kunne tåle. Eller har vi fått det så travelt at alt må feies over på kortest mulig tid. Da avtar vel opplevelsen proporsjonalt med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de innlegg jeg har lest både på denne tråden og ikke minst om snøscooterkjøring, tror jeg vi mennesker opplever natur på så forskjellige måter at vi har ingen mulighet til å forstå hverandre. Opplevelsen skjer i vårt indre.

Jeg tror ikke det er slik at noen er for urørt natur, mens andre er imot. Tvert imot er det vel slik at vi alle ønsker å ta vare på naturen, men ikke er enige om hvordan det bør gjøres.

Jeg synes det er bra med veier til Turisthytter som Glitterheim og Snøheim. For meg kan de gjerne være åpne for alminnelig ferdsel. Det vil gjøre at flere brukergrupper vil kunne komme seg ut i naturen og det er bra. Dessuten tror jeg ikke noen få kilometer med grusvei er noe problem for naturen.

Derimot er jeg imot enorme hyttefelter, flatehogst, uvettig småbåtkjøring, hytter i strandsonen eller på snaufjellet, private veier i utmark hvor alle som har nøkkel til bommen kan kjøre osv. Alt dette er belastende for naturen. Enkelt oppsummert er jeg for allmennhetens adgang og mot privatisering.

Tenk selv: Hvor mange turisthytter har vi i Norge i forhold til private hytter ? Hvor mange kilometer med privat vei i utmark har vi i forhold til offentlig ? Det er lett å skjønne at det er privatisering som er en trussel mot naturen. Ikke offentlighetens bruk.

Når det gjelder snøscooterkjøring tror jeg det greieste er å sette av noen områder hvor folk kan kjøre lovlig. Trolig vil det bli respektert slik at de områdene hvor det er viktig å unngå snøscooterkjøring blir respektert. På Svalbard fungerer en slik ordning greit. Alle kan kjøre scooter, men man må unngå visse områder.

Dagens ordning for scooterkjøring hvor noen kan kjøre men andre ikke kan er temmelig vilkårlig og oppfattes urettferdig. Derfor respekterer heller ikke folk regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk selv: Hvor mange turisthytter har vi i Norge i forhold til private hytter ? Hvor mange kilometer med privat vei i utmark har vi i forhold til offentlig ? Det er lett å skjønne at det er privatisering som er en trussel mot naturen. Ikke offentlighetens bruk.

Privathyttene ligger nesten uten unntak i randsonene rundt de store fjellområdene, mens turisthyttene for en stor del ligger dypt inn i fjellheimen.

Det er for meg en stor forskjell med all trafikk og styr som foregår i randsonene og på alminnelig ferdsel dypt inn i fjellområdene, til dels nasjonalparkene.

Nå er det vedtatt at området rundt Snøheim er nasjonalpark og i slik er alminnelig motorisert ferdsel uansett ikke et tema.

Derfor synes jeg det blir litt feil å sammenligne privathytter og turisthytter slik med referanse til antallet. Dessuten er det hver og en av oss som privatpersoner som til sammen utgjør en trussel, og ikke noen offentlighet. "Offentlighetens bruk" klinger litt sosialistisk i mine ører.

Panda - det er ikke slik at å holde / gjøre noen få større områder litt utilgjengelig gjør den generelle tilgangen til naturen dårligere. Det finnes hundrevis av veier som er åpne for alminnelig ferdsel som tar folk enkelt og greit ut i fjellnaturen over hele landet. Her er det snakk om en nasjonalpark. De bekveme (ikke noe synd på) og de funksjonshemmede (langt mer synd på) har det ikke slik at de generelt er fraskåret fra å komme seg ut i fjellnaturen med bil. I Norge har vi massevis av fjellnatur tilgjengelig med bil, men etter hvert ikke så mye med større usammenhengende arealer med uberørt natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl S. Bj nevnte stemningen lokalt:

I påskemiddag med venner som bor i nabokommunen fikk jeg høre at det faktisk var sterke krefter som ønsket en OPPGRADERING av veien, til rekreasjonsbruk. De ønsket seg primært en god sykkelvei, og har lobbyet for asfaltering og greier. Med bom, riktignok, men det åpner jo en teoretisk mulighet for biltrafikk inn.

Jeg bare nevner det, vi vet vel alle at det er forskjell på et politisk vedtak og faktisk gjennomføring... Kanskje det blir mulig å suse inn til Snøheim på racersykkel om noen år? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det nevnes tilbakeføring her. Tror nok uansett holdning til vei, så ønsker vel de fleste her inne en solid reinsstamme på Dovre, ligeså en skikkelig "villmark".

Må veien, evt sykkelvei, fjernes da????

For å sette det litt i perspektiv:

Min tidligere arbeidsgiver, har gjennom 50 år mer eller mindre sønderbombet området (skal ikke ta standpkt til hvorvidt det var riktig, tilhører heller ikke denne diskusjonen). Tror nok da at svært mye arbeid gjennom mange år gjennstår, som er langt viktigere enn å tilbakeføre veien til ingenting.

Det er slettes ikke sjelden man opplever at det tas tak i momeneter som er svært synlig (veien i dette tilfellet), mens dyrere og langt viktigere momenter "glemmes".

Hva skjer med den fæle klossen på Snøhetta?

Hvor mye dritt ligger i/under bakken i området?

Osv osv....

For egen del kan jeg ikke forstå at en sykkelvei dreper den såkalte "villmarksfølelsen" fra Hjerkin og inn til Snøheim. Hadde nå E6 over Dovre blitt tilbakeført til ingenting så ville nok bruken av ordet Villmark kanskje vært på sin plass. Så lenge jernbane og vei går over der vil ingen oppleve dette området som skikkelig Villmark, mao det blir aldri Villmark, ihvertfall ikke slik jeg subjektivt opplever det.

I en annen tråd skulle Kiting forbys på Finse/Hallingskarvet. Sykling inn til Snøheim skal nå forbys på Dovre.

I samme tidsperiode driver staten jakt på ulv fra helikopter i reneste "Hamburger Hill" stil. Om noen år opplever vi vel jervejakt på Dovre i samme stil?

Snakker vi her om en hemningsløs dobbeltmoral.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Privathyttene ligger nesten uten unntak i randsonene rundt de store fjellområdene, mens turisthyttene for en stor del ligger dypt inn i fjellheimen.

Som bl.a Julia har påpekt er randsonene viktig å ta vare på av hensyn til det biologiske mangfoldet. Randsonene er vesentlig mer presset enn snaufjellet.

"Offentlighetens bruk" klinger litt sosialistisk i mine ører.

Gjør det virkelig det ? Jeg tror nok du har mange i mot deg hvis du virkelig synes at offentlighetens tilgang til naturen er en skummel form for sosialisme. De fleste setter vel pris på at det er en alminnelig adgang til naturområder i Norge.

mvh Panda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde at rykter om asfaltert sykkelvei inn til Snøheim ville få folk til å hoppe i stolene. Jeg skjønner at jeg skulle tatt hardere i, lesset på med organisert rallyløp og planlagt terrengmotorsykkeltrase...

Takk til Julia for passende sjokkert respons :evil:

Det var altså en liten aprilspøk, godtfolk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til Håvards innlegg, som jeg syns var godt. Jeg tror nok også det er viktigere oppryddingsarbeid som bør gjøres på Dovrefjell, istedet for veifjerning... Veifjerningen er nok bare et politisk kompromiss, for å tekke to parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til Håvards innlegg, som jeg syns var godt. Jeg tror nok også det er viktigere oppryddingsarbeid som bør gjøres på Dovrefjell, istedet for veifjerning...

Ja, Håvards innlegg var veldig god, og han har absolutt noen poenger. Jernstengene opp til Snøhetta kan også nevnes...

Men det var nå veien som var diskusjonsemne, og jeg personlig vet ikke i hvorvidt fjerning av veien "bare" inngår i annet oppryddingsarbeid, som uten tvil er mer viktig, eller om fjerning av veien er det eneste som gjøres (noe jeg neppe tror). Dersom det ryddes opp ordentlig, har ikke jeg noe imot at veien tas med i samme slengen, tvert imot, jeg synes det er flott. Det var liksom det jeg skulle si :?:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.