Gå til innhold
  • Bli medlem

G-sport vs. gmax og xxl 209% forskjell i pris


SuperTed

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10040540

209% prisforskjell er overskriften på denne artikkelen, prisforskjellen er å finne mellom g-sport og xxl.

Det er ikke så lenge siden jeg gikk konsern-regnskapet til Gresvig konsernet og franchise modellen i sømmene da det var utlyst en stilling der som jeg fant interessant. Sikkert ikke alle her som vet at Gresvig driver både G-sport, G-max og Intersport.

Butikkene er satt opp og posisjonert mht. segmentet dem sikter på. Klart disse kjedene sammen kan gjøre like store innkjøp som XXL, men det er også viktig for Gresvig å klare å levere rundt 10% årlig.

En ting er klinkende klart ut fra denne artikkelen på VG som kanskje alle visste fra før, G-sport er en unødvendig pengesluk.

XXL virker til å ha en mye mer kundeorientert salgsmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler mye om å handle når en vare er på tilbud eller kampanje. De fleste butikkene benytter stort sett de samme villedende prisene. Men selvsagt så virker det fornuftig å holde seg til ett konsept slik som xxl og ikke 3 som g sport. Når det er sagt så kjører jo ofte xxl forskjellig pris på nett og butikk de også.

Det er uansett mye å tjene på å være prisbevist og sjekke noen forskjellige før man handler. Og det gjelder ikke bare sports/friluftsliv. Ta bildeler. Viste dere at bilextra mekonomen og meca alle er eid av svenske mekonomen, og at en liten butikk i oslo klarer å levere det meste av deler til en mye billigere penge enn de 3 store. Ser ikke ut som store innkjøpsavtaler nødvendigvis er likestilt med gode priser. Er nok større andel på god profitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL virker til å ha en mye mer kundeorientert salgsmodell.

Grunnleggeren av XXL var i sin tid med på å starte opp Elkjøp, og salgsmodellene til de to selskapene er ganske like. Dvs de skal tjene lite på hver enkelt-vare, men selge et høyt antall for dermed å tjene sine penger allikevel.

Grunnen til at Gresvig ønsker å drifte 3 selskap i samme segment er den samme som i telebransjen, hvor de store selskapene eier de fleste av de små. F.eks hvis du blir forbanna på Telenor og sverger på at du aldri skal bli kunde der igjen, så går du kanskje over til Talkmore istedet, som er eid av Telenor, og Telenor tjener da sine penger uansett. Salgsprisene er ulike i de forskjellige selskapene, men det er stort sett graden av support du som kunde får også. Med visse unntak.

Sportsbransjen er, som de fleste andre salgsbransjer, hardt presset på pris, på enkelte varer (det som kalles fokus-produkt/populære varer som folk gjerne sjekker prisene på). Alt annet tjener de godt på. Tipper de har en fet avanse på f.eks sokker, men taper penger når de annonserer en eller annen super-populær vare som alle vil ha og som i utgangspunktet er svindyrt.

Når jeg skal handle en vare som jeg selv "leser meg opp på" så handler jeg der den er billigst. Men hvis jeg skal kjøpe noe jeg ikke har peiling på, så handler jeg der de har den mest kunnskapsrike betjeningen, og da lar jeg være å se på prislappen. God kundebetjening er for meg verdt mye, og en selger med høyt kunnskapsnivå er ikke gratis å drifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min LedLenser H14 på g-sport for 999,-.

Dagen etterpå så jeg den på xxl for 649,- :)

Ja, og handler du den på ryddesalget på xxl i november eller juli, så er prisen under 500kr. Når det gjelder G-sport, så lurer jeg stadig på hvordan de kan overleve der det finnes XXL i nærheten. Prisene er nesten alltid høyere hos g-sport, og det er mindre kunder i gsport-butikken enn på xxl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993 skrev:

"Når det gjelder G-sport, så lurer jeg stadig på hvordan de kan overleve der det finnes XXL i nærheten."

G-sport har eksistert lenge, og er dermed "jobbet" inn i den norske befolkningen.

G-Sport driver hard markedsføring.

Gresvig sine butikker er representert ved alle de store kjøpesentrene i hele Norge.

Den vanlig forbruker, som det jo er flest av, faller inn under betegnelsen "saueflokk," og forbruksmønsteret viser at folk foretrekker å handle på store sentre, dermed havner de i Gresvig sine butikker, være seg g-sport eller intersport.

Da kommer vi innpå varesegmentet til Gresvig, som jo er tilpasset det forbruksmønsteret Gresvig sine analytikere har kommet frem til. Og i dette vareutvalget trengs egentlig ikke spesialister for å gi gode råd, kun god handelsservice, altså ikke varekunnskap i seg selv.

Et eksempel:

En kunde (sau) ønsker å kjøpe ny ryggsekk. Kunden er påvirket av samfunns -og forbrukermønsteret generelt, og ønsker å kjøpe merkevare for å gi "riktig" inntrykk utad ovenfor kjente og ukjente. Intersport har da følgende valgmuligheter;

1. Bergans. 71gr nord=gode argumenter fra selger uten kunnskap, til kjøper uten kunnskap.

2. Nørrøna. Gammelt Norsk kvalitetsmerke. Selger sier det er litt dyrt, men veldig populært.

Blant de modellene de har inne, skal det godt la seg gjøre å ikke finne en sekk som kunden synes vil ta seg godt ut blant venner og andre, og som sitter helt ok på ryggen.

>> Så kan dere overføre denne modellen til annet utstyr man finner i Gresvig sine butikker. Som en bekjent av meg sa da han var leder i en g-sport butikk; Varene selger nesten seg selv siden dette er noe folk "må" ha, eller vil ha.

Denne diskusjon passer som hånd i hanske med "71 grader Nord igjen" tråden her på FF :).

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg i grunn litt om da G-sport åpnet sin nye store butikk i Sandvika. Det skulle være et slags super mega ultra hyper-salg, men det viste seg at alt var mye dyrere enn xxl selger for til vanlige priser. :)

Det har blitt en egen rovdyrkultur når det gjelder salg til friluftsinteresserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige helg var jeg i Tromsø, og passet på å stikke innom XXL siden vi ikke har det her jeg bor. Skulle ha sånn hodelykt. Det viste seg at det lå både Gsport og en annen sak jeg ikke husker navnet på i samme etasje, fine greier.

Gikk først innom den jeg ikke husker navnet på, fine greier. Utvalget var ikke verst på klatretinger og sånt. Hodelykt Led Lenser H14: En tusenlapp.

Så gikk jeg på andre siden av veggen, inn på XXL: sju hundrelapper.

Nå ante det meg jo at de kom til å ha den billigere der, men hvorfor gidder de å selge disse så mye dyrere? Det må da være bedre å ikke ha dem, enn å selge den til folk for så masse og så går folk inn på XXL etterpå og blir dritforbannet... (Ville jeg blitt.) De lå til og med framme på et bord sammen med H7, så de vistes veldig godt.

Hjelper ikke at de ellers hadde ting andre ikke har, når de robber folk på slike ting. (Han ble ikke særlig blid som var med meg og kjøpte småtterier til 30 kr som kostet halvparten på XXL heller.) Da burde man nesten bare drite i disse produktene og konsentrere seg om de andre.

Men så er jeg noe sær, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige helg var jeg i Tromsø, og passet på å stikke innom XXL siden vi ikke har det her jeg bor. Skulle ha sånn hodelykt. Det viste seg at det lå både Gsport og en annen sak jeg ikke husker navnet på i samme etasje, fine greier.

Gikk først innom den jeg ikke husker navnet på, fine greier. Utvalget var ikke verst på klatretinger og sånt. Hodelykt Led Lenser H14: En tusenlapp.

Så gikk jeg på andre siden av veggen, inn på XXL: sju hundrelapper.

Nå ante det meg jo at de kom til å ha den billigere der, men hvorfor gidder de å selge disse så mye dyrere? Det må da være bedre å ikke ha dem, enn å selge den til folk for så masse og så går folk inn på XXL etterpå og blir dritforbannet... (Ville jeg blitt.) De lå til og med framme på et bord sammen med H7, så de vistes veldig godt.

Hjelper ikke at de ellers hadde ting andre ikke har, når de robber folk på slike ting. (Han ble ikke særlig blid som var med meg og kjøpte småtterier til 30 kr som kostet halvparten på XXL heller.) Da burde man nesten bare drite i disse produktene og konsentrere seg om de andre.

Men så er jeg noe sær, da.

Den butikken du ikke husker navnet på er Friluftsbutikken. Er helt enig i at de ikke burde selge ting som kan kjøpes mye billigere hos naboen (XXL). Real Turmat er jo også en slik vare. Man må jo føle seg ganske dum hvis man har kjøpt fire pakker real til 89 kr. hver, for deretter å stikke innom XXL og finne ut at de koster 59 kr. per pakke (eller deromkring).

Friluftsbutikken er imidlertid fin å ha hvis man skal handle ting få andre butikker har, som f.eks, Hillebergtelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993 skrev:

Gresvig sine butikker er representert ved alle de store kjøpesentrene i hele Norge.

De har jo butikker på alle små steder i landet, kjøpesenter eller ikke. Her på bygda har vi hatt 3 G-sport butikker med ca 1mils mellomrom. En i hvert sitt lille sentrum. Den ene er borte men vi har fortsatt 2 stk gsport 1stk sport1 1stk mxsport og 1stk ultimo. Siden den siste er borte ligger alle i samme kommune med innbyggertall på 13000.

Den butikken du ikke husker navnet på er Friluftsbutikken. Er helt enig i at de ikke burde selge ting som kan kjøpes mye billigere hos naboen (XXL). Real Turmat er jo også en slik vare. Man må jo føle seg ganske dum hvis man har kjøpt fire pakker real til 89 kr. hver, for deretter å stikke innom XXL og finne ut at de koster 59 kr. per pakke (eller deromkring).

Folk handler jo mat på bensinstasjonen også selv om det er i åpningstiden på matbutikken 100m lenger bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant framstilling av sportsbransjen og deira modellar.

Sjølv har eg interesse av å sjå litt på desse utstyrsaktørane som profilerer seg på miljø. Det er to døme her som eg vil nemna. Det eine er Klättermusen som har eit materialval som absolutt er prisverdig. Derimot er ikkje produkta deira kortreiste, men på lik line med det meste anna produsert i Kina. Tidlegare produserte dei varene i Estland, noko som i miljøforstand ville gje meir meining. Vidare har amerikanske Patagonia som gjev prosentar av overskotet til miljøfond og som i tillegg har brukt mykje resirkulert materiale. Denne produsenten har no gått over til å produsera klede i Gore-tex og slik sett, truleg av kommersielle omsyn, bidrege til bruk av fluorkarbonhaldige material. Dette syner oss at det er store kostnader ved å ha ein miljøprofil. Litt det same ser me óg hjå ullprodusentane som er marknadsleiarar på verdsbasis, nemleg Smartwool og Icebreaker. Her er ulla klypt på New Zealand, frakta til Kina for strikking og produksjon og deretter distribuert rundt om i verda. Då er det kanskje ikkje så mykje att av miljøsida ved desse produkta.

Litt avsporing frå teamet her, men eg kunne ikkje dy meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.