Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lokke kona med på tur og få henne friluftsinteressert?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Ja, dere skjønner sikkert hva jeg sliter litt med. Jeg elsker friluftsliv, og konen min gjør ikke det. Hun liker å gå dagsturer, så lenge det ikke er for tungt eller for bratt. Og når jeg er ute å brenner bål i skogen og koser meg med litt varmt å drikke og spise om kvelden så bare rister hun på hodet. Ikke fordi hun hater det, men fordi hun aldri har gjort det før og derfor skjønner hun ikke vitsen liksom...

Så jeg trenger litt tips til hvordan jeg skal få henne med på overnattingstur, og litt mer glad i friluftsliv. Hun er ikke så glad i telt, så jeg tenkte å prøve meg på å lokke henne med på dnt-hytte i første omgang. Men det kan og bli telt, alt etter hvor vi skal på tur

Jeg er litt avhengig av at første turen må bli en braksuksess, eller så kan hun få avsmak på turlivet, så turen før til vår/sommer igjen. Og selvfølgelig tar vi turen når det er knallvær.

Jeg tar med hva som helst for at turren skal bli bra. Jeg tar med madrass til dobbeltseng, alt av luksus som jeg kan trenge og en rykende varm pizza fra peppes i sekken om det er det som skal til :-)

Jeg tar i mot ALT av gode tips, og ting jeg tenker på kan være:

-Hva gjør turlivet enklest mulig?

-Hva øker komforten for en dame på tur?

-Hva kan man lage av god mat til å ta med på tur? Alt mulig som kan lages på bål/primus? (Kakao, pannekaker, brødgreier, innbakt pølse (trenger oppskrift her).

-Andre tips/forslag?

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mitt tips er skikkelig liggeunderlag. Kona mi har vært med noen turer ut, med dårlig underlag, og det er ikke lett å få hun med ut igjen..

Ellers er en skikkelig middag ute en slager.

Skikkelig liggeunderlag var ett godt tips ja :-)

Forslag til enkle gode middager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud må være å velge en helg med fint vær. Blir det ikke fint den helgen dere har planlagt, så utsett det.

Ha en god sovepose så hun ikke fryser. Kombiner dette med et mykt/tykt liggeunderlag. Eksempelvis downmat/syntmat fra expeed.

La henne bestemme tempoet og stopp ofte å 'kok kaffi eller fiske', eller hva man måtte finne av grunner til å stoppe.

Velg et lettgått tereng, og bær det tyngste selv.

At man har med noe god mat blir heller ikke feil.

Dette er kanskje en farlig start på turlivet, og sette en slik standard. Mulig hun tror det skal være slik :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var speider i mine yngre dager. Så gikk jeg lei av friluftslivet takket være mange grunner.

Så, 10 år senere tok forsvaret meg med til Hurrungane via Turtagrø. Den turen var så vellykket at jeg aldrig kommer noen sinne til å glemme den. Har siden vært avhengig.

Det jeg husker mest fra den turen er turen opp i de høye fjellene og utsikten. Ikke minst soloppgangen ved Turtagrø.

Som tidligere nevnt skal det ikke være et slit. Det er også positivt om hun får være med på å bestemme hvor og hvordan turen skal gå.

De som sier at teknologi og alkohol ikke hører hjemme på tur, kan forbli hjemme.

Tror i hovedsak bra vær er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kommer myggen vanligvis på vestlandet egentlig? :-) Sånn stølsheimen/kvamskogen området?

Så altså hittil har jeg kommet fra til at:

-Turen må taes i veldig fint vær

-Hun skal få min Expes Synmat UL og pillowpump som liggeunderlag og pute. Mens jeg ligger på ett gammelt skumunderlag. (Jeg sover godt allikevel jeg.)

-God mat må vi ta med. (Jeg tenker på en flaske med ferdiglaget pannekakerøre, kakao, te, sjokolad, snop, saft, toast på bål/primus, egg. Flere gode forslag?)

-Ikke for tungt terreng

-Varm sovepose

Så skal vestlandsværet klaffe med at hun ikke skal jobbe den helgen, og vi skal ha tid begge to. Med en slik sommer som har hvert i år på vestlandet, så kan det bli vanskelig. Får krysse fingrene på litt mer finvære i 2012 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tillgang til kano er dette en kjempemulighet for å få til en kosetur. Da kan du unne deg å ta med litt luksus.

Det er greit å ha med ett eller annet å sitte på som har rygg. Kan fort være veldig uvant å sitte lavt uten ryggstøtte for noen som ikke er vandt til det.

Marinert kyllingbryst i alu.folie med løk og sopp på bålet er en sikker vinner. Gjerne sammen med en bakt potet fra bålet og litt rødvin fra kartong. Man får kjøpt kartonger nede i 0,33

Til dessert kan man ta banan og kutte ei lita stripe i skallet og fylle med sjokolade og putte på bålet i alu.folie.

Husk å ha med masse dasspapir, damene blir ofte ikke like imponert over å måtte bruke mose de første gangene :)

Hvis mulig bør du få henne med på en 2 dagers tur. Først da får man virkelig slappet av, og man slipper å starte neste dag med å tenke på at man må stresse hjem etterhvert.

I tillegg så sover mang ganske dårlig første natta, og det har ikke noe med å være mørkeredd, men at det er uvant. Dag nr 2 sover man stort sett som en unge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk anbefale DNT hytter dersom hun ikke skjønner vitsen med friluftsliv enda.

Tre retters middag, en varm dusj, en myk seng, noe godt i glasset... Etter en tur i svært vakre omgivelser.

Jeg tenker at folk først og fremst må sette pris på tur og natur før man prøver å dra dem med ut i telt. Derfor synes jeg at DNT hytter er ett godt alternativ og en myk og behagelig start på ett fremtidig samliv i naturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dasspapir ja. Det hadde sikkert blitt slått full alarm dersom dette skulle gått tomt. Mosedotter i trusa hadde blitt ganske så upopulært :)

Men to dager på tur hørtes veldig lurt ut ja :) Det kan fort bli litt stress med å bare skyndte seg til campen, for å så skyndte seg ned igjen dagen etterpå.

Skal vi gå til dnt hytte så blir vel noe av det nærmeste Bergen å gå til Høgabu http://ut.no/hytte/hoegabu denne veien: http://ut.no/rute/li-%28bergsdalen%29-hoegabu

Eller evt: til vending turisthytte http://ut.no/hytte/vending-turisthytte denne veien: http://ut.no/rute/fitjadalen-%28oeystese%29-vending , selv om jeg tror sistnevnte blir en noe lang tur skal humøret være på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dama være igjen hjemme! Reis på tur, og kom hjem og vær nygift. Dette vet jeg alt om, men så har jeg også vært gift i 46 år. Kom hjem fra tur i går, og drar igjen i morgen.

Jeg har hvert gift i 4mnd.

Jeg drar jo på tur uten henne også da, men problemet er at det er ikke så mange som gidder å være med på tur. Så hadde hvert kjekt å få henne med og av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vending er en kjempefin hytte, og den ligger svært koselig til.

Det er 8 km å gå opp fra Hamlagrøosen, og det er kjent som en veldig barnevennlig hytte (lettgått terreng).

Jeg tok med halve slekta opp dit i sommer, med barn på 4 år og helt opp til slektens overhode i pensjonsalder. Null problem :)

Du har også Stølsheimen nord for Bergen. Her er det også mulig å kjøre på anleggsveier opp de verste høydemetrene, og så spankulere inn til diverse hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vending er en kjempefin hytte, og den ligger svært koselig til.

Det er 8 km å gå opp fra Hamlagrøosen, og det er kjent som en veldig barnevennlig hytte (lettgått terreng).

Jeg tok med halve slekta opp dit i sommer, med barn på 4 år og helt opp til slektens overhode i pensjonsalder. Null problem :)

Du har også Stølsheimen nord for Bergen. Her er det også mulig å kjøre på anleggsveier opp de verste høydemetrene, og så spankulere inn til diverse hytter.

Ser man det ja. klikker man på den veien på kartet på ut.no får man opp beskrivelse fra fitjardalen i stedet for fra hamlagrøosen. Så det er også ett flott alternativ ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du under 16 burde du kanskje ikke lese resten av denne posten.

Tror mye av problemet kan løses av riktig ehm.. utstyr! :)

To helsport soveposer som kan kobles sammen til en kan på mange måter være en god idè.

For det første så får hun mer nærhet til deg, samt kroppslig kontakt. Dette vil gjøre det lettere for henne om hun er mørkeredd. Egen sovepose er litt mer isolasjon.

Det vil være lettere for henne å holde varmen om hun blir kald, i og med at dere deler pose.

Du spiller litt på eventyrlysten og piffer opp litt utenfor soverommet, der dere vanligvis "sover". :)

----

Skulle dette feile kan du selvfølgelig sette første turen til tidspunktet der du kan plukke henne ferske blåbær om morgenen til pannekakene du lager på bålet.

Viktig at hun ikke fryser eller er våt første tur. Kan også være smart å dra et sted du har dratt før, så ikke det oppstår orienterings problemer, for lang gåtur, eller stress for å sanke ved og få opp telt før det blir mørkt.

Kano er forøvrig også en mye lettere måte å bevege seg på, og det involvere mindre kryp og skade-muligheter. Mange steder du kan leie kano.. bare pass på å sette av god tid så ikke tidsklemma (før "mørket senker" seg) melder seg under turen.

Blir hun ikke med når du har kjøpt dobbelposer så foreslår jeg en ny hobby.... ludo kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

god mat. Ofte har vi med biff, fløtepotet i pose, saus i kartong,brokkoli, rødvin i kartong, dessert og full pakke. Unngå mygg om du kan. Jeg har hadd mange barn/ungdommer med på tur. Sett opp turen på deres premisser, ingen press. Barna tar jeg med på vann hvor de er garantert fisk, og deres favorittmat. Kansje starte med å dra en fin plass med sekken full av grillmat + grillkull? En lang dagstur (ikke lang i kilometer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å gå langt en gang.

Selv om det for mange av oss er det ultimate å bevege seg langt fra folk, så er det mange flotte naturopplevelser omtrent på asfalten. Dette gjelder spesielt på vestlandet, hvor veinettet slynger seg mellom flotte daler, fjellsider og skoger i dalbunnene. Ett bål med pinnedeig og grillings ved en flott elv med en liten foss kan være storartet f.eks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode tips og god oppsummering fra Tor Magne.

Å fryse er ofte det aller verste for damer har jeg inntrykk av. Minner fra en frysenatt setter dype spor! Undervurder derfor ikke hvor lett en dame som ikke er vant med friluftsliv faktisk fryser, ikke minst i sovepose. Sommer og tidlig høst bruker kona ME Iceline 950

http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/down_sleeping_bags/extreme/iceline_-22%C2%B0c---434/

Denne posen er visst akkurat passe, får jeg høre!

Gode opplevelser gjør det lettere å få med dama på neste tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å gå langt en gang.

Selv om det for mange av oss er det ultimate å bevege seg langt fra folk, så er det mange flotte naturopplevelser omtrent på asfalten. Dette gjelder spesielt på vestlandet, hvor veinettet slynger seg mellom flotte daler, fjellsider og skoger i dalbunnene. Ett bål med pinnedeig og grillings ved en flott elv med en liten foss kan være storartet f.eks. :)

Han har et godt poeng her. Dersom ho e litt lat i utgangspunktet lønner det seg nok å starte litt forsiktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mat er viktig, som mange har skrevet. En smart ting for å øke lysten er å lage ferdig maten på kjøkkenet hjemme. Legge biff/kylling og sopp i marinade, mens du snakker om bålet dere skal lage maten på. Finne frem rødvinsflaska dere skal ha med. Da lager hun seg noen gode indre bilder av den turen dere skal ta..

Er også enig med de som sier at den første turen ikke bør være for lang. 2-3 timer å gå til leirplassen holder. God tid til utsikt, prating og bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda god mat er viktig, ikke sikker på om pannekaker på bål imponerer like mye... men jøss jeg synes det er digg :) Men for damer som ikke er friluftsvante er det en del elementære ing som må være på plass. Pass på for det første at hun ikke fryser som nevnt flere ganger tidligere, ingenting gjør damer så sure som at de gjør noe de egentlig ikke har så lyst til og i tillegg fryser de.... Da får du henne aldri med på tur igjen....

Også er det vanskelig å sove i telt om du ikke er vandt til det, nok en gang alarmbjeller for meg, trøtte damer = gretne damer, sov i DNT hytte til turlivet blir en vane. Også er hygiene viktig for oss damer, toalettpapir som tidligere nevnt, men også våservietter, evt. antibac, og du.... du må også være litt ekstra nøye med egen hygiene når du har med en lite turvant dame på tur!! Ikke gå rett fra tisseplassen i skauen til matlaginga liksom, sleng innom en våtserviett på veien. Vi damer er litt rart skrudd sammen der, er det noe hun legger merke til da er det ikke hvor fint du disker opp med mat over primus eller bål, men at du faktisk tar i maten rett etter at du har rista snoppen :roll:

Mitt forslag, reis ut litt tidlig i skauen, en fin varm soldag, ikke planlegg en kjempelang tur, men undervurder henne heller ikke... hun har jo vært med på dagstur før. Ta lunsjen rundt bålet, sitt lenge å kos dere, og sov gjerne litt i solsteiken eller spis sjokolade og ligg ned å slapp av før turen går videre til en varm god hytte, med mulighet for en vask og god mat!! Du kan jo alltids imponere med pannekaker til lunsj :)

Neste dag tar dere enten en dagstur med noe godt i sekken før dere kommer tilbake til hytta igjen, for så å ned neste dag, eller ned igjen samme dag. Ikke sikkert at det er like lurt å ta en todagers første gang!!!

Lykke til og håper du får henne fjellinteressert!! Da får hun vanvittig mange herlige opplevelser i vente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg er ute å brenner bål i skogen og koser meg med litt varmt å drikke og spise om kvelden så bare rister hun på hodet. Ikke fordi hun hater det, men fordi hun aldri har gjort det før og derfor skjønner hun ikke vitsen liksom...

Jeg tenker, at hvis hun ikke skjønner vitsen, så har du prøvd med for dårlig mat. Eller skjønner hun ikke vitsen med å kose seg med god mat og drikke heime heller? Det er jo det samme, bare finere omgivelser i marka.

Pannekaker er godt, men det var nå ikke akkurat imponerende. Til lunsj, kanskje. Men middager er da treretters i skauen også, om man ikke skal gå jævlig langt og være lenge så man må spare veldig på vekta? Og mat er MAT. God mat.

Bortsett fra maten håper jeg du har lagt merke til det som ellers også er nevnt gjennom hele tråden her. To stikkord - komfort og hygiene. Komfort, hygiene, god mat. Ikke noe prioritert rekkefølge, du bør ha alle på plass med det du har som mål. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.