Gå til innhold
  • Bli medlem

Kriterier for en god vinterpose er?


Tonjeb

Anbefalte innlegg

Hei,

skal kjøpe meg vinterpose nå til oktober. Jeg vil ha en pose som har komforttemp som ligger mellom -20 og -30. Hvis den er på -20 må jeg ha noe ekstra i tillegg til soveposen for å holde varmen, er da en fleecepose å anbefale?

Pris: Ikke over 4000kr

Komftemp: -20 til -30

Fyll: Dun

Vekt: Usikker, men ingenting over 4kg (skal kunne bæres samt ha i pulk)

Jeg får så mange anbefalinger, at jeg velger å spørre forumet hva som er kriteriene for en god vinterpose for dere, og hva dere vil anbefale?

Hilsen Tonje (frossen ung jente som søker hennes livs sovepose;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varm nok, og lang nok. Det er det viktigaste.

Personleg har eg ingen ting i mot kunstfiberfyll i soveposen, men dette har med smak og behag å gjera, samt ei økonomisk side. Skal soveposen bærast i ryggsekk, har sjølvsagt dun ein fordel med tanke på vekt.

Hugs at liggeunderlaget også er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha dun skal du slite med å finne en som veier 4 kilo ;)

Denne er på tilbud på OS nå. http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-performance-downwgd-30-dunsovepose-195-cm-4968.aspx

En pose jeg har selv og synes fungerer bra. Flere jeg kjenner har den samme. Har dog ikke testet den kaldere enn minus 18. Da hadde jeg på boxer men ikke noe annet undertøy.

Har vært litt frem og tilbake med Nanok sine poser. Dog har jeg ikke hørt noe galt om - 30 modellen i dun. Hørte noe om dunlekkasje på en modell for lit varmere bruk.

De har ikke EN-test på den riktignok.

Versjon som heter minus 10 er testet, den fikk da T-com -2, t-lim -8 , t-ekstrem - 20.

Vekt er 1800gr så du kan ha med to stk for den vektgrensa du har satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment har dunposer som er meget bra. De har også ulike lengder/størrelser. (Dame/short, standard og XL.) Har selv en Glacier 1000. Den serien har ytterstoff som tåler en del fuktighet. Har opplevd at kontakt med teltduken gjør posen kliss våt, men bare på utsiden. Problemet er at du for en pose i det temperaturområdet du sikter til nok vil bikke over 4000 kroner hvis du ikke får et godt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hugs at liggeunderlaget også er viktig.

Etter jeg begynte å bruke Expeed Downmat 9 cm har jeg opplevd at comfortemperatuten på soveposen har steget( eller sunket med flere grader :) . Alt etter hvordan man ser det) med flere grader. Jeg har en Sleepwalker 750 som jeg nå må åpne opp noen ganger, for å ikke renne vekk. Det opplevde jeg aldri med tradisjonelle liggeunderlag. Så...liggeunderlag er VELDIG viktig for å holde temperaturen. I tillegg ligger jeg fantastisk godt, og en hump i bakkeg er ikke noe problem lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen kriterier på en god vinterpose:

Passe stor; ikke for mye luft å varme opp i forhold til din kroppsform. Sovestilling er også viktig. Sover man mye på siden, bør den være bredere øverst.

Utformingen av hodeløsningen på soveposen er kanskje viktigst; at nakkekragen sitter tett rundt halsen, uten å virke ubehagelig; at resten av hodeløsningen er passe stor; og at det er lett å stramme posen helt igjen, mens man fremdeles puster ut av posen - og at dette skjer selv om man beveger seg i søvne.

Ytterstoffet bør være en "vanntett" membran, også inni hodeløsningen så ikke posen blir våt innenfra.

God isolasjonsklaff mot glidelås.

Ofte mye penger å spare på å kjøpe soveposer fra utlandet. En god priskalkulater (hvis du vet hvilket produkt du søker) er: http://www.spadout.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags soveposar har best isolasjonsklaff mot glidelåsen? Eg har merka at eg er temmeleg ømfintlig mot trekk gjennom glidelåsen og opplever at mange posar etter mi meining har for dårlig isolasjonsklaff . Eg har fått for meg at Marmot sine vintersoveposar har godt fyllt dunklaff, og at dette også gjeld Western Mountaineering . Stemmer dette ? Har prøvd nokre RAB modellar, dei virkar jo ellers svært bra,men iskolasjonsklaffen kunne nok vore meir fyllt av dun på dei modelane eg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags soveposar har best isolasjonsklaff mot glidelåsen? Eg har merka at eg er temmeleg ømfintlig mot trekk gjennom glidelåsen og opplever at mange posar etter mi meining har for dårlig isolasjonsklaff . Eg har fått for meg at Marmot sine vintersoveposar har godt fyllt dunklaff, og at dette også gjeld Western Mountaineering . Stemmer dette ? Har prøvd nokre RAB modellar, dei virkar jo ellers svært bra,men iskolasjonsklaffen kunne nok vore meir fyllt av dun på dei modelane eg har sett.

Western sine poser er helt klart rå på isolasjon på alle områder etter min mening, men så står jo prisen til det også, den er jo temmelig stiv. Hvis man ikke har råd til en sånn sovepose går det jo ann å være kreativ evt.kjøpe en fleece-lakenpose å ha inni som ekstra beskyttelse. Eller så anbefaler jeg en Coverzip (vanntett trekk) over posen igjen. Koster ikke mange kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot Col MemBrain -20F -29 C Sleeping Bag (800 Down)

Hos Campsaver Gratis frakt 527 x 5,6 x 1,25 = 3700,- denne er det 20% på nå.

WM er nok hakket bedre men det betaler man for også, Skal du ha noe tilsvarende i Norge må du minst gange prisen med 2. :D

Marmot sine dyre poser er Produsert i Kina men fylt med dun i USA pga dunkvalitet.

:!: NB Husk å be Campsaver om å legge kopi av faktura utenpå pakken mhp fortolling.

http://www.campsaver.com/col-membrain-20-sleeping-bag-800-down

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

1.Exped Downmat Pump 9

2.Helsport Polheim dunpose

3.Helsport fleecepose

4.Helsport vintertelt Stortinden 2

SUPAH-DUPAH fornøøøøyd :wink:

Tror du skal være fornøyd med Polheim ja :twisted:

Har lyst til å prøve den.

Nå skal jeg sove sove :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.