Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS til bilen


Anbefalte innlegg

Har gått lei av å kjøre rundt i lang tid for å finne frem til gode utgangspunkt for turer. Skulle gjerne hatt en god GPS som fint finner lett frem på både små skogsveier og i byer. Norden kart hovedsakelig..

Noen forslag?

Skal forøvrig til USA i sommer, noen som har erfaring med å kjøpe GPS til bil der og bruke i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en gang en brukt Garmin gps som var kjøpt i utlandet. Prøvde å få kjøpt håndbok på norsk fra den norske importøren, men nei, ikke f--- om de ville yte meg den slags service. Ta hensyn til det ved eventuell utenlandshandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin Norge / Belanor har et TOPOkart for sine bil-GPSer (NUVI).

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=255&pID=94039

Her finnes visst nok mye tur-relaterte data.

Skal du ta med GPSen ut av bilen så husk at de aller fleste NUVI enheten ikke er vanntette (bortsett fra Nuvi 500 og 550 hvis jeg ikke tar helt feil).

Hvis du er ute etter en kombinasjon tur/bil så har Garmin akkurat lansert en enhet som heter Montana. Denne skal i følge reklamen funke med alle de tre karttypene (topo, veikart og bluechart) og kan brukes i bil med en egen dokking med høytaler.

Når det gjelder å handle GPS i USA så tror jeg ikke det er noe stort problem så lenge det er en modell som også selges i Norge.

Manualene får du tak i på Garmin sine hjemmesider. Dette gjelder da selvfølgelig for Garmin. Jeg ville ikke gått for Magellan eller

andre mindre kjente/brukte merker i Norge. Da vil du få trøbbel med å finne kart osv.

Jeg har en Nuvi 550 kjøpt i USA og har ikke hatt problemer med å få support på denne (Men jeg har kontaktet garmin via nettsidene og mailet med UK support, ikke Garmin Norge).

MERK: Endel Garmin GPSer ser ut til å tro at verden slutter på 75 grader nord. Det vil si at skal GPSen brukes på Svalbard så har du et problem.

Så vidt jeg har greid å finne ut så gjelder dette for ALLE Nuvi enhetene. Problemet er fikset (eller har aldri eksistert, avhengig av modell) i de tur GPSene jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kona som kartleser i mange år, både gjennom Europa og i Skottland, og det har gått veldig bra, men i fjor skulle vi på bilferie i Norge, og da kjøpte jeg en Tomtom GPS.

Den ble kjøpt på nettet fra en bokhandel i Oslo (Husker ikke adressen, de var billigst), og den har fungerte kjempefint.

Nå er jeg på Island, Tomtom er hjemme og kona er tilbake som kartleser. Hvordan Tomtom fungerer utenlands vet jeg ikke, men kona fungerer i hvert fall bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kona som kartleser i mange år, både gjennom Europa og i Skottland, og det har gått veldig bra, men i fjor skulle vi på bilferie i Norge, og da kjøpte jeg en Tomtom GPS.

Den ble kjøpt på nettet fra en bokhandel i Oslo (Husker ikke adressen, de var billigst), og den har fungerte kjempefint.

Nå er jeg på Island, Tomtom er hjemme og kona er tilbake som kartleser. Hvordan Tomtom fungerer utenlands vet jeg ikke, men kona fungerer i hvert fall bra.

Er Kona til salgs? Er den listeført noe sted? Finnes den i flere modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil-GPS har jeg ikke bruk for så ofte, men av og til er det veldig nyttig. Garmin har nettopp kommet med et par nye modeller for tur+bil som de kaller Montana 600/650 som virker veldig bra på papiret. Disse har 4" skjerm og kan benytte bilnavigasjonskart (med "spoken turn-by-turn driving directions") og Topo. Kanskje det er på tide å oppgradere min gode gamle Magellan 100 :)

Mer info her: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=75226

Er det noen som har noen erfaringer med/synspunkter på Montana-serien?

edit: krøll med linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått lei av å kjøre rundt i lang tid for å finne frem til gode utgangspunkt for turer. Skulle gjerne hatt en god GPS som fint finner lett frem på både små skogsveier og i byer. Norden kart hovedsakelig..

Noen forslag?

Kjøper du en Garmin Nuvi eller en TomTom kan det ikke gå mye galt hva bil-GPS angår.

Skal du på tur med samme GPS'en velger du en av tur-GPS'en til Garmin, og så kjøper du bilkart til disse. Tur-GPS'er fungerer generelt litt dårligere til bil enn bil-GPS'er (mindre skjerm etc), men har gjerne flere andre funksjoner som ikke finnes på bil-GPS'er (høydemåler, kompass, etc).

Skal forøvrig til USA i sommer, noen som har erfaring med å kjøpe GPS til bil der og bruke i Norge?

Jeg har gjort det nettopp det, men det lønner seg ikke, prisene på GPS'er der borte er ikke så mye lavere enn her til lands, og så må man i tillegg kjøpe norske/europeiske kart.

Årsaken til at jeg kjøpte GPS der borte var fordi jeg trengte en GPS med amerikanske kart, og en nye GPS kostet bare 50 US$ mer enn å leie en GPS hos leiebilfirmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en Garmin Nuvi eller en TomTom kan det ikke gå mye galt hva bil-GPS angår.

Skal du på tur med samme GPS'en velger du en av tur-GPS'en til Garmin, og så kjøper du bilkart til disse. Tur-GPS'er fungerer generelt litt dårligere til bil enn bil-GPS'er (mindre skjerm etc), men har gjerne flere andre funksjoner som ikke finnes på bil-GPS'er (høydemåler, kompass, etc).

Jeg har gjort det nettopp det, men det lønner seg ikke, prisene på GPS'er der borte er ikke så mye lavere enn her til lands, og så må man i tillegg kjøpe norske/europeiske kart.

Årsaken til at jeg kjøpte GPS der borte var fordi jeg trengte en GPS med amerikanske kart, og en nye GPS kostet bare 50 US$ mer enn å leie en GPS hos leiebilfirmaet.

Hey! Jeg også trenger en GPS med amerikanske kart på leiebilen der borte!! :) Tenkte jeg kunne ta den med hjem i stedet for å leie, akkurat som du.. men dette var ikke lønnsomt?

Hva måtte du ut med for å få norske/europeiske kart på gps-en når du kom hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev:

Er Kona til salgs? Er den listeført noe sted? Finnes den i flere modeller?

Min er ikke til salgs, men ellers kan den stort sett skaffes over alt. Den finnes i mange modeller og utforminger, men det er ikke alle som fungerer like bra.

Den største ulempen er at den leveres uten bruksanvisning og i noen tilfeller så kan det ta litt tid før du finner ut hvordan den fungerer.

Noen kan brukes til nesten alt, mens andre nesten ikke til noe. Noen virker veldig bra når de er nye, men etter hvert så kan det hende at du angrer på at du ikke heller valgte Garmin eller Tomtom. De fleste er det ikke så dyrt å gå til anskaffelse av, men noen er veldig dyre i drift. Andre klarer seg helt fint på egenhond, trenger lite vedlikehold og oppdateres helt automatisk.

Du får skaffe deg en så får du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey! Jeg også trenger en GPS med amerikanske kart på leiebilen der borte!! :cry: Tenkte jeg kunne ta den med hjem i stedet for å leie, akkurat som du.. men dette var ikke lønnsomt?

Dersom det er tilfelle kan det jo være lønnsomt fordi leiebilfirmaene tar seg godt betalt for GPS'en.

I mitt tilfelle syns jeg det var lønnsomt fordi jeg nå sitter igjen med en GPS.

Hva måtte du ut med for å få norske/europeiske kart på gps-en når du kom hjem?

Jeg kjøpte akkurat nye kart for hele Europa for noen dager siden, og da betalte jeg 93€ på http://www.garmin.com

Dersom du bare trenger Norden blir det billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.