Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til overnatting i skogen vinterstid


Lassemann

Anbefalte innlegg

Hei,

har lyst til å komme meg ut på overnatting i skogen om vinteren og har jeg funnet ut, men lurer på om utstyret jeg bruker vår-sommer-høst også duger om vinteren:

- Helsport rondane light 3 telt

- Helsport dunpose (comfort -5, extreme -12)

- Helsport liggeunderlag

- Trangia gassbrenner

Klær:

Her bruker vel de fleste skalljakker på vinteren, når de skal gå med sekk på ryggen?

Det jeg har er:

Diverse skiutstyr

Canada goose expedition parka

Jaktstøvler

Jaktdress med membran

Noen som har noen meninger om hvordan det vil være å dra på en helgetur i skogen nå i -20?

Er det noe utstyr som bør bytte ut til vinterbruk?

Noen som har erfaring med å ta med en fuglehund på en sånn kald tur?

Mvh.

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville nok hatt med reinsdyrskinn i tillegg til liggeunderlag, og en sovepose som har en komforttemp som er endel lavere. Har aldri prøvd det teltet du nevner, men det som er sikkert er at snøplugger er nærmest et must. Snøspade ville jeg også tatt med. Kan brukes til bl.a. å lage kuldegrop/arbeidsgrop i fortelt, samt en le-vegg rundt teltet slik at det blir litt lunere når kvelden kommer :) . Ullundertøy skal heller ikke undervurderes :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du telte i skogen er ikke spade ett must, men veldig greit å ha. Ikke behov for levegg. Selv er jeg ikke så glad i membranklær i kulda, menhar du det så er det ikke behov for å kjøpe noe annet. Det viktigste er ett godt underlag, sag og en stor kniv eller en øks. Dette for å komme til kjernen av trevirket for lettere få fyr på bålet. Ellers er det mange mørketimer på vinteren, så jeg har med meg radio eller en bok til kveldskosen. Gass funker på primusen din, men du bør holde gassbeholderen varm, og kanskje snu den på hode når du fyrer. Ellers er det greit med en bensin eller parafinbrenner. En liten termos til å ha klart litt varm drikke er også greit. Ellers så syns jeg det er greit med en liten klesbørste til å fjerne snø fra klærne før man går inn i teltet.

Men er ikke noe must med telt i skogen hvis det er meldt godvær. Ligge under åpen himmel på en seng av bar er også deilig, men da har jeg ofte med meg en fjellduk just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en tykk fleecebukse el. lignene og en øks/samekniv burde du klare deg med det utstyret du har, hvis soveposen din er bred nok til at du kan ligge med Canada Goose jakka og fleecebukse i soveposen. Med øksa/kniven kan du lage et godt liggeunderlag av granbar. Teltet kan du sette oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske og gode svar :wink:

Bruker dere å grave dere ned på bakkenivå for teltet? Eller er det mest vanlig å lage et gulv av granbar oppå snøen?

Har vurdert å anskaffe meg bensinbrenner og sovepose for vinter, for å være 100% sikker på god varme.

Si at vi snur litt på det, og spør om hvilket utstyr dere ville anbefalt til vinterstid - dersom dere skulle ha startet fra scratch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det i skogen og ikke annet enn vanlig vintervær så går det fint med slikt telt.

Posen er kanskje litt kald. Er det så vidt minus går det men som det er her hjemmem dagen(12-17 minus) ville jeg helst hatt noe annet.

Greit å grave ned til bakken hvis det ikke er mye snø. Men du bør ha "spikerplugger" og noe å benke med, bakken er hard.

Er det en del snø er det like greit å tråkke til snøen. Fordel da med snøplugger, men hvis det iik er medlt spes med vindt kan du og spikke noen.

Helsport liggeunderlag kan jo være så mangt. Synes selv at et selvoppblåsbart bør være 5cm tykt om vinteren. Bedre å bruke slike celleplas som Bamse. bare pass på å ikke få det fullt av snø, det blir lett liggende igjen litt fuktighet.

Evt kan du ha med et 3/4 bamse til å sitte på ute og så legge det under helsport underlaget når du skal sove.

Gass fungere dårlig når det er kaldt, bruk bensinprimu eller bål. Bål er dog ikke så lett å i varme teltet med ;)

Jaktstøvelen kan jo være hva som helst. Men hvis det ikke er støvler beregnet for vinterjakt vil jeg tro de blir kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ull fra topp til tå, vømmøl ytterst! Det tåler gnister fra bålet bedre enn det meste. Øks og sag til tørrgrana du lager et stokkebål av. Levegg / gapahuk(tarp) av gammel bomullsduk tåler gnistregnet bedre enn kunstfiber, men plastpresenning holder i hvertfall noen turer og koster ikke skjorta.

Granbar, reinskinn og en god sovepose (4 sesongs). Steikepanne, kaffekjel og godt lesestoff!

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meg ett par vinterturer der vi overnatter i skogen hvert år. Men jeg kunne ikke tenkt meg å ligge i telt på en slik tur. Fordi jeg ikke liker å fryse. Vi spenner opp en gapahuk av en pressening, og lager oss en 20-30 cm tykk madrass av granbar. En fjellduk opp på dette,ett godt liggeunderlag, og så en god vinterpose. Med nok ved til bålet blir det trivelige kvelder i soveposen. Og opptenningsved til morrabålet har vi klar under gapahuken, slik at vi ikke trenger å gå ut av posen for å få fyr på bålet, og få i seg dagens første kaffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det hele kommer vel ann på hvor behagelig og komforabelt du vil ha det. Selv foretrekker jeg å ligge under åpen himmel. Sovepose og en jervenduk klar til bruk dersom det blir veldig kaldt. Liggeunderlag og granbar duger!

Av klær bruker jeg ikke noe hokus pokus. Ullundertøy samt yttertøy som ikke snøen fester seg så lett til er stort sett nok i tillegg til en varm jakke eller genser etter at jeg har slått leir...Lue og votter er selvsagt også med.

Forresten.....FOTPOSER! det er det jeg setter aller mest pris på etter å ha slått leir for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en sommerpose og bruk inni den du har. Skikkelig liggeunderlag er viktig. Granbar under funker det, men husk at mange grunneiere setter liten pris på at alle som overnatter i populære områder skal lage seg madrass av bar.. Samme gjelder forøvrig å felle tørrgran til bål. Leter du litt finner du greit med ved uten å måtte ødelegge skogen. Tørrgraner som er halvveis velta funker. Ønsker du å prøve skikkelig stokkild er det ok å spørre grunneier først. Om vinteren pleier jeg å droppe teltet i skogen. En presenning funker helt fint. Fotposer som ble nevnt ovenfor anbefales varmt. De kan du sy selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også veldig usikker på hvordan det ville være å campe ute i kaldt vintervær.

Selv så fulgte jeg to viktige råd som jeg leste meg til (i tillegg til alle andre mere eller mindre gode råd på forum)

Viktig råd nummer 1:

Ha retrett-mulighet. Husk det er ingen skam å "snu".

Med det mener jeg at du ikke trenger å legge første vinternatt 6 timers gange fra bilen.Dørstokkmila blir lang hvis en planlegger en ekspedisjon for å ligge ute en natt. En trenger ikke ha alt på stell hvis en vet at det bare er å trekke innendørs, eller kjøre hjem hvis det blir kaldt.

Hadde selv noen netter under åpen himmel rett utenfor hytta som min premiere. Så lagde jeg en liten camp 50 meter fra bilen osv osv

Viktig råd nummer 2:

Ha skikkelig sovepose.

Har lest om flere ekspedisjonsdeltakere som har vært gjennom mange prøvelser, med mye frysing. Men som de sier: du kan utstå mye vær, slit og frysing, bare du vet at du ved dagens slutt kan krype ned i en sovepose som er god og varm.

God tur! Sier som et kjent sportsmerke:

Just do it!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut gassbrenneren med en multifuel på bensin eller parafin, da gassen sliter med å brenne eller i værste fall ikke brenner i det hele tatt i minusgrader. Testet gassbrenner i 10minus, og må si det funka dårlig. Det samme gjelder gass over 1000 moh.

Om vinteren har jeg et godt liggeunderlag som soveposen ikke sklir av, en jervenduk av type thermo og en sovepose type 3-sesongers. Da trenger jeg ikke telt.

Sovepose og liggeunderlag legges inni jervenduken, og jervenduken spennes opp mellom 2 trær viss du liker litt pusterom.

Sover i netting eller i værste fall ullfrote i soveposen, ofte bruker jeg en balaclava på hodet eller bare rundt halsen. Er det riktig kaldt har du balaclavaen på samt en god lue.

Bruker du telt er det greit å bare bruke jerven som et "yttertrekk til sovepose", med mulighet for å lukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen.

Jervenduk har jeg desverre ikke. Ser det er mange som liker å bruk det.

Bestilte meg faktisk en del utstyr i dag, som jeg håper skal holde i mange mange år. Tenker og at et godt vinterutstyr vil gjøre at utstyret jeg bruker resten av året vil holde seg lenger.

Bestilt:

Primus multifuel med flaske.

Helsport isfjorden vintersovepose

Helsport Svalbard 3 high camp

Bergans alpinist 130l sekk

Helsport fotposer

Kjøpte og en buesag og liten snøspade på jernia, samt en vanlig presenning som det ikke er så farlig med hull i - mtp. gnister fra bål i skogen.

Truger fikk jeg til jul. Så nå bør jeg være godt dekket for noen fine vinternetter! (Noen smørefri fjellski uten stålkant + pulk frister jo og hehe)

Det eneste som gjenstår nå, er egentlig å se hvordan skoene jeg har nå vil være i -20, dersom disse kuldegradene holder seg videre.

Har Crispi hunter jaktstøvler, som jeg fikk prøvd på toppjakt i -20 et par dager på rad nå nylig - og de holdt godt varmen sålenge jeg var aktiv. Noen som har erfaring med å bruke den type støvler over lengre tid sammenhengende i sprengkulde?

Hvilke type brennstoff anbefaler dere til primusen, og hvor får jeg tak i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke type brennstoff anbefaler dere til primusen, og hvor får jeg tak i det?

På Felleskjøpet kjøper du miljøbensin (renset bensin) til 4-taktsmotorer (uten olje). Fås i 5- og 20 literskanner. Bensinstasjoner og sportsbutikker selger miljøbensin i litersflasker, men til en høyere literspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut gassbrenneren med en multifuel på bensin eller parafin, da gassen sliter med å brenne eller i værste fall ikke brenner i det hele tatt i minusgrader. Testet gassbrenner i 10minus, og må si det funka dårlig. Det samme gjelder gass over 1000 moh.

Det er riktig at gass ikkje fungerer i kulda. Men det med høgda stemmer ikkje. Gass fungerer betre jo høgare ein er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at gass ikkje fungerer i kulda. Men det med høgda stemmer ikkje. Gass fungerer betre jo høgare ein er.

Beklager, legger meg langflat der da jeg ikke kan si at jeg finner noen grunn ved nærmere ettertanke at det skulle være slik. Syntes bare å huske at jeg hadde lært det engang.

Propan har et kokepunkt på -43 grader celsius og egner seg bra til svært kalde forhold, men de små portable boksene er ikke godkjente/egnet til så høyt trykk som denne må ha alene for å forbli flytende i boksen, i motsetning til de store "hytteflaskene". Dermed blir det blandet inn butan og7eller isobutan med kokepunkt på hhv -0,5 gr celsius og -11,7 gr celsius for å kunne beholde de små lette boksene.

Litt fakta på slutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til er ett par skinnhansker til div arbeid med ved og matlaging vpå bålet. Plasthansker smelter på varme kjeler, og kalde fingre gjør vondt å slå når man fikser ved. Ellers husk fyrtøy, det glemte nemlig jeg forrige natt ute. Tiren ble litt fortere av dengrunn gitt. Holdt med en natt uten mat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg har hatt Crispi Hunter noen år og er godt fornøyd med dem i kulda. Kjøpte mine litt store for å sikre at det ble god plass både til sokker og luft.

Fotposer er nevnt tidligere i tråden, det ville jeg også tatt med. Mine er hjemmesydd av bevernylon med snøring rund ankel og snor opp til beltehempene. Funker som bare det.

Om du har et par bivuakksko ville jeg skifta til disse og tatt på tørre sokker om kvelden. Går du med støvlene på hele tida vil svette gjøre at kulda kommer krypende, uansett hvor gode sko du har.

Lykke til!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.