Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny kald vinter?


essem

Anbefalte innlegg

Det tror en dansk klimaforsker.

http://www.yr.no/nyheter/1.7372485

Var vel noen russere som også mente det samme, leste det tidligere i høst.

Værprofeter som ser på tegn i naturen spår også en kald vinter. Noen i alle fall, men sikkert ikke alle.

Erik Kolstad fra Bjerknessenteret sier at

"Det som skjedde i fjor var ikke mer mystisk enn at vi ikke fikk de milde, sørvestlige vindene vi er vant til, legger forskeren til."

De sørvestlige vindene vi har vært vant med er ikke så mye mer mystisk enn av vi var vant til at de stort sett ikke var der på 60- 70- og 80-tallet. Rart med hva vi venner oss til og kaller normalt, siste 50-60 år har det vært minst like mange kalde og stabile vintere som milde/ustabile.

Med litt mindre negativ NAO enn i fjor kan det hende at det blir en litt fuktigere vinter enn sist, dvs mer snø men likevel fortsatt en stabil vinter. Det ser i alle fall jeg fram til :P Det var slik det var f.eks i 2005, et veldig snørikt år. En verdi på ca 0 er gunstig for oss, trur eg. Hvis en liker snø.

For de som lurer på hva NAO er, se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_oscillation

Hvordan vinterværet har vært her til lands kan en stort sett lese rett ut av kurven litt ned på siden. Det kalde 60-tallet hadde mange år med sterkt negativ NAO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så gammel at jeg husker vinteren på 1960 tallet og min mor som er 85 år husker godt hvor kaldt det var under krigen. Dette passer bra med NAO kurven nederst på siden du nevner. Nå er det en del andre ting også som kan spille inn. F.eks. stor eller liten solflekkaktivitet, plasseringen av magnetisk nordpol og om golfstrømmen ligger langt vest eller langt øst. G. pendler nemlig en del øst vest og magn. nord har innvirkning på innstråling / nordlys i nordområdene.

En gang i løpet av siste vinter var det en meteorolog på tv som forklarte fenomenet med lavtrykkene som ikke beveget seg på samme måte som de hadde gjort de foregående årene og som var årsaken til den kalde og snørike vinteren. Dette var faktisk veldig likt det som skjedde på 60 tallet, og han sa det samme som jeg pleier å si: "Alt har en naturlig forklaring."

Jeg er ikke så sterk i troen, men jeg tror faktisk at denne vinteren vil bli ganske lik den forrige, selv om dette kan være med på å sparke bein under noen av de mest ihuga klimapesimistene.

Selv om de ikke vil få snø i Toscana i år også så tror nå jeg at vinteren nok blir ganske mye kaldere enn vi er vandt med her vest.

Her er et par bilder fra mitt lille ferieparadis, en liten vin- og olivengård i Lamporecchio Toscana .

http://www.aziendagrituristicafadanelli.com/home%20inglese.html

post-4379-13347473298_thumb.jpg

post-4379-133474732983_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skisenterene åpner tidlig i år, noen slår tidligere rekorder. Lover bra, her i ålesund er det nå 15 dagen med snødekke hittil i høst. Det er vel omtrent det antallet dager som har vært normalt for en hel vinter de siste par ti-årene. I fjor telte jeg ikke dager, men tallet var omtrent som for Bergen, dvs ca 100 dager. Satser på å slå den i år med så bra start ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at det ikke blir så lenge sammenhengdende fryktelig kaldt som i fjor. Jeg bor på Østlandet og vi pleier hvert år rundt jul og nyttår å ha et par dager med -25 eller kaldere. Det tålte vi. Men i fjor ble det 25 grader 2 uker i strekk. Og det tåler ikke huset vårt noe særlig.

Varmepumpen som varmer opp stua, kjøler ned luften ute. Det er derfor nesten ikke effektiv under -20. Måtte skru opp den gamle elektrokjelen og bruke gulvvarme i nederste etasjen og gamle radiatorer ved varmt vann opp i etasjen som vi bruker mest. I tillegg måtte vi sette inn oljeradiator der vannet vårt blir pumpet opp. Varmekabelen i røret fra brønn til pumpen står jo alltid på, men trengte ekstra isolasjon på topp. Etterhvert brukte vi så mye strøm at hovedsikringen var skikkelig het og det er brannfarlig. Vi måtte fyre i peisovnen før vi dro på jobb, etter at vi kom hjem og en gang til midt på natta. Det var et slitsom siste uke. Som sagt 5 dager veldig kaldt, det går, men lengre gir så mye problemer.

Men en jevn 10 minus hele vinteren hadde vært fint, i tillegg til mye snø. Det blir bra skiføre av det.

Fordelen med i fjor var vel at snøen på den bratte veien forble snø med godt fotfeste hele vinteren. Vi har ikke hatt hålke. Det var første gang siden de 8 årene jeg bor der. Andre vintere er jeg nødt til å komme meg ned til toget med brodder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor luftvarmepumper ikke er brukare annet enn som nødløsning i vårt klima. De som bygger nytt og installerer luft/luft har ikke forstått noen ting.

Luft/luft-varmepumpe kan være en god løsning på Vestlandet, hvor det ikke nødhvendighvis blir så mange kuldegrader.

Med alternativ oppvarming som f.eks vedovn i tillegg går det helt fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på vestlandet og har en luft - vann varmepumpe. Jeg får nordavinden og østavinden rett inn mot baksida av huset hvor pumpa står. Effekten blir ganske liten når gradestokken kryper under 0 grader, men det er ikke så mange dager i året heldigvis. Noen vedpinner i ovnen gjør susen på slike dager.

Her hos oss er vinden et større problem enn temperaturen. Har du et vindtett hus så holder du varmen, men hvis det trekker rundt dører og vinduer så blir det veldig fort kalt selv om temperaturen ikke er så lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kanskje det går mot noen nye kulderekorder i Sør-Norge mot slutten av november? Er i alle fall kaldt nå, og det er meldt enda kaldere om 2-3 dager. Knappe 9 blå hjemme i dag tidlig, det er veldig kaldt i november i Ålesund. Nå bor jeg riktignok sånn til at det gjerne er 2-3 grader kaldere enn der målestasjonen er, men rekorden på -7 fra 1879 må vel ryke snart... Såg at det var rundt 18 minus i Trondheim, der er rekorden -18,7.

http://www.yr.no/nyheter/1.7391781

Er meldt enda kaldere om et par tre dager... Nå mangler bare NEDBØR.

Edit:

Hadde ikke mer enn akkurat skrevet det så ser jeg denne på storm.no

http://www.storm.no/nyheter/kulderekordene-faller-over-hele-soernorge-3351239.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs skrev

Jeg bor på vestlandet og har en luft - vann varmepumpe. Jeg får nordavinden og østavinden rett inn mot baksida av huset hvor pumpa står. Effekten blir ganske liten når gradestokken kryper under 0 grader, men det er ikke så mange dager i året heldigvis.

.

Igjen ser jeg dette merkelige at de plasserer varmepumpen på nordveggen.

Satte min luft-vann varmepumpe i mørke solveggen.

I følge tabellene gir den dobbelt så mye ved +7 som -7,

hvilket også mange ganger er forskjellen mellom sol og skyggesiden.

Særlig på høst og vår er det bare så vidt den rusler og går for å levere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at det ikke blir så lenge sammenhengdende fryktelig kaldt som i fjor. Jeg bor på Østlandet og vi pleier hvert år rundt jul og nyttår å ha et par dager med -25 eller kaldere. Det tålte vi. Men i fjor ble det 25 grader 2 uker i strekk. Og det tåler ikke huset vårt noe særlig.

Varmepumpen som varmer opp stua, kjøler ned luften ute. Det er derfor nesten ikke effektiv under -20. Måtte skru opp den gamle elektrokjelen og bruke gulvvarme i nederste etasjen og gamle radiatorer ved varmt vann opp i etasjen som vi bruker mest. I tillegg måtte vi sette inn oljeradiator der vannet vårt blir pumpet opp. Varmekabelen i røret fra brønn til pumpen står jo alltid på, men trengte ekstra isolasjon på topp. Etterhvert brukte vi så mye strøm at hovedsikringen var skikkelig het og det er brannfarlig. Vi måtte fyre i peisovnen før vi dro på jobb, etter at vi kom hjem og en gang til midt på natta. Det var et slitsom siste uke. Som sagt 5 dager veldig kaldt, det går, men lengre gir så mye problemer.

Men en jevn 10 minus hele vinteren hadde vært fint, i tillegg til mye snø. Det blir bra skiføre av det.

Fordelen med i fjor var vel at snøen på den bratte veien forble snø med godt fotfeste hele vinteren. Vi har ikke hatt hålke. Det var første gang siden de 8 årene jeg bor der. Andre vintere er jeg nødt til å komme meg ned til toget med brodder.

ja huff dokker har det skikkeli grusomt der nede, -25 to uker????!!!!!

det e jo SYKT.

hadde ingen aning om at der lides saa meget der syd for polarsirkelen (6633)

sko jo sagt i fra saa regjeringen kunne erklert unntakstillstand.

fyre i ovnen for aa holde varmen??? utrolig ka menneska kan overleve!

:lol:

va paa skitur i dag -28 paa 600moh

lagt seg paa ca -30 de siste par ukene. mye det samme som hver eneste vinter

saa det gaar paa stumpene laus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det skøyteis rundt Stavanger. Det må sikkert være rekord, nesten iallefall.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/1296609/Rekordtidlig_istur.html

Kan det være det samme som skjer nå som på 1960 tallet da de store lavtrykkene ikke kom inn over vestlandet vinterstid, men gikk nordover mot Island eller østover syd for Norge. Dette førte til at kald luft fra øst strømmet vestover og ga oss kalde snørike vintre.

En meteorolog på tv for en stund siden antydet en usikkerhet angående hvordan disse lavtrykkene kom til å oppføre seg fremover, og vi skal ikke se bort fra at vi nå kan få en ny periode lik den vi hadde under og etter krigen og fremover på 1970 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengende minusgrader i en knapp måned nå gir resultater, mye skøyteis også på nordvestlandet. Mest på ferskvann men også litt på saltvann ;)

Sjekk denne, http://met.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=7530

Hvordan gjør årets november det i denne sammhengen? Fortsatt gjenstår jo én (kald) dag, men november 2010 har foreløpig en andel på 78 %. Og for den som vil se inn i framtiden: November 1965, forløperen til den rekordkalde vinteren 1966, hadde 77 % kuldegrader ...

Spennende å se hva som skjer, om historien gjentar seg. Om vi, mot alle odds, får to kalde vintere på rad (statistisk liten sjanse iflg Cicero).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mye kan man stole på statistikk, lek med tall, når naturen styrer. Den bryr seg lite om tallenes tale.

Det er ikke så lenge siden den norske regjeringen hadde bestillt en rapport og forskeren som leverte den opplyste at usikkerheten i rapporten var ca. 90%. :)

Det er foresten ikke bare vannene som fryser. Hørte nettopp at bøndene her omkring sliter fordi rundballene med fór til dyra fryser og de har problemer med å få tint dem opp.

Vi får vente og se. Jeg er i alle fall forberedt på en vinter i klasse med fjorårets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor luftvarmepumper ikke er brukare annet enn som nødløsning i vårt klima. De som bygger nytt og installerer luft/luft har ikke forstått noen ting.

Nødløsning er jo det eneste de absolutt ikke duger til... Når det er skikkelig kaldt virker de ikke. Når det bare er noen få minusgrader virker de helt ok.

Ingenting som går på strøm er forresten nødløsning. Alle norske hjem burde ha mulighet for fyring med ved eller annet som ikke er avhengig av at man har strøm som virker. Ja bortsett fra i Oslo og Bergen da, det er tross alt bedre at noen fryser ihjel enn at det blir mer svevestøv der om vinteren. Siden den samlete stand av politikere her i landet bestemte at vi skulle gi bort strømnettet og strømprodusentene til private investorer kan man i enda mindre grad enn før stole på strøm til oppvarming. De som tror at norske eiere har høyere moral enn Enron lever i en drømmeverden. Rolling blackouts here we come.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.