Gå til innhold
  • Bli medlem

Fibersovepose vinter


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var på en testtur med telt for en måned siden og opplevde problemer med å tørke soveposen pga lave temperaturer og lite sol. 

Skal gå Hardangervidda på langs om et par uker og lurer på om noen har tips til hvordan unngå våt pose på lengre turer? Jeg har en Mammut Tyin fiberpose. 

På forhånd takk :) 

Hilsen Brage.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nært umulig å unngå, men du kan gjøre livet enklere med en tynn syntet-pose utenpå som nevnt over. Da flytter man kondenslaget litt lenger ut og den tynne posen er enklere å tørke, eventuelt bare "deale med" at den er litt fuktig. På en ukestur går det nok helt greit, spesielt siden du bruker fiberpose og ikke dun til å begynne med. Disse tåler fukt bedre.

Hvis du virkelig vil eliminere fuktig pose må du:

- Bruke dampsperrepose inne i soveposen (ekstremt tiltak)

- Være veldig strikt på snøsmelting og damp i teltet

- Lufte godt. Ingen stengte lufteventiler og innertelt-døra bør være i "mesh-modus" hele tiden, eventuelt også litt helt åpen i toppen.

Er det vindstille/nesten ingen bevegelse i lufta er det mer eller mindre umulig å unngå fuktig telt og sovepose.

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jervenduk må du ikke finne på å dra rundt posen i hvert fall. Den er både luft- og vanntett. Om fuktigheten ikke får _noe_ sted å gå vil soveposen i hvert fall bli klissvåt. Her kommer det helt sikkert noen som sier at det ikke gjelder foret jervenduk, men jo det gjør det :) Det tar bare litt lenger tid før man merker at foret er stappfull av fuktighet.

Om du tilfeldigvis har en Jerven Exclusive duk med avtagbart innerfor så kan kan foret fint brukes alene rundt posen for samme formål som nevnt over her.

Når du har en annen tynn sovepose e.l. rundt soveposen blir det ikke fuktig i selve soveposen. Fukten vil flytte seg ut til det ytterste laget. Mye vil forsvinne i luften, men noe blir igjen i det ytterste laget.
 

Selvfølgepunkt for å unngå fuktig pose som skulle vært i min forrige post:

- Helt tørre klær og ikke tørking av tøy i soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd en lakenpose av ett bomullslaken som jeg trekker utenpå dunposen.

Ikke prøvd veldig mye enda, men det virker som den trekker til seg mye av fukten, og dunposen holdes tørrere. Fukt som drypper eller drysser fra innerteltet vil lande på lakenposen, og ikke rett på dunposen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage Guttormsen skrev (4 minutter siden):

Det var oppklarende. Takk! Og da hjelper det egentlig med hvilken som helst ekstra pose utenpå? Kan dette feks være en fiberpose sommervariant - dersom formålet bare er å ta unna fukt fra hovedposen?

Jepp! En tynn sommerpose funker veldig bra. Jeg har brukt en Bergans Superlight sommerposevariant lenge til det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I stedet for sovepose, så kan man bruke en lett syntetisk quilt, for å spare både vekt og volum.

Ellers vil vel ett billig fleecepledd gjøre same nytten, til mindre vekt og langt mindre pris? Kan festes, brettes, eller sys på strikk/stropper om nødvendig.

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (37 minutter siden):

I stedet for sovepose, så kan man bruke en lett syntetisk quilt, for å spare både vekt og volum.

Støtter denne! Jeg har sydd flere quilts med den tynneste varianten av Climashield Apex. Den må være romslig slik at den ikke komprimerer soveposen, og tynn så den tørker raskt 🙌

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (41 minutter siden):

I stedet for sovepose, så kan man bruke en lett syntetisk quilt, for å spare både vekt og volum.

Ellers vil vel ett billig fleecepledd gjøre same nytten, til mindre vekt og langt mindre pris? Kan festes, brettes, eller sys på strikk/stropper om nødvendig.

Dette skal jeg sjekke ut! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage Guttormsen skrev (8 timer siden):

Det var oppklarende. Takk! Og da hjelper det egentlig med hvilken som helst ekstra pose utenpå? Kan dette feks være en fiberpose sommervariant - dersom formålet bare er å ta unna fukt fra hovedposen?

Nå har du allerede fått flere gode tips her om ulike alternativer til å ha utenpå soveposen, men hvis du likevel har tenkt å anskaffe en sommerpose så ta en titt på denne fra Barents Outdoor: https://barentsoutdoor.no/product/tana-summer, den er også laget med tanke på å bruke som dobbelpose på vinteren. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må du til med en Hailite overbag pro. Den er oversize og beregnet for å ha utenpå en sovepose. Det syntetiske fyllet er impregnert.

Jeg bruker en Western Mountaineering Hotsac VBL dampsperrepose, den har ikke gitt "søppelsekk følelse" og jeg har ikke våknet søkkvåt, har heller ikke merket at den har sluppet gjennom fukt videre inn i dunpose.

Sovesystemet med WM Hotsac WBL + WM Antelope GWS (-15) og Hailite Overbag Pro har jeg brukt ned mot -30 (værmeldingen sa -26). Ikke antydning til fukt noe sted, jeg har telt med rette endevegger (Keron 3GT)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.