Gå til innhold
  • Bli medlem

Antarctic Expedition Jacket frå Bergans


krokavatnet

Anbefalte innlegg

Eg har lenge hatt lyst til å erstatta mi gamle Helly Hansen mikrofiberjakke som no er ganske så falleferdig, men det har ikkje vore mykje å velja i av mikrofiberjakker til høgfjellsbruk om vinteren. No har Bergans ein modell som ser interessant ut, nemleg Antarctic Expedition Jacket. Er det nokon som har prøvd denne eller i det heile sett denne i butikk? Jakka ser ganske så bra ut og dersom me får ein ny kald vinter slik som i fjor så hadde denne vore aktuell.

post-6107-133474732724_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt denne jakken i ca 5 mnd sammenhengende bruk. Veldig god jakke til høyfjellet. Den er såpass lang at den dekker rumpe og skritt. Veldig viktig så vinden ikke kommer til det området:)

Gode og lange lufteglidelåser under armene, godt å¨ha når du går hardt på med sekk og pulk.

Når det gjelder stoffet den er laget av, så er nok ikke dette noe bedre eller dårligere en andre skalljakker. Men siden du kan lufte ut bra, forbedrer dette jakken i -20 grader, da pustingen i selve stoffet mer eller mindre stopper opp.

Stoffet er forøvrig ganske mykt, ikke stivt som mange andre jakker. Det er også gode klaffer på frontglidelåsen og lommene.

Jakken du har bilde av er den helt nye modellen, eneste forskjellen jeg kan se fra den "gamle" som jeg har, er hetteløsningen.

Hvis du bor i nærheten av Ålesund, bør du ta turen innom Bergans Outlet Store i Langevåg. Har fin pris på denne jakken i forbindelse med åpningen av butikken

(Sportsnett i oslo har også hatt denne modellen inne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på utkikk etter en microfiberanorakk for bruk i tørt kaldt vær på fjellet. En slik jakke har definitivt ikke membran som reduserer pusteevnen, gir kondensering og økt fuktighet i kroppsnære plagg. Åpne glidlåser under armene er vel ikke ideelt i snødrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakka på biletet er ein rein mikrofiberjakke utan membran.

Eg har i åresvis brukt ein mikrofiberdress frå Helly Hansen og denne har vore heilt konge på dei kalde turane. Denne dressen pustar langt betre enn tex-materiale, er mjukare og tørkar fortare. I sludd og mildvér funkar det derimot ikkje så bra. Helly Hansen-dressen hadde veldig gode ventilasjonsløysingar og det må ein ha sjølv om det er kaldt.

Har nokon sett denne jakka på butikkar i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sjansespill å droppe membranen med tanke på bruk i høyfjellet om våren. Kjipt å bli overrasket av mildvær og sludd, forså å bli godt og kaldt...

Skjønner ikke helt hva bergans har tenkt her. Har den gamle modellen med membran, og kan ikke rose den langt nok opp i skyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje det er dumt. Som nemnt over så har eg i åresvis brukt ein tilsvarande dress frå Helly Hansen og det med stort hell. Mikrofiber er eit veldig bra materiale i kladt vér: Vindtett så det held, lett, mjukt uansett temperatur, pustar bra og tørkar fortare enn noko anna eg har brukt. Funkar dårleg på bålturar rett nok....

Ein slik ekstrem vinterdress er ikkje noko alternativ for heilårsbruk, men derimot eit kompromisslaust alternativ til dei kalde dagane. På våren, på milde vinterturar med fare for sludd eller til snøholegraving er tex-materiale utan tvil eit betre val.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje det er dumt. Som nemnt over så har eg i åresvis brukt ein tilsvarande dress frå Helly Hansen og det med stort hell. Mikrofiber er eit veldig bra materiale i kladt vér: Vindtett så det held, lett, mjukt uansett temperatur, pustar bra og tørkar fortare enn noko anna eg har brukt. Funkar dårleg på bålturar rett nok....

Ein slik ekstrem vinterdress er ikkje noko alternativ for heilårsbruk, men derimot eit kompromisslaust alternativ til dei kalde dagane. På våren, på milde vinterturar med fare for sludd eller til snøholegraving er tex-materiale utan tvil eit betre val.

Poenget mitt er at det ikke blir noe mindre kompromisstløst alternativ med membran, tvert imot...

Og været kan skifte fort i fjellet om våren, pluss 15 på dagen, og minus 15 på natta er ikke noe skuddårs fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker i hvertfall min dress sen høst, vinter og tidlig vår, og hvertfall på fjellet der vind og kaldt vær kan overraske deg selv på tilsynelatende milde april dager. Så får du bruke mikrofiberdressen din i januar-februar, så får jeg driste meg til å beholde min på frem til mai... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dressen finnes i Bergans sitt ekstrem/ekspedisjons utvalg og er vel ment for kalde turer ala grønland på tvers. De har jo mange andre alternativer som passer til vår/høst bruk, blir vel litt feil å sammenligne denne ekspedisjonsjakka med andre allround jakker..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at jeg bruker min dress primært til kjøring med hund, isfiske og camping på vinterstid, situasjoner man står stille i lengre perioder og gjerne i hardt vær. Så skal ikke late som om jeg har peiling på behovet til dere som forflytter dere for egen maskin vinterstid. Men når det kommer til behov og årstider har jeg vanskelig for å tro at jeg er den eneste her som har opplevd snøstorm i mai i fjellet. Og da å si at det ikke er behov for en ekstremdress, den ser jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det kommer til behov og årstider har jeg vanskelig for å tro at jeg er den eneste her som har opplevd snøstorm i mai i fjellet. Og da å si at det ikke er behov for en ekstremdress, den ser jeg ikke...

Derfor hadde det vært greit om Bergans solgte dressen både med og uten membran..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den gamle utgaven(orange,blå)i dermizak og kan ikke få lovprist den nok. Av membrandresser jeg har hatt utmerker denne seg med ekstra lange glidelåser under armer og alle lommene er i mesh-netting slik at man har mulighet for ekstra lufting ved høy intensitet.

Må støtte Freke i hans mening ang.behov for membrandress i høyfjellet. En mikrofiberdress for mitt vedkommende som bor på Helgeland vil bli hengende i skapet mesteparten av året.

At bergans som har så mange dresser på programmet velger å gi ut denne i mikrofiber er dog forståelig. Kanskje de skulle ha hatt den i både dermizak og mikrofiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har alltid vært tilhenger av allround utstyr, men har etter noen svette skiturer i det siste, lurt på om jeg ikke skal kjøpe argumentet med at en trenger ikke tex i minus grader. Og heller satse på maksimum pusteegenskaper, og mindre fokus på vanntetthet. Kanskje jeg skulle gå tilbake til bomulls anorakken igjen, men så var det dette med mikrofiber.

Det hender vel noen ganger at en tryner i løs snøen og står opp igjen dekket med snø fra topp til tå. På tex jakken så er det bare å koste vekk, mens den gamle anorakken ofte ble fuktig av snø som smeltet. Er det likedann på en mikrofiberjakke, slik at en ved turer med noen minus grader og fare for sol, ender med våt jakke av smeltet snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Norrøna Sydpolen jakke og bukse i mikrofiber, som dessverre er ute av produksjon. Helt fantastisk produkt. Løp 9 mil i helgen med pulk. Merket ikke at jeg ble svett. Gått med jakken og buksa i full storm på fjellet. Vindtett som få plagg. Stoffet blir lett vått, men fort tørt.

Er litt mer skeptisk til Bergans modell, da den er mye tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Huffda, nå ble jeg skuffet.

Hadde tenkt å kjøpe dette settet til bruk på en canada tur jeg skal på. Men har jo ikke mulighet til å med 10 forskjellige sett, til forskjellige årstider. Må helst ha noe til bruk året rundt. Hva anbefales da? Må tåle hard bruk hver dag, i tett skog, på vidda, hundeklør og det somer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Sendte en mail til Bergans angående denne. Her er svaret:

Hei.

Vi takker for din henvendelse.

Vi får midlertid en ny utgave i dermizax høst/vinter 12/13 som heter Arctic Expedition Jacket og Arctic Expedition Salopette.

Den er i et litt annet stoff, og har et litt endret snitt fra den gamle.

Denne dressen ble brukt av Cecilie Skog og Rune Gjeldnes på sin padletur til nordpolen.

Ser altså ut som om den nye utgaven kommer i Dermizax...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.