Gå til innhold

Fjellrypa85

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    59
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Fjellrypa85 vant dagen sist Juli 2

Fjellrypa85 hadde mest likt innhold!

Om Fjellrypa85

Nylige profilbesøk

965 profilvisninger
  1. @Tor-Erik-L-77 Takk for det! Har ingen konkrete planer om ett 2.0 telt. Ble far for 8 mnd siden, så fant ut at store syprosjekter må legges på hylla noen år. Men da får ideene tid til å modnes og utvikles ei stund, så kan en sette i gang når det er tid og anledning til det. Jeg kunne tenke meg å ha myggnett i hele eller halve innerteltdøra, nå er det vanlig innertelt materiale i den. Det kommer primært til å brukes i sommermånedene så nok luft er bare ett pluss. Samtidig kunne jeg ha bruk ett mer pustende materiale i endeveggene på ytterteltet der de to luftelukene er, så hadde de ventilert litt selv om de var lukket. Hadde spart meg for litt vekt og komplisert oppsetting ved å velge en ventil over døråpninga (ala Akto/Ringstind) i stedenfor en på toppen som gjør at en trenger topphatten. Men er veldig fornøyd med luftinga den gir og løftet den tverrstanga gir teltet i form av ekstra høyde og vindstabilitet. Skulle ønske jeg hadde brukt ett lettere ytterstoffmateriale enn 60 g/m silnylon. Men tror alternativet på tidspunktet jeg handlet var 55 g/m eller 36 g/m. 36 g/m hadde blitt for spinkelt så hadde ikkje spart så mykje vekt egentlig. Neste mindre syprosjekt er å lage lufteluker på ett Mountain Hardwear Trango 3.1 som bare har lufting langs bakken rundt teltet. Synes ikke det holder for ett vintertelt.
  2. Har du sjekket noe mer ut i dette @Jens Leirvåg? Mitt trango 3.1 har samme problemet. All tapen på sømmene er oppflassa og alle stangkrokene på innsiden av ytterteltet er dratt av.
  3. @Prebb Slik er det jeg sydde inn glidelåsene: Jeg klipte ikke i stoffet først, men zippa sammen glidelåsen, sydde den fast i stoffet med sømmer ytterst på kanten av glidelåsen. Så klipte jeg opp stoffet på midten av glidelåsen før jeg bretta stoffet under seg selv og sydde en ny søm. Legger ved ett bilde som viser prinsippet. Denne viser glidelåsen på lufteluka på toppen. Denne er ikke sydd i bue, men prinsippet er det samme:
  4. Takk for kjekke tilbakemeldinger😊 @Jod-R stoff, div plastspenner, glidelåser, bardunet og teltstenger kom på omtrent 2500 kroner+frakt (sikkert nokken hundrelapper). @Prebb å få til buede glidelåser var noe jeg ikke hadde erfaring med før, men det funket veldig bra og ser bra ut. Mine buede glidelåser i størrelse 3 og er standard coil glidelås. Tror at coil er tingen å bruke da "tennene" består av fleksible deler som kan formes til bueform på stoffet. @whistler bare å begynne med små prosjekter så kan du øke vanskelighetsgraden etter hvert. Men på ett slikt prosjekt bør du ha god tid, plass og tålmodighet😊 gøy er det i alle fall når resultatet blir bra. Silnylon er utfordrende å jobbe med. Stoffet sklir og symaskinen kan ha problem med å skyve stoffet gjennom med jevn stinglengde. Men går bedre etter hvert som du blir vant med det. Jeg brukte knappenåler for å holde stoffstykkende sammen, rett og slett for å ha mulighet for at resultatet ble bra. Skulle sømforsegle med silikon etterpå likevel, så gjorde ingenting med tanke på vanntetthet.
  5. Teltet har nå vært i bruk noen turer dei siste 2 åra. Har laget en liten demofilm der teltet blir tatt opp og ned og jeg har en liten gjennomgang teltet. Har lagt denne ut på youtube. Lyden faller ut i noen sekvenser grunnet vinden, men burde å være til å leve med:) https://www.youtube.com/watch?v=HXYONXTj3yw&t=1
  6. Jeg har forgjengeren til Bonfire, Lamina -30. Den har holdt meg varm i minus 25 grader i telt. Uten telt har jeg brukt den i minus 18. Det ble litt kaldt, men litt vind gjorde sitt. Etter hva jeg forstår så skal det nye fyllet som MHW bruker være bedre enn forgjengeren. Den klarer greit rundt null grader uten å bli for varm. Har brukt den i +15 grader, da blei det badstue, men valget sto mellom for varm eller spist opp av mygg.
  7. Takk for flotte tilbakemeldinger på teltet @Myrmor, @Bemil, @Tittei, @josteink og @Knappetelt! Jeg er fornøyd selv og som det ser ut nå så er det ett fullt brukbart telt som kommer til å bli med meg på tur når jeg skal på tur alene. @Knappetelt: Når det gjelder å ha en bardun fra tverrstangen for å unngå vippingen så tror jeg ikke det er det første jeg skal prøve for å stabilisere teltet mer. Då blir nok tverrstangen bøyd mer mot bakken, som kanskje vil legge ekstra press på hovedstangen og gjøre duken mindre stram. Vippingen i seg selv er ikke et problem tenker jeg. Tenker heller å prøve å redusere årsaken for at den vipper i vinden i utgangspunktet. Tenker da å få laget bardunpunkter på hver langside som kan bidra til å redusere at vinden får tak i duken som gjør at duken blafrer som presses som innerteltet. Tenker å plassere disse bardunene ca som på bildet under:
  8. Ja, stemmer det. Med 10 cm klaring mellom inner og yttertelt. Som vist i bilde under:
  9. Takk for fine tilbakemeldinger:) Kjekt at andre er interessert. Her er en oversikt over målene på teltet. Det var en forutsetning med teltet at det var plass til mitt Exped Synmat LW m/chairkit og at jeg kunne sitte i "stolen" uten å ta oppi taket. Det går akkurat slik teltet er konstruert pga at tverrstanga løftet opp innertelt omtrent der hodet blir når jeg sitter.
  10. Tenkte å skrive litt om arbeidet som er gjort på teltet siden sist "arbeidspost" på Fjellforum. Ytterteltet: Stoffet i klaffen over glidelåsen til lufteluka i taket er byttet ut. Det svarte PU-stoffet krøllet seg når det blei kaldt så byttet det ut med sil-nylon. Dette har fungert bedre. men må lage noen festepunkter på hver side, omtrent halvveis på hver side som holder nede klaffen i sterk vind. Da løfter den seg og vann kan komme inn gjennom glidelåsen. festpunkt der tverrstangen skal festes i hver ende er sydd på. Området der denne ringen er festet er forsterket med et lag sil-nylon som er limt på. Dette for å unngå brudd på duken grunna økt belastning siden tverrstangen står i spenn. Dette ser ut til å være ei god løysing. Tverrstanga gjør at det blir høyere under taket og at vinden ikke presser duken ned i den grad som blir resultatet uten stang. Topphatten er nesten ferdig, mangler bare å sy på festepunkta. Topphatten gjør at den øverste lufteventilen kan være oppe selv om det regner. Det funker veldig bra når det ikke blåser så mye at regnet driver inn, men alt i alt er denne topphatten ett møst for å utnytte teltet best mulig Innertelt: Innerteltet er laget med ein bunnduk som har ei vannsøyle på 10.000 mm, den går 10 cm opp på hver side for å få badekar effekten. Innerteltstoffet er 26 g/m:https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-impregnated-inner-tent-20den-26g/sqm-2nd-choice.html. Der er litt løst vevd, så jeg er spent på hvordan det holder seg etter ei tids bruk. I hver kortende er det sydd inn en halvmåne glidelås for å kunne åpne/stenge luftelukene i ytterteltet. Dette bidrar også til bedre lufting i innerteltet. Mulig jeg må få inn myggnetting i innerteltlukene for å få best lufting uten mygg inn. I taket i innerteltet er det ei matchende lufteluke som er i ytterteltet. Denne har myggnetting. Innerteltet er festet til ytterteltet på samme måte som Hilleberg gjør det. Jeg har byttet ut 3 mm barduner med 2 mm barduner. De veier halvparten. Jeg har hatt 2 testturer med teltet i vår/sommer. En med fint vær og en med regn og vind. Erfaringer frå desse turene: Det er god lufting når alle mulighetene blir benytta, om det er litt vind på en av kortendene, bidrar dette til god utlufting og lite kondens Teltet er vindstabilt. Stengene står som påler selv med sterk vind fra siden. Men ser at det bør være barduneringspunkter 1/4 og 3/4 på langsidene for å ta av for vind. Duken bøyer seg en del her. Men det ser jeg at Akto også har problem med dette på videoer jeg har sett av teltet i sterk vind. Ytterteltet er helt tett i sømmene, selv uten seamsealer. Det er jeg overraska over. Unntak er vann som kommer under klaffen på den høyeste lufteluka. Topphatt og ekstra festepunkt på klaffen håper jeg vil redusere dette. Totalvekt: Yttertelt, innertelt, teltstang, tverrstang, 10 x-plugger, topphatt: 1925 gram Legger ved noen bilder og en liten filmsnutt fra testturen med dårlig vær:
  11. Jeg tror det var på denne siden jeg fanget opp at rasant 75 bomull/polyestertråd var fint å bruke på silnylonstoff: https://bushwalkingnsw.org.au/clubsites/FAQ/DIY_RNCTents.htm#Thread "For the very light silnylon fabrics I prefer to use a synthetic thread which is a little lighter than the common sewing thread found in sewing shops (eg Gutermann). A continuous filament polycotton of 100 - 120 gauge (eg Rasant 120) or perhaps a pure polyester of the same gauge (eg Serafil 100) is about the right weight, and can be found in some sewing machine shops. Cheaper poly-cotton or polyester-cotton threads may not be strong enough in the fine sizes, and caution is recommended! Rasant 75 and Serafil 80 are good for seams in silnylon which require strength. The Rasant is a lot easier to handle than the Serafil." Tidligere (kanskje enda?) brukte Helsport polyestertråd omspunnet med bomull. Mitt 12 år gamle Helsporttelt har holdt bra i sømmene, så håper at tråden jeg har brukt også er holdbar. Det vil videre bruk avsløre. Det er ingen tvil om at man kan bli forvirrer når en prøver å finne ut hva man som amatør skal bruke på sine syprosjekt. De forskjellige betegnelsene på størrelser og tykkelser på tråd/nål, rivestyrker på stoff og annet bruker en mye tid på å granske før syingen i det hele tatt begynner. Viktig forarbeid før igangsetting. Synd å bomme på for eksempel trådstyrken, om teltet går i oppløsning på grunn av det så er det veldig ergelig hvis det kunne vært unngått.
  12. Hyggelig at du er interessert i detaljer @Viggo! Jeg ser at jeg linket til feil type nål i sist innlegg. Den riktige skulle være en Microtex nål: http://www.extremtextil.de/catalog/Machine-needles-Microtex-5x70::613.html. Leste ett sted at denne var egnet til å sy tynne stoff, så gikk for den i steden for universalnål. Microtex har vel en ganske skarp spiss også. En jerseynål ville nok ikkje være det beste for denne type sying som du selv påpeker. Jeg undersøkte ikke så nøye hvilken nålestørrelse som skulle brukes til 75 nm tråd, men gikk for den tynneste nålen jeg fant for å redusere størrelsen på nålehullene mest mulig. Det har ikke være noe problem med kombinasjonen mellom nål og trådtykkelse. Jeg var inne på tanken om å få tak i dobbelsidig tape for å lime sammen teltstoffdelene, men droppet det for den mer mekanisk metoden med å sy de sammen. Men mulig den tapen har nokke for seg uten at jeg kan gå god for den. Det fungerte bra å få sammen stoffdelene uten tape også.
  13. Jeg undersøkte og prøvde ut flere sømtyper og metoder å sy sømmene på en god måte, før jeg startet på teltet. Jeg endte opp med å bruke en flat-felled with double needle and folder som du viser i innlegget titt over. Det ble denne fordi den virker solid og tråden går da gjennom 4 lag stoff i hvert sting. Jeg tror også at hilleberg og helsport bruker denne sømmen til sine telt. Den er nok litt mer avansert å få til enn en "vanlig" flat- felled. Jeg overlappet ca 1,2 cm stoff og sydde en støttesøm på midten før jeg brettet den slik at det ble 4 lag. Grunnen til støttesømmen var at det ikke var lett å holde samme bredden på sømmen og at stoffet ikkje gled om jeg skulle sy den sammen i en operasjon. Jeg tror resultatet ble bra, med en sterk søm og med litt silikonlim blir bra vanntett. For å holde stoffet sammen med riktig avstand så har jeg brukt nåler. Dette gjør at teltstoffet får flere hull i seg, men jeg fant ut at dette var den beste måten å få et godt resultat på Av tråd så brukte jeg en polyestertråd med bomullsstrømpe. Den er beregnet for middels tykke stoffer, 75 Nm. Om den gjør at sømmene blir tettere pga. bomullen vet jeg ikke enda, men teorien er at det skal skje, så gikk for den løsninga. Det er en relativ sterk tråd som jeg håper skal gjøre nytten. Stinglengden har jeg kjørt på max på min maskin. Det blir da omtrent 4 mm mellom stingene. Om stingene er for tett eller for langt fra tror jeg at det vil være negativt for stoffet/sømmene når det blir lagt press på sømmene. med 4 mm blir det en bra balanse. Tråd: http://www.extremtextil.de/catalog/Sewing-Thread-rasant-75Nm-Corespun-1000m::281.html Nålene jeg har brukt er beregna på tynne stoffer. 70/10 størrelse. Nål: http://www.extremtextil.de/catalog/Machine-needles-jersey-5x70::614.html Alle steder på teltet som er et utsatt punkt eller blir belasta er forsterket med en smal siksakksøm, 0,5 mm bredde. Det betyr at det har blitt MANGE korte siksakksømmer på teltet, bardunfester, endene og midten på stangkrokene og liknende. Ellers er innerteltet er ferdig sydd og tverrstangen er montert, skal lage en post på det med bilder om ikkje så lenge. Legg ved eit bilde som viser eksempel på sømmen og siksakksøm på kortenden av teltet og ved eine stang-sleeven.
  14. Takk for alle tilbakemeldinger, kjekt at andre også synes det er spennende med sjølvlaga utstyr. @Radiosugge: Takhøyden på midten i mitt telt er på 110 cm, så det blir noen cm høyere enn Akto. Nå er jeg 180 cm så det hjelper også på om eg skal sitte i teltet. Blir interessant å se dette med bardunplasseringa. Jeg plasserte den øverste sidebardunen så langt opp jeg syntes det var naturlig, men får svar på slikt når det tas i bruk. @Tom42: Jeg er spent på hvordan den lufteluken i taket vil fungere. Poenget var å få en høyt plassert ventil som kan bidra til å unngå kondens. I mine andre telt så er det stort sett alltid kondens i de høyeste delene av teltet, og det er vel delvis fordi den har vanskelig for å unnslippe. Får jeg konstruert en brukbar hatt på teltet så kan denne lufteluka brukes når det regner også. Skjønner hva du mener med breiere barduner om jeg skal bruke baldakin. Skal ta det med meg om det blir aktuelt. Jeg synes innertelt er fint for å få en lun følelse inne i teltet, og holder unna småkryp. Men om det blir lite kondens i teltet så kan det være aktuelt å bare bruke et footprint i tillegg utenom myggsesongen.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.