Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans antarctic jacket


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å kjøpe Bergans sin antarctic- eller arctic-jakke til lengre vinterturer. Hva er deres erfaringer med disse? Stemmer det at jakken kun har to brystlommer på utsiden eller er det innvendige lommer også? Noen av dere som har påmontert pels i hetten? Isåfall hvor fikk dere tak i det? 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har stadig jakken, som jo er ganske enkel. Det er kun 2 STORE brystlommer i netting, ingen sidelommer, fordi hoftebelte er forutsatt. Er man uten hoftebelte kunne de gjerne være der. Og man kan ved bruk av hoftebelte jo bare la være å ha noe i sidelommer. Jeg står ved min gamle anmeldelse og er fornøyd med jakken til sitt bruk.

Da jeg nå kjører mest hundeslede bruker jeg mest en annen jakke MED sidelommer. Faktisk et brukt kjøp sammen med buksene av den noe kraftigere omtalte: 

"Norrøna fremstillet i sin tid en microfiber jakke «Norrøna Sydpolen» i noe kraftigere terylene microfiber. Jeg husker ikke om den har nettingfôr. Det er formentlig den beste microfiber fjelljakke som er fremstillet. Dessverre er den tatt ut av produksjon. En kamerat har den og jeg har bedt om å få den testamentert. I mens ser jeg i blant om der henger en hos Fretex. Så kjøper jeg den!"

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 timer siden):

"Norrøna fremstillet i sin tid en microfiber jakke «Norrøna Sydpolen» i noe kraftigere terylene microfiber.

Norrøna hadde mange interessante produkter på den tiden, og jeg hadde lyst på både Sydpolen-dressen og Arktis-dressen til litt ulik bruk, men som fattig student endte jeg opp med ingen av delene :)

Så vidt jeg husker hadde Norrøna også en microfiber-jakke i «fjellsport»-segmentet sitt på den tiden. Mener å huske at den het Slogen. Husker ikke så mye mer, annet enn at denne også fristet og det var vanskelig (om enn bare hypotetisk) å velge mellom denne og Sydpolen. Det er iaf. enda en mulighet hvis du er på leting etter gammel/brukt Norrøna i microfiber :)

Ang. Terylene, så er vel dette bare ett av flere merkevarenavn for PET/Polyester microfiber? Microfibertekstil av polyester kan selvsagt oppleves forskjellig avhengig av produsent, produksjonsprosess osv. men kjemisk sett er det vel lite som skiller Norrøna Sydpolen og Bergans Antarctic.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (16 timer siden):

kjemisk sett er det vel lite som skiller Norrøna Sydpolen og Bergans Antarctic.

Helt korrekt ja, terylene er et merkevare/fabrikksnavn.  Men reelt er der en del forskjell på Bergans Antarctica, som er meget tynn i stoffet - jeg var umiddelbart nesten ved å la være med å kjøpe den, da jeg følte på den!! Men den er altså sterk nok, men det er "bare en vindjakke" - altså vindtett punktum. Men den har altså holdt til en Sydpolstur. 

Gamle Norrøna Sydpolen er helt annerledes solid - og dermed tyngre i stoffkvaliteten. En fordel når man kjører med hunder. Buksene har jeg "forsterket" med en påsydd "knelapp" åpen nedentil, så jeg kan legge en tynn bit liggeunderlag inn som "knebeskytter"" på snekkerbukser. Så har jeg i øvrigt klippet og sydd glidelås i til gylf, fordi med selebukser må man ta jakke mv av for å få buksene ned ved tissing - så kunne man jo like gjerne være en dame😜Kjøpte brukt på Finn. Sydpolen er jo ganske hel-rød, så man likner på julenissen! Men ingen vanskelige snittmønstre og overflødige tejpinger som på den nyere og sikkert smartere Antarctica.

Men både Antarctica og Sydpolen er bare vindtette - ingen varme i sig selv, så undertøy mv. må dimensjoneres deretter. Jeg liker begge i frost. men nå med hundekjøring må jeg bruke varmere plagg - akkurat nå er det dunjakke mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (8 timer siden):

Men både Antarctica og Sydpolen er bare vindtette - ingen varme i sig selv, så undertøy mv. må dimensjoneres deretter. Jeg liker begge i frost. men nå med hundekjøring må jeg bruke varmere plagg - akkurat nå er det dunjakke mv.

Jeg liker/foretrekker også slike skalljakker i kaldt vær.  Og det er helt greit for meg at de ikke bidrar med isolasjon. Foretrekker faktisk turklær som er enkle og ikke prøver å gjøre alt for mye på en gang. Som regel gjør dette at det blir enklere å bruke de i ett system sammen med andre plagg, samt enklere å holde de tørre på tur. Skal sies at jeg bommet litt på størrelsen når jeg kjøpte min Antarctic (dessverre leste jeg ikke din brukererfaring før jeg kjøpte min på Finn), så den har bare hengt i skapet siden. Jeg har i stedet brukt min Fjällräven Bergtagen jakke til den type bruk. Denne inneholder litt bomull, så ikke umulig at den isolerer litt bedre enn syntetisk microfiber, selv om den er veldig tynn og tettvevd til G-1000 å være.

Ulempen med slike vindjakker i ekspedisjons-kategorien er at de er forholdsvis tunge og voluminøse til å bare være vindjakker. Så selv om jeg liker konseptet og i stabilt og kaldt vinterværmed foretrekker en solid og god vindjakke som puster bedre enn en membranjakke, så finner jeg at kombinasjonen av en tynn og lett vindjakke sammen med en vanntett skalljakke oftere gir en bedre balanse av egensker ifht. vekt for oss som ferdes i norsk kystklima. Men i stabilt vintervær, slik vi har hatt i vinter, er det ingen tvil om hva jeg foretrekker.

Korreksjon til mitt forrige innlegg: Jeg var en tur i klesskapet og la merke til at Bergans Antarctic er produsert med nylon/polyamid, ikke polyester microfiber slik jeg trudde. Det kan være en medvirkende grunn til at den oppleves annerledes, og til at de har kunnet/valgt lage den tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (9 timer siden):

Ulempen med slike vindjakker i ekspedisjons-kategorien er, at de er forholdsvis tunge og voluminøse til å bare være vindjakker.

Antarctica er jo meget tynn og lett og meget hurtig - tørkende og pakker lite. Gamle Sydpolen er en del tyngre, da den jo er tykkere i stoffet.

Jeg foretrekker også pustende "vindjakker" og kan så ha noe lett "regntøy" med, hvis utsikt til slaps, som vel er det kaldeste og farligste i kombinasjon med vind, som ofte følger med.

Membran dresser blir jeg alltid ganske svett i. Men de kan ha sin berettigelse i sterkt varierende vær - som på Vestlandet. Jeg hadde en gang en Lowe jakke med Lowes egen membran. Jeg ble aldri klar over, om jeg ble våt ute fra i slaps eller varm våt innefra. En gan var jeg våt helt ned i trusene. Det er min definisjon på ordentlig våt. Monsen hadde samme erfaring med Lowe, som eller fremstillet klær og ikke minst sekker av meget bra og holdbar kvalitet. Har ikke sett noe til Lowe på lenge?

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Norrøna Sydpolen har 4 store lommer, klaffen over lommene har borrelås. Er jakka tilpasset kroppen i størrelse, går hoftebelte mellom de øvre og nedre lommene. Den har en mindre innerlomme, glidelåsen på den er plassert på utsiden av front glidelåsen, men under stormklaffen slik at det er mulig å komme til lomma uten å åpne jakken helt.

Den har lufte glidelåser under armene og toveis frontglidelås, det er fint siden jakka er litt sid kan glidelåsen åpnes nede så det er lettere å bøye seg ned. Den puster kanskje godt i "sin æra", men det er egentlig ikke ekstremt godt, men den er vindtett. Har ikke noe meshfor, kun stoffet. Det blir rim rundt front/halsregionen i sprengkulde, det betyr at det er der utluftingen skjer.

Jeg har montert ulvepelskant fra 80 tallet på min ved å sy på en borrelås på den. Den var senest brukt på helgetur nylig, da var det ikke varmere enn -20 på noe tidspunkt.. Brukte kun et lag med Woolpower 200g under. Samme under Norrøna Trollveggen GTX fra forrige århundre.

Jeg har også Norrøna Arktis Anojakke i bomull, den er tyngre og stivere, snittet er ganske likt. Er det mye vind bruker jeg den, stivere stoff gjør at den ikke blåser så lett "inntil kroppen" slik at det under mister isolasjonsevnen, fordi luftlaget blir klemt inntil kroppen.

Sydpolen er gjevnt og trutt å finne på finn, prisene derimot er omtrent samme kronemengde som nye.. Jeg gav 2 sedler med fisk på for et komplett sett for noen år siden.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Sydpolen er gjevnt og trutt å finne på finn, prisene derimot er omtrent samme kronemengde som nye.. Jeg gav 2 sedler med fisk på for et komplett sett for noen år siden.

Takk for innsikten!

Av og til har jeg ett merkelig behov for å anskaffe noe av det jeg har måttet avstå fra i tidligere tider pga. økonomiske prioriteringer, kanskje også til tross for at behovet ikke er helt det samme som før. Når det gjelder Norrøna Arktis og Sydpolen så trur jeg fornuften har seiret, og at jeg har klart å gi slipp på akkurat det behovet. Men sånn i tilfelle jeg en dag skulle få akutt tilbakefall, kan du si noe om størrelsene på disse?

Jeg har en fornemmelse av at Norrøna på ett eller annet tidspunkt har endret størrelsene sine til å sammenfalle bedre med amerikanske størrelser. Det jeg har prøvd av dagens Norrøna modeller så er det small som stort sett passer best. Jeg mener og huske at Medium jevnt over passet meg bedre rundt tusenårsskiftet, men kan ikke si med sikkerhet om det er jeg eller Norrøna som har gjennomgått mest endring ila. disse årene :) 

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aico Størrelsen på Arktis/Sydpolen er generøs, men de skal være litt baggy også.

Mine erfaringer sammenfaller med dine, Norrøna plagg med påsydd firkantet logo har en annen størrelsestabell enn de med brodert logo. Mine Trollveggen GTX og Sydpolen bukser i XL er passe vid og korte nok i beina. Dagens Norrøna bukser i samme størrelse er 10-15cm for lange.. Arktis og Sydpolen jakke har jeg i L, det er stort nok.

Selv er jeg 179, men har korte bein.. bruker 36W-30/32L i Jeans sånn til referanse.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (12 timer siden):

Størrelsen på Arktis/Sydpolen er generøs, men de skal være litt baggy også.

JA, generøs!!

Omnilite gir en grundig og presis beskrivelse av denne nostalgi jakke, som jeg dog bruker jevnlig og finner svært funksjonell. Kun mener jeg at brystlommene er skråttstilt "feil" vei slik at venstre lomme skal betjenes  med venstre hånd ut fra venstre side. Det syns jeg er litt klønete. Antarctica er (så vidt jeg husker, henger på hytta) skråtstillet den annen vei så, for å sitere lærebok for hærens menige: "Venstre brystlomme betjenes med høyre hånd og høyre brystlomme med venstre hånd!" Dette virker mer ergonomisk for meg!

Jeg hadde bomulls fjell anojakke, men solgte den videre til Finmark, fordi jeg hadde flere ture med svette- eller snøvåt bomull, som tørker sent. Det blir ispanser å ta på om morningen! Her er microfiberjakker mer medgjørlige.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.