Gå til innhold
  • Bli medlem

primusunderlag


raster

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Epletre skrev:

Nei, jeg tror nok at en finerplate vil ende opp med å se helt jævlig ut hvis den blir fuktig.

Det skal mykje til før dei vert urbukelege. Eg har nytta finèrplater til fleire underlag, og fleire av dei har nokre mnd feltdøger, og er framleis brukbare. 

Det siste brente eg  på ein tur der siste dagane skulle bestå av å bere alt på ryggen. Særs praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, Epletre skrev:

Nei, jeg tror nok at en finerplate vil ende opp med å se helt jævlig ut hvis den blir fuktig.

Jeg tror at å finne ut av ting pr praktiske prøv/feil gir flere svar enn teori når det gjelder tur- og friluftsliv. 

Min ser fortsatt slik ut etter 4 år med skjødesløs bruk sommer som vinter i snø, sno, regn, yr osv. Den er ritkignok halvveis imprignert da jeg har sølt både olivenolje, smør, stearing og annet på den og den har et syyyltynt sitteunderlag limt under for å ta unna fukt fra snø osv . Det er utrolig nok også rett som en strek. Hadde trodd det skulle slå seg etter noen tørkerunder etter å ha vært fuktig, men neida....:


 

 

Det er for så vidt mulig at du har en helt annen definisjon av "å se helt jævlig ut" enn det jeg har og det kan jo hende du får brekninger av hvordan dette underlaget har blitt behandlet, men det fungerer greit for meg altså ;-) 

Jeg må på det sterkeste beklage de to Mikke Mus-ørene forårsaket av en litt for lang toalett-tur da to telys ble satt der i påvente av å få tilbake sin plass i trappetrinnet i kuldegropa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette var en morsom tråd. Gøy å se alle forskjellige løsninger som er gode på hver sin måte :) 

Slangen på min Whisperlite er kort og stiv. Noe som gjør den veldig ustø og ekkel å håndtere. Så ei sånn her plate måtte jeg jo bare ha!

Jeg lagde ei primusplate i 2mm Aluminium som kan brukes til både gass og bensin. Har brukt L-bolter til innfesting av brenner, og øyebolter til innfesting av gass. Boltene er strammet med skiver og låsemuttere på undersiden, og da med ett moment som gjør at dem lette å vri på ved de - og montering. På undersiden har jeg limt fast liggeunderlag for at den ikke skal gli eller klabbe snø. Alt ble veldig solid, og jeg tror denne tror jeg tåler en fest eller to!

P1030339.thumb.JPG.3434edd1f32286f213a822c64d1b7e63.JPG

 

P1030342.thumb.JPG.84e08bde57a08df6e116d5a84d9ee1b1.JPGP1030349.thumb.JPG.296d6ac7bd4049d597d99acf4b375e0e.JPGP1030345.thumb.JPG.cb6dd9d60cfabc8f28affbd9e211f545.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten mod i kveld. Syntes bensinflasken ble litt for varm da jeg kjørte brenneren på max inne i 25+ grader (Det gikk helt fint ute i -10). Jeg klipte derfor en bit av vinskjermen som fulgte med Whisperliten og laget ett lite varmeskjold.  Safe & sound20180302_185159.thumb.jpg.1bb88cea916c8035630e18f3987145eb.jpg

20180302_185351.thumb.jpg.4abcb49ba0f94117084b0a4eeb55b5f8.jpg20180302_190332.thumb.jpg.305ba9ae14befee3b7d5a30150b962c5.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Neida, det er hjul på den - kulelagret til og med! 😅

Nå blir aluplaten oppgradert med tre stk pålimte magneter for å holde brenneren på plass samt en passende stropp rundt flasken. Er det å banne i kirken å bruke MSR sin flaske på Omnifuelen? 

Endret av sjtm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sjtm skrev:

Er det å banne i kirken å bruke MSR sin flaske på Omnifuelen?

Nei, den veien går det helt fint. Men MSR pumper passer ikke på primus/optimus flasker, da de har et større yttermål på flasketoppen. Du ødelegger da pakningen om du tvinger den på. 

Men generelt sett anbefales det å bruke samme fabrikat på både flaske og pumpe. Da passer det bestandig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei! Jeg ble litt inspirert av denne tråden, så i dag laget jeg meg et eget primusunderlag av en aluminiumsplate. Den skal slankes litt mer på vekt ved at jeg skal bore litt mer i den. Det er gjenget hull slik at skruene (laget av aluminiumsnagler som er gjenget) kan flyttes slik at det kan lages til fester til andre brennere også. Her er litt bilder fra prosessen: https://photos.app.goo.gl/KBjnrg5D7QjNSS6f8

 

Primusplate.jpg

Endret av Kjetil S
La til bilde.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil S skrev (8 timer siden):

Hei! Jeg ble litt inspirert av denne tråden, så i dag laget jeg meg et eget primusunderlag av en aluminiumsplate. Den skal slankes litt mer på vekt ved at jeg skal bore litt mer i den. Det er gjenget hull slik at skruene (laget av aluminiumsnagler som er gjenget) kan flyttes slik at det kan lages til fester til andre brennere også. Her er litt bilder fra prosessen: https://photos.app.goo.gl/KBjnrg5D7QjNSS6f8

 

Primusplate.jpg

Kult!

Vekt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kom over en Primus expedition box på Finn som jeg tenkte skulle få bli med i pulken eller om man er på biltur..  Kan bruke to brennere på en brenselsflaske, og det er plass til flaske(r) i boksen. Har også  Kokiro underlag som kan benyttes dersom jeg må ta hensyn til vekt. Antar at vingemutterne er til å kunne feste brennerne, men vinkelen er feil i forhold til at regulatorskruen skal passe i hullene. Går kanskje an å justere på?

image.png.5361a81368785ad114b68f4daa0922f3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (20 timer siden):

Går kanskje an å justere på?

Kan se ut som boksen er laget for Omnifuel I, og det er ikke mulig å endre på brenneren slik at det passer, men kan enkelt tilpasses ved å borre hull slik at det passer til mine brennere....

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

Har lurt litt på hvilke løsninger som fins for å holde ting på plass og fant flere tråder på forumet her! 

Jeg fant ei tynn sponplate og tenkte først å bruke neodymmagneter for å holde brenner på plass. De viste seg å ha liten effekt på støttebena til Novaen. I frustrasjon skrudde jeg ned tre skruer (kappet de på undersiden, filet de ned og la litt tape over så den ikke skraper opp sekk osv). Tok et par lag alu-tape under brenneren, og litt elektrikertape rundt skruene så brenneren ikke skraper opp aluen ved av/på-montering. 

Flaska forsøkte jeg først å feste med borrelås, men følte den ble for ustabilt, så jeg byttet til dual-lock. Da sitter flaska godt fast og kan enkelt snus i forhold til ON/OFF. 

Plata kan sikkert smales inn noe, men med kun håndsag tilgjengelig får dette vente. Forsøkte å ha plate under vitale deler slik at jeg kanskje oppdager evt. lekkasje lettere. Kjekt at pumpe og regulering kommer på samme side, og at ting ikke stikker så mye utenfor plata.

 

 

IMG_20201110_104102.jpg

IMG_20201110_105028.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runquest skrev (2 timer siden):

Hei,

Har lurt litt på hvilke løsninger som fins for å holde ting på plass og fant flere tråder på forumet her! 

Jeg fant ei tynn sponplate og tenkte først å bruke neodymmagneter for å holde brenner på plass. De viste seg å ha liten effekt på støttebena til Novaen. I frustrasjon skrudde jeg ned tre skruer (kappet de på undersiden, filet de ned og la litt tape over så den ikke skraper opp sekk osv). Tok et par lag alu-tape under brenneren, og litt elektrikertape rundt skruene så brenneren ikke skraper opp aluen ved av/på-montering. 

IMG_20201110_104102.jpg

IMG_20201110_105028.jpg

Jeg løste det ved å lime på magneter på føttene på brenneren. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Laget i Tricoya, som tåler vann godt. Veier 600g, men har potensialet for å bli lettere.

Jeg ville ha en patent som låste «alle» typer brennere fast i plata, uavhengig av modell. Jeg bruker mest Soto stormbreaker og Kovea og begge sitter godt festet.

CF8541D0-A104-4DEB-B1A4-4ABBF69ABD9F.jpeg

C4F938F4-5B89-40F8-A01E-CE5EF3A1AC5E.jpeg

6C6041B6-7D40-4506-8216-36415CBC6FD4.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skapertrangen skylte over meg midt i en lang eksamensperiode, og jeg fikk tatt en liten runde med laserskjæreren for å lage et veldig lett patent som jeg tror skal funke veldig bra.

Platen er skåret ut av 2mm pleksiglass (tror jeg) som har nok fleks til at den ikke skal knekke, men er stiv nok til å løfte både brenner og flaske fra endene. Den er spesialtilpasset for Kovea Booster +1 ved at det er skåret hull i platen som passer med fotavtrykket til brenneren, slik at den ikke kan skli rundt. Flasken er festet med borrelåsbånd av typen som brukes til å bunte sammen ledninger, og dette er en veldig "fin" type borrelås som det ikke burde sette seg fast natur i. Platen er til slutt teipet med aluminiumstape for varmerefleksjon, som også burde hindre den fra å smelte ved søl under forvarming.

Totalvekten endte på 69 gram med stroppene, som er lange nok til å rekke rundt 1 liters drivstofflasker.

Eventuelle bekymringer før testing: Avstand fra brenner til flaske. Søl av rødsprit til forvarming. Veldig glatt underside.

Burde få testet alt dette til helgen, og deretter få laget en plate til Omnilite Ti, som er lett nok til at det er vits i å lage et så lett underlag til :)

For interesserte sjeler slang jeg ved dxf-en til plata. Kan sende DM hvis noen har lyst på fusion360-filen til egen modifikasjon!

20210520_233726.jpg

20210520_233741.jpg

20210520_233922_HDR.jpg

20210520_233941.jpg

kovea4.dxf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Gram skrev (1 time siden):

Skapertrangen skylte over meg midt i en lang eksamensperiode, og jeg fikk tatt en liten runde med laserskjæreren for å lage et veldig lett patent som jeg tror skal funke veldig bra.

Platen er skåret ut av 2mm pleksiglass (tror jeg) som har nok fleks til at den ikke skal knekke, men er stiv nok til å løfte både brenner og flaske fra endene. Den er spesialtilpasset for Kovea Booster +1 ved at det er skåret hull i platen som passer med fotavtrykket til brenneren, slik at den ikke kan skli rundt. Flasken er festet med borrelåsbånd av typen som brukes til å bunte sammen ledninger, og dette er en veldig "fin" type borrelås som det ikke burde sette seg fast natur i. Platen er til slutt teipet med aluminiumstape for varmerefleksjon, som også burde hindre den fra å smelte ved søl under forvarming.

Totalvekten endte på 69 gram med stroppene, som er lange nok til å rekke rundt 1 liters drivstofflasker.

Eventuelle bekymringer før testing: Avstand fra brenner til flaske. Søl av rødsprit til forvarming. Veldig glatt underside.

Burde få testet alt dette til helgen, og deretter få laget en plate til Omnilite Ti, som er lett nok til at det er vits i å lage et så lett underlag til :)

For interesserte sjeler slang jeg ved dxf-en til plata. Kan sende DM hvis noen har lyst på fusion360-filen til egen modifikasjon!

20210520_233726.jpg

20210520_233741.jpg

20210520_233922_HDR.jpg

20210520_233941.jpg

kovea4.dxf 3 kB · 0 Nedlastninger

Fester du beina på noe vis? Gikk ikke umiddelbart godt frem av bildene. Om du ikke fester beina synes jeg 82% av funksjonaliteten til plata forsvinner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke multifuelbrenner, men liker kreativiteten i tråden for eventuell senere inspirasjon om vinter-camping nivået skal høynes litt. Hvordan pakker dere sammen dette? "Permanent" montert på platen, eller i egne oppbevaringssekker og bokser for brenner og flaske?

Jeg tenker at hvis jeg skulle hatt noe lignende ville jeg helst unngått å montere opp brenneren hver dag, men heller lage til platen så man man kunne hatt den så kompakt og likevel beskyttende for brenner ved tetrispakking i sekk som mulig.

Multifuel-brenner er på kjøpelisten for neste vintersesong, så her skal kreativiteten få kjørt seg litt... : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (39 minutter siden):

Fester du beina på noe vis? Gikk ikke umiddelbart godt frem av bildene. Om du ikke fester beina synes jeg 82% av funksjonaliteten til plata forsvinner....

Nei, beina er ikke festet mer enn at de står på plass i hullene. Dvs. at plata ikke kan løftes etter brenneren, men brenneren kan løftes etter plata. Det burde være ganske enkelt å spenne noen strikker over beina, spesielt med koveaen som har ganske korte og brede føtter sammenliknet med omnifuel/omnilite.

Selv ser jeg ikke helt viktigheten av å kunne løfte via brenneren når det uansett ofte er den fulle/halvfulle drivstofflaska som er det tyngste leddet i systemet. Spesielt gjelder det for omnilite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Gram skrev (3 minutter siden):

Nei, beina er ikke festet mer enn at de står på plass i hullene. Dvs. at plata ikke kan løftes etter brenneren, men brenneren kan løftes etter plata. Det burde være ganske enkelt å spenne noen strikker over beina, spesielt med koveaen som har ganske korte og brede føtter sammenliknet med omnifuel/omnilite.

Selv ser jeg ikke helt viktigheten av å kunne løfte via brenneren når det uansett ofte er den fulle/halvfulle drivstofflaska som er det tyngste leddet i systemet. Spesielt gjelder det for omnilite.

For meg har plata nær ingen funksjon dersom ikke brenneren OG flaske sitter fast i plata. Med mindre det hele står rolig på stuebordet. Men akkurat DET er ganske langt fra bruksområdet for mine brennere. Det hjelper liksom ikke at en del av "riggen" er stabil når ikke resten er det...

(Ellers: Dersom det "pleksiglasset" der er av typen det ser ut som så ryker det fortere enn du skulle tro, vi bruker det en del på jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (7 minutter siden):

(Ellers: Dersom det "pleksiglasset" der er av typen det ser ut som så ryker det fortere enn du skulle tro, vi bruker det en del på jobb)

Det er jeg faktisk ganske sikker på at det kommer til å gjøre, ja. Ble plukket av hva jeg hadde for hånden i går kveld...

Fordelen med laser er at det går fort å kaste ut massevis av prototyper og finne ut hva som fungerer, og hvilke designelementer som skal videreføres :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt MSR Simmerlite med plate, hvor alt er festet. Fungerer veldig bra.

Simmerlite med Trilliumbasen er helt ok, men med en myk slange blir det hele litt for lealaust.

Men for min del slår ingenting kombinasjonen av MSR XGK II sammen med MSR trillium base. Bruker denne kombinasjonen hele året. Settes rett på skumunderlaget i innerteltet, eller rett på bakken/snø.

Kan bære den rundt etter flasken mens den er i gang, og det er veldig greit

A2D5207D-BFC2-4D2B-B9B3-0536AD56BBA2.jpeg

B5ADD7DE-467C-4C5D-9454-7BD2A31CAA7B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.