Gå til innhold
  • Bli medlem

Bomullskuler og ... hva?


Torgis

Anbefalte innlegg

Har før hørt om slike til opptenning, men hva er det han blander inn i bomullskulene? Han snakker om "petrolium jelly" og "vaseline". Dersom dette er "vanlig" vaselin, finnes det i et format som er mer flytende enn kløver sitt? Og kanskje i en renere form også, muligens er vanlig apotek-kjøpt vaselin tillsatt stoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som funker veldig bra er å gå på badet og rappe et par OB'er fra fruen. Disse er godt komprimerte og pakket tilnærmet vanntett.

Vel fremme ved bålplassen pakker du ut OB'en, drar den litt fra hverandre og former en ball. Ett drag med tennstålet og den tar fyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du misforsto poenget med tråden :)

Bruker selv vaselin i bomullsdotter innepakket i aluminiumsfolie som reserveløsning.

Ellers kan du ha med en liten boks med bie-voks (bees wax), dette kan du egentlig bare smøre inn i litt oppmost never, tenner raskt og brenner lenge (lenger enn petroleum jelly).

Han her testet det:

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved en tidligere anledning testet bomullsdotter innsatt med Camp Bees Wax skoimpregnering.

Det brenner forholdsvis lenge også, samt at du praktisk talt kan legge kulene i vann for så å tenne på de med en gang etterpå.

Dersom man har noen generøse bomullskuler med dette i div. ustyrsposen har man både til reimpregnering av støvler hvis behov samt noe som alltid tar fyr. Brenner omtrent like lenge og med samme flammetype som eksempelet i filmen men består av lanolin og bivoks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar selkritikk på den :lol:

Bare mener att tennstål er noe man har med i tilfelle fyrstikkene blir våte, og da er det greit å kunne bruke det med ting man finner i skogen. Men til ballene dine så er det petroleum jelly han sier du skal bruke dette er det samme som hvit vaselin og kjøpes på apoteket. Ser jo ut som det fungerer veldig bra.

hehe Ikke slik ment, jeg har også med fyrstikker! Men fyrstålet er liksom altid med siden det henger fast i turutstyret mitt. Så egentlig leter jeg bare etter en enkel reserveløsning :lol: Takk for info om vaselin, dette skal prøves ut! Og det skal bie-voksen også. Både vaselin og voks-impregnering er jo greit å ha med seg på tur, så kanskje jeg lager en pose av hver :lol:

Ståull faktisk! Det hadde jeg aldri kommet på, Jason!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaselin gnidd inn i bomull har disse egenskapene:

- Det beskytter (til en viss grad?) bomullen mot å trekke til seg væte. Du bør likevel oppbevare de tørt.

- Det brenner VELDIG mye lengre enn en bomullsdott alene. Cirka 5 minutter, avhengig av størrelse.

- Ved bruk er det bare å rive dotten i to. Innerst finner du noen tørre bomullsfibre som ikke har trukket til seg vaselin. Disse tenner du veldig lett med tennstål.

Og det er selvsagt ingen som hindrer deg i å bruke fyrstikk eller lighter. Selv driter jeg i fyrstikkene og har lighter med tennstål som backup.

At bivoks, impregnering m.m. kan erstatte vaselin var nytt for meg - takk for tipset! Jeg burde ikke være overrasket, men det er likevel artig å lære noe nytt. Jeg har også hørt at folk dypper bomull i smeltet parafinvoks.

Ikke bekymre deg for mye om hvordan du skal få dette til. Bare gni. Er du veldig omstendig kan du tine vaselin, bivoks eller hva du nå har i et vannbad og dyppe bomullsdotter oppi. Jeg ser ikke poenget, det er mye kjappere å bare gnure en dott i en vaselinboks og stappe i en pose. Men det er et poeng at dotten ikke skal være 100% mettet med vaselin tvers igjennom - hvis du ikke finner noen tørre fibre innerst vil du ha problemer med å få fyr med tennstål. Men du får likevel fyr med åpen flamme (fyrstikk eller lighter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde aldri tenkt på det jeg heller om ikke en nordlening viste det for meg for noen år tilbake, stålull er enkelt å ta med seg og det blir ikke noe klin ut av det.

Men det er også mulig å bruke mayapulver eller mayapinner begynner å brenne veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ta med fyrstikker og lighter da. Skjønner ikke greia med tennstål :P det funker når det er vått men hvor vanskelig er det å holde fyrstikkene tørre da. Om du vil ha noe som tar like lett fyr så ta med Krutt :D

Dra på tur en uke eller mer, med elvekrysninger, regnvær etc... Fyrstikker er sårbare, selv om du alltid husker på å pakke dem vanntett. Greit å slippe å bekymre seg for om det blir varme eller ikke :?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på tur en uke eller mer, med elvekrysninger, regnvær etc... Fyrstikker er sårbare, selv om du alltid husker på å pakke dem vanntett. Greit å slippe å bekymre seg for om det blir varme eller ikke :?.

Folk får sjølvsagt ta med seg kva dei vil på tur. Sjølv har eg vanntett fyrstikkboks, og har aldri opplevd at fyrstikkene mine har vorte våte. Denne boksen er med ut over 100 dagar i året og har vore med meg i over 10 år. For å vera på den sikre sida, har eg med to slike boksar på langtur. Så eg ser ingen grunn til å bekymre meg for våte fyrstikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at bomullsdotten brenn, er sjølvsagt at det ikkje er bomull :?

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Ren bomull brenner som bare tusan. Legg en tørr bomullsdott i peisen og prøv - det er borte i løpet av ganske få sekunder.

Cluet med en bomullsdott med vaselin er at en slik dott brenner lengre (og varmere?) enn bare ren bomull. I tillegg er det mindre sårbart for vann når fibrene ytterst er smekk fulle av vaselin, som er både brennbart og vannavstøtende. Ren bomull suger jo som kjent til seg vann, og blir da heller vrien å få fyr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bit sykkelslange sammen med en oppfluffet bomullsdott brenner godt og ganske lenge. En tom filmrullboks e.l. kan stappes med temmelig mye bomull, og der trekker den ikke fukt.

Ad fyrstikker, jeg har ved noen anledninger blitt så gjennomvåt at jeg ikke har klart å beskytte de vanntett oppbevarte fyrstikkene mot å bli våte idet jeg skulle tenne dem. Rett nok har det skjedd bare et par-tre ganger på de snart 40 årene jeg har drevet friluftsliv, men de episodene har bidratt til at jeg virkelig liker fyrtøyet mitt som forøvrig var en gave.

Det er noe med fyrtøyet jeg assosierer med urmennesket, selv om jeg til vanlig bruker fyrstikker eller til og med en Bic engangslighter.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Ren bomull brenner som bare tusan. Legg en tørr bomullsdott i peisen og prøv - det er borte i løpet av ganske få sekunder.

Det eg meiner er at ein såkalla bommulsdott ikkje er laga av bomull. Les på pakka ein gong til, så ser du at det er eit eller anna kunstfibergreie. Og, ja, det brenn som bare det, men det er fordi det er eit eller anna kunstfibergreie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg meiner er at ein såkalla bommulsdott ikkje er laga av bomull. Les på pakka ein gong til, så ser du at det er eit eller anna kunstfibergreie. Og, ja, det brenn som bare det, men det er fordi det er eit eller anna kunstfibergreie.

Bomull er og blir bomull.

Det brenner godt om det ikke er for kompakt.

Det vil stride mot loven å markedsføre andre stoffer som om det var bomull.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.