Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Recon dress, erfaringer eller alternativer?


sleif

Anbefalte innlegg

Annonse
Skal snart på flere turer i marka høst/vinter og vurderer å kjøpe Norrøna Recon jakke og bukse. Noen som har erfaring med disse? Hvilke andre alternativer anbefales?

Hadde du spurt om det samme for et år siden, så hadde Dovre bukse og Trollveggen jakke vært et reelt alternativ.

Trollveggen jakka var noe lettere en Reconjakka og har ikke så mange lommer og ting, mens de jakken som "burde" ha overtatt for trollveggenjakka vikrer på meg som pynteting og ikke seriøse jakker for skikkelig fjellbruk. (Trollveggen ble tidligere betegnet som "bombesikker.)

Jeg vurderer å ta i bruk Recon jakka som jeg til nå har latt ligge hjemme, når Trollveggenjakkene sier takk for seg.

Når det gjelder reconbuksa, så er denne også noe (marginalt) tyngre enn Dovre buksa. Men Recon buksa kan ikke snøres sammen rundt skoen på samme måte som Dovre, og det blir mye rusk og rask i skoene på grunn av "strikken" nede ved skoen.

Dette gjør at jeg fortsatt holder på Dovre som bukse (på tross av noen idiotiske lufteluker bak på rompa, og at stoffet er noe "glattere og tynnere" enn på den gamle modellen.)

I tillegg til Norrøna, er det en del andre merker som også leverer skikkelige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder reconbuksa, så er denne også noe (marginalt) tyngre enn Dovre buksa. Men Recon buksa kan ikke snøres sammen rundt skoen på samme måte som Dovre, og det blir mye rusk og rask i skoene på grunn av "strikken" nede ved skoen.

Dette gjør at jeg fortsatt holder på Dovre som bukse (på tross av noen idiotiske lufteluker bak på rompa, og at stoffet er noe "glattere og tynnere" enn på den gamle modellen.)

Recon er ikke marginalt tyngre enn nye Dovre, den er 90% tyngre!!! Det er mye.

Har prøvd den nye Dovre-dressen, og den virker veldig bra. Har selv den gamle buksa, og synes også den er bra, men kunne jeg valgt mellom de to, så hadde jeg gått for den nye. Har gode erfaringer med den nye proshelltypen, den er mykere enn den gamle varianten.

Andre alterativ er Arcteryx Theta AR jakke. Ikke så ulik Dovre, men litt annen lommeløsning og stivere i stoffet.¨

Er du i den prisklassen og velger en proshelljakke, så blir man ofte fornøyd. Selvsagt viktig å prøve først, for å finne noe som passer til kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du det til at Recon buksa er 90% tyngre? Ifølge Norrøna sine sider veier Recon buksa 800g mens Trollveggen veier 740g - nå er jo Trollveggen buksene mye høyere så klart men 90% var å ta litt hardt i. :roll:

Jakka derimot er mye tyngre - ca.400g.

Så visst på feil bukser gitt(Trollveggen istedenfor Dovre) - Nye Dovre var jo sykt lett - 300g og 420g, jakka er 300g lettere i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du det til at Recon buksa er 90% tyngre? Ifølge Norrøna sine sider veier Recon buksa 800g mens Trollveggen veier 740g - nå er jo Trollveggen buksene mye høyere så klart men 90% var å ta litt hardt i. :roll:

Jakka derimot er mye tyngre - ca.400g.

Så visst på feil bukser gitt(Trollveggen istedenfor Dovre) - Nye Dovre var jo sykt lett - 300g og 420g, jakka er 300g lettere i tillegg.

Les hva jeg og posteren over meg skriver om, vi sammenligner nye Dovre-buksa med Recon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo endret innlegget.

Men uansett er jo ikke 90% mer vekt reelt.

Den letteste Dovre buksa kan man ikke sammenligne med Recon i det hele tatt heller...

90% mer vekt er reelt ut fra vektene som står på Norrøna sin hjemmeside. Har du annen info angående vekt som er mer riktig?

Skal man sammenligne en Dovre-bukse med Recon, så må det bli Proshell, og det er der 90% kommer inn.

Dovre Proshell er 430g, Recon er 800g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene.

Jeg er også kjent med at mote har gått foran funksjon de siste åra. Likevel later dere til å anbefale Recon-dressen? Den er ikke så verst? Hvem ville dere valgt dersom dere skulle kjøpe om en ukes tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene.

Jeg er også kjent med at mote har gått foran funksjon de siste åra. Likevel later dere til å anbefale Recon-dressen? Den er ikke så verst? Hvem ville dere valgt dersom dere skulle kjøpe om en ukes tid?

Personlig ville jeg valgt Recon, hvis økonomien tillot det. Kjenner en del som har denne dressen og alle er kjempefornøyde! Greit nok at den kanskje veier litt mer enn Dovre og visse andre dresser, men likevel.

Når den i tillegg ser så bra ut som den gjør, er jeg ikke i tvil om at jeg ville ha gått for en recon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Recon buksa i snart ett år - da mest vinterstid og synes den er helt super. Bra lufting til bruk vår-sommer-høst men man bør nok ha et lettere alternativ på de varmeste dagene.

Selene er veldig bra - holder seg på plass hele tiden - har også brukt Arcteryx Theta AR bib og de siger noe veldig... på meg ihvertfall... i tillegg løsner selve strammingen på strikken noe som blir irriterende i lengden. Selv om denne buksa er veldig bra den og.

Det som er fint med Recon er at beina er såpass smale nederst at det ikke blir for trangt i gamasjer. Merkes godt når mine norrøna gamasjer kun gikk opp til str.L og skulle prøve å stappe Theta buksa oppi der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tormod: Litt OT, men ta gamasjene inni buksen.

Da kan du i de fleste tilfeller la være å snøre igjen hverken oppe eller nede og får dermed bedre lufting.

I tillegg slipper du at vann kan renne nedover buksen og inn i gamasjene og skoene.

Eneste ulempen jeg kan se med å gjøre det slik er at gamasjene kan ta av for litt slitasje på buksene og at de er billigere å bytte ut når de blir utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da har jeg også kjøpt meg en Recon dress. Har ikke brukt jakka ennå, men godt fornøyd med buksa. Den er tung, ingen tvil om det. Det positive er hvor bra luftingen fungerer. Lange glidelås i nederst i bena, kombinert med borrelås på klaffen lufter bra sammen med korte glidelås øverst i siden. Dessuten slipper man at lufteglidelåsene henger seg sammen når man går, slik som de gjør på Finnskogen.

Kjøpte dressen som en "bål"dress til bruk i marka når det er dårlig vær, så kan jeg bruke Dovre i høyfjellet.

Synd at Recon ikke kommer i "fjellfarger", og har samme borrelås som Dovre nederst på bena i stedet for strikk, da hadde det vært en nær perfekt dress (selv om den er tung).

Til Recon sitt forsvar, så vil jeg tro at den er veid med bukseseler, og Dovre uten. Bukseseler er et must, så man kan ha buksen delvis åpen i livet og dermed lufte litt ekstra.

Har stor tro på jakka også, spesielt hetta. Veldig mange lommer, av ulik størrelse.

Litt overrasket over at det ikke er brukt vanntette glidelåser, men siden det er klaffer på de fleste så går det vel bra.

Så kan man jo lure på hvorfor man har både Recon, Dovre og Finnskogen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var en butikkrunde for å erstatte den gamle Dovrebuksa som var temmelig

sliten og så ble det Recon tilslutt og det ble hele dressen. Suverene plagg.

Litt tungt som noen påpeker men det er solide saker da. Eneste jeg ikke liker er

de nedre frontlommene i jakka som er av netting og virker litt slaskete og

ikke så slitesterke. De passer liksom bare til etpar votter eller noe annet lett

og mykt.Men anbefales absolutt :)

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Er ny på forumet. :-)

Var innom Sport1 her hvor jeg bor og spurte litt om recon dressen. Han mente at buksene til recon var for trang og lite bevegelige. Hva mener dere? Bestilte recon dressen i forrige uke. Får nok den i løpet av et par dager.

Videre fortalte sport1-fyren at det kommer en helt ny modell Recon dress til neste år. Som skal være kraftig utbedret. Stemmer dette eller er det bare rykter? I så fall kan jeg kanskje vurdere å sende dressen jeg har bestilt tilbake.

/Skierri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At buksa har et dårlig snitt er jeg uenig i, det er av de friluftbuksene som har best snitt av alle!

Ikke overrasket dersom det kommer en ny variant til neste år, da er det vel Proshell som står for tur. Kanskje det alene høvler av 20-30%% vekt?

Om det er udelt positivt vet jeg ikke, f.eks har jeg mer sansen for stoffet som den gamle dovre-dressen er laget i, enn den nye.

Blir spennende å se hva Norrøna velger å endre, jeg tviler ikke på at de kan få inn mange tips og meninger fra personer som har brukt produktet til alt mellom himmel og jord, hard bruk og over mange døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At buksa har et dårlig snitt er jeg uenig i, det er av de friluftbuksene som har best snitt av alle!

Ikke overrasket dersom det kommer en ny variant til neste år, da er det vel Proshell som står for tur. Kanskje det alene høvler av 20-30%% vekt?

Om det er udelt positivt vet jeg ikke, f.eks har jeg mer sansen for stoffet som den gamle dovre-dressen er laget i, enn den nye.

Blir spennende å se hva Norrøna velger å endre, jeg tviler ikke på at de kan få inn mange tips og meninger fra personer som har brukt produktet til alt mellom himmel og jord, hard bruk og over mange døgn.

Jeg har nå brukt den nye Dovre buksa i noen måneder, og er "positivt overrasket". Stoffet virker som det tåler mer en det gamle, og jeg har ennå følesen av "ny" bukse etter ca 4 måneder. (Den gamle skiftet jeg stor sett etter 1/2 år.)

Dette opplever jeg som positivt.

Når det gjelder Recon eller Dovre bukse, så mener jeg Dovre sin løsning nederst på buksa er bedre. For å kunne vade tørt over bekker/elver, må du på Reconbuksa ha på gamasjer.

Jeg har vasset over en del bekker med dovrebuksa stramt rundt skoen, uten å bli våt. Selv om vannet har fått over skoen.

I tillegg mener jeg det er bedre lufting (når buksebeina ikke er strammet rundt skoen) i Dovrebuksa. (Men luftelukene på baken er like idiotiske for det.)

Jeg har begge buksene.

Kommer recon jakken med nytt stoff - lik den nye Dovrebuksa, slik at vekta går ned 20%, så skal det mye til at jeg vil velge noen annen jakke.

Jeg har brukt Recon jakken en god del, i hardt regn med vind, i det siste. Jeg mener den har tålt dette bedre enn de gamle Trollveggenjakkene jeg har.

Men vekta og volumet er ulempen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brukt den nye Dovre buksa i noen måneder, og er "positivt overrasket". Stoffet virker som det tåler mer en det gamle, og jeg har ennå følesen av "ny" bukse etter ca 4 måneder. (Den gamle skiftet jeg stor sett etter 1/2 år.)

Dette opplever jeg som positivt.

Når det gjelder Recon eller Dovre bukse, så mener jeg Dovre sin løsning nederst på buksa er bedre. For å kunne vade tørt over bekker/elver, må du på Reconbuksa ha på gamasjer.

Jeg har vasset over en del bekker med dovrebuksa stramt rundt skoen, uten å bli våt. Selv om vannet har fått over skoen.

I tillegg mener jeg det er bedre lufting (når buksebeina ikke er strammet rundt skoen) i Dovrebuksa. (Men luftelukene på baken er like idiotiske for det.)

Jeg har begge buksene.

Kommer recon jakken med nytt stoff - lik den nye Dovrebuksa, slik at vekta går ned 20%, så skal det mye til at jeg vil velge noen annen jakke.

Jeg har brukt Recon jakken en god del, i hardt regn med vind, i det siste. Jeg mener den har tålt dette bedre enn de gamle Trollveggenjakkene jeg har.

Men vekta og volumet er ulempen.

Jeg er enig i at Dovre sin løsning nederst på bena er bedre på mange måter, men når det gjelder lufting så synes jeg Recon sin løsning bedre. Det burde gå an å få til en kombinasjon, dvs glidelås opp til knærne (vanntett), med borrelåsklaff over glidelåsen, i tillegg til en kraftig borrelås nederst i stedet for strikk og knapper. Kunne dessuten tenkt meg en liten krok / bootlock for å hekte fast i sko.

Flott at noen endelig deler erfaringer med Dovre i Proshell. Har to andre dresser i Proshell, og de er slitesterke som lite annet, så ikke overrasket over at du er fornøyd.

Så vil jeg legge til at Recon er utrolig store i størrelsen. Bruker XXL i andre Norrønajakker, og da er noen av de ganske trange. Recon i XL er derimot på grensa til å være for stor, må ha en fleecejakke under for å fylle opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Kunne dessuten tenkt meg en liten krok / bootlock for å hekte fast i sko.

Akkurat dette med manglende festefunksjon nede er et av mine 2 ankepunkt mot Recon-dressen. Jeg bruker relativt lave fjellsko (ikkje joggeskolave, men opp over ankelkula) og buksa blir opp hele tiden. Når det regner så renner det faktisk NED i skoen innimellom. Har tenkt å sy på en strikk-hempe som jeg kan dra ned under skoen. En liten krok hadde også hjulpet mye, men kanskje litt dumt dersom man bruker f.eks. Vibrmam five fingers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte godt den gamle Dovrebuksa og den svært nyttige stramminga nede. Ankepunktet var luftinga, men er det slik at den nye - trass lufteopningar - ikkje er stort betre? Kjem desse luftelukene under hoftebeltet eller jakka?

Det er to vanntette glidelåser på ropa (på hver side.).

De er lengre enn de gamle langs siden, og er så langt vanntette. Men de kjennes litt når du sitter på noe hardt, og du kan ikke ha de åpne i "godt" selskap.

De lufter bedre enn de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.