Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken jakt-/fjellstøvel?


Babelfish

Anbefalte innlegg

I fjor kjøpte jeg meg et par La Sportiva Elk, og synes disse er veldig gode. Men jeg har nok kjøpt dem et nummer for små, og det blir uutholdelig. Så jeg tenkte jeg skulle selge disse, og investere i et par nye, som er større.

Men når jeg nå likevel har sjansen, så tenkte jeg at jeg skulle se på andre alternativer også. Jeg bruker dem til fjell- og skogsturer, og til jakt. Vekt er viktig. Passform er viktig. Jeg syns La Sportivaen hadde en langt bedre passform enn andre sko jeg har brukt tidligere, og dessuten er den helt vanntett, har jeg funnet ut. Må ha lærutførelse, jeg orker ikke sånne myggnettingsko som suger til seg gjørme.

Har sett på Crispi Hunter, noen som har erfaringer med disse? Tar gjerne også imot tips om andre sko jeg burde prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo si at jeg er kjempefornøyd med mine crispi skarven.

Eneste er at de tørker saktere enn m77 såklart.

Men når det gjelder passform til mine brede føtter så er de faktisk ganske bra selv om de er produsert i italia.

Jeg kan heller ikke huske å ha fryst i dem uansett hvor våte de er.

Se også på Alfa sin jegerstøvvel med goretex, det skal ihvertfall jeg når crispiene er brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vil tipse deg om å prøve Varg Isogaisa.

Link:

http://www.oslosportslager.no/produkt/varg-isogaisa-jaktstovler-unisex-5193.aspx

Jeg har hatt mine siden 2007 og er meget fornøyd med passform, kvalitet på de få sømmer som er, lærkvaliteten er uovertruffen og slitestyrken har vært veldig god. Vekten er helt akseptabel til høye, solide støvler å være.

Gummikant rundt hele støvelen,denne har ikke løsnet noen steder til tross for at støvelen er brukt heftig i all slags terreng siden 2007.

Erstattet innleggssålene som var i støvlene og puttet inn Sole innleggssåler da jeg startet å bruke dem.

Kjøpte Varg Rastegaisa til samboer for 2 år siden og hun mener dette er det beste paret med støvler hun har hatt.

Vi var bl.a. en på en ganske så blaut tur i en uke på Harangervidda i fjor sammen med to venner, våre venner var våte på bena etter dag 2, sambo og jeg holdt oss tørre hele turen.

Ved riktig behandling av læret har du en støvel som vil glede dine føtter i årevis.

Vil ikke ha problemer med å anbefale Isogaisa eller Rastegaisa dersom de passer dine føtter.

Edit: M77 er forsvarets støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut Varg-en, takk for tips!

Dumt at man ikke har mulighet til å prøve støvlene på en liten fjelltur før man kjøper, når man skal bruke rundt 3000 kroner :lol:

Jeg hadde en gang Crispi Beseggen på beina (i en butikk), og de virket VELDIG konfortable å gå i. Noen som vet om Crispi Hunter er like behagelige? Det er langt mellom hver gang jeg syns passformen er bra og at de kjennes behagelige ut, La Sportiva var en slik positiv overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut Varg-en, takk for tips!

Dumt at man ikke har mulighet til å prøve støvlene på en liten fjelltur før man kjøper, når man skal bruke rundt 3000 kroner :lol:

Jeg hadde en gang Crispi Beseggen på beina (i en butikk), og de virket VELDIG konfortable å gå i. Noen som vet om Crispi Hunter er like behagelige? Det er langt mellom hver gang jeg syns passformen er bra og at de kjennes behagelige ut, La Sportiva var en slik positiv overraskelse.

Jeg har ikke prøvd Besseggen, så kan ikke komme med noen sammenligning mellom de og Hunter. Har derimot Hunter, og de er behagelige fra første meter. Aldri opplevd gnagsår eller noe form for ubehag når jeg har brukt de. Høye, kraftige og stabile sko. Vekten er selvsagt høy i forhold til lavere sko, men de føles ikke for tunge. Vil uten tvil anbefale Crispi Hunter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med en Hunter-erfaring! Et par spørsmål til, om du gidder å svare: Er de vanntette? Hvilke skomerker har du brukt tidligere, kan du vurdere dem opp mot noen? Veldig vanskelig å sammenligne vekt på slike sko, noen oppgir en vekt, andre oppgir per sko og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bra vanntette ja, har brukt de på samme måte som jeg ville brukt gummistøvler i forbindelse med fisketur på fjellet. Har satt de skikkelig inn med impregnering, og har da ikke opplevd at skinnet blir spesielt vått eller tungt. Kjøpte den såpass stor at jeg har plass til et tynt linerpar i ull innerst og et mellomtykt ullpar utenpå.

Kan ikke vudere de opp mot så mange andre modeller, siden jeg brukte Alfa Walk King i mange år. Sammenlignet med den liker jeg Hunteren mye bedre. Hunter er en sko for tunge bører og høyfjellet, for tur i skog og mark blir den overkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vurdere å gå til en skomaker å spørre om de kan blokke ut de du har. Hvis det er et helt nummer er det nok ikke mulig, men et halvt nummer bør gå..

Forøvrig ville jeg valgt en lærstøvel uten membran. Den krever litt jobb for å holdes vanntett, men til gjengjeld er det ingen membran som begynner å lekke lenge før støvelen er utslitt.. Lundhags Syncro er en fin støvel som veier litt mindre enn Varg-støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har riktig nok ikke prøvd La Sportiva Elk. men har både La Sportiva Val di Fiemme og Crispi Hunter.

Er veldig godt fornøyd med begge, men har på følelsen av at Crispi-støvler er hakket tyngre.

Når en "vet" at 100 g ekstra på beina tilsvarer 500g ekstra på ryggen så ville jeg tenkt vekt hvis jeg skulle velge mellom disse to.

God tur!

Eirik W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både kona og jeg har hatt La Sportiva Elk i noen år. Utrolig lett og smidig kvalitetsstøvvel. Vanntett og behagelig på foten, men på fuktig fjell er de direkte livsfarlige! Jeg har aldri hatt noen fjellstøvell som har gitt meg så dårlig feste . Styr unna om du har tenkt deg på jakt i ei steinrøys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Sportslager oppgir vekten på Crispi Hunter til å være 1051 gram per støvel, størrelse 43. På La Sportiva Elk oppgir de 1,55 kg, størrelse 42 - men det må da være begge støvlene til sammen? I så tilfelle er Hunter over halvkiloet tyngre totalt sett.

Jeg går ikke så mye på snaufjell, nei, jeg er som regel og roter i myrkanter og vierkratt for å komme opp til bikkja i stand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser nå at La Sportiva-støvlene mine er 43, det samme som jeg bruker i vanlige sko. Da har jeg nok kjøpt dem et nummer for små, med tanke på at det skal være ullsokker oppi, samt at de går for å være små i størrelsen. Jeg er bare så redd for om en større La Sportiva fortsatt kommer til å gi meg seriøse gnagsår (ble svære sår på beina etter en tomilstur i går) selv om jeg kjøper dem større, eller om blemmene utelukkende skyldes for små sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og prøvd Alfa Bever pro, pluss Varg Iso-etellerannet. Jeg følte at begge disse støvlene er for brede for min fot, det føles som om La Sportivaen passer bedre.

Så da gjenstår vel smale sko, som La Sportiva Elk og Crispi Hunter. Noen for og imot her? La Sportivaen blir litt hard, syns jeg, kanskje noen kan anbefale noen gode såler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nett vert å prøvd Crispi Hunter i dag på sport 1.Blir nok at eg kjøpe meg eit par :) Slik eg har skjønt det så skal slike sko ikkje vera heilt passelige men litt større.slik at foten kan "gli" litt fram i nedoverbakker uten at tærne blir knepte isamen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart forslag, men jeg lurer på om de kanskje ikke passer fotformen min. Jeg fikk vannblemme oppå stortåa, og de fløtes litt trange i bredden.

Hvorfor velger du en uten mebran?

Jeg velger støvler uten membran fordi membranen alltid går i stykker før støvlene er utslitte. Da sitter du med en lekk støvel som egentlig kunne tåle mange sesonger til. Membranstøvler er sjeldent laget slik at de kan behandles som en tradisjonell lærstøvel uten membran. Det er derfor veldig vanskelig å få den tett etter at membranen er ødelagt. Jeg har ei kasse i kjellerboden med flere par støvler som egentlig er bra nok å gå i fjellet med, men en støvel av hvert par lekker som en sil.

Med skikkelig impregnering og puss er en støvel uten membran mer enn tett nok om man gidder å ta jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger støvler uten membran fordi membranen alltid går i stykker før støvlene er utslitte. Da sitter du med en lekk støvel som egentlig kunne tåle mange sesonger til. Membranstøvler er sjeldent laget slik at de kan behandles som en tradisjonell lærstøvel uten membran. Det er derfor veldig vanskelig å få den tett etter at membranen er ødelagt. Jeg har ei kasse i kjellerboden med flere par støvler som egentlig er bra nok å gå i fjellet med, men en støvel av hvert par lekker som en sil.

Med skikkelig impregnering og puss er en støvel uten membran mer enn tett nok om man gidder å ta jobben.

Tilsluttes!

Fordelen med membranstøvler er at man kan bruke noe tynnere materialer (lær/tekstil/skinn) og bl.a derav få lettere støvler. Men som Lompa skriver, disse har ikke samme lærkvalitet og vil ikke ha samme slitestyrke/vanntetthet etter at membran ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.