Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør Visdalen og Leirdalen vernes ?


panda

Anbefalte innlegg

Et annet aspekt som forvirrer meg er at du later egentlig til å være prinsippielt enig i Pandas tanker, men fordi det er Panda som sier det kan du ikke være enig, utelukkende fordi han tidligere har skrevet noe du har vært uenig i.

Hva er vel bedre for saklighetsnivået enn når folk går i strupene på hverandre, bare fordi de har bestemt seg for å være notorisk uenige. Fenomenet er ikke helt ukjent på dette forumet, spesielt i klimadebatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
En av grunnene til at man bør øke området for freding er å stanse all arbeider med å utbygge de deler av Jotunheimen som ikke er fredet. For et par år siden arbeidet noen med å lage et alpinanlegg nordvest for dagens nasjonalpark. For eksempel.

Det er ikke noen god grunn for at Nasjonalparkgrensen går over Store Smørstabbtind? Området nordover med toppene Veslefjelltind, Storfjelltind, Loftet mfl ligger utenfor nasjonalparken! Ikke en gang breene nord for Galdhøpiggen er vernet!

OK jeg fårstår at det kan bli vanskelig å fjerne ferdselårene over Sognefjellet og Valdresflya, men hva med å la grensen for nasjonalparken gå i veikanten av disse veiene?

PS i syd er ikke Torfinnstindane innenfor Nasjonalparken - hva med å lage heis til topps for feite amerikanere...

Er veldig enig i dette.

Noen som konkret vet grunnen til at disse områdene ikke er inkludert i nasjonalparken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel drift på Spiterstulen lenge før nasjonalparken kom, og det er ikke uvanlig at det tas hensyn til eksisterende næringsinteresser når et område skal fredes.

I Reisadalen nasjonalpark går det jo elvebåter opp og ned elva i nasjonalparken. De var der før området ble vernet og fikk vel dispensasjon fordi denne aktiviteten ikke forringer nasjonalparken i vesentlig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anta at veiene ble fredet, altså ingen biltrafikk opp dit lenger.

Hva blir neste spørsmål? ... Hvorfor skal veiene være der i det hele tatt... Revegetering next?

Jeg kan ikke skjønne at en vei uten biler gir noe mer sammenehengende villmarksfølelse enn en vei med biler. For ikke å glemme, hotellstandard i enden av begge veiene. Og at det vil måtte åpnes for nyttetransport på linje med andre steder.

Hva skjer med Leirvassbu/Spiterstulen? Dagsturistene forsvinner åpenbart, redusert omsetning, lavere bemanning, dårligere inntjening, dårligere vedlikehold osv. Dette er hytter/hotell med stor kapasitet og er ikke utbygd for å ta i mot vandrere. De vil forfalle på sikt.

Turer inn fra disse to dalene blir automatisk 1-2 dager lenger alt etter hvor lange etapper en vil ta. Sannsynligvis vil det gi mindre trafikk inn i Jotunheimen fra denne kanten. Bruksmønsteret til folk vil endre seg pga dårligere tilgjengelighet.

Det høres ikke ut som noen god ide, bare for å tekkes noen som har en illusjon om at det blir noe mer villmark ut av det. I en kost-nytte betraktning taper et slikt forslag med glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel drift på Spiterstulen lenge før nasjonalparken kom, og det er ikke uvanlig at det tas hensyn til eksisterende næringsinteresser når et område skal fredes.

I Reisadalen nasjonalpark går det jo elvebåter opp og ned elva i nasjonalparken. De var der før området ble vernet og fikk vel dispensasjon fordi denne aktiviteten ikke forringer nasjonalparken i vesentlig grad.

Ja - enig - dette er på samme måte med båtene som går på Gjende. De har tillatelse til å traffikkere, men innenfor fastsatte begrensinger. Derfor er det av og til vanskelig å komme med båten...

For å dempe skadevirkninger for Leirvassbu og Spiterstulen og opprettholde inntekter slik at stedene kan vedlikeholdes kan man kanskje tillate en begrenset nytte trafikk bruk av veiene inn Visdalen og Leridalen selv om dalene inngår i en nasjonalpark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror att Leirvassbu och spiterstulen skulle tappa i dagsbesök, men vinna i övernattningar, vilket kanske också leder till fler mat- och bar-gäster? Om omsättningen blir mer eller mindre än förut är kanske svårt att förutspå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra et naturvernperspektiv er det rimelig soleklart at en bør gå for vern. At noen arbeidsplasser kan gå tapt betrakter jeg som et marginalt problem i forhold til den gevinst det vil gi å verne disse fantastiske dalene. Seterdrift av den gamle skolen kan fortsatt eksistere, men luksushotell midt inne i Jotunheimen trengs overhodet ikke.

Det eneste problemet mitt med å støtte vern er at jeg selv er temmelig slapp, slik at det oppleves som svært behagelig å cruise inn til 1400 moh ved Leirvannet uten å forbruke én kalori. Men det får være mitt problem. Dalene bør vernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.