Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs - Hvor bør man ha papirkart?


GrundeL

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg planlegger å gå Norge på langs i sommer. Planen er å gå fra Oslo til Kinnarodden og starte rundt 17de mai :)

For å spare vekt og gjøre logistikken litt enklere så ønsker jeg å "minimere" bruken av papirkart, og heller bruke mobil med kartapp (Topokart) og plottet planlagt rute. Jeg har selvfølgelig også med analogt kompass.

Men jeg ser for meg at det vil være områder hvor jeg likevel bør ha papirkart (f.eks. strekninger jeg ikke følger merkede stier, områder med farlig terreng, etc.). Eksempler som jeg tenker meg er Skjækerfjella, Liernerne og Børgefjell.

Er det andre områder hvor jeg absolutt bør vurdere å skaffe papirkart?

NPL_oversikt.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du da på ferdige kart som kjøpes hos forhandlere, eller er det aktuelt å lage utskrifter fra Kartverkets Topografiske Norgeskart (kalt Landkart på norgeskart.no) eller Toporaster (kalt Raster på norgeskart.no)? Vet at enkelte foretrekker ferdige kartblad, og det kan jo være kjekt å vite om det er slike kart du ser for deg å bruke som papirkart. Eventuelt hvilken målestokk.

Jeg pleier å lage mine egne kart i ønsket målestokk for enkeltområder vha. QGIS og WMS-/WCS-/WFS-kart fra nett. Jeg liker å overdrive relieffskyggene noe for å få frem terrengkonturene bedre. Slik får jeg det jeg trenger printa ut på én eller flere A4/A3-sider, og slipper at kartet dekker områder hvor jeg ikke oppholder meg. I tillegg har jeg muligheten til å "sy sammen" informasjon fra ulike kilder på ett kart (turstier, valdgrenser til jakta, informasjon om fiskevann osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg tenkte å kjøpe kart (Norge serien eller turkart 1:100.000). Den største fordelen med dette er at det er store ark og "papiret" de er trykt på tåler å bli vått.

Men det er et godt tips å skrive ut egne kart, både billigere og man slipper å ha med en masse kart man ikke går på. 

Takker og bukker :)

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med så lange turer selv, men ser at det er sjelden kartet blir tatt frem på turer nå. Jeg leser i siste tråden om norge på langs her inne at han ikke hadde med papirkart overhode og at det fungerte fint. 

Jeg vil tror det kanskje krever litt mer planlegging av spesifikk rute på forhånd og at system med app, GPS, klokke osv på testes på forhånd. man må vite at nødvendige kart er tilgjengelig off line osv. Er man mer på loffen vil kanskje et stort papirkart kunne gi en del ekstra verdi i forhold til planlegging av rute, finne fiskevann osv undeveis. 

Noen vil kanskje hevde at det er sikrere med papirkart, men tror det er viktigst å vite forskjellige begrensninger. Elektronikk kan svikte, men kartet kan også mistes. bruker man både håndholdt GPS og telefon har man jo backup. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

enig. Jeg klarer meg sannsynligvis med kart på mobil. Men på noen områder er papirkart overlegent. Man får bedre oversikt over terrenget enn på en liten mobilskjerm, mobilen kan gå tom for strøm, og mobilskjermen funker dårlig i dårlig vær (våt berøringsskjerm er ikke kult).

Så for noen områder skaffer jeg papirkart. Er bare ikke helt sikker på hvor ennå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

GrundeL skrev (1 minutt siden):

Hei,

enig. Jeg klarer meg sannsynligvis med kart på mobil. Men på noen områder er papirkart overlegent. Man får bedre oversikt over terrenget enn på en liten mobilskjerm, mobilen kan gå tom for strøm, og mobilskjermen funker dårlig i dårlig vær (våt berøringsskjerm er ikke kult).

Så for noen områder skaffer jeg papirkart. Er bare ikke helt sikker på hvor ennå :D

Jeg synes selv dette er ett vanskelig spørmål.

Jeg bruker sjeldnere og sjeldnere papirkart på turene mine. Jeg bruker smarttelefonen til oversikt og planlegging, så bruker jeg en Garmin GPSMAP 67 å gå etter. Fungerer egentlig helt topp så lenge elektronikken har batteri og ikke svikter.

Men igjen, det er ikke mye som slår ett stort 1:50 000 eller 1:25 000 papirkart. Men dette er jo også noe skitt å brette ut i frisk bris og regnvær. Og på en så lang tur blir det mye papir å ha med seg.

Vinterstid med hansker og i kajakk er mobilen kun til bruk i leir. Sommerstid kan den jo brukes som navigasjonsverktøy også, og hvor stor er kjangsen for at GPSen og mobilen skal svikte samtidig? Ett enkelt kompass er dog ikke dumt å ha med, det tar ikke store plassen i sekken.

Jeg tenker at om man laster ned offline kart over kritiske dekningsløse områder, og har både mobil, GPS og ett kompass, så er man rimelig trygg på å kunne navigere på sommertur i Norge.

Men hvis du ikke har med deg GPS, men kun telefon, ville jeg utvilsomt hatt med papirkart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirkart i 1:100000 eller større over enkelte områder, kun for backup kanskje?

Så lenge du har kontroll på strømforbruk og lading så skal det mye til for at noe dramatisk skjer om du kun belager deg på telefonen. Hvor mye bruker vi ikke telefonen hver eneste dag, og hvor ofte streiker den på å gjøre jobben sin? Har du i tillegg en Inreach e.l. er du supersikret. GPS-funksjonalitet på Inreach mini for seg selv er minimalt, men den kan gi deg retning mot et visst punkt du har definert på forhånd.

Og så lenge du vet CA hva som er i de ulike retningene før du setter av gårde hver dag, så klarer du sannsynligvis å navigere deg "trygt ned" til nærmeste vei med kompasset uansett.

Men for trådens faktiske spørsmål ville jeg beholdt papirkart for de mest øde områdene, uten at jeg kan detaljene om det langs hele Norge :) På Island-kryssing i fjor sommer endte jeg tidlig opp med å gi bort alle papirkartene mine, med unntak av kartet over "The Highlands" som er et _veldig_ øde og værutsatt område. Endte opp med å ikke bruke det, men det var fint å ha det som backup.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid jeg ikke kan gi særlige innspill til konkrete områder slik du etterspør, så kan jeg heller gi innspill på hvordan jeg tror jeg ville gått frem for å identifisere aktuelle områder, hvis du er bestemt på å ha med papirkart i backup:

  • Sjekke dekningskart for den operatøren du har, for å identifisere områder hvor det kan være langt mellom dekning og litt mer bebodde områder (i fall løsninger med batterilading til mobiltelefon/GPS skulle svikte, uten av jeg vet hvordan du har planlagt dette), kanskje i tillegg sett opp mot hvor du skal gå etter merket sti og ikke
  • Sjekka terrenget ved å se litt på skyggerelieffer sammen med det topografiske kartet for å finne områder hvor terrenget kan se utfordrende ut på ruta. Om man ikke er komfortabel med GIS-programvare, så kan høydedata.no være et godt alternativ. Der kan man velge å "drapere" en skyggerelieff av DOM (digital overflatemodell, inkluderer trær, busker, bygninger osv.) eller DTM (digital terrengmodell, filtrert for å vise bakkepunktene) over kartet. Da vil terrengformasjoner ofte komme litt tydeligere frem, særlig i stor målestokk. Eksempel på ekstra terrengskygger sammen med toporaster i 1:100 000:
    punktbilde.thumb.png.911b2f5710c951dfb08aba8ff0f1e374.png
  • Sjekke 3D-visningen til norgeibilder.no på utvalgte områder, da får man gjerne en god følelse med hvordan terrenget ser ut i grove trekk, og hvor det i så fall kan være aktuelt å ha ekstra kart ifm. risikabelt/bratt terreng

Dette med å ha muligheten til å tilpasse kartene er egentlig hovedgrunnen til at jeg synes papirkart er kjekt noen ganger, enkelt og greit en personlig preferanse. Og så er det fryktelig mye enklere å planlegge når man er flere sammen dersom man har et papirkart å se på i stedet for en mobil- eller GPS-skjerm. Men hvis du skal ta turen alene faller dette punktet litt bort, så lenge du har ruta ganske godt planlagt på forhånd.

Og for ordens skyld; jeg har noen ganger printa ut på A4/A3 og bare lagt det i en slik åpne/lukke-plastpose slik at man har kart på begge sider (typ ziplock-poser). De finnes i størrelser som får plass til et A4-ark i alle fall, og da har man et billig, lett og gjenbrukbart alternativ til kartmappe, særlig hvis de er til backupkart, og ikke skal brukes veldig ofte.

Ellers regner jeg med at en del av NPL-folka her inne kan gi deg litt mer konkrete tips etterhvert som de titter innom :)

Endret av Måssåbjønn
La til bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

Heller enn papirkart så ville jeg ha gått for en Garmin 66. https://www.garmin.com/nb-NO/p/623975

 

Da har du ekte GPS kart med nødknapp tilgjengelig hvis det skulle skje noe.

Valgte nettopp 67 framfor 66. Hovedsakelig pga. en enorm batteritid med det innebyggete batteriet i forhold til 66, men den må lades med usb-C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

takk for tips og tanker. Tror jeg tenker likt som flere av dere, jeg klarer meg stor sett uten papirkart, men noen steder er det kjekt å ha backup og eller papirkart for oversikt og ruteplanlegging. Har altså noen ideer om hvor dette "trengs", og flere forslag mottas med takk :D Jeg har forresten allerede plottet ruta digitalt fra start til mål, men det blir sikkert noen endringer underveis.

Har også allerede en inReach Mini som sammen med mobilapp funker bra, og jeg har da også "nødknapp muligheten". Så jeg investerer antakeligvis ikke i ny GPS (men hvem vet ;-)). 

Er egentlig ikke redd for å gå meg bort, hvis jeg planlegger dagsetappene hver kveld og holder orden på himmelretningene så går det nok stort sett greit 😛 Og så er det jo egentlig ikke mange steder man er mer enn en dagsmarsj unna nærmeste vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topo-appen er glimrende i ukjent terreng med dårlige stier. Jeg gikk 170 km fra Valdres til Hønefoss for et par år siden i terreng med delvis gjengrodde og forsvunnede stier. Bruke topoapp i offline-modus med innlagt rute (lastet ned kart på forhånd) for å finne ut hvor jeg befant meg i forhold til "stien". I tillegg hadde jeg utskrifter fra Norgeskart.no med inntegnet rute i kartmappe. Man får et bedre overblikk på et større kartutsnitt enn det man får på en mobilskjerm. I tillegg var det dårlig med lademuligeheter i Vassfaret og på Vikerfjell. Jeg hadde med et solcellepanel, men det ladet alt for sakte ...

Ser ut som en flott rute. Følger du Rondanestien til Ringsaker almenning? Spesielt fint gjennom fjellet i Rendalen og Femundsmarka 😊

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirkart gir en veldig god oversikt og det er enklere å planlegge ruter i områder uten merkede stier. Det gjør det også enklere å legge om ruta underveis, nettopp fordi du får en bedre oversikt. 

Vi hadde med oss kart fra start til slutt da vi gikk fra Lindesnes til Nordkapp 2018, og det var nyttig i vårlåsningen på Hardangervidda, i blåfjella/skjækerfjella og egentlig hele veien fra Fauske-Narvik, og helt sikkert flere områder som jeg ikke kommer på akkurat nå. Kartene ble ofte studert om kvelden slik at vi hadde en god oversikt over neste dags vandring. 

Jeg er likevel usikker på om vi kommer til å prioritere papirkart neste gang vi skal gå den turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk NPL på ski i vinter, og valgte å gå helt uten papirkart. Jeg mener navigasjon er både vanskeligere og viktigere på vinteren, fordi du på sommeren aldri vil få white-out, der du ikke ser hva du tråkker ut i og risikerer å gå utfor bratte skrenter etc. Jeg må innrømme at å droppe papirkart var et valg som satt litt langt inne, men når det er sagt kan jeg ikke si jeg savnet papirkartene en eneste gang underveis. Nostalgikeren i meg synes også det er fint å brette ut kartet i teltet på kvelden, men kart blir våte, de er dyre, og de veier ikke så rent lite. Å sende kart til masse steder underveis er litt jobb, og du er avhengig av at post-i-butikk er åpen når du kommer dit (kjipt å vente fra lørdag kveld til mandag morgen for å hente ut kart...).

Jeg hadde tre "navigasjonsdingser" med meg, mobiltelefon, inReach mini 2 og GPS-klokke.

For å ta klokka først: så vidt jeg vet er det først det siste drøye året det er kommet klokker med AMOLED-skjerm med innebygget kart, som gir god nok lysstyrke og oppløsning til å fungere som fullverdig navigasjonsenhet. Jeg brukte Garmin Epix 2. gen. Siste versjon av Forerunner (965) har de samme funksjonene, og litt større skjerm - har ikke testet denne. Jeg hadde tegnet opp hele ruta på forhånd, delt inn i nummererte etapper, som lå klare på klokka. Dette fungerte utrolig bra, og var sterkt bidragende til at jeg kunne gå på ski i utrolig dårlig vær, og ikke hadde én eneste dag værfast. Kartet som ligger på klokka er basert på de "vanlige" 1:50.000 kartene fra kartverket (M711) og har samme detaljgrad. Man kan zoome inn og ut avhengig av hvor nøyaktig navigasjon man trenger. Batteritiden til klokka i aktiv kartmodus er i størrelsesorden 12-18 timer, men på sommeren kan man sikkert bruke den på den måten en liten brøkdel av tiden. Selve batteriet er lite, og krever svært lite av batteribanken før det er fulladet. Det er selvsagt uegnet til å planlegge ruter med, men til fin-navigasjon helt uovertruffet. Rett og slett en "game-changer" for navigasjon i skikkelig dårlig vær. Man slipper også å fomle med knapper på en GPS, klokka er utenpå jakka på håndleddet hele tiden. Se eksempelbilde nederst.

Den andre "dingsen" var en helt vanlig smarttelefon. Jeg ser ikke poenget lengre med en dedikert GPS, når GPS-funksjonen på telefonen er like bra eller bedre, kartene i apper på telefonen er bedre (og billige eller gratis), og skjermen er vesentlig bedre - både hva gjelder oppløsning og lysstyrke. Det finnes mange kart-apper, og jeg har testet de fleste tror jeg. Jeg landet på en som heter Caltopo (caltopo.com). Tror ikke denne er mye brukt i Norge, men den er fantastisk bra. En stor fordel med den betalte versjonen (20$/år) av denne er at man lager en bruker, og da kan man sitte hjemme på stor skjerm og plotte rute, som så automatisk oppdateres på telefonen. Ingen overføring av GPX-filer etc. Man kan laste ned kart offline, både for Norge, Sverige og Finland, og printe ut kart i hvilken størrelse og oppløsning man ønsker. Man kan legge inn skygge for bratthet, og fargelegge skredsoner etc med få klikk. Ruta kan også deles med andre, men man må være innlogget for å gjøre endringer i selve ruta. Link til min rute her https://caltopo.com/m/VGLUN

Den siste "dingsen", som jeg aldri brukte til navigasjon, var en inReach Mini 2. Denne var ren back up, om de andre to skulle feile. Alle etappene på ruta lå også inne på denne, men den har ikke innebygde kart, og du må da følge en digital "sti" i blinde. Det vil dog fungere helt fint i nødsfall, og den har svært lang batteritid. Å ha med en inReach anbefales uansett for å kunne kommunisere med omverden i nødsfall. 

Strøm er selvsagt viktig når man stoler på at alt er elektronisk. Jeg hadde derfor med to batteribanker, hver på 10.000 mah. Jeg brukte Nitecore NB10000, som jeg mener er den som gir mest strøm pr. vektenhet. Den veier 150 gram, er ganske robust, og tåler en del fukt. 

Kart på håndleddet:

 IMG20230407091914.thumb.jpg.bf7c2b70186ac4493bad3c39bbbce567.jpg

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått den turen snart to ganger og har alltid med meg papirkart. Slik jeg har delt opp etappene så trenger jeg sjelden mer enn 7-8 papirkart for å dekke hele det området jeg skal gjennom og da er ikke vekten allverden. Omslagene legger igjen hjemme. Jeg har for det meste 1:50000 kart og noen 1:100000kart. Vanligvis navigerer jeg med kart på mobil, i noen få tilfeller har jeg dratt fram håndholdt GPS. Papirkartene bruker jeg til å finstudere ruta i forkant av en dagsetappe og underveis når jeg tar en rast. Jeg tenker at kartene og kompasset er sikkerhetsutstyr. Telefonen kan svikte eller falle ned i elva og den håndholdet GPS'en har for dårlige kart. Det er mye jeg heller ville lagt igjen hjemme enn papirkartene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baryshnikov skrev (På 24.4.2023 den 23.37):

 Jeg landet på en som heter Caltopo (caltopo.com). Tror ikke denne er mye brukt i Norge, men den er fantastisk bra. En stor fordel med den betalte versjonen (20$/år) av denne er at man lager en bruker, og da kan man sitte hjemme på stor skjerm og plotte rute, som så automatisk oppdateres på telefonen. Ingen overføring av GPX-filer etc. Man kan laste ned kart offline, både for Norge, Sverige og Finland, og printe ut kart i hvilken størrelse og oppløsning man ønsker. Man kan legge inn skygge for bratthet, og fargelegge skredsoner etc med få klikk. Ruta kan også deles med andre, men man må være innlogget for å gjøre endringer i selve ruta. Link til min rute her https://caltopo.com/m/VGLUN

Den siste "dingsen", som jeg aldri brukte til navigasjon, var en inReach Mini 2. Denne var ren back up, om de andre to skulle feile. Alle etappene på ruta lå også inne på denne, men den har ikke innebygde kart, og du må da følge en digital "sti" i blinde. Det vil dog fungere helt fint i nødsfall, og den har svært lang batteritid. Å ha med en inReach anbefales uansett for å kunne kommunisere med omverden i nødsfall.

 IMG20230407091914.thumb.jpg.bf7c2b70186ac4493bad3c39bbbce567.jpg

Takk for gode tips! Vet du om det er enkelt å eksportere fra Caltopo eller på annen måte få brukt ruter planlagt i Caltopo sammen med Inreach Mini? Og hvordan er strømforbruket ved sporing over flere dager?

Jeg reiser noe utenfor Norge og bruker da Inreach Mini med Earthmate app på Andriod mobil via bluetooth. Spesiellt sporingen bruker jeg mye på nye steder, strømforbruk er jo minimalt. Det funker på mobilen, men når jeg skal gjøre noe fra PC i forhold til planlegging / etterarbeide er Garmin SW dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (På 27.4.2023 den 10.24):

Takk for gode tips! Vet du om det er enkelt å eksportere fra Caltopo eller på annen måte få brukt ruter planlagt i Caltopo sammen med Inreach Mini? Og hvordan er strømforbruket ved sporing over flere dager?

Jeg reiser noe utenfor Norge og bruker da Inreach Mini med Earthmate app på Andriod mobil via bluetooth. Spesiellt sporingen bruker jeg mye på nye steder, strømforbruk er jo minimalt. Det funker på mobilen, men når jeg skal gjøre noe fra PC i forhold til planlegging / etterarbeide er Garmin SW dårlig.

Det er veldig enkelt å eksportere fra caltopo til Garmin-dingser. Det er en egen "export"-knapp oppe til venstre på nettsiden, man kan da velge hvilket format man vil eksportere i, vanligvis brukes .gpx til Garmin. Man plugger så Garmin-devicen inn i PC'en, og drar .gpx-fila til mappen som heter "new files" (Internal Storage\GARMIN\NewFiles). Og vipps, så er alt på plass, ruter, stedsmarkører og alt. Jeg mener å huske det er samme prosedyre på inReach og på GPS-klokka. Et tips er å dele inn ruta i passe lange etapper før eksport, jeg brukte typisk 50-80km, og så nummerere disse. Det gjør det enklere å finne etappen som skal aktiveres på GPS-devicen når du er på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et dårlig alternativ. Jeg har laget kart på norgeskart.no, som jeg har lagret som pdf. Disse har jeg så lastet inn på kindle'n min. Fungerer greit til kartstudier, med følgende forbehold:

- Kindle (min versjon) har ikke farger, så det blir svart/hvitt

- Det blir som et bilde man ikke kan tegne på, kun se (kontra ekte kart)

- den er treig til å laste når man flytter seg rundt i kartet

 

Her er et eksempel fra Nordmarka i Oslo, 1:16827670527973854974745699439798.thumb.jpg.6355a5873b071bbc27b0d7845478a29f.jpg

16827668876965706602173458318667.thumb.jpg.268d70adc26e12fc78bb6432b7751382.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baryshnikov skrev (På 28.4.2023 den 22.15):

Det er veldig enkelt å eksportere fra caltopo til Garmin-dingser. Det er en egen "export"-knapp oppe til venstre på nettsiden, man kan da velge hvilket format man vil eksportere i, vanligvis brukes .gpx til Garmin. Man plugger så Garmin-devicen inn i PC'en, og drar .gpx-fila til mappen som heter "new files" (Internal Storage\GARMIN\NewFiles). Og vipps, så er alt på plass, ruter, stedsmarkører og alt. Jeg mener å huske det er samme prosedyre på inReach og på GPS-klokka. Et tips er å dele inn ruta i passe lange etapper før eksport, jeg brukte typisk 50-80km, og så nummerere disse. Det gjør det enklere å finne etappen som skal aktiveres på GPS-devicen når du er på tur.

Tusen takk, tester nå Caltopo i Korea, ser bra ut :-) Litt tettere med folk i fjellet her:
https://www.flickr.com/photos/70952617@N07/52858559934/in/photostream/lightbox/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.