Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet på turutstyr


krokavatnet

Anbefalte innlegg

Er det andre inne på forumet som har tenkt at dei skulle legga litt pengar i eit produkt som skulle vera både kompromisslaust og haldbart for deretter å verta noko skuffa?

Saka er at eg har ei svindyr Klättermusenjakke av typen Brede som berre er halvanna år gamal (kom i hus hausten 2008). Denne jakka er no full av nuppar i ytterstoffet og det ser ut til at ho i tillegg brygger på delaminering. Jakka er sjølvsagt brukt, men mest i høgfjellet haust og vinter. Til sommarbruk er denne jakka for tung og heit.

Mitt spørsmål er då om det er fleire på forumet som har liknande opplevingar med Klättermusenutstyr? Dette er trass alt eit merkje som profilerer seg med ekstremt haldbare produkt, men som i realiteten tapar så det syng når eg samanliknar med andre friluftsklede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mitt spørsmål er då om det er fleire på forumet som har liknande opplevingar med Klättermusenutstyr? Dette er trass alt eit merkje som profilerer seg med ekstremt haldbare produkt, men som i realiteten tapar så det syng når eg samanliknar med andre friluftsklede.

Dette høres ikke ut som kvaliteten på de klærne jeg har fra Klättermusen.

Jeg har svært god erfaring med de.

Dette er forhåpentligvis bare en produksjonsfeil, eller lignende. Om ikke er det litt skremmende.

Ta kontakt med Klättermusen, så vil jeg tro det ordner seg. Post gjerne svarene du får her - greit å vite hvordan de tar vare på kundene sine og hva de sier om slitasjen på jakka.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakka mi frå 2008 er ei jakke som eg fekk i erstatning for ei tidlegare jakke som fall fullstendig frå kvarandre på innsida! Utsida var heilt fin.... Friluftsliv hadde ein test av Bredejakka for nokre år sidan og der var visst problemet noko av det same.

Eg har i tillegg soft shell-buksa Mithril som har ein saumkvalitet som er heilt på styr, men eg gadd ikkje reklamera på ho ettesom eg reparerte ho sjølv.

Problemet no er å avgjera kva eg skal gjera, for det kan henda at Klättermusen berre kallar det for normal slitasje. Men når eg har hatt tre plagg frå same overprisa merkje som alle har hatt feil, veit ikkje om eg vil kjøpa meir Klättermusenutstyr.

Kva (års)modellar er det du har, aker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har ikke brukt jakken eller buksen du har.

Men har brukt en Einride jakke og en Gleipner bukse i bomull/ETAproof i 3 år nå.

Jeg har ikke noe negativt å si om kvaliteten på disse plaggene, hverken hva gjelder passform, sømkvalitet eller kvalitet i selve tekstilet.

Skal til å dra gjennom Nordmarka nå, og det er nettopp disse to plaggene jeg vil bruke som ytterlag ved forflyttning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakka mi frå 2008 er ei jakke som eg fekk i erstatning for ei tidlegare jakke som fall fullstendig frå kvarandre på innsida! Utsida var heilt fin.... Friluftsliv hadde ein test av Bredejakka for nokre år sidan og der var visst problemet noko av det same.

Eg har i tillegg soft shell-buksa Mithril som har ein saumkvalitet som er heilt på styr, men eg gadd ikkje reklamera på ho ettesom eg reparerte ho sjølv.

Problemet no er å avgjera kva eg skal gjera, for det kan henda at Klättermusen berre kallar det for normal slitasje. Men når eg har hatt tre plagg frå same overprisa merkje som alle har hatt feil, veit ikkje om eg vil kjøpa meir Klättermusenutstyr.

Kva (års)modellar er det du har, aker?

Det der var kjedelig lesing..

Jeg har LIV dungenser (2009) som jeg er veldig fornøyd med. Tar ingen plass, veier lite og varmer godt. Såvidt litt dunflukt(har sett 2 dun), men det må en regne med på disse lette plaggene. Har også Klättermusen Gere (2008). Har brukt den en god del. Liker den som en friluftsbukse på dagsturer, klatring, etc - men synes den blir litt tykk og tung på lengre turer. Tørker relativt raskt. Ikke noe problem med sømmer(ennå).

Uansett om det er normal slitasje eller ei, så skal jakka vare mer enn halvannet år. Det er tross alt en "ekspedisjonsjakke":

Brede är undantaget från dagens trend med låg vikt och hög modegrad, istället är den konstruerad för klättring med särskilt fokus på vinterturer och expeditioner, skuren för att ge plats åt ett värmande lager under. Med Brede har vi skapat en bekväm, slitstark jacka som kommer att hålla länge, länge och ge dig bästa tänkbara skydd från vädrets makter.

Jeg synes du skal ta dette opp med Klättermusen og gi de en ny sjangse. Om ikke så finnes det heldigvis alternativer :(

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med Klättermusen, det skal ikke være sånn.

Jeg har mange Klättermusen produkter og har ikke opplevd slike problemer. Har hatt Brede i ett år nå uten at den har noen tegn på unormal slitasje.

Buksa Gere vel det beste produktet jeg noen gang har kjøpt, snakk om god kvalitet. Enkelte andre ting har jeg slitt ut litt for fort men da har jeg også brukt dem utover bruksområdet de er laget for.

Bommulsbuksa Gleipner er en fantastisk bukse men bomullen holdt ikke lenge nok til den prisen. Stoffet revnet i sømmene i skrittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som om kvaliteten på en rekke produkter er blitt dårligere i senere tid? Har en rekke Norrøna-produkter fra de senere år hvor kvaliteten er utrolig dårlig. Har blant annet fått store slitasjemerker/skader på innsiden av min nye lofoten-jakke etter kun én (!) dagstur med tung sekk. Min nye Rab-sovepose har begynt å gå opp i sømmene, og har nettopp sendt inn vindmåler og kompass til Silva fordi de ikke fungerer tilfredsstillende. Scarpa har også hatt utrolig mye problemer med sine TX pro NTN-sko, hvor en rekke sko blir ødelagt ved første gangs bruk. Hva både Norrøna, Rab og Silva angår så er imidlertid kundeoppfølgingen så langt vært veldig bra, for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tek oppatt denne tråden som eg starta for ei god stund sida.

Klättermusen, som no har konkludert, meiner at materialfeilen på jakka mi ikkje er fullgod grunn for reklamasjon, men seier at eg kan få ei ny til redusert pris mot at eg sender inn den eg har no.

Eg forstår at dei ikkje kan senda ut nye produkt til alle nordmenn som syt over det eine og det andre og at dei truleg får mange slike spørsmål. Problemet mitt er at tre av tre Klättermusenplagg som eg har brukt har hatt tydelege feil. Ingen andre merkje eg har vore borti har hatt så dårleg kvalitet, og då samanliknar eg sjølvsagt utelukkande med kvalitetsleverandørar.

Kva redusert pris vil seia har eg ikkje fått opplyst, men eg måtte ut med eit mellomlegg når eg reklamerte på mi fyrste jakke (som datt i frå kvarandre innvendig) og no dette. Då kan eg summera opp utan kalkulator og slå fast at det vart ei dyr jakke.....

Kva seier forumets medlemer til denne løysinga frå produsenten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

jeg synes ikke dette holder mål og du har jo ikke akkurat handlet i affekt når en ser på tiden som har gått :).

Du er jo også inne på at det ikke er lett for dem heller. Hva skal man egentlig forvente av holdbarhet. De mener vel at du har hatt en viss nytteverdi av jakka i denne perioden, og at mellomlegget er relatert til denne nytten.

Jeg har aldri eid et Klättermusen plagg, og jeg blir ikke mer lysten på å bli kunde hos dem når jeg hører om dine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske mange produkter jeg har prøvd som nå blir brukt som maletøy eller lignende.

Men en av de dumeste tingene jeg har kjøpt var LaCrosse Alpha Burly Sport 18" Waterproof Uninsulated Hunting Boots Rubber Clad Neoprene Realtree APG Camo, dette skulle være en bedre utgave av LaCrosse: Alpha Lite som kom godt ut på en test jakt og fisk hadde.

Har også hørt at Alpha Lite var like vond på beina.

Dette er ikke en jakt støvel om du ikke sitter i bilen å jakter på spur, jeg gikk 2 mil med disse og beina mine var helt ødelagte, men det sier seg selv, Neopren er ikke gode jakt støvler men jeg måtte prøve.

mistet 2 negler av disse :)

stoler nå aldri på tester :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig, for eg opplevde det totalt motsette med neoprenstøvlar. Eg kjøpte for nokre år sidan eit par ganske så enkle Muck Boots primært for bruk i issørpe i Bergen, men desse støvlane har vorte brukte til mykje meir. Muck Boots er kanskje noko av det beste kjøpet eg har gjort :) Eg har ikkje brukt støvlane til turar med tung bør, men til heile haustdagar i fjellet har dei vore brukt utan problem. Støvlane heng som f... på blaut stein og overgår alle fjellskoa mine når det gjeld sålegrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tek oppatt denne tråden som eg starta for ei god stund sida.

Klättermusen, som no har konkludert, meiner at materialfeilen på jakka mi ikkje er fullgod grunn for reklamasjon, men seier at eg kan få ei ny til redusert pris mot at eg sender inn den eg har no.

Eg forstår at dei ikkje kan senda ut nye produkt til alle nordmenn som syt over det eine og det andre og at dei truleg får mange slike spørsmål. Problemet mitt er at tre av tre Klättermusenplagg som eg har brukt har hatt tydelege feil. Ingen andre merkje eg har vore borti har hatt så dårleg kvalitet, og då samanliknar eg sjølvsagt utelukkande med kvalitetsleverandørar.

Kva redusert pris vil seia har eg ikkje fått opplyst, men eg måtte ut med eit mellomlegg når eg reklamerte på mi fyrste jakke (som datt i frå kvarandre innvendig) og no dette. Då kan eg summera opp utan kalkulator og slå fast at det vart ei dyr jakke.....

Kva seier forumets medlemer til denne løysinga frå produsenten?

Det holder ikke. Problemet med delaminering av Klattermusenplagg er dokumentert av flere. Har bl.a. sett flere rapportet på svenske "Fjellforum" Utsidan. Mener også at Friluftsliv skrev om det samme i en anmeldelse. Har ingen membranplagg fra Klattermusen.

Har derimot Mitril. Jeg har ikke hatt noen problemer med sømmene som deg. Snarere tvert i mot har min versjon vært meget slitesterk. Kjøpte også en softshelljakke jeg ikke husker navnet på. Fikk jakka for halv pris. Det var den ikke verdt. Jakka var Epic-behandlet. Klattermusen skrev at den var nesten vanntett og pustet godt. Jakka var potte tett for svette, men det regnet inn. Fikk bekrefet min opplevelse med jakka av ansatte på den nedlagte sportsbutikken Marius. De hadde nektet å selge den.

Enride jakka mi er jeg utrolig fornøyd med. Både design, stoff og kvalitet. Gleipner-buksa i samme stoff er jeg utrolig glad i, men den har bukselommer det blåser inn. I begge plagg er det skrevet inn en reklameskilt der det bl.a. står:"Thats why we design our products with your safety in mind". Buksa er faktisk farlig å bruke på fjellet. Jeg har endelig fått noe ekstra stoff for å sy om lommene. Det tok 1/2 år, med mange mailer til kundeservice som aldri ble besvart.

Sørgelig at et selskap som lager såpass mange spennende produkter har så elendig kundeservice. Du får henvise til denne tråden Krokavatnet. De er ferdig som selskap hvis de ikke bedrer kundeservicen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mithril-buksa er fantastisk bra, men det skuldast ikkje at det står "Klättermusen" på lårlomma. Årsaka til det er at buksa er laga i - etter mitt syn - eit av dei beste material for friluftsliv, nemleg Schoeller soft shell. Det er stort sett denne buksa eg brukar på tur utanom heite sommardagar og kalde snaufjellsturar på vinteren. Klättermusen og mange andre har gått vekk i frå dette stoffet no.

Eg har sendt eit svar til Klättermusen etter at eg fekk svar frå dei. Dersom det ikkje har noko føre seg så vil eg syna til diskusjonen her slik Fimax tilrår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste oppdatering: Eg får kjøpa ei ny K-musen Brede til halv pris - dvs 3000 NOK. Då vart det, som eg nemnde over, ei ekstremt dyr jakke til slutt. Har ikkje heilt sansen for denne løysinga.

For å samanlikna så har eg lettvektsplagg som på langt syner same grad av slitasje som det K-musenjakka har gjort, og lettvektsplagga har vorte brukt mykje meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste oppdatering: Eg får kjøpa ei ny K-musen Brede til halv pris - dvs 3000 NOK. Då vart det, som eg nemnde over, ei ekstremt dyr jakke til slutt. Har ikkje heilt sansen for denne løysinga.

For å samanlikna så har eg lettvektsplagg som på langt syner same grad av slitasje som det K-musenjakka har gjort, og lettvektsplagga har vorte brukt mykje meir.

Det hadde jeg ikke godtatt! Alt for dårlig av klattermusen, hvem som helst av de andre anerkjente merkene hadde ordna opp i dette med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos kvalitet og Klättermusen eide jeg tidligere forløperen til Einride, en anorak med samme stoff og snitt hvis navn jeg ikke husker. Etter ca to-tre års bruk var denne totalt utslitt. Store hull på underarmene og under hetten uten annen belastning enn slittasje av at jeg hadde gått i jakken. Sendte klage til norske importøren av Klättermusen og fikk som svar at dette var noe en måtte regne med på et slikt bomullsplagg. Fikk tilbud om å kjøpe en ny Einride jakke til halv pris, noe jeg også gjorde og har hatt denne siden. Enda ikke fått slitasjehull i denne, men regner med at det kommer til å skje om ikke alt for lenge. Godt mulig at dette gjelder bomullsplagg også fra andre produsenter, men føler at den burde ha holdt lenger. Er ellers superfornøyd med jakken (mitt favoritt plagg) og kommer nok til å kjøpe ny hvis det skjer igjen, men i forhold til -tex materialer er slitestyrken elendig.

Hadde vært artig om noen tok opp igjen tråden og startet produksjon av en konkurrent i Ventile bomull. Rart at ikke flere produsenter ser behovet for et slikt plagg når de spyr ut en hel haug varianter av -tex jakker for en hver bruk.

Også hørt diverse historier om Klättermusens skallklær og kvalitet opp gjennom. Vet de hadde en periode med Event hvor de måtte tilbakekalle en haug med jakker pga delaminering. Mente dette skulle løse seg med den nye membranen Cutan, men med varierende tilbakemeldinger virker det som ting fortsatt halter litt. Hadde tildligere Brede som drømmejakken, men har nå gått helt bort fra Klättermusen i jakten på ny skalljakke til vinterbruk.

Men hørt mye bra om bl.a. Liv, som er nevnt over her. Konklusjonen min er at Klättermusen er en spennende og inovativ produsent med mange gode løsninger, fine tanker og fine produkter, men en desverre også en del som ikke holder mål (da kanskje særlig av skallklær). Mtp prisen burde dette være et ikke-tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brede er ei bra jakke til vinterturar dersom ein likar K-musens løysingar, men Cutan-membranen er veldig tett så ein vert jævlig klam. Til samanlikning hadde eg ein tidlegare modell, Bifrost, laga i eVent som var veldig bra i kulden.

Når det gjeld servicen frå K-musen så får eg sjå kva eg gjer vidare. Uansett flott å få backup frå forumet! Eg kjøper uansett ikkje ei ny jakke til halv pris, for eg meiner eg fortener betre då alle mine tre K-musenplagg har hatt feil. Jakker til over seks tusen burde vara ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i tråden så er jeg veldig fornøyd med Klättermusens produkter, men kundeservicen er jeg ikke imponert over. Det siste halvåret har jeg skrevet mail til dem tre ganger uten å få svar. Forskjellige grunner hver gang men det har ikke hatt noe med reklamasjon å gjøre, bare spørsmål om produkter og noe annet. For meg er det grunn nok til å unngå deres produkter fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok 1/2 år fra jeg sendte første e-post (om ekstra stoff for å sy klaffer på Gleipner-buksa mi) før jeg fikk svar (og stoff). Hadde da sendt tre e-poster med purring. Svar kom med beklagelse om problemer i kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være rasist, må jeg nok si att mye av den dårlige kvaliteten på endel turutstyr for fullt kom da de fleste av de nordiske fabrikkene flagget ut og produksjonen (og mye av materialet) ble lagt til lavprisland i det fjerne østen..........selvfølgelig skal det fortsatt være en viss kvalitetskontroll, men den forsvinner vel så lenge man får penger i kassa??

Alt blir dyrere å produsere og da ser man seg gjerne om etter billigere produksjon, billigere materialer osv osv., - og det går utover oss som gjerne bruker turutstyret til det det egentlig skal være beregnet til..........

En del solide merkenavn er jo også etterhvert blitt rene "motemerker" og det tror jeg også går ut over kvaliteten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.