Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det et marked for å leie ut turutstyr?


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser stadig vekk på Finn.no at det er annonser for å leie ut turutstyr. Er det noen av dere som har erfaringer med dette? Er det mange som pleier å leie seg utstyr for en helg / uke etc?
Jeg spør litt fordi jeg har nå etterhvert fått en god del utstyr, og lurer på om jeg skal gidde å gjøre jobben med å lage annonse på utleie av dette. 
Bor strategisk til i Alta, så en del tilreisende viddekryssere vil det sikkert være som gjerne leier seg litt store ting som pulk og telt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare fått med meg en del slike utleie-annonser i forbifarta på Finn, samt av litt nysgjerrighet inne på Pinsj og Hygglo (er vel Finn/Schibsted sin utleieplattform). Ser at det er mye som leies ut, men masse ligger jo ute til helt horrible døgnpriser. Er i overkant mange som har kjøpt Helsport Nordmarka-telt eller andre tilbudsvarer for så å skulle tjene inn denne investeringa på typ 10 utleiedager. Klart det vil stille seg slik når man leier fra privatpersoner, men jeg ville i alle fall aldri leid fra noen gjennom Finn, der det ikke er noen forsikring inkludert. Ser at mange krever er depositum i forkant, men da er du prisgitt at utleier ikke er helt ukurant når du skal levere inn utstyr igjen, med tanke på hva som er forventet slitasje eller ei (særlig hvis man skal rekke et fly). Såvidt jeg vet er det inkludert en forsikringsordning på disse dedikerte utleieplatformene som nevnt over, så de er tryggere å bruke som leietaker i mine øyne.

Om du titter inn på en del av annonsene på Pinsj og Hygglo så kan du se i kalenderen når de ulike tingene er reservert. Jeg kan omtrent ikke huske å ha sett at noe har vært reservert frem i tid, ikke engang på de annonsene som er merket med «Veldig populær» på Hygglo (som bare virker å være basert på antall tilbakemeldinger totalt, en annonse jeg kom over nå hadde tre tilbakemeldinger – to for seks måneder side, én for to år siden...). Så tror nok ikke det er en stødig inntektskilde, for å si det forsiktig.

I tillegg har blant annet BUA etablert seg over hele landet også, og de vil jo være en sterk konkurrent til slik utleie, da de låner ut utstyr gratis. De har vel også litt alt mulig, fra ski, packraft, telt, soveposer osv., og er en kjent greie en del steder.

Men som du sier, så er det nok et større marked for utleie av ting som er ukurant å få meg seg på flyet i så fall, gitt at det ikke er billig ræl.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det jeg hadde bekymret med for, feks via Finn, er muligheten for at utstyret ikke blir levert tilbake. Hvis noen leier for en dag og aldri leverer det tilbake måtte man ha gått til forliksrådet eller sivilt søksmål for å få dekket noe som helst.

 

Politiet ville ikke ha gjort noe, og kunne ikke ha gjort noe, fordi du frivillig leverte utstyret i fra deg., Hvis du gir noen en gjenstand og de ikke leverer den tilbake så er det rett og slett ikke en strafferettslig sak, men en sivilsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for moro skyld lagt ut en stor ryggsekk og et telt til leie på Pinsj. Ikke fått noe respons enda. Ser greit ut mtp forsikring av varen etc.

Er nok mest, som noen nevner over, store kostbare saker som vil ha respons, kano, Bacecamp telt, packraft etc

Vurderer å leie en packraft en helg for å test om det er noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok aldri til å legge ut utstyr til leie, alt for mye arbeid og jeg bruker utstyret selv. Prøver heller å la være å kjøpe inn utstyr jeg strengt tatt ikke trenger, samt bli flinkere å selge utstyr jeg ikke bruker. Har blitt mye flinkere til å kjøpe brukt kontra nytt. Samt at jeg har gitt en del sportsutstyr til frivilligsentralar og brukt/lånebu i kommunal regi.

Men når det er sagt, støtter jeg slike type tiltak og synes pinsj og hygglo og generelt lån/brukt utstyr. Friluftsutstyr har relativt vært veldig billig og lett å få tak i, sett mot prisstigningen vi ellers har hatt i samfunnet. Dette har vært på grunn av store lager sportsbransjen prøver å bli kvitt. Når denne tømmes og det begynner bli manko, vil man nok se at prisene stiger voldsomt. Noe jeg synes er bra. Da kan leie og lån være enda mer aktuelt for flere, som igjen kan gjøre dette litt mer bærekraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (50 minutter siden):

Det jeg hadde bekymret med for, feks via Finn, er muligheten for at utstyret ikke blir levert tilbake. Hvis noen leier for en dag og aldri leverer det tilbake måtte man ha gått til forliksrådet eller sivilt søksmål for å få dekket noe som helst.

 

Politiet ville ikke ha gjort noe, og kunne ikke ha gjort noe, fordi du frivillig leverte utstyret i fra deg., Hvis du gir noen en gjenstand og de ikke leverer den tilbake så er det rett og slett ikke en strafferettslig sak, men en sivilsak.

Ville aldri leid ut noe på Finn. Hygglo har autentisering med BankID og forsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (2 timer siden):

Ville aldri leid ut noe på Finn. Hygglo har autentisering med BankID og forsikring. 

De fleste utleie-annonsene jeg har sett på Finn (de gangene jeg glemmer å huke av for kun 'til salgs') har henvist videre til Hygglo eller Pinsj, og jeg kanskje skjønne det siden det høres mye sikrere ut enn å leide ting ut via finn.no 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.