Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

BC(eller NNN BC som jeg mener den egentlig heter) er en kraftigere versjon av vanlig NNN. Både bredere binding/plate og tjukkere metallstang på skoene.

NNN til langrennsski og NNN BC til fjellski.

Skrevet

BC = Back Country, ment for noe røffere bruk enn runder i lysløypa.

Passer dårlig på "strikkepinner", men er ypperlig til "markaski" og breiere.

Skal du ha BC vil jeg anbefale den manuelle modellen.

Skoene som er laget for BC er også høyere,kraftigere,stivere,varmere etc.

Skrevet

NNN er en betegnelse for spormønsteret på bindingen og likeledes skosålen. NNN-bindingen har to parallelle opphøyninger langs bindingplaten, og skosålen to tilpassede spor til disse.

(SNS er en annen standard, som kun har ett langsgående spor på bindingplaten og skosåle. Denne finnes også i BC-modell)

BC betegner (som det nevnes ovenfor) en noe mer robust og stivere bindings-/skotype. Metallstangen på skoens tåparti er som nevnt bredere og kraftigere enn på f.eks klassisk- eller skøyteutstyr.

  • 10 måneder senere...
Gjest PaperCut
Skrevet

hvis du går gjennom isen så er det litt vanskelig å få løst ut auto-bindinger. I tillegg kan mekanismen fryse fast når det blir skikkelig kaldt. Litt kjedelig å sette støvlene igjen på utsiden av hytta eller teltet ;-).

Skrevet
hvis du går gjennom isen så er det litt vanskelig å få løst ut auto-bindinger. I tillegg kan mekanismen fryse fast når det blir skikkelig kaldt. Litt kjedelig å sette støvlene igjen på utsiden av hytta eller teltet ;-).

Man tar med skiene inn i hytta\stua :-)

Auto går fint det om man ikke drar på langturer. Det er behagelig og lettvint med auto. Jeg har auto på "nærområdeskiene" og manuell magnum på fjellskiene som brukes på lange turer.

Gjest PaperCut
Skrevet

Man tar med skiene inn i hytta\stua :-)

Auto går fint det om man ikke drar på langturer. Det er behagelig og lettvint med auto. Jeg har auto på "nærområdeskiene" og manuell magnum på fjellskiene som brukes på lange turer.

Joda, auto har sin misjon, men jeg opplevde at mine nesten nye Fischer auto T4 frøs på en to-timers treningstur i lysløypa i -20 i forrige uke. Så lenge man er klar over risikoen så har man en mulighet til å ha en plan b :)

Skrevet

Sats på manuell! BC bindingene fryser ofte på et blunk, forskjellen er at den manuelle typen er mye enklere å få bort den verste isen slik at du kommer deg hjem igjen. Dette kan skje på dagsturer om du skal ta av og på skiene igjen, mens den manuelle typen nok har sin hovedfunksjon på langtur. Jeg vil også anbefale magnum typen av den manuelle, den er kraftigere, billigere og enklere i bruk. Jeg har gode erfaringer med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.