Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko


perstad

Anbefalte innlegg

Jeg går turer på fjellet i ny og ne, ikke så ofte, men ofte nok til at jeg trenger sko som virker. Inntil nylig har jeg brukt militærets marsjstøvler og egentlig vært fornøyd med de. Men på forrige tur gikk de i stykker etter å ha blitt brukt i mange (12?) år. Så da er det på tide å kjøpe noe nytt, og det må jeg gjøre innen neste helg.

Var innom Anton Sport i dag og de har tilbud på Scarpa Zg65 Gtx til 1199 (normalpris 1799). Noen som kjenner til disse skoene og kan si noe emr om de. Eventuelt si noe om hva jeg burde se etter i stedet?

http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=6284&cid=898&vid=37269

Mine krav er følgende:

Ikke for dyre (jada, jeg vet at det ikke faller i god jord hos mange, men som sagt bruker ejg de ikke så ofte at det forsvarer mange tusen kroner)

God støtte på ankelen da jeg tidligere slet med overtråkk

Ikke for tunge

Ikke stort annet. De skal tåle å passere bekker, uten at de MÅ være fullstendig vanntett. Viktigere er at jeg ikke sklir på første våte stein...

Skal brukes mest på sti i fjellet, men også i litt røffere fjellterreng. Til vanlig turbruk har jeg et par lave sko jeg kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scarpaen ser helt ok ut den. Hvis du derimot ønsker en mer allround fjellstøvel med god ankelstøtte, full-lær, og gore tex membran, så vil jeg anbefale Crispi Besseggen. Det er en god, gammel bestselger, og stort sett alle blir fornøyd med de. Som Scarpaene så krever de lite eller ingen inngåing. Høres ut som de burde passe fint til ditt bruk. Du finner de ofte til godt under 2 laken i butikkene. Veil. pris er vel på 2199,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpaen ser helt ok ut den. Hvis du derimot ønsker en mer allround fjellstøvel med god ankelstøtte, full-lær, og gore tex membran, så vil jeg anbefale Crispi Besseggen. Det er en god, gammel bestselger, og stort sett alle blir fornøyd med de. Som Scarpaene så krever de lite eller ingen inngåing. Høres ut som de burde passe fint til ditt bruk. Du finner de ofte til godt under 2 laken i butikkene. Veil. pris er vel på 2199,-

Er helt uenig. Mulig Besseggen (tidligere modell) var ok, men 2009 modellen gir meg, og mange med meg, GNAGSÅR! Iflg de som importerer støvlene kan det ikke være noe galt med skoene (fordi de er en bestselger), slik at man ikke kan reklamere. Ser stadig flere til salgs, grunnet "passet ikke mine føtter o.l."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uenig. Mulig Besseggen (tidligere modell) var ok, men 2009 modellen gir meg, og mange med meg, GNAGSÅR! Iflg de som importerer støvlene kan det ikke være noe galt med skoene (fordi de er en bestselger), slik at man ikke kan reklamere. Ser stadig flere til salgs, grunnet "passet ikke mine føtter o.l."

Jeg har samme erfaring med Besseggen, ligger en tråd om det her inne om problemet (halvt år siden), tok lang tid å gå de inn sammenlignet med det forrige paret mitt. Nå må jeg dessverre gå de inn på nytt, for sømmen i tåforsterkningen er 3cm åpen. Jeg får nytt par rett over helgen. Må legge til at etter en 8-10 turer på maks 1,5-3 timer så var de inngått og har fungert ypperlig helt fram til nå når sømmen røk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sær på sko at jeg ikke vil gå de inn. De skal passe fra første dag! Passer de ikke da har du ingen garanti for at de noen gang kommer til å passe, spesielt kraftige sko er det meget begrenset hvor mye man kan gå inn. Passform er individuelt, prøv sko til du finner noe som passer. Har du ikke tid til det kan du kanskje få fikset de gamle hos skomaker inntil du får tid!

Jeg har hatt viking hunter og var fornøyd med de. Fine hvis du vil ha type jaktstøvel, altså en ganske høy støvel, av en litt kraftig type. Har nå nettopp kjøpt viking sniper. Gikk 2 mil i variert fjellterreng med dem nylig og ikke antydning til gnagsår. Disse er ikke så ulike marsjstøvlene mtp høyde. Men er en mye mer forseggjort støvel. bedre såle, polstring goretex mm. Og mye lettere å gå med enn hunteren var. Slitestyrken er nok noe dårligere. Prisen er heller ikke avskrekkende med 1299. Billigutgaven av de på xxl koster vel 999?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sær på sko at jeg ikke vil gå de inn. De skal passe fra første dag! Passer de ikke da har du ingen garanti for at de noen gang kommer til å passe, spesielt kraftige sko er det meget begrenset hvor mye man kan gå inn.

Der er jeg helt enig :-)

Mine forrige sko var Scarpa, meget stive sko, og passet på foten allerede på butikken :D

Har nå kjøpt meg Alfa Falk , og de passet perfekt. Har gått noen turer med de, veldig fornøyd til nå. 600 gr lettere en Scarpa skoene, i tillegg er Alfa skoene noe høyere i skaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Jeg har nå slått fra meg skoene fra Anton Sport og går heller for et par mer allround fjellstøvler som ble nevnt. Akkurat nå står det mellom:

Alfa walk king til 1599

Crispi Besseggen til 1649

og mulig også Raichle Mountain Escape GTX, mest pga prisen til 999

Tenker meg en tur på XXL etter jobb i dag for å prøve så får vi se hva det blir til. Men dersom noen kjenner til skoene fra Raichle og vil anbefale de så si gjerne i fra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt enig med Knutis her, prøv så mange forskjellige merker og modeller som mulig før du bestemmer deg.

Prøv med sokker tilsvarende de du vil bruke og velg de skoene som passer deg best.

Passformen er viktig og sko som slett ikke passer vil du aldri kunne "gå inn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satsa på Alfa Walking king hvis den passer foten din. Etter at Alfa tok bort sømmen som gikk vertikalt ned midt på skoen er de blitt utrolig bra. Har slitt ut noen par, meget gode sko, bortsett fra omtalte søm som pleide å gå opp etter en stund. Men denne er som sagt fjernet på nyere modeller. Ellers har jeg god erfaring med Asolo Fugitive. Kjøpte 2 par meget billig fra www.sierratradingpost.com svært behagelige sko. De er dog litt lavere enn Crispi Besseggen og Walking king.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også varmt anbefale Alfa Walk King. Så fremt du føler at de sitter godt på foten selvfølgelig. Mine trengte egentlig ingen inngåing. De satt som et skudd fra første prøving. Jeg har brukt de mange mil i skogsterreng rundt om i traktene her de siste par åra. De har også vært benyttet på mange fjellturer i Rondane, Jotunheimen, Rendalen og Dovrefjell. Har også brukt dem på både Kilimanjaro og Elbrus. De holder fortsatt vannet ute og sålene holder imponerende godt til at det benyttes såpass myk gummi. Festet og øvrige egenskaper til vibramsålene er kanskje det som hever seg mest over tidligere sko jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Jeg har nå slått fra meg skoene fra Anton Sport og går heller for et par mer allround fjellstøvler som ble nevnt. Akkurat nå står det mellom:

Alfa walk king til 1599

Crispi Besseggen til 1649

og mulig også Raichle Mountain Escape GTX, mest pga prisen til 999

Tenker meg en tur på XXL etter jobb i dag for å prøve så får vi se hva det blir til. Men dersom noen kjenner til skoene fra Raichle og vil anbefale de så si gjerne i fra :)

Det eneste ankepunkt mot Scarpa ZG 65 til ditt bruk er (etter min mening) at denne skoen har tekstilpartier i kombinasjon med skinn. Dvs = ikke lengre vanntett når GoreTex membran ryker. Ellers en lett og god støvel.

Sportshuset har/hadde nå tilbud på ZG 40, som er "hakket" kraftigere enn ZG 65 til kr. 1020,-. Da "måtte" jeg handle "noketparstøvler". Denne har nubuck/semsket skinn hele veien og er litt stivere enn ZG65.

Sjekk om noen Sportshuset avdelinger har flere.

Foreløpig er denne kun brukt på en lengre dagstur i fjellet - og en meget positiv erfaring. God passform, passe stiv, og vesentlig lettere en f.eks Besseggen (150 gr. pr. støvel). Scarpa`n trenger minimalt med / ingen inngåing.

Hvorfor i all verden kjøper "alle" Besseggen. Norges mest solgte er ikke nødvendigvis lik norges beste. Crispi (Alpina Norge) har lykkes med markedsføringen her. Besseggen = for de fleste, som andre har nevnt GNAGSÅR (2 kompiser sliter med det samme - på helen), og den er tung - og etterhvert dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med så vidt forskjellige erfaringer på Crispi sin Besseggen støvel.

Jeg kjøpte min i fjor og har vært svært fornøyd med denne siden dag 1, anbefalte samme sko til min samboer som kjøpte samme støvel tidligere i år. Han er like fornøyd som jeg har vært med mine.

0 inngåing, såre føtter, våte føtter & gnagsår.

Jeg tar det for gitt at de som sliter med gnagsår ikke bruker bomull-sokker.

Kanskje det rett og slett bare er slik at noen føtter får lettere gnagsår enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med så vidt forskjellige erfaringer på Crispi sin Besseggen støvel.

Jeg kjøpte min i fjor og har vært svært fornøyd med denne siden dag 1, anbefalte samme sko til min samboer som kjøpte samme støvel tidligere i år. Han er like fornøyd som jeg har vært med mine.

0 inngåing, såre føtter, våte føtter & gnagsår.

Jeg tar det for gitt at de som sliter med gnagsår ikke bruker bomull-sokker.

Kanskje det rett og slett bare er slik at noen føtter får lettere gnagsår enn andre?

:) Hadde det vært slik at jeg bruker å få gnagsår på hælen, så hadde jeg neppe giddet å skrive om det. Bruker ullfrotte (tynne og tykke etter behov). Har hatt flere forskjellige fjellsko, og KUN BESSEGGEN HAR GITT GNAGSÅR!

M77, Garmont, Viking og nå til sist Meindl (som jeg er veldig godt fornøyd med) har aldri gitt meg gnagsår. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At der er litt endring på Besseggenstøvelen i år er det ikke så mye å tvile på. Jeg kjøper aldri fottøy uten at det kjennes godt på foten, men i en butikk begrenser det seg hvor mye du kan få prøvd den ut. Mine Besseggen kjøpt for et halvt år siden var gode på i butikken, de var gode å gå 1-2 timer/5-600hm med, men de var ikke å gode å gå 3-4t eller mer med før de var inngått (tok 20-25t). Jeg skal like å se den kroppen som etter en rusletur i butikken, gått opp og ned på en benk noen ganger (eller lign), klarer å vite om 3-4t eller mer gir gnagesår eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hadde det vært slik at jeg bruker å få gnagsår på hælen, så hadde jeg neppe giddet å skrive om det. Bruker ullfrotte (tynne og tykke etter behov). Har hatt flere forskjellige fjellsko, og KUN BESSEGGEN HAR GITT GNAGSÅR!

M77, Garmont, Viking og nå til sist Meindl (som jeg er veldig godt fornøyd med) har aldri gitt meg gnagsår. :P

Folk har forskjellig form på foten. For noen passer Beseggen for andre ikke. Forskjellige støvler har forskjellig passform. Passform er det desidert viktigste ved valg av støvel. Derfor lønner det seg sjeldent å høre på andres råd når det gjelder fottøy. Det viktigste er, som tidligere nevnt i tråden, å prøve flere støvler og finne en støvel som passer egen fot. Hvis en da står igjen med valg mellom ulike støvler, så kan en søke råd i forhold til holdbarhet ol, hvis man gidder.

Andre ting en kan bestemme seg for på forhånd er om man vil ha en kraftig sko, med god vanntetthet, holdbarhet og høy vekt versus en lettere støvel. Ulike modeller har også ulik stivhet i sålen. Helt stiv såle er kun nødvendig for bre/klatrestøvler. Ganske mange støvler er relativt stive i sålen for også å kunne kalle seg "bre-/klatrestøvel". For vanlig gåing er stiv såle ikke en fordel. Skal en gå mye i ur bør såla være ganske stiv. En annen forskjell er hvor mye ankelstøtte støvlene gir. Tråkker man lett over bør man velge en stiv støvel. Går man med tung sekk bør også støvlen ha god ankelstøtte, da konsekvensene hvis en tråkker over blir mye større med tung sekk.

Desverre er det ofte vanskelig å finne ekspeditører som vet forskjellen på de produktene en har, og de selger gjerne de dyreste. Dyre støvler er ofte tunge støvler. Det er ofte bedre å kjøpe to par lette støvler framfor et par tunge, hvis en ikke har behov for den støtten de tunge støvlene gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Besseggen og gnagsår:

Besseggen er en forholdsvis "romslig" støvel i forhold til lengden (les bred og høy over vrist) > sk. "norsk lest". Tror nok noe av årsaken ligger her. Blir "kjipping" og litt sideveis bevegelse for helen. Dette er vanskelig å "fylle" ut med tykk sokk, for da blir den for kort - og går man opp en str. så blir den for bred igjen. Scarpa SL har løst dette med å ha både smal og bred utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Besseggen og gnagsår:

Besseggen er en forholdsvis "romslig" støvel i forhold til lengden (les bred og høy over vrist) > sk. "norsk lest". Tror nok noe av årsaken ligger her. Blir "kjipping" og litt sideveis bevegelse for helen. Dette er vanskelig å "fylle" ut med tykk sokk, for da blir den for kort - og går man opp en str. så blir den for bred igjen. Scarpa SL har løst dette med å ha både smal og bred utgave.

Det ble forsåvidt min konklusjon også. Meindl er også smalere bak, ved siden av akilles (under ankelen). Fungerer godt på meg. Tror nok at Crispi har endret lesten i 2009. Men, som det er sagt, vi er alle forskjellige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går turer på fjellet i ny og ne, ikke så ofte, men ofte nok til at jeg trenger sko som virker. Inntil nylig har jeg brukt militærets marsjstøvler og egentlig vært fornøyd med de. Men på forrige tur gikk de i stykker etter å ha blitt brukt i mange (12?) år. Så da er det på tide å kjøpe noe nytt, og det må jeg gjøre innen neste helg.

Var innom Anton Sport i dag og de har tilbud på Scarpa Zg65 Gtx til 1199 (normalpris 1799). Noen som kjenner til disse skoene og kan si noe emr om de. Eventuelt si noe om hva jeg burde se etter i stedet?

http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=6284&cid=898&vid=37269

Mine krav er følgende:

Ikke for dyre (jada, jeg vet at det ikke faller i god jord hos mange, men som sagt bruker ejg de ikke så ofte at det forsvarer mange tusen kroner)

God støtte på ankelen da jeg tidligere slet med overtråkk

Ikke for tunge

Ikke stort annet. De skal tåle å passere bekker, uten at de MÅ være fullstendig vanntett. Viktigere er at jeg ikke sklir på første våte stein...

Skal brukes mest på sti i fjellet, men også i litt røffere fjellterreng. Til vanlig turbruk har jeg et par lave sko jeg kan bruke.

Har vært i omtrent samme situasjon som deg.

Ecco Trecking. Grei pris, ultralett, super sole, foreløpig holder de tett.

Har brukt dem endel siden jeg kjøpte dem i juni.

Marsjstøvlene brukes fremdeles som Myr og fiskeelvstøvler. De er garantert vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er fjellturen unnagjort i nye sko. Jeg endte opp med Garmont Trophy V GTX som XXL solgte ut for 1200,- Det ble en såpass høy modell av den enkle grunn at ekspeditøren i butikken ikke anbefalte meg lave "fjellsko", men heller den høyere "jaktsko"varianten om jeg hadde problemer med anklene.

Jeg hadde de på beina i 3-4 timer på lørdag og like lenge på søndag og er veldig fornøyd. Gikk i myrer, over bekker osv, men ingen antydning til fuktighet på bena. De var også veldig deilige å gå med kontra mine gamle lefser av noen marsjstøvler.

Takk til alle som kom med innspill, det gjorde at jeg fikk opp øynene litt for hva jeg burde se etter og ikke bare endte opp med de første jeg fant (se første post).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Alfa Walk King etter tidligere å ha hatt problemer med lett å få gnagsår. Spesielt på hel.

Får overhodet ikke gnagsår av disse. Myke gode, og tette!

Mine forrige sko, Stormberg "hel og tå drepere" anbefales derimot ikke.

Disse tok livet av bena mine på 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Scarpa skoen som er nevnt i toppen (ZG65). Er veldig fornøyd med kjøpet selv, synes de er veldig fine å ha på foten og fungerer veldig bra i skogsterreng og etter stier. Betalte selv 999,- og til den prisen synes jeg det var et kupp.

Dessverre er de heller håpløse når det blir mye stein og hardt terreng. Føttene mine føles mørbanket etter en times gange i slikt terreng, og de gir heller ikke spesielt god støtte når man "hopper fra stein til stein" ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere enn meg som har slitt med at Crispi Besseggen er glatte på vått fjell ?

Jeg synes de har fungert helt utmerket i steinete terreng, i myr samt på tørt fjell, men så fort det er vått slett fjell er det som å gå på skøyter. Det virker som om gummiblandingen er alt for hard. Støvlene er nok 6-7 år gamle, er nyere versjoner bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere enn meg som har slitt med at Crispi Besseggen er glatte på vått fjell ?

Jeg synes de har fungert helt utmerket i steinete terreng, i myr samt på tørt fjell, men så fort det er vått slett fjell er det som å gå på skøyter. Det virker som om gummiblandingen er alt for hard. Støvlene er nok 6-7 år gamle, er nyere versjoner bedre ?

Synes at det er mange Vibram-såler som er glatte på vått fjell - også på helt nye støvler. De beste sålene jeg har hatt er sålen på de gamle Scarpa SL (den som var beregnet for bruk med Yeti-gamasj. Den "beit" ordentlig, uansett underlag.

Så synes jeg sålen på mine Varg Skarstind er bra. Husker ikke hva denne Vibram-sålen heter, men det er den samme som bl.a. ble benyttet på Crispi Halne og Makalu m.fl (stiv, beregnet på step-inn stegjern).

Men... sålene på Besseggen (forrige modell), de 2 foregående modeller av Skarven og Scarpa ZG 40 synes jeg er i overkant glatte.

På jaktstøvlene mine er det også en type Vibram-såle som har bedre grep på vått, enn de ovennevnte, så det skiller en del fra type til type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.