Gå til innhold
  • Bli medlem

Gråhø 28. august


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Selv om dere sikkert er lei meg, så skrytes det av turer, så her kommer Håvards og min tur til Gråhø på lørdag:

Dvs, planen var egentlig en kjapp tur til Bruri, "offisersturkameraten min ordner lett entre til Maribu" - tenkte jeg. Men dengang ei, jeg var litt slapp selv og sjekket ikke opp ;), en trøtt bomvakt sa at Dovre var stengt pga. reinjakt. Jeg foreslo:
"Kvitingskjølen?" spurte jeg.
"Jada, hvorfor ikke" svarte Håvard.

Så da peisa vi videre sørover og vi kom til Dombås. Da tenkte uberegnelige Espen, Gråhø! Jada, Håvard var med på det og. Vi visste lite om Reinheimen, så vi kjøpte et kart i turistinformasjonen. "Tordsvatnet" heter det. Det tok lang tid før vi fant toppen på kartet.. Jaja, vi finner nok frem, og satset på at vi greide de syv første kilometerne før vi kom inn på vårt nye kart, uten kart.

Vi kjørte opp, hva het den, Lordalen! Furuskog, ganske trivelig. Innerst inne i dalen, ved Nysætri satte vi bilen. Vi konkurrerte i å skjære mest ned på vekten. Den konkurransen vant jeg, ved å ikke ta med cola, og gå i joggesko. Veldig lurt ;)

Vi gikk innover, etterhvert som praten gikk, skjønte jeg at turkameraten ikke sto noe tilbake for personer som Børge Ousland eller Kagge, grønlandsfarer var han! Hehe, jeg følte at jeg måtte øke farten litt, så han ikke skulle kjede seg :)

Etter en god stund på en helt grei sti, begynte vi å lure på om vi hadde kommet oss inn på kartet, og om vi skulle krysse elva for å sikte inn mot Skarvedalen. Elva ble kald i joggesko...
Vi gikk i jevnt tempo et stykke opp i Skarvedalen før vi satte oss og spiste, jeg greidde å trykke i meg fire skiver. Merket at Håvard ble utålmodig da regnet begynte å piske på sjokoladepålegget. Vi kledde på oss goretexbunadene, og kom oss oppover i uværet. Vi fulgte vann 1442 på venstre side, og 1490 på høyre, før vi bestemte oss for å gå opp i søkket øst for Gråhø 2014.

En lei urd, med påfølgende julestemning pga. digre snøfiller, brakte oss opp i skardet øst for vår vakre topp. Vi så hverandre, snø og ingenting. Sikkert dødskjedelig utsikt likevel. Vi frøs no ekstremt på hendene før vi fikk pakket de stive fingrene inn i vottene. Opp mot toppen tok grønlandsfareren teten et øyeblikk, og jeg måtte konsentrere meg for å holde følge, med joggesko og skrantende kne og hofte (pga sykkeltryn). Jeg konsentrerte meg, og snart var vi oppe! Føttene ble litt kalde med joggesko i snøværet, men det gikk da på et vis..

Vi ble ikke lenge på toppen, før vi skled ned igjen i skardet. Vi hadde forlengst begynt å fable om hamburgern på Dombås, en god seng og rett og slett bedre tider. Samtalene gikk med på å forsvare hvorfor vi drev på med dette tullet, og greidde på et vis å overbevise oss selv om at dette var ganske fint :)

Det gikk radig nedover igjen, selv om steinene var forræderisk glatte. Nede på sletta igjen, rett etter å hørt at Håvard digga AC/DC, skar kniven seg inn i det helvetes høyrekneet igjen. Det var dritt. De siste 7-8 kilometerne var fæle. Møtte et par reinsjegere som lurte på om det var skiføre pga stavene mine. Drittjegere. Fins jo ikke rein, og så skal de skyte de stakkars få dyra som er igjen...

Steng av hele Dovre og Jotunheimenom sommeren for 2000mjegere i stedet! Vi er snille og greie, og lar dyra være i fred!! Så slipper vi å ha noen befatning med alle disse andre som er i fjellet og forstyrrer uten å virkelig elske det :)

Vi la inn litt løping på slutten, og brukte et sted mellom 8 og 9 timer. Vi syntes det var godt å komme seg i bilen. Godt gjort å ikke sovne, Håvard. Takk for en fin tur! Bilder kommer kanskje etterhvert?

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Bestanden, kan ikke si jeg har sett noe bestand i det hele tatt jeg. er jo borte i Jotunheimen f.eks. Er bare bønda's tamrein som reker rundt.

Noen som blir med på å kjøpe en stamme vi kan jage ut i fjellet og kalle villrein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sikta meg inn på et kjempemotiv av to reinsdyr i Jotunheimen i sommer, men hva ser jeg når jeg kommer helt innpå? En diger gul lapp i huet på det største dyret, nei, glem det :) !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråhø er en kjedelig sommertopp, Espen :) . Den bør tas om våren på ski i soloppgang :P . Da gir den mest mulig uttelling... (hvis det ikke er skyer i horisonten, da, vel å merke). Og så bør man se på den fra nordøst-siden, slik at stupet trer fram. Med blikket ned i Dordiholet på andre siden danner det liksom en snev av spenning :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du har sikkert rett i det, Julia. Men turen ble fin selv om været og skiføret var dårlig! Destinasjonsvalget var jo ganske improvisert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta var ju den vägen jag tänkt mig på min senaste tur,

från Dovre till Tafjord, via

Lesjaskog och Nysaetri- men det blev över Bjorli och Asbjörnsdalen istället,

på mycket lättfunnen och bekväm väg mot Torsbu.

Men nyfiken är jag fortfarande. För att komma in i Skarvedalen måste man

väl korsa Lora, någonstans mellan Engelskmansbue och Sveinbu

eller vad de heter. Var? Problem, denna eller annan årstid?

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

il C: Vi krysset elva akkurat der Skarvedalen kommer ned mot Lordalen, elva var grei å krysse. På veien tilbake steingikk vi den uten å bli våte. Og dette var etter en periode med en del nedbør.. Så det bør nok gå bra. Øde og fint område! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Elva Lora er stort sett grei å krysse etter den værste vårflommen. Den er brei på flere steder og byr ikke by på særlige problemer. For toppturfantaser anbeafles en tur sommer som vinter til Skarvedalseggen 1961

Engelskmannsbue eller Gordonbue som den også heter er et ypperlig alternativ til overnatting sommertid. NB! Den er feilaktig plassert på kartet. Den ligger i Lortjønnbekken rett øst for tjønn v høgde 1292. Flott steinbu! Bua ligger ikke ved råket som går forbi Sveinbue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikta meg inn på et kjempemotiv av to reinsdyr i Jotunheimen i sommer, men hva ser jeg når jeg kommer helt innpå? En diger gul lapp i huet på det største dyret, nei, glem det :roll: !!

Jotunheimen har såvidt jeg skjønner bare tamrein, og det drives naturlig nok ikke reinjakt der.

DET hadde nok blitt brudulje. :roll:

En venn av meg som i årevis har vært reingjeter, mener forøvrig at det er usikkert

hvor lenge man kan drive tamreinsdrift i Jotunheimen, for sjøl tamrein stiller krav mht leveområde, fred og ro etc. Ha mener trafikken i Jotunheimen er i ferd med å nå et metningspunkt for hva reindriften tåler. Så om noen år er det kanskje ikke engang reinsdyr med gul lapp der heller.

Og det vil jo være synd, bl.a. fordi reinsdrift vel er en utmarksnæring som - iallefall slik den drives her - virker å være fornuftig forvaltningsmessig og bidrar til inntekstgrunnlag i fjellbygdene. Ikke syter og klager folka i området om rovdyrplage i tid og utid heller, så jeg må si reindrifta i Jotunheimen framstår som noe av det mest sympatiske innen norsk utmarksnæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering kan nevnes at "villreinen" som lever i Reinheimen, opprinnelig er en tamrein som ble omdefinert til villrein etter at tamreindriften bel avslutta engang på 60 tallet.

forskjellen på denne stammen og villreinen i Snøhetta og rondaneområdet er stor mht fluktavstand og fluktlengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva Lora er stort sett grei å krysse etter den værste vårflommen. Den er brei på flere steder og byr ikke by på særlige problemer. For toppturfantaser anbeafles en tur sommer som vinter til Skarvedalseggen 1961

Engelskmannsbue eller Gordonbue som den også heter er et ypperlig alternativ til overnatting sommertid. NB! Den er feilaktig plassert på kartet. Den ligger i Lortjønnbekken rett øst for tjønn v høgde 1292. Flott steinbu! Bua ligger ikke ved råket som går forbi Sveinbue.

Jag har två upplagor av Torsvatnet-kartet och det är lite förvirrande. Höjdsiffran 1292

finns bara på den ena, medan stugan bara är inritad på den andra. Nå, om jag fattar

beskrivningen rätt så lär man kunna hitta den bara genom att följa bäcken (på dess västra

sida, antar jag?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er et problem med de to ulike utgavene av kartbladet Tordsvatnet (Torsvatnet). Det er to greie måter å finne bua på uten karttilvisning. Hvis du følger råket (stien) fra Nysetra mot Sveinbu, så går det en varding parallellt med elva der råket svinger vestsydvest. Denne vardinga fører deg direkte på Gordonbua. Alternativt er å følge bekken oppover (vestover) fra bekkens møte med Lora. Bekken er imidlertid lite synlig til tider da den bare renner gjennom steinur. For spesielt interesserte kan også nevnes en bu, Kropbue, som ligger ca 150 m nedenfor Gordonbua, mot Lora elv. Like inntil Lortjønnbekken. Også denne kan tjene som krypinn til ikke altfor kravstore fjellvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.