Gå til innhold
  • Bli medlem

Bilde fra forumet - hvor er dette ?


GeirMU

Anbefalte innlegg

Edit: Billedlinken er fjernet.

Plukket opp dette bildet til skrivebordsbakgrunn (bytter slikt litt ofte) og nå lurer jeg på hvor dette bildet er tatt. Har prøvd å lete selv i billedtråder etc, men har ikke funnet det igjen.

Noen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn

Noen ?

Driver du og rapper bilder?

"Dersom du ikke har ettertrykkelig tillatelse fra fotografen, har du dessverre ikke anledning til å laste opp og publisere bildet på Fjellforum."

Ta vekk bildet er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du og rapper bilder?

"Dersom du ikke har ettertrykkelig tillatelse fra fotografen, har du dessverre ikke anledning til å laste opp og publisere bildet på Fjellforum."

Ta vekk bildet er du snill.

Ikke for å fyre opp noe, men det står ingen plasser på bildet, eller på siden der bildet er publisert (tråden din), at dette er ett copyright bilde, eller at man trenger tillatelse.

Står altså ingen plasser at dette er ditt bilde Fjellfinn.... kan være ett bilde du har rappet og lagt ut på fjellforum, uten at vi vet bedre.

Vis jeg legger ett bilde(jeg har rundt 20000 bilder på nett) ut på internett, så merker jeg det med mitt navn og med en liten ©

Jeg vil ikke lagt ett bilde på nett, jeg ikke ville at andre ser, bruker eller laster på maskinen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du og rapper bilder?

"Dersom du ikke har ettertrykkelig tillatelse fra fotografen, har du dessverre ikke anledning til å laste opp og publisere bildet på Fjellforum."

Ta vekk bildet er du snill.

Snakker om sola Fjellfinn, du har riktignok tatt bort Arnt sitt bilde av Trolltindane/Breitinden i en annen tråd. Et bilde du lastet ned fra siden hans og lastet opp på fjellforum for ikke mange dagene siden. Bildet var påført både navn og copyright, jeg var tenkt å kommentere men lot være. Noen har sikkert gjort det..

Jeg spør, hvis noen laster opp bilde på fjellforum, kan det da brukes i andre tråder på fjellforum? Som her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør, hvis noen laster opp bilde på fjellforum, kan det da brukes i andre tråder på fjellforum? Som her?

I min verden ville det vært uproblematisk. Jeg vet ikke hva andre mener. Men man må da henvise til hvem som har tatt bildet og tråden. Om man poster et bilde tatt av noen andre, så er det jo en spesiell grunn til det - en diskusjon..

Men noe annet blir det jo som i dette tilfellet, der bildet er overført til en annen server... Det er brudd på kopiretten (tror jeg). Alikevel var jo selve poenget med postingen at man skulle finne tråden som bildet var tatt. Jeg ville følt meg beæret om noen brukte mitt bilde som skrivebordsbakgrunn, men det er en annen sak.

Vi skulle vel kanskje hatt bedre regler for bilde-kopirett her på forumet, men det har ikke vært en stor problemstilling tidligere tror jeg.

Men to steder har vi nevnt dette:.... Det samme gjelder innlegg/bilder som bryter med norsk lov.

og

Avatarer og andre bilder/illustrasjoner

Avatar skal være et bilde eller illustrasjon, hvor man selv har rettighetene eller skriftlig tillatelse til bruk. Ved mistanke om at dette ikke er tilfelle kan moderator slette avatar og/eller be om dokumentasjon på rettighetene til bruk av aktuelt bilde/illustrasjon. Tilsvarende krav om rettigheter eller tillatelse til bruk gjelder for alle bilder/illustrasjoner som publiseres på fjellforum.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker Kjiver, etter å ha tenkt på det. Den som laster opp bildet sitt på fjellforum, tillater bruken akkurat der det er opplastet. Flyttes det til en annen tråd blir bruken en annen enn det som opprinnelig var tenkt. Han mister også kontrollen over hvor bildet er brukt. Men img-funksjonen kan vel brukes? Da er kilden kjent gjennom url. Minuset er at store bilder gjør sidene brede og tekstinnleggene blir travle å lese..

Det enkleste er jo å bare lime inn en url..

Edit:

La ikke merke til det før nå, bildet i førsteinnlegget er jo ikke lastet opp på fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

La ikke merke til det før nå, bildet i førsteinnlegget er jo ikke lastet opp på fjellforum.

Nei, det er akkurat det som er problematisk i dette tilfelle.

Jeg lurer på om det er noen lov om dette her. Kopirett er vel sikkert gjennomregulert - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om åndsverk. Hvis dette er fjellfinn sitt bilde, er det en sak mellom fjellfinn og han/hun som har lastet ned bildet. At det gjengis her på fjellforum gjennom img/url-kodene er vel ikke et brudd på loven i seg selv? Google gjør jo dette hele tiden, men der er kilden gjengitt. Kan være en forskjell det. Beste svaret på dette med brudd på åndsverkloven får en hvis en spør på foto.no. Problemet her er kilden bildet er gjengitt fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du og rapper bilder? osv.

Først: Takk til Marcus og 500fjell.

Fjellfinn - nå syns jeg du har overreagert: Bildet ditt (?) ligger som nevnt allerede på forumet !! - og det var nettopp for å identifisere/finne tilbake til tråden hvor det lå at jeg la det ut. Ellers har jeg altså ikke gjort noe værre enn å legge det som skrivebordsbakgrunn en periode, skal slette det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør du meg så hadde jeg bare vært glad til hvis en og annen knabbet et bilde fra meg, siden jeg ikke har noe kommersielle baktanker med de bildene jeg tar.

det betyr jo bare at man er god til å ta bilde. eller heldig med et og annet.

eller så kan man gjøre som nevnt ovenfor, lagre bildet med copyright logoen, og dine initialter. da forhindrer du "allemannseie" ganske så lett tror jeg.

*storm i et vannglass*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krangle om bilderettigheter på standard landskapsbilder....

Her gutter, får dere ett gratis av meg, gjør hva dere vil med det- jeg har selv lastet det opp og lagt meg til hugg for endeløs kopiering, faktisk, er det jo bare kjekt at vi deler på bilder av naturen.

post-4813-133474610435_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å fyre opp noe, men det står ingen plasser på bildet, eller på siden der bildet er publisert (tråden din), at dette er ett copyright bilde, eller at man trenger tillatelse.

Står altså ingen plasser at dette er ditt bilde Fjellfinn.... kan være ett bilde du har rappet og lagt ut på fjellforum, uten at vi vet bedre.

Vis jeg legger ett bilde(jeg har rundt 20000 bilder på nett) ut på internett, så merker jeg det med mitt navn og med en liten ©

Jeg vil ikke lagt ett bilde på nett, jeg ikke ville at andre ser, bruker eller laster på maskinen sin.

Copyright finns ikkje i Norge eller i norsk regelverk, det er ein amerikansk greie. Å sette copyright-symbolet på bilete er kun til pynt :lol:

Derimot gjeld åndsverklova i Norge. Den slår fast at opphavsmann har rettane til åndsverk, som t.d. eit bilete, uavhengig av om dette er presisert på noko vis. Så lenge det ikkje står at åndsverket er til fri bruk, er det underlagt åndsverklova.

Fjellfinn - nå syns jeg du har overreagert: Bildet ditt (?) ligger som nevnt allerede på forumet !! - og det var nettopp for å identifisere/finne tilbake til tråden hvor det lå at jeg la det ut. Ellers har jeg altså ikke gjort noe værre enn å legge det som skrivebordsbakgrunn en periode, skal slette det også.

GeirMU kan trygt bruke biletet som skrivebordsbakgrunn. Åndsverklova tillater privat bruk av åndsverk: "§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed."

I tillegg er det lov å bruke å sitere frå åndsverk offentleg: "Sitat. § 22. Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger." Definisjonen på eit sitat er litt problematisk når det gjeld bilete, men må vel kanskje knytast til kvaliteten (oppløysinga) på biletet?

I dette tilfellet synes eg bruken av biletet (som no er fjerna, så oppløysinga etc. har eg ingen ide om) liknar mest på sitatbruk med formål om å finne opphavsperson/situasjon. Reaksjonen til Fjellfinn var også noko snodig ettersom han sjølv har lasta biletet opp her og der biletet tilsynelatande hadde til formål å vekke interesse for eit fjellområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein ynskjer å lisensiere verket/verka sine så bør ein benytta ein CreativeCommons (CC) lisens, ein kan sjølv fylla ut skjemaet på denne sida http://creativecommons.org/license/ og få ein ferdig lisens til å legge til si side/bilde osv.

"Creative Commons hjelper deg til å publisere ditt verk på nettet slik at andre ved presis hva de kan og ikke kan gjøre med ditt verk. Når du velger en lisens, tilbyr vi deg verktøy og instruksjoner som gir deg mulighet til å legge lisensinformasjonen på ditt eget nettsted eller på et av de mange gratis nettsted-tjenester som har innarbeidet Creative Commons." Sitat: Creativecommons.org

post-3320-133474610456_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet synes eg bruken av biletet (som no er fjerna, så oppløysinga etc. har eg ingen ide om) liknar mest på sitatbruk med formål om å finne opphavsperson/situasjon. Reaksjonen til Fjellfinn var også noko snodig ettersom han sjølv har lasta biletet opp her og der biletet tilsynelatande hadde til formål å vekke interesse for eit fjellområde.

Jeg sjekket url til bildet, det som startet denne tråden var linket opp fra et annet sted enn fjellforum.

Det er greit at noen syns dette er storm i et vannglass, og det er det kanskje. Men eieren av et bilde er suveren i forhold til hvordan et bilde skal brukes, det bør respekteres hva han mener. At han selv har lagt det ut her betyr ikke at det er fritt fram for videre spredning av bildet. Som jeg nevnte lenger opp, fjellfinn har selv trakket feil her ved å legge ut et bilde (nå fjernet) han har hentet fra et annet nettsted. Krever man sin rett er fint om man også tar hensyn til andres rettigheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at noen syns dette er storm i et vannglass, og det er det kanskje. Men eieren av et bilde er suveren i forhold til hvordan et bilde skal brukes, det bør respekteres hva han mener. At han selv har lagt det ut her betyr ikke at det er fritt fram for videre spredning av bildet. Som jeg nevnte lenger opp, fjellfinn har selv trakket feil her ved å legge ut et bilde (nå fjernet) han har hentet fra et annet nettsted. Krever man sin rett er fint om man også tar hensyn til andres rettigheter...

Som eg nemnde først, så gjeld åndsverklova uavhengig av kva "klistrelappar" ein set på biletet (som copyright) eller om ein skriv at biletet berre må brukast etter avtale. Opphavsmannen er som du skriv suveren.

Men det er også nyansar her, som privat bruk og sitat. Det er klart at det burde vore oppgitt kvar biletet kom frå først i denne tråden, eller aller enklast: link til biletet der det var publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden handler bl.a. om linking til bilder av andre, tillater jeg meg et spørsmål til. Når jeg leter etter et bilde med google images og finner et bilde jeg liker å linke til, kopierer jeg url-en. Hvis jeg limer denne linken inn i en forumposting (på et annet forum), hender det at selve bildet ligger seg i postingen, istedenfor at url-en vises. På denne måten publiserer jeg en annen persons bilde, uten at det var meningen. Jeg ønsket bare å poste url-en. Noen websider er beskyttet mot det og da kommer det en feilmelding isteden.

Jeg tror dette er fordi url-en som jeg finner i google images viser til selve bildet, og ikke til websiden det er publisert på. Hva er det riktige måten å linke mot URL-en til et slikt bilde? Altså, du finner et bilde med Google images og vil link det for andre, uten å bruke veldig mye tid på å finne selve websiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem Copyright, det var fortiden.

Kan ikke glemme noe som aldri har vært aktuelt.

Jeg forstår folk som legger ut bilder uten å sjekke opp med opphavsmenn sålenge det er til ikke-kommersiell bruk og de tar det bort med en gang de eventuelt får en fårespørsel om det fra rettighetshaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.