Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 01. jan. 2025 i alle områder

  1. Sitat fra 2013: Har ofte tenkt å lage en tråd der vi kan legge inn bilder fra småturene man går til daglig. De fleste av oss går jo småturer i nærområdet vårt - kanskje andre vil se hvor du bruker å gå, sykle, padle, ro eller løpe eller fly? Post gjerne på direkten - kanskje nevne hvor du er og hvor langt du har gått - kanskje en lokal fjelltopp? Skriv gjerne en egen turrapport! Om du har gått en lang tur over flere dager og har mange bilder setter vi stor pris en vanlig turrapport. Da vil du kunne plotte turen på turkartet og det er lettere å søke seg frem til for andre senere. Har du oppdatert bloggen? post oppdateringer i "Jeg har oppdatert bloggen min" De gamle "hvor har du vært på tur" trådene finner du her: Hvor har du vært på tur i dag 2023 Hvor har du vært på tur i dag 2022 Nytt år, nye turmuligheter!
    6 poeng
  2. Ingen grunn til å betvile at Unna som er et 4 sesongers telt tåler liten storm og full storm Her er video fra Hilleberg som viser Unna i 30 sekundmeter. At et telt rister forteller ingenting om hva det tåler. Risting og bevegelse er ikke farlig.
    2 poeng
  3. 10 mm stenger vil definitivt gjøre teltet mer stabilt, for en relativt liten vektøkning. Hva et telt tåler derimot beror på svært mange faktorer, bla. om teltet er satt opp helt "etter boka" (stram duk, bruk av alle pluggfester, riktig vinkel og forsenkning på plugger, vinkel og stramhet på barduner etc) . Dessverre slurver mange med nettopp dette, og da kan selv et ekspedisjonstelt fort bukke under ved liten kuling. De fleste overestimerer kraftig hvor sterk vinden er, og jeg har til gode å se at det er dokumentert at telt som niak og unna med 9 mm stenger tåler liten storm+. Sier ikke at de ikke tåler det, men jeg har mine tvil. Rogen har et enda større vindfang, så kan vel nesten garantere en kvart nyre på at det vil stryke med under vind sterkere enn 20 m/s med ordinære stenger.
    2 poeng
  4. Min pent brukte Exped Downmat LW mangler også dun. På midten i ca. 1 meters lengde er det tomt for dun. Den er lagret løst i hylle. Har pumpet den opp, lagret den stående en uke, ristet og massert den. Dessverre hjalp det ikke.
    1 poeng
  5. Dette er noe jeg har brukt mye tid i kartet på og mange helgeturer rundt om kring. Ofte er utgangspunktet å komme seg opp fredag kveld. Da er det selvfølgelig mørkt, og man har ikke så stor glede av å gå langt eller slite seg ut på høydemetere. Her er noen forslag på steder: Lifjell, men fra nordvest-siden fra Grimås. Dette er en slakere inngangsport enn den på sørøst-siden. Det er en relativt lang og seig oppoverbakke i starten. Burde være mulig med pulk, men regn med å bli ordentlig varm. Jeg har ikke vært der på vinterstid, kun i barmarkssesong, men har planer om å ta turen med ski ila. sesongen. Blefjell, men ikke selve fjellene - Mer østfor fra typ. Blestua og vestover mot Krøkla. Her har du et ganske flatt og pulkvennlig område, uten å måtte klemme inn for mange høydemeter fra start. Enkelt å parkere ved Blestua. Jeg har ambisjoner om å gå i selve Blefjell fra Nordstul osv. men det blir nok med sekk og ikke pulk, da det er en god del mer kuppert. Sørbølfjell - Ikke vært på vinterstid, men i barmarkssesong. 1,5 km opp på fjellet fra veien med moderat stigning, men etter det er man i et ganske snilt og spennende område med mange vann. Synnfjell - Litt som Sørbølfjell - Litt brattere, men litt kortere opp. Det som kan være make or break med disse to er snøforholdene. Er det mye løssnø vil det være mye jobb å komme seg opp bakkene en fredagskveld. Er forholdene bedre og festet godt er det ikke noe pes i det hele tatt. Langsua - Fra parkering på Synstgardsetra - Trygt og fint. Litt langt fra parkering og inn i de bedre Nasjonalparkområdene, men det skal være gode inngangsporter på vest, sørvest-siden også som tar deg nærmere Nasjonalparken fra start. Imingfjell, Hardangervidda - Luksus startpunkt med omtrent null høydemeter å ta fatt på før du går på Sønstevatn og har Hardangervidda for din fot. Her kan du gå i flere retninger og lage din egen tur. Kvistet rute går helt fra Sønstevatn til Mårbu når det er kvistesesong. Dagalifjell/Uvdal - Fra Vasstulan Høyfjellsseter er en veldig lett tilkommelig plass og også raskt snørik. Området er stort nok til å akkurat "runde" på en helg, og terrenget er småkuppert, men ikke av det utfordrende slaget for pulk. Hardangervidda fra Rjukan med Krossobanen - En av mine favoritter å starte fra, og landskapet på toppen er helt prima for pulkturer, uten at det er helt flatt - Men noe å se på også. Desverre er ikke dette lenger mulig da Krossobanen er stengt. Man kan sikkert gå opp alle høydemeterne Ryes vei (?) til platået, men dette vil koste! Hardangervidda fra Rv7 - Her har du mye å velge i og mye enkelt pulkterreng med enkle startsteder. Noen greie startpunkter er Dyranut, Fagerheim, Halne Sør for Haukeliseter - Mikset terreng og enkelt å komme til og parkere ved. Enkel og flat start og gode camp-muligheter tidlig på. Du har fjell som Skrimfjella og Narefjell nære Oslo - Der har jeg kun vært i barmarkssesong og ville ikke tatt pulken dit pga. litt vel kuppert og bratt skogsterreng. Jeg har vært en del på Høgfjell (Oslos nærmeste 1000-meter) på fottur. Her er det nok potensiale for pulktur, men det kan være litt jobb å komme seg opp det litt kupperte startpartiet fra Karibrenna.
    1 poeng
  6. Tja, dere ønsker kanskje ikke at det er for kupert når dere skal dra pulk Hva med å starte på Sandvassetra, og bevege seg nordover og kanskje forbi Toveseter til myrene mot Tingsjø. Det er skog, men den er åpen og fin å bevege seg i. Eller ta retning østover til Flætjenn og dreie sørover ved Holmevatn og helt sør til Fiskeløysingen. Nb det er 2 Fiskeløysinger i området. Da er dere så vidt ute av skogen. Teltet kan jo stå og dere kan vimse oppover mot Høgevarde. Selve Høgevarde er vindutsatt, og det er ofte avblåst tidlig på sesongen.
    1 poeng
  7. Enig med siste taler. Vapor er en finfin modell - har 4P versjonen selv som jeg liker godt.
    1 poeng
  8. Mente på ingen måte at man må kjøpe dyreste av det dyre. Men ønsket å understreke at man bør vurdere hvilken type bruk og hvor mye bruk før man kjøper en sovepose (eller annet turutstyr for den saks skyld). Men du kan fint slippe unna med halve vekten av de Isbjørn-posene ved å velge dun. Jeg hadde Isbjørn Bjørnøya en gang, den varmeste av de Isbjørn-posene du har kikket på. Denne er varm nok for meg et stykke nedenfor -20 C. Byttet den til en Helsport X-Trem Rago som dukker opp på tilbud til ca. 3500 kr i ny og ne. Finnes også i long variant for 195 folk. Denne veier ca. 1,6 om jeg husker riktig, så halvparten av Bjørnøya. Volumet er nok også nærmere halvparten. Det utgjør mye i en sekk. Men vil på ingen måte anbefale denne til sommerbruk med mindre man fryser eksepsjonelt lett. Er det over 0 C må jeg bruke den som dyne. Men topp fornøyd med den som vinterpose.
    1 poeng
  9. Om ikke Primus har endret korken på de grønne flaskene de siste 2-3 årene, så er korken uten barnesikring (som avbildet). Ikke alle korker (uten barnesikring) har hull for å helle ut litt drivstoff uten å ta korken helt av.
    1 poeng
  10. Denne beholderen er for propan, tidligere solgte bla XXL disse, men utvalget kokeapparater som de går på er begrenset (vet ikke hvilke) De aller fleste kjøper nok en boks med "gass" sammen med kokeapparatet, så kjøper de en ny av samme type når den er tom. Kanskje noen sågar ser i bruksanvisningen. Så er det de som ikke gjør det. Noen kjøper den de tror de skal ha, men ender opp med feil. For eksempel tar feil av de avlange, eller ender opp med en pungteringsboks. Den billige avlange brukes i "loddebrenner" eller liggende integrert i et kokeapparat. Er den integrert i kokeapparatet, blir den liggende korrekt i forhold til "gass pickupen" fordi apparatet fikser det når du klikker på plass boksen. Kjøper du en adapter til denne for bruk med 7/16 brenner er du litt mer viderekommen, men boksen må fortsatt ligge "rett vei". Gass pickupen er nemlig vinklet, slik at når boksen ligger (rett vei, eller står), henter den drivstoff i gassform. Ligger den feil, vil den hente drivstoff i flytende form, da skal brenneren helst være varm og beregnet for dette (beregnet for opp ned boks). Den avlange med 7/16 er også beregnet for loddebrenner eller ugressbrennere. Selvsagt kan den brukes på et kokeapparat, men da bør slangen helst være lang nok til at den kan stå oppreist, dog vil det være litt ustøtt.. Legges den ned bør også brenneren være av typen som takler dette. Den avlange finnes også i halv størrelse, da er den på størrelse med en 0.33 ølboks. Tara på denne er da en del lavere enn en 230g vanlig boks. Magasinet hadde tidligere en variant fra Go Systems. Formfaktoren er også såpass "feil", at det kanskje ringer en bjelle når du er i butikken. Men de aller fleste er kanskje mest glad for at de får kjøpt en boks som passer og virker, fremfor at prisen er den laveste som er å oppdrive.
    1 poeng
  11. Trykket er avhengig av gassblandingen, camping blandinger er typisk 20-80, 25-75, 30-70 eller 50-50 for vintergass. Mens industrigass får man kjøpt helt opp i 100% av det ene eller det andre. 100% Bhutan er 0.9 bar ved 10c, 2.1 bar ved 20c, 3.8 bar ved 30c, 5.7 bar ved 40c og 7.9 bar ved 50c. 100% propan er mer skjelden, men finnes til industribruk, og trykket er da 4.1 bar ved 10c, 8,6 bar ved 20c, 12,7 bar ved 30c, 16,8 bar ved 40c og 21 bar ved 50c. 50-50 blandingen ligger hvis jeg husker riktig midt i mellom dette, 50-50 er det man typisk kaller vintergass. Sier ikke at det er helt forferdelig, har industrigass-beholdere stående selv og de har blitt brukt til camping, men greit å være obs på at de ikke nødvendigvis er helt samme.
    1 poeng
  12. 3D printet kork tror jeg ikke at jeg hadde turt. Kan for lite om plast og bensin. Men msr selger løse korker uten barnesikring. De har samme diameter og gjenging, sigg standard.
    1 poeng
  13. Frem med arbeidslyset å legg ut bilder 😅 så er det bare å sikke tråden videre til importør av exped 😅 Når min Synmat 9LW tar kvelden blir det nytt synt underlag. Mine står i en krok med lav lufttrykk under lagring. Sikkert ikke et stort problem med synmat men regner med de ikke tar skade av det. Kaldt og mørk rom.
    1 poeng
  14. Ja, den er billigst.. Men det er industrigass og det er 95% Butan, 5% Propan, og kan være vanskelig å tenne enn de vanlige 80/20 eller 70/30 miksene man bruker sommerstid. Vintergass er gjerne 50/50 eller enda høyere på propan. Industrigassbeholderene er også mer sensitive for temperaturvariasjoner og støt i seg selv, beholderene tåler ikke like mye. Samt at de lagrer gassen ved høyere trykk. Campingbrennere er ikke laget for dette trykket, som igjen kan være risikabelt, spesielt sommerstid. Camping-gass beholderene er også laget for å stå stødig samt å tåle mye. Camping-gass har også tilsatt luktstoffer, dette gjør at man oppdager en gasslekkasje og får kvittet seg med en beholder som feks lekker inne i teltet. Industrigass har ikke alltid de samme luktstoffene, eller har mye mindre av dem. Og til slutt, camping gassen kommer jo også i mindre beholdere. Jeg kjøpte store en stund, men nå kjøper jeg kun de små 110g beholderene. De koster mer, men jeg gidder ikke å bære med meg mer enn strengt talt nødvendig. En standard, liten 110g beholder er nok til at det for min del varer i ca 4-5 dager. Hvor mye sparer man egentlig på dette? Er det verdt bryet og risikoen?
    1 poeng
  15. Noen betraktninger etter å ha brukt Traverse 145 på noen turer nå: - Pulken er supergod i løs snø. Der vi med en mye smalere Xcountry 118 med stag slet med kontinuerlig pulkvelt i den løse snøen brøytet Traverse med taudrag igjennom lett som bare det. Det brede skroget gjør nok sin nytte her. - Pulken glir som forventet godt når den er oppå snøen. Fra den godt slitte Transporter 155-pulken min er det som å dra en mye lettere pulk, siden den ikke suger seg fast i snøen på samme måte ved stans. Dette kan dog være tveegget når man står i brattere heng og gjerne ikke ønsker at pulken SÅ aktivt skal prøve å dra deg ned 😅 - Bakre tilgjengelige glidelås brukes flittig. Her får jeg fint plass til dunjakka, jervenduk og dagens lunsj. Mye bedre type åpning enn på Xcountry. - Som nevnt tidligere: De laaaange festereimene på pulken settes godt pris på. Hvis du MÅ så kan du få veldig mye greier oppå pulken. - De centimeterene den tar er godt brukt, og det betyr at passasjersetet i bilen kan stå liitt lenger bak enn det kunne med feks Transporter 155 som bygger unødvendig mye ut i alle retninger - Taudrag-spesifikt: Jeg kommer til å forkorte hanefot-tauet i fronten (sidene) av pulken til å være akkurat ikke langt nok til å kunne falle ned og under pulken. Det skaper unødvendig mye styr når dette skjer. I de værste tilfellene går pulken forbi meg og så langt at større deler av tauet går under så den må dyttes bakover for å få tak i tauet igjen. I de mildere tilfellene må jeg likevel rykke til for å fiske ut tau og karabiner fra under pulken. EDIT: Istedenfor å korte ned hanefoten dro jeg bare tauet igjennom senter-ringen i fronten av pulken. Alle problem løst Det blir litt krefter på punktet, men det regner jeg med det tåler!
    1 poeng
  16. Da har jeg i dag nådd depot 1 av 13. Fantastisk start på turen. 146 km så langt, bare rundt 1900 igjen 😂
    1 poeng
  17. Genialt valg av pulkfarge. Med den pulken er ein sikra at resten av turfølget går framom og brøyter, ettersom ingen vil gå bak og vera bilsjuk.
    1 poeng
  18. Det vil nok kreve noen millioner for at Krossobanen igjen skal åpne. De skal gjøre mer enn å bytte et par fester. Bare mine tanker, men når de nå først fant mye feil og skal sette i stand må jo standarden bli veldig høy og det koster noen hundre millioner tenker jeg. Dette er jo Norsk historie, håper AS Norge kan bidra med penger, om ikke kan det ta lang tid før denne er klar for godkjent kjøring igjen.
    0 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.