Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til ny brenner!


kajakkpadler1

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ny (vinter)brenner som kan erstatte min 111 med stillebrenner(hvis det er mulig). Viktigste kriterier er: stillegående, robust/driftsikker, vekt(må være lettere enn 111'en), mulighet for regulering/ "simmring"

Mindre viktige kriterier er: pris, til en viss grad effekt(jeg trenger ikke koke vann raskest mulig).

Den trenger ikke å måtte fungere på gass, til det har jeg andre brennere. 

Bruk den er tiltenkt er relativt enkel matlaging og oppvarming i telt/lavvo. 

For meg er det viktig at den er stille slik at den kan stå og putre en hel kveld uten at lyden plager meg for mye. Jeg har arvet en primus multifuel (himalaya tror jeg), men denne bråker så fælt at jeg ikke orker å bruke den. Fint hvis den også er robust og uten "pumpeproblemer" som jeg ser enkelte har/ har hatt. 

Finnes den perfekte brenneren (for meg)? Er msr whisperlite den jeg må gå for?

Kan for øvrig nevne at jeg har svea 123r, 8r, nevnte himalaya og div. gassbrennere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker Whisperliten, min men har også hatt Omnilite med stillebrenner. Foretrekker dog Whisperen. På sist tur med dattera mi fyrte vi opp 7 dl bensin inni teltet for hyggens skyld.  Ikke så bra "simmerfunksjon", men det trenger ikke jeg. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste ulempen med universal at det blir mer rallemikk i posen om du alltid har med deg allt, samt at det er to pakninger som sitter på slangen (der man bytter mellom kobling for fuelpumpe og gassboks) som er en ekstra ting som går i stykker. Men har du planer om å bruke den både sommer og vinter, kjøpe universal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør ta en titt på Coleman-brennerne. Helt stillegående og veldig driftssikre. Fungerer veldig fint på lavt nivå også. Jeg har en 442 som jeg er veldig imponert over.

Det er uvant for mange å ikke ha løs bensinflaske, men for meg er det en ting mindre som kan gå i stykker.. Hvor mange poster her på forumet handler ikke om lekkasjer i slanger og ringer..

-Glemte å legge til at jeg ikke trenger å forvarme.. :)

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

Jeg synes du bør ta en titt på Coleman-brennerne. Helt stillegående og veldig driftssikre. Fungerer veldig fint på lavt nivå også. Jeg har en 442 som jeg er veldig imponert over.

Det er uvant for mange å ikke ha løs bensinflaske, men for meg er det en ting mindre som kan gå i stykker.. Hvor mange poster her på forumet handler ikke om lekkasjer i slanger og ringer..

-Glemte å legge til at jeg ikke trenger å forvarme.. :)

Går det att køra dessa Coleman-bännarna inne i tält utan att riskera att man eldar upp allting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johan2000 skrev:

Går det att køra dessa Coleman-bännarna inne i tält utan att riskera att man eldar upp allting?

Ja, i aller høyeste grad! Det er liten fare for flammer på disse siden de ikke trenger forvarming.

Men jeg har vendt meg til alltid å tenne brenneren utenfor teltet, for så å ta den med inn. Dette lærte jeg av min far med hans gamle grønne Optimusboks, og har fortsatt med det siden (bortsett fra når jeg er i lavvo..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zyrpe skrev:

Da jeg selv ligger på sykehuset nå med kullosforgiftning,ligger jeg å leser på brennere. Skal ut igjenn så snart det er tilrådelig. Men ser av mange av testene kommer Colemann dårlig ut når det gjelder kullos.

Hm, det visste jeg ikke.. Må sjekke dette. Har fyrt med den på ukesturer i telt, og det har funket veldig bra. Men det viktigste er jo hvordan man bruker den. Lar flammen brenne skikkelig, og slipper til godt med oksygen så brenningen blir fullstendig. -Og ikke bruke gryter med sånne varmevekslere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tråd et eller annet sted her om kullos, der ser man at ved å ha større avstand mellom brenner og kjele så minker kullosen, så det Lompa sier hores vettugt ut. Har alltid likt å holde fyringa i forteltet, og det har funka ned til - 30. 

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle brennere produserer svært lite CO når ikke det er kjele oppå. Coleman noe mer hvis ikke man får litt avstand til kjelen, men er en fantastisk brenner. En av mine favoritter.

Men vil kanskje anbefale Omnilite Ti. Dette er en lett og god brenner. Gode reguleringsmuligheter for matlaging, samt at man kan få Silencer som tilleggsutstyr som gjør at den brenner svært stille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den Tuesday, December 20, 2016 at 8.59, zyrpe skrev:

Da jeg selv ligger på sykehuset nå med kullosforgiftning,ligger jeg å leser på brennere. Skal ut igjenn så snart det er tilrådelig. Men ser av mange av testene kommer Colemann dårlig ut når det gjelder kullos.

@zyrpe Dette hadde vært fint om du kunne fortelle mere om.

Håvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.