Gå til innhold
  • Bli medlem

Steder med fin natur som er nærme togstasjon?


Stig Erik Olsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er vel et utall muligheter, men jeg kan jo ta de som dukket først opp i husken min. Jeg må jo ta de områdene jeg kjenner og jeg ser det er kjempelangt fra der du bor. Så det var bra du ikke spesifiserte hvor i landet det er aktuelt å dra.

 

Lønsdal stasjon, Saltfjellet, Nordlandsbanen - Her er det bare å gå i alle retninger. For eksempel vestover i Saltfjellet, nordvest over Saltfjellet, Beiarfjellet og Børvasstindan mot Bodø, eller nordøstover mot Sulitjelma

 

Majavatn stasjon, Nordlandsbanen - Via Tomasvatnet og Storelvhøgda er det straka vegen inn i Børgefjell nasjonalpark.

 

Storlien stasjon, Meråkerbanen - Stasjonen ligger såvidt over på svensk side. Herfra kan man gå Norge på tvers (godt over ei langhelg..), først sør og så vest gjennom Sylan. Eller så kan man gå sørover til Blåhammarens Fjällstation, Storerikvollen, Nedalshytta og vestover til Tydal for buss mot sivilisasjonen (3-4 dager)

post-6054-0-41964000-1422393185_thumb.jp

post-6054-0-79647200-1422393213_thumb.jp

post-6054-0-13440700-1422393226_thumb.jp

post-6054-0-80389900-1422393235_thumb.jp

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmest fra Aust Agder er å ta toget til Bø i Telemark. Ei mil i taxi så er du på Lifjell. Ikke det største snaufjellområdet, men du greier neppe å utforske det på ei helg.

Sånn sett er jo Tovdal nærmere og der kan men også gå en stund. 

Er egentlig ute etter plasser man kan gå ut at toget og så bare gå på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røros stasjon, Rørosbanen - Opp bakken og første veg til høyre etter Rema. Inn forbi Småsetran, opp på Skakåsfjellet og legge iveg i retning vannet Feragen. Kanskje er langhelga såppass at man rekker en tur oppom Storviglen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røros stasjon, Rørosbanen - Opp bakken og første veg til høyre etter Rema. Inn forbi Småsetran, opp på Skakåsfjellet og legge iveg i retning vannet Feragen. Kanskje er langhelga såppass at man rekker en tur oppom Storviglen?

Anbefales! Røros er i seg selv en reise verdt, og turen som @graham foreslår er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.