Gå til innhold
  • Bli medlem

Steder å bo i fin natur


Mountainking

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du skal leve av det er du i hovedsak anhengig av havfiske, det gir den mest stabile fangsten året rundt. Og slik sett vil det egentlig gå fint overalt mellom Kristiansand og Alta så lenge du har tilgang til havet. Men det finnes unntak, for eksempel er det dårlig innerst i Sognefjorden men bra ytterst.

 

Men målet er jo gjerne å kombinere havfiske med ferskvannsfiske, sanking og jakt. Da er det beste langt oppe i Nord. Hvor det forøvrig også finnes gode jobbmuligheter for de som klarer å håndtere vintermørket uten å utvikle selvmordstanker, og det er ikke en spøk, mørketid kan ha enorm påvirkning på psyken.

Men alt i alt kryr det av muligheter. Utfordringen er å finne en god kombinasjon av forskjellige typer natur men også å kunne leve der ellers. De fleste av oss ønsker jo gjerne å ha en jobb i området hvor vi bor 

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Jeg som ikke har noe veldig til utdanning. Kunne kanskje trivdes oppi Alta/Nord ? Men som du sier, er havfiske mest stabil. Villmark med tilgang på hav, da tenker jeg nord Norge. Vet ikke om noe annet..

Takk for fyldig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Mountainking said:

Absolutt. Jeg som ikke har noe veldig til utdanning. Kunne kanskje trivdes oppi Alta/Nord ? Men som du sier, er havfiske mest stabil. Villmark med tilgang på hav, da tenker jeg nord Norge. Vet ikke om noe annet..

Takk for fyldig svar :)

 

Du må også huske på at selv om fisket er stabilt, så betyr ikke det at det er spesielt trygt å fiske midt på vinteren. Du må gjerne ut i båt kalde omstendigheter hvor det fort kan bli bølger og storm. Samtidig så ville jeg ha sett videre enn bare fiske, sanking generelt og feks skjell, tang og tare kan utgjøre god mat.

Men det skader ikke å prøve seg i Nord, det finnes mange muligheter der, spesielt hvis du for eksempel kunne ha tenkt å prøve deg på fiskebåt eller i fiskerinæringen generelt. Da har du relativt gode jobber som i stor grad krever at du står på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en kåk i Lofoten. Fyll frysern med fisk om vinteren. Lei ut kåken til ågerpris om sommer/høst mens du er ute på tur og jakter og sanker. (Bare noe jeg tenkte på da jeg syklet gjennom Lofoten/Vesterålen/Senja i fjor sommer.) Henningsvær er veldig populært blant turister samt det er boplikt så prisene er nesten edruelige. Jeg så en kåk med sokkelleilighet til salgs som med utleie til turister nok ville betalt seg selv.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, ryback said:

Kjøp en kåk i Lofoten. Fyll frysern med fisk om vinteren. Lei ut kåken til ågerpris om sommer/høst mens du er ute på tur og jakter og sanker. (Bare noe jeg tenkte på da jeg syklet gjennom Lofoten/Vesterålen/Senja i fjor sommer.) Henningsvær er veldig populært blant turister samt det er boplikt så prisene er nesten edruelige. Jeg så en kåk med sokkelleilighet som med utleie til turister nok ville betalt seg selv.

Høres bra ut det ass !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger ofte aldershjem og andre bo-instutisjoner langt uti ingenmannsland og der trengs det gjerne folk til å jobbe. Gode muligheter for å jobbe i ny og ne, natt/helg, hver tredje helg osv. Får du deg noe arbeidserfaring før du flytte bør det være uproblematisk å få jobb uten utdanning. Med tilleggene lønna egentlig grei nok om man bare jobber kveld/natt/helg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (På 17.1.2024 den 23.58):

Hvor i Norge er det fint å bo, i nærhet av fin natur ?

Gjerne med tilgang, slik at man stort sett kan leve av fiske og fangst.

Gjerne kom med tips. Takk :)

Kan bli tøft å leve kun på fiske og fangst. Fiske er det store muligheter, blant annet på havet som blir nevnt i tråden. Men da beveger du deg over på det som er ett yrke. Innlandsfiske kan være greit tilgjengelig, men vanskelig å leve av hvis du er avhenging av å selge, da det er finnes mye oppdretts fisk som er billigere. Her jeg bor har de satsa stort på oppdrett av ørret og røye som selges til en heftig kilospris. Ikke sikkert at noen ønsker å kjøpe de stintene du fanga på fjellet. I allefall ikke til en heftig kilopris. Med jakt tenker at det spørsmålet handler om tilgangen til jakt og hva du er villig til å betale. Jakt står veldig sterkt på bygda, enkelt å komme inn om du selv bor i bygda, hvis ikke så må du åpne lommeboka og da spørs det om du går i + eller -.

Men når det er sagt. Er du villig å til å legge fra deg A4 livet og bo billig og ikke er avhening få deg en jobb med god inntekt, tenker jeg at du har mer muligheter. Har sjøl flytta grisegrendt, fikk meg jobb her først. Men kunne like godt ha kjøpt og flytta her først. Er du villig å ta litt manuelt arbeid og kan bruke en spade o.l og jobbe sessong, så kan du tjene ok med penger og ha fri andre deler av året, så sant du bor billig og ikke har store utgifter. Mange på bygda har kanskje både 2-3 jobber som er veldig sessongbasert og jobber som putslig ikke har oppdrag i noen uker. Dette gir muligheter og mange av disse jobber seg halvt i hjel vinter, vår og sommer for å ha fri hele jakta. Dette kan også kombineres med å bo på småbruk, dyrke grønnsaker, ha tilgang til gratis ved, ha en geit eller to osv.

Jeg har møtt mange andre som har flytta grisegrendt, som dessverre har flytta tilbake til byen. De finner ut at det A4 livet de hadde før ikke alltid lar seg kombinere med det livet som møter deg på bygda, spesielt om du tar med deg hele familien og at intresse konflikter og karrierejaget ikke helt går i lag med det rolige livet på landet. Selv hatt litt for stort glansbilde på hva som vil møte meg og måtte jekke meg ned ett par hakk. Det har vært noen ganger litt fysisk tøft, spesielt i vinter med tanke på den kulden og snøen vi har fått. Høsten her var veldig kort med opptil 20 grader langt ute i sempteber og kuldegradene som kom med gang kalenderen viste oktober, og med full vinter i slutten av oktober. Hatt null stress med mørketid før, men denne vinteren har jeg fått virkelig kjent på mørket, ofte kjipt når du må ut å fikse noe og du føler det er konstant mørkt ut fordi du tilbringer hele dagen på jobb. Var veldig kaldt da jeg våkna opp en morgen med minus grader på kjøkket, varmepumpa hadde konka ut i løpet av natta :-( Så har fått kjent og følt på elementene. Men har ikke deppa av den grunn, fordi jeg bevist har oppsøkt dette. Kjenner også på god mestringfølese og innsett at det tar bare litt ekstra tid til å bli vant med elmemtene. Elementer som er totalt fjernt om du bor i byen eller mer urbant.

Finnes mange muligheter, og du kan fint kombinere natur og frilutftsliv her i Norge og bo andre steder enn i Oslo gryta, selv om jobb og karrier mulighetene ikke er det helt store. Samt at du er villig å gå ned på bo komfor så er det bare fantasien som setter grenser. Jeg tenker at en ren jakt og fangst alla Helge Ingstad eller kjøre Bengt Are stil vil være utopisk. Men andre muligheter finnes. Kanskje det kan være lurt å gjøre det nå, med tanke på all natur som bygges ned, ref Oppsynsmannen på NRK. 

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et billig småbruk etter at jeg solgte rekkehuset på sør-vestlandet. På rekkehuset tjente jeg ca 5000 kr etter at alle utgiftene var trukket fra. Hadde det kun 3 år. Men sitter på 100 ganger større eiendom og dobbelt så stort hus og har ca 600 000 tusen mindre i gjeld enn hva jeg hadde i starten 2021. Selv om renta har gått opp sykt mye det siste året betaler jeg fremdeles 2-3 tusen ekstra på lånet. Det vil si at jeg halvveis om ca 5 år og vil være gjeldsfri før jeg bikker 50. Har en del utbedringer jeg må gjøre på huset, blant annet skifte tak og vinduer, men deler av denne jobben blir gjort selv og på dugnad fra familie, så slipper å ta ytterlig med lån :-)

Min plan er å gå ned i stilling om 3-5 år og se på muligheter for å førtidspensjonere meg når jeg passere 50. Risikoem å ta med tanke på utgifter og behov for en heftig pensjon er jeg villig til å ta, blir det alt for ille, tenker jeg at jeg for bare finne meg en ny jobb. Har betalt skatt siden jeg var 16, så har bidratt med mer enn nok til folketrygden om jeg skulle bli syk. Uansett vil noen andre overta jobben jeg har i dag, så vinn vinn. Tanken  er å komme meg mer ut i naturen før enten helse blir for dårlig eller naturen forsvinner for godt. Hvis jeg går lei, er det 1000 andre ting jeg kan gjøre :-) 

Jobb og A4 livet er ikke for alle. 

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt hus ved kysten i Nord-Trøndelag i fjor sommer. Kan bare dra på fisketur i sjøen rett utenfor ca. 1x pr måned ellers blir det overfylt i fryseren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Dompappen said:

Kan bli tøft å leve kun på fiske og fangst. Fiske er det store muligheter, blant annet på havet som blir nevnt i tråden. Men da beveger du deg over på det som er ett yrke. Innlandsfiske kan være greit tilgjengelig, men vanskelig å leve av hvis du er avhenging av å selge, da det er finnes mye oppdretts fisk som er billigere. Her jeg bor har de satsa stort på oppdrett av ørret og røye som selges til en heftig kilospris. Ikke sikkert at noen ønsker å kjøpe de stintene du fanga på fjellet. I allefall ikke til en heftig kilopris. Med jakt tenker at det spørsmålet handler om tilgangen til jakt og hva du er villig til å betale. Jakt står veldig sterkt på bygda, enkelt å komme inn om du selv bor i bygda, hvis ikke så må du åpne lommeboka og da spørs det om du går i + eller -.

Men når det er sagt. Er du villig å til å legge fra deg A4 livet og bo billig og ikke er avhening få deg en jobb med god inntekt, tenker jeg at du har mer muligheter. Har sjøl flytta grisegrendt, fikk meg jobb her først. Men kunne like godt ha kjøpt og flytta her først. Er du villig å ta litt manuelt arbeid og kan bruke en spade o.l og jobbe sessong, så kan du tjene ok med penger og ha fri andre deler av året, så sant du bor billig og ikke har store utgifter. Mange på bygda har kanskje både 2-3 jobber som er veldig sessongbasert og jobber som putslig ikke har oppdrag i noen uker. Dette gir muligheter og mange av disse jobber seg halvt i hjel vinter, vår og sommer for å ha fri hele jakta. Dette kan også kombineres med å bo på småbruk, dyrke grønnsaker, ha tilgang til gratis ved, ha en geit eller to osv.

Jeg har møtt mange andre som har flytta grisegrendt, som dessverre har flytta tilbake til byen. De finner ut at det A4 livet de hadde før ikke alltid lar seg kombinere med det livet som møter deg på bygda, spesielt om du tar med deg hele familien og at intresse konflikter og karrierejaget ikke helt går i lag med det rolige livet på landet. Selv hatt litt for stort glansbilde på hva som vil møte meg og måtte jekke meg ned ett par hakk. Det har vært noen ganger litt fysisk tøft, spesielt i vinter med tanke på den kulden og snøen vi har fått. Høsten her var veldig kort med opptil 20 grader langt ute i sempteber og kuldegradene som kom med gang kalenderen viste oktober, og med full vinter i slutten av oktober. Hatt null stress med mørketid før, men denne vinteren har jeg fått virkelig kjent på mørket, ofte kjipt når du må ut å fikse noe og du føler det er konstant mørkt ut fordi du tilbringer hele dagen på jobb. Var veldig kaldt da jeg våkna opp en morgen med minus grader på kjøkket, varmepumpa hadde konka ut i løpet av natta :-( Så har fått kjent og følt på elementene. Men har ikke deppa av den grunn, fordi jeg bevist har oppsøkt dette. Kjenner også på god mestringfølese og innsett at det tar bare litt ekstra tid til å bli vant med elmemtene. Elementer som er totalt fjernt om du bor i byen eller mer urbant.

Finnes mange muligheter, og du kan fint kombinere natur og frilutftsliv her i Norge og bo andre steder enn i Oslo gryta, selv om jobb og karrier mulighetene ikke er det helt store. Samt at du er villig å gå ned på bo komfor så er det bare fantasien som setter grenser. Jeg tenker at en ren jakt og fangst alla Helge Ingstad eller kjøre Bengt Are stil vil være utopisk. Men andre muligheter finnes. Kanskje det kan være lurt å gjøre det nå, med tanke på all natur som bygges ned, ref Oppsynsmannen på NRK. 

Høres bra ut. Jeg har aldri hatt et A4 liv, og kommer aldri til å ha det. Vil si at jeg er en ganske hardbarket person, kan jobbe og være ute i dyp snø med -30. Er ganske vant til det. Så fysisk og mentalt er jeg sikker på at jeg hadde klart det. Men tenker mye på det økonomiske og praktiske, så må nok uansett skaffe noe jobb av noe slag. Gjerne vintersjobb, og spare opp, og leve billig. Har ingen forpliktelser, eller "krav" om ting man tror man må ha, men egentlig ikke trenger.. Jeg trenger mat, drikke, luft, tak (billig jalla leilighet på vintern, og telt i sommer halvåret). Jeg leter egentlig etter det stedet som har best balanse mellom fin natur, kunne leve billig og så mye som mulig av naturen og ikke altfor vanskelig å skaffe jobb.

Finner nok på noe lurt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, esw said:

Har kjøpt hus ved kysten i Nord-Trøndelag i fjor sommer. Kan bare dra på fisketur i sjøen rett utenfor ca. 1x pr måned ellers blir det overfylt i fryseren.

Rørvik området da kanskje ? Er visstnok bra der ! Gratulerer med hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Fiskepadde said:

Det ligger ofte aldershjem og andre bo-instutisjoner langt uti ingenmannsland og der trengs det gjerne folk til å jobbe. Gode muligheter for å jobbe i ny og ne, natt/helg, hver tredje helg osv. Får du deg noe arbeidserfaring før du flytte bør det være uproblematisk å få jobb uten utdanning. Med tilleggene lønna egentlig grei nok om man bare jobber kveld/natt/helg. 

Er mest optimalt ja med noe form av turnus ! Så jeg har tid til andre ting. Hvis man er realistisk, så har man ikke mye fritid etter jobb. Sjansjen for at man pakker sekken og drar på en dagstur etter jobb, rundt 4 tiden, er veldig minimal. Dersom man jobber turnus, er man hardt på jobb, og når man har fri, har man virkelig fri. Må prøve å finne noe turnus !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Mountainking said:

Høres bra ut. Jeg har aldri hatt et A4 liv, og kommer aldri til å ha det. Vil si at jeg er en ganske hardbarket person, kan jobbe og være ute i dyp snø med -30. Er ganske vant til det. Så fysisk og mentalt er jeg sikker på at jeg hadde klart det. Men tenker mye på det økonomiske og praktiske, så må nok uansett skaffe noe jobb av noe slag. Gjerne vintersjobb, og spare opp, og leve billig. Har ingen forpliktelser, eller "krav" om ting man tror man må ha, men egentlig ikke trenger.. Jeg trenger mat, drikke, luft, tak (billig jalla leilighet på vintern, og telt i sommer halvåret). Jeg leter egentlig etter det stedet som har best balanse mellom fin natur, kunne leve billig og så mye som mulig av naturen og ikke altfor vanskelig å skaffe jobb.

Finner nok på noe lurt !

 

Vurder brøyting eller liknende, det er ofte entrepenørselskaper som tar slikt arbeid men arbeidsmengden om vinteren kan være helt enorm og behovet for mannskap stort. Men det krever sine sertifikater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.