Gå til innhold
  • Bli medlem

sytråd til rep. av utstyr


Bjørn Erik

Anbefalte innlegg

Annonse

Hmm....skjønner....

skal høre med min far om hvor han fikk tak i den snella med nylontråd... :)

Gå inn på:

http://www.pandurohobby.no/menu/MenuServlet

og legg inn dette nr i søke rubrikken: 790103

Vet ikke om dette er en solid nok tråd....men skal en tur innom disse i morgen (hvis eg husker det) og se om de har det i butikken...

kan gi deg en tilbakemelding i morgen..... :)

Hvis eg husker det.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bruker en svart tråd som mange kaller for "skomakertråd", er ikke sikker på hvor den kan kjøpes men sterk er den iallefall. siden den heter skomakertråd så kan det være en ide å høre med en skomaker, evt kanskje de som syr seil til seilbåter o.l kan ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirurgiske suturer er i hvertfall slitesterkt, dessuten kommer hver pakke med nål som henger fast. Praktisk! Muligens litt dyrt siden de selges i større pakker... Fåes i alle butikker som selger medisinsk utstyr, f.eks www.medinor.no

Evt skulle jo "seilmakertråd" være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen over her skev, ta turen innom en butikk som selger fluebindeutstyr og kjøp kevlartråd. Den brukes primært til å binde inn hjortehår på fluer, og tåler virkelig mye. Jeg syr fast knapper som løsner på alle bukser el. med slik tråd, og da løsner de ikke igjen. Har også sydd flenge i bukse med stort hell. Ikke koster den stort heller, og kommer på en vanlig størrelse spole.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, finn en fluebindebutikk, men jeg tror nok dyneema power thread blir et bedre alternativbilligere. (og sterkere?)

Det er sykt sterke tråder og de fåes i forskjellige tykkelser. De tynneste er utrolig sterke og har rykte på seg for å være "en usynlig tråd". Selv har jeg gått over til dyneema, fra kevlar. Den er litt billigere og er tynnere, noe som gjør den bedre egnet til fluebinding.

Dyneema består av mange tynne fibre som legger seg flatt, og farge skinner gjennom hvit dynema. "usynlig"

Har ikke dyneema noe med fire-line og gjøre? kan være på villspor men synes jeg har vært borti navnet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha rett i koblingen mellom Fireline og Dyneema. Mener å huske at fibrene som Fireline er bygget opp av heter Dyneema....

Jeg har bare prøvd dyneema en gang til å binde en hjorthårsflue med, og tråden var for tynn og skar over hårene. Ingen suksess for min del, men det er jo ikke det samme som at tråden ikke er bra. Har aldri forsøkt å sy med den heller, men det høres jo ut som et godt valg om den er billigere enn kevlartråden.

Ha en flott dag videre :D

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så må man huske at hvis man skal ryke en tynn tråd, så må man ikke trekke med bare hendene. Da vil smerten stoppe deg lenge før tråden sliter, er ikke mange kiloene man klarer å rykke av med hendene. Skal man nå likevel ha behov for å slite den, da surrer man tråden rundt to ting, (gjerne en penner, uten knuter) og så trekker man. Slik finner man ut om en tråd er "sterk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bjørnetråd anbefales. Sterkeste tråden jeg har vært borti som er så tynn. De har den på spesialforetning for sy/utstyr/tilbehør.

Ellers er det en sytråd som er beregnet på jeans som også er ganske sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.