Gå til innhold
  • Bli medlem

Bindinger og sko til fjellski.


Polardego

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et par Åsnes Rago på tilbud og nå trenger jeg bindinger og sko. Blir hovedsakelig å bruke de på jakt og isfiske. De fleste turer kun med dagstursekk, men også noen turer med tyngre sekk. Har lyst på sko som tåler litt gåing i steinur og litt tøffere terreng så da er vel kanskje 75mm det beste alternativet? Har NNN BC på et par lettere fjellski og synes det funker greit der, så jeg er litt usikker på om jeg skal gå for NNN BC eller 75mm. Blir lite kjøring nedover for kjøringa sin del. Hvilke bindinger og sko anbefaler ekspertisen til dette bruksområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet om BC og 75mm minner meg litt om diskusjonane om Canon vs Nikon, PC vs. Mac, Hansa vs. (oppvaskvatnet) Ringnes - mange kjensler og klare meiningar om at det som passar meg også må passe andre best. Canon-Nikon og Hansa-Ringnes er kanskje mest smak og behag og gamal vane, PC Mac meir eit spørsmål om bruksområde i tillegg til smak og behag og gamal vane, og slik også med bindingar? Som Valencia skriv, mange foretrekker BC når det går mykje bortover, 75mm når det går mykje nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og oppover :D

Jo, det som skal ned må først opp etc... :)

Ikke for å starte noe krig, men:

Lenge leve Mac, Canon og Hansa :P

Nei, det var ikkje meininga å starte den krigen der, men no er det vel gjort...beklager! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Velger du 75 mm Rottefella, så monter med 10 mm heveplate under, slik at rottefellen går klar av kantene i "trikkespor". Rago går vel akkurat i sporene i sig selv. Hielper vel også i sving??

Enhver type avstandsplate vil gjøre trikset. På et par ski har jeg en 10 mm skjærefjøl fra kjøkket!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Velger du 75 mm Rottefella, så monter med 10 mm heveplate under, slik at rottefellen går klar av kantene i "trikkespor". Rago går vel akkurat i sporene i sig selv. Hielper vel også i sving??

Enhver type avstandsplate vil gjøre trikset. På et par ski har jeg en 10 mm skjærefjøl fra kjøkket!

Hilsen Elgen

Dette er vel også litt avhengig av skiene bindingane er påmontert?? Går Fischer 109/Åsnes Nansen etc. ned i "trikkespor"?? Eg har Nansen, men ikkje prøvd trikkespor. Hjelper ikkje med skjærefjøl under bindingen når skia ikkje går ned i sporet...med mindre skiene også er oppbygd med skjærefjøler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har middels fjellski. 67mm bredde er i grenseland av hva som er praktisk i freste spor, iallefall nykjørte.

BC sko i voksen størrelse subber også godt i kantene mange steder.

Bestilte nye ski i dag og etter mange diskusjoner, de fleste med meg, selv falt valget på noen litt smalere.

Med 60mm bredde og tynne (6mm) plast skjærfjøler under bindingene bør det bli mindre motstand.

Jeg er ingen skiakrobat og er litt redd for at 10-12mm går ut over balansen....noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her ble det spurgt til Åsnes Rago som vel svarer til Fischer 99 mfl. ski med max. bredde på ca. 65-68 mm på tuppen. Jeg har tilsvarende (Tua)ski og min erfaring er at denne bredden akkurat går i "trikkespor" - ihvertfall hvis det har gått et par stykker foran dig og helt bra på eftermiddagen, når sporet er litt slitt.

Det kan jo ha et poing, da mange ture i "villmarken" av transporthensyn ofte starter og slutter ved siviliserte plasser med oppkjørte løiper, hvilket er helt naturligt.

Jeg har også fjellski = fischer 109 og de går IKKE i trikkesporene, men klemmer helt jævligt, så med de går jeg utenfor løipen! (heveplate har jeg så på uansett!)

Men 75 mm Rottefellen skraper mot kanten av løipen til stor irritasjon og motstand. Men monteres med 10 mm heveplate løftes bindingen passe høit opp over sporet. Det skal nok være 7-10 m.

Rottefella gjør en helt fin 10 mm heveplate av klar plast, men er man på studiebudsjett eller bare sparsommelig vil enhver bøjelig plastplate gjøre jobben! Den koste visst et par hundre spenn.

Velegnet er alltså nylon skjærefjølen i kjøkket! Rapp den, da den er lett å kutte med fintannet sag, slipe og forme med rasp/fil og sandpapir i passe skibredde og litt fint strømlinjet forute. Gjør også en fin, litt avrundet helkloss! Lett å drille huller igjennem for montering. Det er til flere par ski ( 3 par ?) i en slik standardfjøl til en 100-ings!

Tankekorset blir så om en ikke må bruke litt lenger skruer, men det går an å få tak i - men endelig ikke FOR lange!!! Mål omhyggeligt!

Første gang jeg brukte heveplate var jeg også litt redd for platåsåle effekt, men merket absolutt ingenting. telemarkinger bruker jo megethøiere heveplater for bedre kantkontroll, så her hielper vel også 10 mm noe!!

Jeg har ingen fotos her og nu og har ennda ikke klart å lure inn her, men vil da gjerne sende på pers. mail!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God JUl

Ja, Julestria kom på tvers, men nu har jeg tatt fotos av heveplate av ca. 8-10 mm nylon. Dvs. en skjærefjøl fra kjøkket!!

Men nu er juleribba skåren, så det er vel fritt frem å rappe en skjærefjøl eller bruke annen fleksibel nylon/plastplate som ikke suger vann.

Det er så bare å tildanne den med fintannet sag, rasp og slipepapir! Drille huller som til bindingen og til et hefte bak under foten. Hel-dingsen monteres bare på en liten kloss.

Jeg forsøker å lure inn fotos her både av original rottefella 10 mm hveplate og skjærefjølen!! Har aldri hatt problemer med noen av delene!

Hilsen Elgen

post-1067-133474510577_thumb.gif

post-1067-133474510596_thumb.gif

post-1067-133474510614_thumb.gif

post-1067-133474510632_thumb.gif

post-1067-133474510649_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Brukte BC bindinger på topptur i pinsen og måtte da gå en del på beina over over stein og ur. Da jeg kom hjem og undersøkte støvlene så bestemte jeg meg for aldri mer å bruke denne type støvel / binding til toppturer. Den ene støvlen var sterkt ødelagt og kunne nok gitt meg store problemer hvis turen hadde vært lenger. Det var spålstanga i snuta på bindingen som hadde fått mye juling i tillegg til at en del av sålegummien var borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Beklager at kreativiteten min ble for stor mht å komprimere fotos til gif-format. De ble jo ternete!!!

Yrvin kan bekrefte at original kvaliteten er mye finere.

Var netopp i helgen i Ålsfjella ved Bergsjø på "skjærefjølskia" i super knedyp pudder-silkeføre!! På fredagen blåste det noe på barfjellet, men ellers topp!!

Har ennda et kreativt topsecret skiprojekt på gang, som skal testes ut!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.