Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedoverbakke med fjellski?


FredeD

Anbefalte innlegg

Hei alle, jeg er vældig ny her men håber i kan hjælpe mig likevel.

Tænker at købe meg nye fjellski af typen E99/Glittertind/Rago med Riva3 og lærstøvler. Jeg har kun stået langrenn og alpint og kjenner derfor kun liten til telemarkstil. Jeg vil gjerne bruke skiene i fjellet offtrail med sekk over flere dage. Jeg tænker at dette setup er fint til oppover og bortover - men hvordan vil det fungere nedoverbakke :D

Jeg er desuden interesseret i at vide: i hvilke situasjoner der skal kraftigere ski/støvler til :lol:

Ser frem til jeres svar 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man greier seg alltid med det man har, men det er ikke alltid like gøy. Når det kommer til fjellski i nedoverbakke var jeg nylig på tur med en amerikaner som ikke hadde et godt forhold til fjellski og tung sekk i nedoverbakke, som medførte at hele ukesturen ble en tung nedstigning med alt for mye mat.

Men når det kommer til hva som er mulig å gjøre på fjellski så er det faktisk ikke så veldig vanskelig å kjøre normale nedoverbakker med skiene på. Det hjelper såklart med teknikk, og hvis du tar skiene et par ganger i heisen så får du trent på det. Øving er helt nødvendig for å mestre vanskeligere utstyr. Du kommer deg ned hva som helst med fjellski eller på rumpa, men du trenger litt større plass og det går kanskje tregere. Når du i tillegg har bagasje kan du regne med at det går ekstra tregt. Ønsker du å komme frem vil jeg anbefale fjellski, men tar du turen for nedkjøringen sin del så velger du såklart noe mer stabilt. Ville ikke drømt om å gå flere dager på rando med tung sekk for eksempel.

Alt er et kompromiss, og det høres ut som at turen din krever fjellski. Bare øv deg i skibakken først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å kjøre nedover med fjellski. Jeg har selv E99 med BC binding. Etter det jeg har forstått er det bedre å ha telemarksbindinger på disse skiene, f.eks. RIVA binding med wire som går rundt hælen. Da vil det være lettere å svinge.

Ellers er det bare å velge ruter uten alt for bratte nedstigninger, så går det nok fint, selv om det kan ta litt tid hvis man ikke er vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe møkk å stå på fjellski ned skikkelige bakker, særlig når det er vansklige forhold med skare, råtten snø osv. Men her velger man utstyr etter hvor mye man skal GÅ på skiene i forhold til hvor mye man skal kjøre nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett telemarksett med plaststøvler, solide ski og kjørebindinger, og ett fjellskisett med rivabinding, lærstøvler og ski som er hakket bredere/mer solide enn de du nevner.

Ofte synes jeg det er vel så gøy å kjøre på fjellskiene, fordi en ikke trenger like bratte bakker før det blir gøy, samt at man må kjøre på en helt annen måte enn med mer solid telemarkutstyr. For meg, og sikkert mange flere, er det ikke slik at dyrere og flottere utstyr nødvendigvis gir mer kjøreglede. Men det skal nevnes at jeg har gått/kjørt mye på ski og har temmelig god teknikk.

Det nevnes også BC-utstyr. Det er jeg derimot ikke så begeistret for å kjøre på. Her skal det mye mindre til for at skoen blir vridd i bindingen uten at en får med seg skia rundt. Skia er også mindre stabile enn tyngre og bredere modeller. Jeg mener at en bør bruke 75 mm med Super Telemark eller mer solid binding om utstyret skal brukes til en del kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv glittertind med SNS binding, de er 195 lange (jeg er 183) kjøpte de for toppturer og lange fjellturer med tung sekk el pulk og bratte nedkjøringer, har fungert flott hittil. de er ikke gode å kjøre med når det blir skare, men fungerer greit også da. For meg som ikke er så tung gir de også god flyt i løssnø. Har ikke angret et sekund på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igen

Mange tak for de mange tilbakemeldinger om erfaringer. Det ser ut som om at det blot handler om trening da :wink:

Jeg kunne dog godt tænke meg at vide lidt om hvad i tænker om utstyr der er en liten smule kraftigere også - tx: CCC/E109 i kombinasjon med en let plaststøvle (T3/T4 eller Crispi CXT)?

Hvornår bliver turen for lang bortover hvis man vælger et sådant setup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde kjøpt et par fjellski til, (har nå E99 med BC binding), ville jeg kjøpt Fisher E109 med en kraftig lærstøvel med rivabinding. Det burde være kraftig nok til nedoverbakkekjøring. Jeg tror at det fort kan bli ukomfortabelt med en plaststøvel på litt lengre bortoverturer, men jeg har ikke prøvd det på slike ski så jeg kan ta feil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt du sier det Steggen. I noen år har jeg brukt Fisher E99 med NNNBC manuell og Crispi Stetind lærstøvler. Dette er svært godt å gå i for dårlige ankler. Nå lurte jeg for å få noe kraftigere på salget nå. På Oslo Sportslager endte jeg opp med Fisher E109 , Riva3 og Scarpa T4 plaststøvel. Det skal bli morsomt å prøve dette. Ennå har jeg ikke funnet noen bra lærstøvel for meg så jeg tenkte å prøve med denne plaststøvelen først. Det var en kombinasjon selgeren trodde ble bra. Jeg skulle kanskje kjøpt supertelemarkbinding i stedet, men plaststøvelen er ikke sterk nok til å brukes til bare tåbinding uansett sa han som solgte meg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt du sier det Steggen. I noen år har jeg brukt Fisher E99 med NNNBC manuell og Crispi Stetind lærstøvler. Dette er svært godt å gå i for dårlige ankler. Nå lurte jeg for å få noe kraftigere på salget nå. På Oslo Sportslager endte jeg opp med Fisher E109 , Riva3 og Scarpa T4 plaststøvel. Det skal bli morsomt å prøve dette. Ennå har jeg ikke funnet noen bra lærstøvel for meg så jeg tenkte å prøve med denne plaststøvelen først. Det var en kombinasjon selgeren trodde ble bra. Jeg skulle kanskje kjøpt supertelemarkbinding i stedet, men plaststøvelen er ikke sterk nok til å brukes til bare tåbinding uansett sa han som solgte meg dette.

Hei!

Hvor mye måtte du ut med for denne pakken? Noe i den duren jeg kunne tenkt meg. Har E99 med salominbinding+alfastøvler- som har fungert utmerket i fire år med drøssevis av lange skiturer/toppturer/breturer. Men det er nesten ikke mulig å ta telemarksvinger med dem ( med sekk på ryggen) de blir for vinglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.