Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan hodelykter bli gamle og slitne? Denne Petzl-lykten har jeg hatt i mange år, men nå synes jeg den lyser så dårlig. Den er slappere i lyset enn en gratislykt jeg fikk på Clas Ohlson, der begge hadde nye batterier fra samme eske. 
IMG_3247.thumb.jpeg.2b4883002c61b8c3838bebf14306d395.jpeg

Og i forlengelsen av dette: noen anbefaling av lignende lykt (jeg har en annen, større)?

Skrevet

At den er slappere, enn ei ny billig-lykt, er ikke nødvendigvis så rart. Teknologien har gått framover. Så, om den har blitt dårligere, synes jeg ikke er så lett å si noe om, utfra sammenligningen. Jeg har led-lykter som er, minst, 12-15 år gamle, som jeg oppfatter som, i hvert fall tilnærmet, like gode i dag, som da de var nye.

• Liker 1
Skrevet

LED Lys blir jo svakere over tid, men det kan også være andre problemer som feks batterier eller belegg på koblinger. Oppladbare batterier gir også vanligvis mye bedre lys enn engangsbatteriene. 

Når det kommer til hodelykter så har jeg en preferanse for litt tyngre lykter, men H7R core er en lykt jeg glatt kan anbefale. Men da har du batteri bak på hodet så den blir litt tyngre. Den har utrolig jevn belysning, har ikke vert borti noe annet som er tilsvarende jevnt. 

Har også veldig nylig kjøpt inn en Fenix HP35R, dette blir jo da en myyyye kraftigere og enda tyngre lykt, men denne er så kraftig at det er morro. Men jeg har uansett kost meg med å bruke den, du får et skikkelig vidvinkel-lys av flombelysningen som gjør kveldsturene til en fryd. 

Skrevet
fjellrypa skrev (På 11.12.2025 den 17.33):

Kan hodelykter bli gamle og slitne?

Utfra hvordan jeg tolker denne artikkelen så kan man forvente at LED gir 70% effekt etter ca 50 000 brukstimer. Det er jo ca 4 timer hver dag i 35 år. Jeg vil heller tro at det er irr på kontakter eller annen elektronikk i lykten. Jeg er veldig fornøyd med Black Diamond sine Spot-lykter.

Skrevet
jaknudsen skrev (3 timer siden):

Jeg er veldig fornøyd med Black Diamond sine Spot-lykter.

Støttes. Disse treffer veldig godt på både pris, funksjonalitet og "driftssikkerhet". Enkle lykter med utskiftbare batterier som lyser bra nok for de aller fleste som ikke behøver lyskaster på hodet for å kjøre pudder i skogen på kvelden. En ting jeg liker ekstra godt er at de kan dimmes veldig langt ned.

Det er både pluss og minus med at de tar engangsbatterier. Bruker man hodelykten mye kan det føles som litt vel miljøsvineri å hele tiden bytte ut engangsbatteriene, men for en lang tur hvor det "gjelder" velger jeg Spot-en over den oppladbare Nitecore NU25-lykta jeg har (som for øvrig lyser _mye_ dårligere enn Spot 350).

Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

pluss og minus med at de tar engangsbatterier

De, i hvert fall en del av de, tar både engangsbatterier, og kan kjøres på ei oppladbar batteripakke. Det synes jeg er en praktisk kombinasjon.

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Støttes. Disse treffer veldig godt på både pris, funksjonalitet og "driftssikkerhet". Enkle lykter med utskiftbare batterier som lyser bra nok for de aller fleste som ikke behøver lyskaster på hodet for å kjøre pudder i skogen på kvelden. En ting jeg liker ekstra godt er at de kan dimmes veldig langt ned.

Det er både pluss og minus med at de tar engangsbatterier. Bruker man hodelykten mye kan det føles som litt vel miljøsvineri å hele tiden bytte ut engangsbatteriene, men for en lang tur hvor det "gjelder" velger jeg Spot-en over den oppladbare Nitecore NU25-lykta jeg har (som for øvrig lyser _mye_ dårligere enn Spot 350).

Jeg har en god samling Spot, både 200 og 300 lumen varianten. I tillegg til dimming, så liker jeg at de lyser til "the bitter end", dvs de lyser riktig nok svakere etter hvert, men stopper ikke å lyse før batteriene er helt tomme. Jeg har en lykt rundt halsen når jeg er på hytte/telttur, da er den alltid tilgjengelig.

Har opplevd én gang at det har blitt dårlig kontakt i ett batteri-blikk. Dessuten mistenker jeg at tastelåsen bruker litt strøm. Har opplevd tomme batterier når lykta har blitt liggende en god stund. Siden den også har gått på i sekken, så prøver jeg å kun sette på tastelåsen når jeg pakker sekken, og av igjen etter tur når jeg pakker ut.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.