Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

NB! I denne tråden vil du finne spoilere trolig helt frem til den sist sendte episoden. Så pass på å ikke lese dersom du ikke vil få noe spoilet. 

Jeg storkoser meg lørdager med en kopp kaffe og disse eventyrerne som skal til Denali. 
Eventyret ser mildt sagt heftig ut og det virker til å være en virkelig "once in a lifetime" for de involverte. 

Det er likevel noen ting jeg merker, og som jeg lurer på om andre har erfaring med her. 
1: Pulken som brukes ser ut til å være denne: https://alaskagearcompany.com/collections/pulk-sleds/products/siglin-pulk-sleds
Men det henvises i EP3 til "bremsen er på" - er dette en slags ettermontert brems, for jeg ser ikke noe slik på selve produktet?

2: Noen av deltakerne har med seg egenprodusert, sjølvpakka mat av typen lettbedervelig. Brownie, gulrotkake, chiapudding er alle ting som har en holdbarhet på 4-5 dager dersom det ikke pasteuriseres og pakkes på forsvarlig vis eller fryses. Jeg kommenterte dette til min kone i EP1. Nå på tampen av EP3 hintes til at noe, eller all den maten er fordervet. Burde ikke sikkerhetsteamet fange opp dette før avreise?

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)
frankdrebin skrev (1 time siden):

Det er likevel noen ting jeg merker, og som jeg lurer på om andre har erfaring med her. 
1: Pulken som brukes ser ut til å være denne: https://alaskagearcompany.com/collections/pulk-sleds/products/siglin-pulk-sleds
Men det henvises i EP3 til "bremsen er på" - er dette en slags ettermontert brems, for jeg ser ikke noe slik på selve produktet?

Valgt å legge mitt svar bak en spoler her, så det ikke ødelegger for de som ev. ser det i oversiktslista si:

Spoiler

De har et tau (gult) som brukes som brems. På bildet under ser du han ene guiden sin brems liggende oppå pulken:

bilde.png.1e4e3e67be6bb8f28e4d2ba4f49f6dc1.png

Et bilde der man kanskje ser tauet litt bedre, der Tete har pulken på ryggen:

bilde.png.792d4a68e54e0b82c801e7f6c128a645.png

Under ser du Anne med pulken, hvor bremsen er lagt under pulken. Det vil selvfølgelig gi mere motstand og dårligere gli.

bilde.png.f6d458d313a07bb3be98a0a5d91c2a87.png

Så det er vel en ettermontert brems, ja, og en ganske enkel en som sådan :) Vet at det er andre – sikkert her på forumet – som har noe lignende for pulkbruk i bratte nedoverbakker.

Endret av Måssåbjønn
Lagt til spoiler
Skrevet

Jeg har ikke sett lørdagens episode, men jeg synes det er utrolig befriende å se en TV-serie som ikke bare handler om å vinne. Vinner jo på en måte over seg selv, men ikke dette konkurransepreget som 71 grader nord og liknende serier har. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Artig serie så langt! Jeg må si jeg savnet litt mer scener fra opptrening og forberedelser før de reiste ut.

Anne Lindmo hadde en spørrerunde på Instagram der det ble spurt om hvorfor de brukte truger og ikke ski, og svaret var vel noe sånt som at det var mest praktisk. Jeg synes det kanskje er mer innlysende at det brukes truger fordi "det er greia" på Denali og Alaska generelt (?). Det ville kanskje vært vanskelig å finne lokale guider som utfører turen på ski og ikke truger.

Jeg tror i hvert fall ikke vi ville sett pulksleping i lignende terreng i Norge med truger. Det hadde vært nærmest uhørt :D Med forbehold om at jeg regner med de går over til stegjern når terrenget tilspisser seg.

Det med bremsetau er ikke helt ukjent. Du finner flere tips og referanser til bruk av det her på forumet blant annet.

Endret av sneakyowl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.