Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor mange liter bensin?


ensom ulv

Anbefalte innlegg

Annonse

Runegutt har nok mer peiling på dette enn meg, men jeg legger til at det selvsagt går mer bensin om en er flere som bruker brenneren.

Jeg pleier å regne 2 dl per person per døgn. Om du reiser som "ensom ulv" passer det da godt med 2-4 liter, avhengig av om du vil ha lange kvelder og morgener eller spare vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca to desiliter per dag, per person, er det jeg også har erfart at jeg bruker, vel og merke ved snøsmelting og ingen fyring i teltet utenom vannkokinga. På denne tida av året kan man imidlertid spare mye bensin ved å ta overvann fra sjøer til koking i stedet for å smelte snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2dl per dag per pers. høres riktig ut det....

Overrasket dog meg selv ved å bare ha brukt ca. 1.5 dl drivstoff på 2.5 dager tidligere i uka... Kokte da vann til ca. 5 kopper varmt vann, 2x drytech, og 2x frokostblandinger... Ikke snøsmelting, og temp. ca. 5 grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaufant har en del gode poenger, jeg har en tendens til å alltid ha med alt for mye, men jo lenger tur jo mindre pr dag for du behøver ikke så mye i tilfelle....

Det er jo bare å tilpasse forbruket til det du har igjen. Samtidig så er det lønnsomt å dra med seg vindskjerm, da sparer du mye vekt i drivstofforbruk. Til og med innendørs er trangia, eller vindskjerm med på å spare drivstoff.

Her er det store oppgaver for en forsker, eller kanskje en grudig skribent.

Tror vi en gang konkluderte med 2 dl pr dag for første person + 1,5 dl pr dag pr person for de andre inntil man øker med et kokeapparat til osv. " Ensom ulv" gir jo forøvrig ikke de store ideene om et spesielt stort reisefølge.

Det er jo også klart at fyring i telt, klestørking og ekstremt dårlig vær kan medføre høyere forbruk.

Husk forøvrig at vi fyller ikke 1 liter på en enliters flaske, men noe mindre. Det skal være plass til pumpe, ekspansjon og luft.

God tur, og følg med på forbruket så regulerer du deg inn etter en dag eller to slik at resten av drivstoffet rekker til resten av turen. Lunka te sparer mye drivstoff etc.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilleg til overnevte menger besin ville jeg nok også beregne bensin til 2 dager ekstra.

Du er har jo et problem uten vann hvis du blir liggende værfast.

Når jeg drar opp på Hardangervidda o.l har jeg altid med til minst to dager ekstra for en helgetur.

Vann er jo livsviktig og dne kg ekstra kan jo være forskjell på om du har det bra eller har et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg ville høyst sannsynlig gitt blaffen i vekta og tatt med meg rikelig med bensin. Skal du bo to uker i telt vinterstid er det utrolig godt å få fyrt litt varme i teltet innimellom. 2 - 3 kilo ekstra vekt vil garantert være verdt bryet når du kjenner varmen bre seg inne mens kuldegradene knirker ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde jeg brukte altfor mye bensin siste tur på xkg (nesten 2 store msr flasker) i løpet av 5 dager (blir vel 1,5l?). Som andre har nevnt, selv-disiplin (noe jeg mangler). Jeg brukte også stor rustfritt-stål kjele med varmeveksler til smelting av snø, er det noen som har meninger om det (i forhold til aluminium)? Helt enig med de som foreslår ta med litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med bensin, men ser av lenger opp i tråden at forbuk parafin/bensin er stort sett det samme. Basert på det synes jeg døgnforbuket for 2 personer som oppgis til 3,5 dl høres mye ut (2+1,5dl). Spessielt hvis dette ikke inkluderer oppvarming av telt (ser at det blir nevnt vannkoking inne i telt....blir ikke det veldig isete om natta med kondensen dette produserer?). Ut fra erfaring vinterstid når jeg og poden er på tur, bruker vi sjelden mer enn 5dl i løpet av en helg...dvs 1,25 dl pr døgn/pers dersom vi ikke fyrer i teltet. Men jeg støtter det å ha meg seg mer enn nok. Dette gjelder sikkerhet og de ekstra grammene en bærer av ”overflødig” brensel kommer vel med i en nødsituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ser at det blir nevnt vannkoking inne i telt....blir ikke det veldig isete om natta med kondensen dette produserer?

Neida, bare ha litt lufting så det meste kommer seg ut. Problemet jeg har med teltet mitt er at denne dampen går rett opp i et teltstangkryss, resultat; jeg må bruke dyrbar fingervarme på å "tine" stengene fra hverandre når jeg skal videre på min ferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.