Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensintrøbbel på Omnilite, kan gammel bensin begynne å tette dysa?


Anbefalte innlegg

Har en Omnilite TI som ikke er ekstremt mye brukt som jeg ikke fikk start på i helga. Fylte på renset bensin (Primus sin egen fuel)  og pumpa opp trykk, bare for å se at spruten for å forvarme stoppet etter kort tid og knapt spruta ut nok til å forvarme. Det ble også lite action da jeg prøvde å åpne igjen da flammene ga seg. Brukte jeg multiverktøyet for å løsne på dysa, kom det bensin når resten av systemet sto åpent. Prøvde også å pumpe ekstra, men det så ikke ut til å hjelpe, men pumpa virker nå å være helt i orden, det er bra med trykk i flaska.

Problemet virker å være at det tetter seg under/i dysa, men etter demontering og rens av både dyse og spindel, samt montering av både ny 0.32mm og å teste å bruke 0.36mm-dysa består problemet fortsatt. Med en gang jeg åpner for å forvarme, spruter det, men det går raskt over til bare litt pipling og så null action.

Er det noen som har vært borti lignende problem der det er kvaliteten på bensinen som er problemet? Det er ei flaske som har stått i 5-8 år tipper jeg, og som har fungert feilfritt tidligere. Det kan nesten virke som noen har tilsatt gelatin i bensinen min :) 

For helgas behov ble det derfor et impulskjøp av en Jetboil MightyMo og en gassboks, og da jeg testa gassboksen på Omniliten fungerte den fint, så det er ett eller annet med bensin som er problemet her.

Endret av perbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres litt merkelig ut, men jeg arvet en gammel parafinprimus, og den var full av gele, aner ikke hvor lenge den hadde stått ubrukt i kjelleren, men sikkert mye lengere.
Det var en stor jobb å få renset den.  Siden brenneren virker bra på gass, og antagelig bra med gassboksen opp ned etter at brenneren har blitt god og varm så vil jeg gjette på at det enten slipper luft inn ved toppen av sugerøret på pumpa, eller at fet lille filteret er tett.  Du kan prøve å søle litt ved å la det være trykk, og koble fra primussen for så å dytte inn ventilen med en ren liten pinne. Da bør det virkelig sprute bensin hvis alt er OK.  Gjør dette på et trygt sted, og beskytt deg selv for spruten av bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, dsk said:

Høres litt merkelig ut, men jeg arvet en gammel parafinprimus, og den var full av gele, aner ikke hvor lenge den hadde stått ubrukt i kjelleren, men sikkert mye lengere.
Det var en stor jobb å få renset den.  Siden brenneren virker bra på gass, og antagelig bra med gassboksen opp ned etter at brenneren har blitt god og varm så vil jeg gjette på at det enten slipper luft inn ved toppen av sugerøret på pumpa, eller at fet lille filteret er tett.  Du kan prøve å søle litt ved å la det være trykk, og koble fra primussen for så å dytte inn ventilen med en ren liten pinne. Da bør det virkelig sprute bensin hvis alt er OK.  Gjør dette på et trygt sted, og beskytt deg selv for spruten av bensin.

Ja, jeg finner liksom ikke så mange som beskriver lignende problem, som regel løser ting seg ved en rens av dyse, men her testa jeg jo også en helt ny en, samt en større en som kun har brent gass tidligere og bør være rimelig fri for smuss.

Hvis du tenker på å teste pumpa, så spruta det nå greit med bensin i det jeg prøvde å koble den fra (utendørs og med briller på  ), så det virker nå som trykket er der. Det pibla også bra med bensin nede i kammeret på primusen da jeg åpna etter å ha fjerna dysa, så jeg heller fortsatt litt til at problemet er isolert til den delen av systemet.

Demonterte nå og så etter gele- eller fettavleiringer i går, men var ikke i stand til å finne noe utover veldig overfladiske forurensninger jeg neppe tror vil påvirke systemet noe, men skrubba nå godt nede i kammeret med q-tips med alkohol i tilfelle det skulle være noe som var der.

Jeg tror jeg skal se om jeg får lånt meg noe bensin fra en annen flaske og teste med det.

IMG_3329.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet en ny flaske med fuel nå. Demonterte og smurte opp o-ringene mellom flaska og pumpa, samt den som sitter i tilkoblingen og den som er i bunnen av pumpa. 

Testet først med ny fuel uten problemer, deretter bytta jeg til den gamle flaska, og jaggu funka den og. Så enten var det de tilsynelatende ok o-ringene som hadde godt av smurningen jeg mest anså som symbolsk, den siste rensen jeg gjorde forrige helg, eller så er det noe i klimaet som fortykner bensin ute på blankbøgda i Oppdal :) 

Tror uansett jeg skal prøvefyre denne grundig et par ganger før jeg tar den med ut som eneste varmekilde igjen, evt safe med å ta med gassdyse og en liten 100g gassboks. En kaffefilterrens av den gamle fuelen kan kanskje også være verdt å gjøre for sikkerhets skyld i tilfelle det er noe der som tettet.

Endret av perbl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, dsk said:

Grundigere service er det vel ikke mange som gir "primussen" sin.  Godt jobba, selv om "diagnosen" er litt usikker.

Det var akkurat det, jeg skulle gjerne visst akkurat hva som var grunnen :) Kanskje var det en liten luftlekkasje mellom leppa på flaska og pumpa som ordna seg med litt silikon, kanskje var det at jeg fikk ut akkurat det lille rusket som tetta dysa da jeg skrubba godt for andre gang nedi kammeret under dysa.

Må fyre litt før jeg tør å ta den som eneste varmekilde på turer der jeg "må" ha fungerende kokemuligheter (nå er jeg mer en glamping-dude enn ekspedisjonskar da, så neppe så stor fare for liv og helse).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.