Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøblete kne


maxkrone

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er glad i friluftsliv og i å gå lengre turer. Dessverre har jeg et trøblete kne som blir veldig vondt etter lengre gange med "tyngre" sekk (ca 15 kg). Smertene begynner å melde seg etter ca 5 timers gange og krever at jeg enten dropper sekken eller avslutter turen. Hvis ikke blir kneet gradvis verre og verre inntil jeg nesten ikke klarer å bøye kneet. Det er spesielt vondt i nedoverbakker. Problemet er alltid mitt høyre kne, venstre er helt smertefritt.

 

Jeg har fått tatt MR av kneet uten at noe viste seg å være "feil". Jeg har også snakket med fysioterapeut uten at jeg ble mye klokere. Har fått noen kneøvelser jeg skal trene på og håper jeg er klar for lengre tur i sommerferien :) Er det noen som har erfaring med lignenede problem og evt har noen idé om hva problemet er, og ikke minst hva som kan bedre det?

Endret av maxkrone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde Bakers Cyste i et kne. Symptomene høres veldig like ut! 

For min del har det gradvis blitt bedre (null behandling), delvis pga trening av støttemuskulatur, men jeg innbiller meg at skifte av fjellsko også hadde noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen! Jeg skal trene opp støttemuskulaturen og vil også prøve nye sko. Er allerede i gang med å trene med sekk også (går jevnelige turer med tyngre sekk) - ca 1 time varighet hver gang,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Jeg hadde Bakers Cyste i et kne. Symptomene høres veldig like ut! 

For min del har det gradvis blitt bedre (null behandling), delvis pga trening av støttemuskulatur, men jeg innbiller meg at skifte av fjellsko også hadde noe å si.

+ 1. Systematisk styrketrening, gode øvelsar, gode sko og gode innleggssåler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg fikk en betennelse i venstre kne en gang, grunnet en stram sene som går rundt utsiden av leddet. Behandling for de fleste vondter i føtter/knær/hofte/etc involverer styrke og mobilitet i ankler, knær og hofte. 

Edit: Bedre formulert

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv etter en kneskade, skal visstnok ikke være noe feil lengre bare ustabilt men noe er det for jeg sliter enormt til tider.

 

For min del har løsningen blitt gåstaver, de reduserer belastningen og spesielt i nedoverbakke hvor jeg kan bruke de til å dempe litt på veien ned eller på vei over steinrøyser.

 

Fysio hjelper også men det kan ta lang tid og fikser ikke alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er nok Bakers Cyste eller annen betennelse/irritasjon som det nevnes her. Jeg tenker jeg må trene støttemuskulatur og teste ut litt annen type sko og/eller såler. Bruker allerede gåstaver - de er til god hjelp.

 

Takk for gode tilbakemeldinger!

Endret av maxkrone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt MR av kneet og det ikke er påvist noe unormalt, kan du nok utelukke bakers cyste. Det skulle isåfall ha blitt fanget opp på bildene. Bakers cyste vil oftest sette seg som smerter i knehasen, men kan også stråle nedover i leggen. Hvor i kneet sitter smertene og hvordan vil du beskrive de (murrende, stikkende etc.)? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Å trene opp knærne til lange turer med sekk er noe som for min del tar så utrolig mye innsats, jevnlig, over lang tid, at det ikke lar seg gjennomføre. Heldigvis klarer jeg å gå ett stykke uten at knærne krangler for mye allikevel, så jeg tar meg heller tid og litt moderate etapper.

Jeg går en del lange turer på ski, padler kajakk, trener styrke, og går/løper/jogger masse korte fjellturer. Men uten at jeg jevnlig går de lange turene med sekk, så blir jeg rett og slett ikke god på å gå de lange turene med sekk.

For min del fungerer all spesifikk trening. Så om det hadde vert meg, ville jeg gått mye og ofte med sekk, så langt jeg kunne gått innenfor smertegrensen. Etterhvert kan man gå lengre og lengre uten smerter (om det ikke er andre årsaker til smertene). Men selvsagt, som med all trening, er balansen mellom nok trening og belastningsskade noen ganger vanskelig å finne.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
3 hours ago, KS10 said:

Har du tatt MR av kneet og det ikke er påvist noe unormalt, kan du nok utelukke bakers cyste. Det skulle isåfall ha blitt fanget opp på bildene. Bakers cyste vil oftest sette seg som smerter i knehasen, men kan også stråle nedover i leggen. Hvor i kneet sitter smertene og hvordan vil du beskrive de (murrende, stikkende etc.)? 

MR ble tatt lenge i etterkant av turen (smertene var for lengst borte), så slik sett er det kanskje ikke rart om man ikke fant noe (uten at jeg er noen ekspert på temaet). Smertene ikke stikkende men rimelig konstante med ekstra smerte når foten sattes ned samt bøydes. Føler at smerten sitter på fremsiden("nedsiden" av kneskåla). Etter en tur hvor jeg måtte gå ganske lenge med smerter ble det flere dager med krykker i etterkant (pga smerter ved belastning).

Endret av maxkrone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 hour ago, Marius Engelsen said:

Å trene opp knærne til lange turer med sekk er noe som for min del tar så utrolig mye innsats, jevnlig, over lang tid, at det ikke lar seg gjennomføre. Heldigvis klarer jeg å gå ett stykke uten at knærne krangler for mye allikevel, så jeg tar meg heller tid og litt moderate etapper.

Jeg går en del lange turer på ski, padler kajakk, trener styrke, og går/løper/jogger masse korte fjellturer. Men uten at jeg jevnlig går de lange turene med sekk, så blir jeg rett og slett ikke god på å gå de lange turene med sekk.

For min del fungerer all spesifikk trening. Så om det hadde vert meg, ville jeg gått mye og ofte med sekk, så langt jeg kunne gått innenfor smertegrensen. Etterhvert kan man gå lengre og lengre uten smerter (om det ikke er andre årsaker til smertene). Men selvsagt, som med all trening, er balansen mellom nok trening og belastningsskade noen ganger vanskelig å finne.

Kjenner igjen dette - det er ikke lett å finne tid til å trene på denne måten. Jeg går nå turer med tung sekk (ca 15 kg) ofte, men ikke altfor lange, samt kombinerer dette med noe trening av støttemuskulatur. Svømmer også en del. Håper dette skal hjelpe :)

Endret av maxkrone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 hour ago, maxkrone said:

MR ble tatt lenge i etterkant av turen (smertene var for lengst borte), så slik sett er det kanskje ikke rart om man ikke fant noe (uten at jeg er noen ekspert på temaet). Smertene ikke stikkende men rimelig konstante med ekstra smerte når foten sattes ned samt bøydes. Føler at smerten sitter på fremsiden("nedsiden" av kneskåla). Etter en tur hvor jeg måtte gå ganske lenge med smerter ble det flere dager med krykker i etterkant (pga smerter ved belastning).

Høres for meg ut som patellar tendinopati ("jumpers knee"). Ikke uvanlig at MR da er uten funn. En dyktig fysio skal kunne diagnostisere dette og gi deg gode øvelser for opptrening. Noen generelle råd vil være å unngå øvelser/bevegelser som trigger smerte, eksentrisk trening og generell styrking av lårmusklene (spesielt quadriceps). Anbefaler deg også å gå til innkjøp av vandrestaver. Noen synes dette ser teit ut, men sannheten er at det er et ypperlig verktøy for å avlaste knærne :)  

Endret av KS10
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, KS10 said:

Høres for meg ut som patellar tendinopati ("jumpers knee"). Ikke uvanlig at MR da er uten funn. En dyktig fysio kunne diagnostisere dette og gi deg gode øvelser for opptrening. Noen generelle råd vil være å unngå øvelser/bevegelser som trigger smerte, eksentrisk trening og generell styrking av lårmusklene (spesielt quadriceps). Anbefaler deg også å gå til innkjøp av vandrestaver. Noen synes dette ser teit ut, men sannheten er at det er et ypperlig verktøy for å avlaste knærne. 

Det kan godt være det er riktig diagnose. Skal gjøre turene litt kortere slik at jeg forhåpentligvis unngår å få disse smertene. Jeg bruker gåstaver - synes dette er et godt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føyer meg i rekken til de som sier trening er det som kan fikse kneet ditt. 🙌 Har slitt med dette selv, men det finnes løsning - med trening.👏  Legevakten konstaterte "Patellofermental smerte syndrom" (løperkne på norsk), som andre har nevnt.😇 I mitt tilfelle så er det en sene som går ned under kneskålen som stivner, noe som igjen gjør at kneskålen også stivner (huff dårlig forklart). Jeg fikk smerter under kneskålen, og gjerne nedenfor kneskålen - om dette gir mening.😅 Kneet stivnet helst i lengre nedoverbakker, men er blitt mye bedre etter at jeg begynte med yoga (!!)🙌, og balanse-trening. I følge legen så var det stort sett idrettsutøvere som fikk dette 😅😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Trening hjelper, sliter med kne og trener støttemuskulatur og lår. Korleis? enkle øvelser som knebøy utan vekt og ettbeins knebøy + 1 eksentrisk trening. Alt kan gjerast på 5 minutt under/etter tannpuss om kvelden evt teamsmøter. Har prøvd med knebøy med vekter og liknande men fekk aldri tid eller plass i ein travel kvardag, men enkle og raske øvelser funker og ikkje minst hjelper vesentleg. Rådet er å ha få og kjappe øvelser dersom du ikkje har tid til treningssenter eller liknende. Kan også sei at turer med sekk og springing i skogen egentlig ikkje gjorde knea betre (men fekk betre kondis).

2. For å gjenta andre i tråden, gåstaver! Enorm forskjell i belastning, bruker dei egentlig bare nedover, hjelper mine kne masse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med kne en periode, tror det var betennelse. Men det som var problemet til meg var at jeg brukte for myke sko. Jeg trenger sko med hard såle som ikke krummer/bøyer seg over kvist, pinner, stein osv osv. Etter jeg bytta sko så har jeg blitt kvitt problemet. Før kunne jeg knapt gå 1t før smertene kom, nå er det ikke noe stress med 4-5t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåstaver har blitt et must for meg også, og hjelper utrolig bra. Har også blitt mer bevisst på vekten på sekken, selv om det slettes ikke alltid fungerer. Det hjelper jo at ungen har blitt 17 år og definitivt kan ta en større del av vekten enn for noen år siden.

Jeg gjorde for øvrig  et impulsivt comeback på håndballbanen i går, og kan melde at det har betydelig værre effekter enn noen sekk. Ble plutselig veldig motivert for kneøvelser. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har hatt god hjelp av kneskål støtte( slank strikk med borrelås,som har en form i fremkant, der denne støtter oppunder kneskåla. Føles ikke så stram, men har fungert overraskende bra. For min del etter menisk skader, samt diverse. Har og brukt støttebånd rundt knær( fint med de som har borrelås, hvor man kan justere trykket). Jeg har en lei greie generelt, der ledd er superfleksible. Dvs. at om du tråkker feil, kan kneet bøye seg bakover. Opplever du dette, så er løpet kjørt timene etter. Har hjulpet meg å ha fjellstøvler med stiv såle(midt mellom klatre støvler og vandring). I det tilfellet kan mer bruk av tåparti hjelpe godt, slik at strekk i knehasene minimeres. Staver et must, og selvfølgelig styrking av sener og muskler...men bare det å justere sekken under vandring, kan hjelpe mye. Løsner man på hoftebelte, blir mer av tyngde lagt på skuldre...der putene i ryggraden fjærer mer for å ta av for tyngden( jagerflygere som skyter seg ut med katapult sete, får 5cm kortere rygg...så mye fjæring der), . Slik kan man skifte på underveis med stramming og slakking, så slipper man harde møter med bakken som forplanter seg rett til kne og hofter konstant. Stramming av skolisser i opp- og nedoverbakker er og et triks. 

Lykke til med vandring! Ikke kult det du har å slite med der. Men ting kan svinge i din favør med tiden👍(garantert)

Endret av Myriameter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Min go-to øvelse for knær som begynner å bli vonde etter mye trasking i fjell med sekk er leg extensions (maskin) med veldig lav vekt, og kjøre repetisjonene kjeeeeeeeeeeeeeeeempesakte opp og ned. Dette brenner skikkelig der og da og hjelper på knærne i det lange løp. Det bør selvfølgelig gjøres jevnlig. Det er få vondter i kroppen som lar seg løse uten dedikasjon og trening.

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kortere etapper og flere pauser? 30 min gåing og 5 min pause?

Kan komme ganske langt totalt selv om man tar flere korte pauser. Lettere sekk er kanskje diskutert tidligere i tråden?

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.