Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelaga enmannstelt


Anbefalte innlegg

Annonse
sneakyowl skrev (3 minutter siden):

Veldig kult! Ser ut som godt håndtverk! Spennende med "åpen" løsning også.

Takk! Ja, er jo en del vekt å spare på den åpninga. Jeg bruker poncho som regntøy og sydde inn hemper som jeg kan feste den med i åpningen i tilfelle ruskevær. Men er fullstendig klar over at dette ikke er et bombesikkert Hilleberg, haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Fyttikatta! Bøyer meg i støvlene! Dette ser helt fantastisk ut. DEN utsikten fra innerteltet!

Går det an å brette vekk baldakinen i godt vær?

Tusen takk! Er jo litt stolt, selvsagt :) Nei, kan ikke brette den opp dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (10 minutter siden):

Tusen takk! Er jo litt stolt, selvsagt :) Nei, kan ikke brette den opp dessverre. 

Utrolig bra uansett.

Men det løser du, hvis du har ønske om det. Du kan eks. sette inn en glidelås på midten, så får du brettet vekk halve baldakinen når du skal rydde inn/ut av teltet i finvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tøft med åpen løsning. Har hatt glede av det på flere flotte utsiktspunkter med dette "teltet" opp gjennom årene: 

Finnmarksiglo


Der har hele fronten både myggnett og hel dør slik at man f.eks kan lukke hele myggnettingen igjen, men bare lukke de nederste 50cm av den tette døra for litt fred for omgibelsene eller ha bare 30 com åpning i toppen eller kun myggnettet lukket for maks utsikt. 

Ulempen er selvsagt at det veier sånn ca 4,5x å myre som ditt hjemmesydde

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (4 minutter siden):

Tøft med åpen løsning. Har hatt glede av det på flere flotte utkikspunkter med dette "teltet" opp gjennom årene: 

Finnmarksiglo


Der har hele fronten både myggnett og hel dør slik at man f.eks kan lukke hele myggnettingen igjen, men bare lukke de nederste 50cm av den tette døra for litt fred for omgibelsene eller ha bare 30 com åpning i toppen eller kun myggnettet lukket for maks utsikt. 

Ulempen er selvsagt at det veier sånn ca 4,5x å myre som ditt hjemmesydde

 

Stilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Utrolig bra uansett.

Men det løser du, hvis du har ønske om det. Du kan eks. sette inn en glidelås på midten, så får du brettet vekk halve baldakinen når du skal rydde inn/ut av teltet i finvær.

Absolutt, men hadde så lyst til å få det under 500g og jeg var faretruende nære!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (3 minutter siden):

Kult! Må sende designet til Ron (MLD) og be han begynne å sy noen sånne 😅

Det hadde vært noe, men Ron slår meg ikke som fyren som er åpen for innspill, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Tjohansen said:

Det hadde vært noe, men Ron slår meg ikke som fyren som er åpen for innspill, haha

Nei, har prøvd å forklare mannen at det er mange som vil ha innertelt med duk ikke bar nett nå i mange år. Sta type 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var imponerende arbeid og ambisjonsnivå ! Tar av meg hatten.

For en som nettopp har gjort alvor av tanken på å lære meg å kjøre symaskin er dette inspirerende, men også skummelt - for nå ble det plutselig mye å leve opp til 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Jøss, det var imponerende arbeid og ambisjonsnivå ! Tar av meg hatten.

For en som nettopp har gjort alvor av tanken på å lære meg å kjøre symaskin er dette inspirerende, men også skummelt - for nå ble det plutselig mye å leve opp til 😃

Takker :) I etterpåklokskapens lys tror jeg det hadde vært smartest å sy en vanlig tarp og pakkposer først, frustrasjonsnivået var tidvis høyt, haha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (På 3.5.2024 den 4.40):

Designa det i sketchup og sydde det i fjor (hadde aldri sydd før, bratt læringskurve). 

IMG_1182.jpeg

IMG_1466.jpeg

IMG_1467.jpeg

IMG_1168.jpeg

IMG_1171.jpeg

IMG_1162.jpeg

IMG_2634.jpeg

Flott telt!

Hvordan kjørte du ut tegningene fra Sketchup? 
Det finnes noen plug-in for å 'flatten' seksjonene slik at man kan få mønster med sømkant, men har ikke kommet så langt at jeg trenger det. (må lande på design først...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (7 timer siden):

Flott telt!

Hvordan kjørte du ut tegningene fra Sketchup? 
Det finnes noen plug-in for å 'flatten' seksjonene slik at man kan få mønster med sømkant, men har ikke kommet så langt at jeg trenger det. (må lande på design først...)

Ja, stemmer. Brukte plugins for å «flatten». Med Sketchup følger det med et annet program som heter LayOut hvor du kan lage 2D-tegninger av seksjonene når de er flate. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Tjohansen skrev (8 timer siden):

Ja, stemmer. Brukte plugins for å «flatten». Med Sketchup følger det med et annet program som heter LayOut hvor du kan lage 2D-tegninger av seksjonene når de er flate. 

Takker.
Bruker 2017 desktop versjonen, så får ta en titt om denne plug-in'en kan brukes med den versjonen.

Edit:  Etter en nærmere titt så ser jeg at man må ha Sketchup Pro abonnement for å få tilgang til LayOut. 

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (17 minutter siden):

Takker.
Bruker 2017 desktop versjonen, så får ta en titt om denne plug-in'en kan brukes med den versjonen.

Edit:  Etter en nærmere titt så ser jeg at man må ha Sketchup Pro abonnement for å få tilgang til LayOut. 

De fleste pluginsene er ganske gamle, så det går sikkert fint. 
 

Jeg tenker det beste for deg er å bli ferdig med designet i 2017-versjonen også starte en 30-dagers gratis test av Pro hvor du kan lage tegningene i LayOut. Det er ganske rett fram.
 

Hva slags telt skal du lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (10 timer siden):

De fleste pluginsene er ganske gamle, så det går sikkert fint. 
Jeg tenker det beste for deg er å bli ferdig med designet i 2017-versjonen også starte en 30-dagers gratis test av Pro hvor du kan lage tegningene i LayOut. Det er ganske rett fram.

Tenkte i samme baner i forhold til bruk av trial periode. 

Tjohansen skrev (10 timer siden):

Hva slags telt skal du lage?

Et bra ett 😅 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kopiere Mountain Hardwear Kiva teltene mine. Er ett av mine mest brukte telt, både på lengre fjellturer og i skauen med ungene. Stort sett kun med bunnduk.

Men etter å ha brukt det på noen skiturer de siste årene, så har jeg lyst på en løsning med ett "fortelt"/inngangsparti som kan brukes for å kokkelere i og ha sko og våte/skitne klær i, slik at bunnduken slippes å brettes inn. Og så hadde det vært kjekt å få mere brukshøyde nær telt veggen. 

Så dermed har jeg ikke landet på design enda, har tegnet opp noen skisser med midtstang og inngang ala Helsport Varanger med teltstang i bue over inngangen, samt noen Holmeslet lignende kopier med både en og to innganger, og mindre versjoner av Hilleberg Atlas (dome telt). 

Vekt er ikke så viktig. Siden jeg skal sy teltet i DFC/Cuben, så blir ikke vekten i duken, men stang konfigurasjonen jeg velger. Om det blir ett dome telt som Holmeslet eller Hilleberg Atlas, så løper vekta fort opp siden jeg har satt opp minst 4 stenger på skissene så langt.

Og så løy jeg vel litt ovenfor, jeg planlegger ikke bare ett telt, men tenker også å kopiere, i mine øyne, ett av verdens beste telt, Hilleberg Unna, i Cuben/DFC.
Er dog usikker hvilken løsning jeg skal bruke for så sy stangkanalene fast i ytterduken, eller om jeg kanskje skal gå for stangklips istedenfor. Det er flere tråden på utenlandske 'fjellforum' som diskuterer hvilke løsninger som kanskje vil funke bra og som har blitt valgt, men felles for de fleste trådene er at de har vært aktiv mens og frem til teltet har blitt ferdigstilt, men ikke så mange brukererfaringer i etterkant. Og PM'er til trådstarterene har ikke båret mye frukter.

Cuben/DCF stoff & tape og sytråd er allerede kjøpt inn, mangler bare design og at en av ungene flytter ut slik at jeg kan få et eget syrom istedenfor å okkupere spisestuebordet.
Hadde en raptus i fjor med noen syprosjekter mens madammen var bortreist på kurs, der jeg og ungene spiste ved stuebordet i en uke 🙈

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (5 timer siden):

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kopiere Mountain Hardwear Kiva teltene mine.  
 

Dette høres jo ut som et veldig kult prosjekt. Og ambisiøst ikke minst :) For det Kiva-teltet kan det jo være en idé å ha samme dimensjoner i slik at du kan gjenbruke innerteltet. 
 

Dome-telt med DCF er det ikke så mange som har gjort tror jeg. Men du har jo Locus gear:

https://locusgear.com/products/djedi-dcf-b

Og trekkertent:

https://www.trekkertent.com/home/home/55-saor-dcf.html
 

Selv har jeg aldri laga noe med DCF, men har to telt i det og det er virkelig fenomenalt. Jeg har lurt på om jeg skal lage et pyramide-telt i det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.