Gå til innhold
  • Bli medlem

Et spesifikt sekk spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har erfaring med en solid sekk hvor den nederste ryggputen bygger ut en del? Området 80-100 liter da jeg bærer for meg selv og barn. Jeg er ikke lengre enn 173, så sekker som kun leveres i lang modell utgår nok. 

Grunnen til spørsmålet mitt er fordi jeg har ganske mye svai i ryggen og føler jeg får litt lite kontakt med sekken. 

Hadde for noen år siden en Klattermusen Tor 60l sekk som gjorde akkurat det og hadde den beste bære komforten jeg har opplevd. Denne er ikke lengre til salgs.

Sekker jeg har hatt er Bergans Alpinist, Klattermusen Tor, Fjellreven Kajka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en ubrukt Tor 60 liter nede i kjelleren. Kjøpte den fordi jeg var veldig fornøyd med 100 liter av samme sekk. Det var flere ting jeg likte med Tor. Det ene var bredden på reimene over skuldrene. Ga fin vektfordeling og mindre gnag. Jeg må variere når jeg går dvs at noen ganger har jeg vekta på hoftene, andre ganger på skuldrene og resten midt i mellom. Har ikke funnet noen sekker som ligner Tor i den sammenheng. Men topplokk og feste av topplokk var et mareritt om ikke sekken var full. Har stort det som finnes av sekker og den klatrermusen Tor er nok blant de 3 beste jeg har testet. Mener jeg har en gregory som har dobbel ryggpute dvs at man kunne ta ut den ene og få den mindre. Den ble for kraftig for meg og jeg lurer på om det konseptet forsvant. Mulig den vil passe for deg. Tror det var tidlig modell av baltoro pro. Rygglengde er generelt vanskelig. Jeg har kortere rygg enn lengden skylle tilsi og slet lenge med å finne sekk. Sliter fortsatt og er alltid på leting etter en bedre. Tung sekk og smale reimer er det verdt synes jeg. Med all vekt på hofta stivner jeg helt.

 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (3 timer siden):

Har en ubrukt Tor 60 liter nede i kjelleren. Kjøpte den fordi jeg var veldig fornøyd med 100 liter av samme sekk. Det var flere ting jeg likte med Tor. Det ene var bredden på reimene over skuldrene. Ga fin vektfordeling og mindre gnag. Jeg må variere når jeg går dvs at noen ganger har jeg vekta på hoftene, andre ganger på skuldrene og resten midt i mellom. Har ikke funnet noen sekker som ligner Tor i den sammenheng. Men topplokk og feste av topplokk var et mareritt om ikke sekken var full. Har stort det som finnes av sekker og den klatrermusen Tor er nok blant de 3 beste jeg har testet. Mener jeg har en gregory som har dobbel ryggpute dvs at man kunne ta ut den ene og få den mindre. Den ble for kraftig for meg og jeg lurer på om det konseptet forsvant. Mulig den vil passe for deg. Tror det var tidlig modell av baltoro pro. Rygglengde er generelt vanskelig. Jeg har kortere rygg enn lengden skylle tilsi og slet lenge med å finne sekk. Sliter fortsatt og er alltid på leting etter en bedre. Tung sekk og smale reimer er det verdt synes jeg. Med all vekt på hofta stivner jeg helt.

 

Tore

Du tenker ikke på å selge Tor 100L da ? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

100 literen ble solgt for et par år siden til en på forumet. Har kun 60 literen igjen og en drøss andre sekker. Men de er nok for lange i ryggen .

 

tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør butikkene, send en epost og beskriv problemstillingen.


Så finner du noen butikker du kan handle fra som har fri frakt og retur. Prøv noen, se hva som passer.

 

Det er også greit å stikke innom forskjellige sportsbutikker og prøve utvalget de har for å se hva som eventuelt passer deg. Feks kan en 85 og 100l sekk være nesten identisk med tanke på rygg, så har de den en størrelse vil de gi en god pekepinn angående de andre.

 

Og til slutt, last sekken, minimum 8-10 kilo når du tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du kan jo søke etter Tor-sekken på Finn og prøve frelserarmeen/gjenbruksbutikker. Mye rart og bra dukker opp der! Endelig kan man bygge på ryggputen sel med noe liggeunderlag, men det kommer lett til å se noe amatørmessig ut - men det funker. Elgkalven har gjort det med en Gregory-sekk, som har gjort New Zealand, Finland, Nordkalotten mm

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg er i samme kategori som deg mtp svai er jeg litt usikker på (Jeg har også en del svai, men kanskje ikke like mye). For min del har jeg truffet godt med Osprey Xena 85 (Faktisk damemodellen ja). Osprey sine sekker legger jo mye av poenget i å flytte sekken ut fra ryggen med airflowteknologi eller hva de kaller det samt kraftige hoftebelter. 

Ikke sikkert de passer deg, men jeg ville sjekket de ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna para ranger synkron er en veldig god og stor sekk som faktisk fungerer bra på kort rygg. Mye padding nederst, men må selvsagt prøves på. Koster en liten ponni, men de er jo av  og til på salg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, TomasOH said:

Om jeg er i samme kategori som deg mtp svai er jeg litt usikker på (Jeg har også en del svai, men kanskje ikke like mye). For min del har jeg truffet godt med Osprey Xena 85 (Faktisk damemodellen ja). Osprey sine sekker legger jo mye av poenget i å flytte sekken ut fra ryggen med airflowteknologi eller hva de kaller det samt kraftige hoftebelter. 

Ikke sikkert de passer deg, men jeg ville sjekket de ut :)

+1

Er 172 og har veldig kort rygg (de strakk ut beina og trøkte sammen overkroppen). Osprey 100 l funker ganske bra for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt en Osprey Aether 100 plus for å se hvordan den er på ryggen. Håper det kan være en løsning for ryggen min da den ser ut til å ha mange gode løsninger ellers. Om ikke fortsetter søken etter riktig sekk 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.