Gå til innhold
  • Bli medlem

Lang fiskestang for fjellfiske


Øystein_

Anbefalte innlegg

Hei. 

Nå som det så smått begynner å smelte ute så våkner fiskelysten igjen. Fiskepraten går lett i de tusen stuer, utstyret kontrolleres og handlelister gjøres klare.

I år har jeg begynt å tenke på å få tak i en skikkelig langstang for å kaste bombere med opphengsflue samt meitemark midtfjords når jeg er på fjellfiske. De vil nok være ganske håpløse hvis man er i skogen. 

Jeg har allerede en 11 fot Milo Green Spirit så jeg tenker litt på en lengre 13 fot eller 14 fot. 

Jeg har sett på 2 alternativer som jeg fant i farta:

milo green spirit 13' 12-40g

Lawson Bait Launcher  14 fot

Tenker da å kaste med dupper og bombere på 20 gram +.

Er det noen som har erfaring med så lange stenger for innlandsfiske? Får man noe særlig mere kastelengde eller blir det bare træl?

 

 

Endret av Øystein_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har denne fra Westin. 12 fot, altså ikke så lang som du vil ha. Den kaster veldig bra i forhold til 9,5-foteren jeg har brukt mest gjennom mange år. Allikevel er den ikke den mest brukte stanga, for den er en del tyngre og mer balete å gå med om man skal fiske bevegelig (som jeg ofte gjør). Å tre seg mellom busker og kratt med en 12-foter er betydelig mer tungvint enn med nieren. 
Den er helt perfekt til sjøørret. Dess lenger stang, dess vanskeligere håving når man fisker alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lawson Atlantic Salmon S3 12' 60g stang som jeg har kastet en del 40 grams bombarda med, det var også Bombarda fiske som var årsaken til at jeg kjøpte stangen i utgangspunktet.

Og konklusjonen er at den knapt har blitt brukt, har testet en del og mens det er stor forskjell på kastelengde mellom 8 og 9 fots stang så blir det bare marginalt mer med 10 fots stang. Mens 12 fot stangen kaster bare marginalt lengre enn 10 fots stangen men det er mest fordi den tåler større vekt.

Det er også slitsomt å gå rundt med 12 fots stangen, den er ikke like lett som 10 fots stengene mine. Samt at den er mindre versatil, og mangler muligheten til å raskt bytte mellom små sluker og bombarda.

Etter å ha testet litt forskjellig så har jeg derfor konkludert med at den perfekte stangen for meg er Daiwa Shogun eller Luvias (i praksis samme stang, forskjellige stangringer og utseende) i 10 fots 10-35 grams versjon. https://www.sportfishtackle.no/no/artiklar/daiwa-luvias-spinning.html?variant=32-219963&g_currency=NOK&gad_source=1

Det er en lett kastemaskin som er komfortabel å gå med hele dagen lang mens jeg fisker, og den er lang nok til å fiske med bombarda hvis jeg ønsker å gjøre det. En 30 grams bombarda kaster jeg vel ca 100-115 meter ut avhengig av vind og det skal mye til å kaste noe særlig lengre.

Og når stengene begynner å bli 10 fot eller lengre så merker du også virkelig forskjellen på en lett vs tung stang, så det at Daiwa stengene er veldig lette utgjør en stor forskjell over hundrevis av kast.

Så kort fortalt, jeg har prøvd og min konklusjon var at stanglengde over 10 fot var poengløst. Hadde kanskje ville testet en 11 fots stang hvis jeg fant riktig stang men tror ikke det vil utgjøre noen stor forskjell.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med en fiskestang på fjelltur, men holder meg helst til litt lettere utsyr. Utstyr som passer til lette spinnere og små sluker, eller en fluestang.  Men det jeg prioriteter er at stengene kan deles i mange deler og at de sammenpakket ikke er lenger enn sekken. F.eks. en Shimano BeastMaster BX S.T.C. 

Jeg går ikke i skog og kratt med sammensatt stang slik f.eks. Lars Monsen har gjort ved flere anledninger, noe som ergrer meg en smule. 

Jeg har opplevd å starte på en ukestur, og ved første fiskemulighet så var fiskestangen knekt og det er ikke så kjekt. Derfor alltid fiskestang i en tube som beskytter dem.

20240324_094745[1].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De där tuberna veier jo ganske mye. Jeg har slaktet en sånn og tatt ut pvc-tuben og bare hatt den som stangbeskyttere. Hvis man vil spare noen extra gram kan man bore bort ca 90 grader av den längs ca halva längden og i tillegg bore noen hull. 

 

Og toppringer og lim må alltid vara med på turen! Den gangen jeg ikke hadde det knakk jeg og fluestanga på förste dagen på en ukestur. Heldigvis knakk den närt nest siste ringen så det gick å fiske uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.