Gå til innhold
  • Bli medlem

Nasjonalpark med skogkledde daler på Vestlandet?


Skogsgjedde

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er en gjeng som planlegger en villmarkstur på Vestlandet i slutten av juni.

 

Vi har tidligere vært i bl.a. Femundsmarka og Hardangervidda (østlige delen), men vil denne gangen prøve noe nytt.

 

Planen er å fly til Bergen, og kjøre derfra. Helst ikke mer enn 4 timers kjøring fra Flesland. Planlegger å bruke ca. 1 uke, og sove i telt.

 

Vestlandet er jo fjell og atter fjell (og det gleder vi oss til!), men vi vil gjerne også ha muligheten til å trekke oss litt ned i skogkledde daler for å slå leir og få litt le fra evt. dårlig vær. Dette gjorde vi en del i Kvennedalen i Hardangervidda når vi var der.

 

Spørsmålet er altså: hvor på Vestlandet finner vi villmark som består av en kombinasjon av fjell og skogkledde daler? Innenfor 4 timer fra Bergen? Har inntil videre kikket litt på Utladalen i Sogn eller å kjøre inn til Steinsland, og gå innover Stølsdalen/Norddalen. Vurderer også Hardangervidda vestfra, men litt usikker på dette med skog der som sagt.

 

Noen som har tips eller anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
52 minutes ago, Skogsgjedde said:

Har inntil videre kikket litt på Utladalen i Sogn eller å kjøre inn til Steinsland, og gå innover Stølsdalen/Norddalen.

Jeg bor i Utladalen, turområdene starter ved Hjelle og går innover til Vetti Gard. Etter det går man enten frem til Vettisfossen eller opp på fjellet og etter det må man helt frem til Skogadalsbøen før man kan komme seg ned i dalføret igjen. Det har vert eksempler på at folk har hoppet i fallskjerm og landet på feil side av Vettisfossen og da har de ikke kommet seg ut uten helikopter.

 

Forøvrig så ville jeg ha droppet hele ideen om skogsområder, det er stort sett veldig vanskelig å komme seg opp og ned fra dalførene og det er finest å gå når man kommer opp. Det kan ta 3-4 timer å gå 1000 høydemeter opp/ned et dalføre fra skogsområder og det er de vanskeligste stiene, hvis været er av bekymring så er det da mye mindre slitsomt å bære med seg skikkelig turutstyr så man kan være komfortabel der man er. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sånn med Vestlandsnaturen at den er bratt.. For (veldig) mange år siden gikk jeg på ski fra Finse til Voss. Raundalen øst for Voss er vel en av dalene som ikke er alt for bratt. På kartet ser Brandsetdalen(?) nord for denne igjen fin ut, og uten hytter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (45 minutter siden):

Jeg bor i Utladalen, turområdene starter ved Hjelle og går innover til Vetti Gard. Etter det går man enten frem til Vettisfossen eller opp på fjellet og etter det må man helt frem til Skogadalsbøen før man kan komme seg ned i dalføret igjen. Det har vert eksempler på at folk har hoppet i fallskjerm og landet på feil side av Vettisfossen og da har de ikke kommet seg ut uten helikopter.

Utladalen gir meg gode minner om en skikkelig tung tur sommeren 2021. Den stien i kartet på vestsiden av Utladalen, fra Stølsmaradalen til Skogadalsbøen? Den finnes nærmest ikke. Jeg tror jeg aldri har brukt så lang tid på å bevege meg ~8km i luftlinje som her, og heller aldri før måtte ta en powernap midt på dagen under en tur. Vi snakker en evig kriging igjennom høyt bjørkekratt og ned stupbratte steinura i "kyrkjestigen", som for øvrig er gjengrodd av bregner så du aldri ser hvor du setter foten. Nede i dalen var det nærmere 30 varmegrader og fullstendig vindstille. Her gjaldt det å navigere seg igjennom en tett skog av bregner som når opp til brystet. Først på østsiden av Utla kom jeg til stier som faktisk eksisterte, men da var det også også en tung opp-ned-oppklatring på noen hundre meter å gjennomføre :).

Her er en smakebit på "stien", ned bratte Kyrkjestigen:

IMG_2864.JPG.2d0a913e67f30a1d49cdb90bb51debbf.JPG

Turen fra Hjelle og opp til Avdalen og videre til Stølsmaradalen kan likevel varmt anbefales, men vurder heller den vesentlig lettere ruta på Vetti-siden om planen er å gå lenger inn langs dalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kartgrunnlaget i Utladalen burde vært oppgradert... Stien som går fra Vettismorki til Sletterust viser elvekrysning 2.5km lengre opp enn den nye brua som er ved stølene "Fremre Hjelledalen". Stien på "Vettisiden" er gjengrodd, brua er borte og kommer du deg til elvekanten er det kun myr ned til der brua er, for ikke å snakke om at det er mye opp igjen..

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Jeg tror kartgrunnlaget i Utladalen burde vært oppgradert... Stien som går fra Vettismorki til Sletterust viser elvekrysning 2.5km lengre opp enn den nye brua som er ved stølene "Fremre Hjelledalen". Stien på "Vettisiden" er gjengrodd, brua er borte og kommer du deg til elvekanten er det kun myr ned til der brua er, for ikke å snakke om at det er mye opp igjen..

Det er vel sånt løsningen Rett i kartet fra Kartverket er laget for :) Kjempekjekt om folk melder inn hvis de kommer over sånne feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønne tankegangen til @Skogsgjedde Jeg er en sør vest-lending som har flytta øst fra vannskille.

Men det ikke sammelignebart siden skogsgrensen på vestlandet er vesentlig lavere. Her i Vest-Telemark går furuskogen og til dels granskogen helt opp til 1100 moh, Lavere du beveger deg i trerrenget jo mer skog er det. Men her er synest jeg den beste skogen å dra på tur ligger mellom 700 - 850 moh. Akkuratt passe skog til å navigere i og finne ly i. Vestlandet og fjell som er utsatt fra vær og vind fra havet finner du ikke skog på over 400 - 500 moh, ergo du må trekke veldig mange høydemeter ned for å finne egnet skog for å få ly for dårlig vær. Synes også at terrenget er vesentlig bratter og mer ulendt i skogen på vestlandet enn østafjells. Du kan sikker finne områder på Vestlandet med fin furuskog som ligger høyt, men da må du søke deg innover og lengst mulig fra hav og fjord. Bilde til Sneakyowl beskriver fint hvordan store deler av terrenget er under skogsgrena på vestlandet, spesielt i fjorder og i nærheten til hav. Der det vokser skog, vokser det som f.... så tett.

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Takk for mange gode tips! Tror dermed vi sjekker ut disse alternativene grundigere:

a)    Utladalen (sikkert det flotteste, men ser veldig bratt/smalt ut for en ukes telting..litt redd for at det er noe traffikkert når det er så smalt og instagram-vennlig...)

b)    Dalene rundt Voss (virker som om vi kan ta tog dit, og følge stier direkte fra Voss stasjon...interessant!)

c)     Stølsheimen (inngang: parkere ved Steinsland og gå innover derfra...norddalen, over fjellet, og deretter ha et mål i retning av Almdokkevatnet eller Bukkedalsvatnet eller Randalsvatnet....ser ut som det er mange muligheter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.