Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre ulike bindinger til Åsnes Finnmark, hva bør man tenke på?


Anbefalte innlegg

XXL har følgende tre forslag til binding på fjellskiene Åsnes Finnmark. Er det noen som har noen innspill på hva som fungerer best og hva man eventuelt bør tenke på? Eventuelt om de samme bindingene vil fungere på Breidablikk.

 

Rottefella 75mm med kabel.

Rottefella Xplore Backcountry off track 23/24.

Rottefella Backountry manual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen ting er "perfekt", ei heller om du skal velge skibindinger.

Jeg går mest på Voile 3pin, mange vil si at Rottefella med kabel er det samme, men det er det ikke.. Jeg har skrudd av Rottefella og satt på Voile på det paret jeg hadde med Rottefella. Grunnen er så enkel at det nesten er for dumt: innfestingen av kabelen. Voile har en "lukket plate", Rottefella har en slags krok. Disse krokene kan hekte/butte i hverandre om du har beina tett sammen. Det som er verre er at (kanskje en pga en hekt) bøyde kroker, har gjort at kroken har lagd langsgående riper på topplaget på motsatt ski, noen så dype at kjernen i skien har blitt eksponert.. Det paret jeg har hatt Voile på alltid, har nærmere 10x lengre bruksdistanse og ingen riper. Skal du ha 75mm på Breidablikk ville jeg hatt 10mm plater (3pin Traverse). Også her er Voile sine plater bedre, Rottefella sine er i hardplast og kan sprekke. 

Jeg har også Explore på et par ski, jeg var "tidlig ute", og fikk et par støvler hvor ene pinnen ble sittende fast inni skoen når jeg tok av skiene for å krysse en vei første gangen jeg prøvde utstyret.. Fikk nye støvler (Rottefella har forbedret produksjonsprosessen). Veldig mange andre har gode erfaringer, men jeg tør liksom ikke helt stole på at det ikke kan feile igjen, derfor velger jeg ikke Explore på turer der det ikke er rom for feil. I tillegg til en 4km fottur, fant jeg nemlig ut at om innfesting av skoen feiler, så er det ikke langsgående spor eller noe i støvel/binding. Så hvis noe feiler, så er det som å stå på en ski helt uten binding. På 75mm og BC er det i alle fall noe å sette skoen i, selv om den kanskje ikke sitter fast. Explore er riktignok gode å gå og kjøre med, det er viktig å nevne til tross for at jeg har vært uheldig.

I BC finnes det en variant som heter BC Magnum, der er plata som støvlene hviler mot 6-7mm bredere enn "manuell". Det gir litt mer kraft på kanten av skien (mer moment når skien er på kant). Stivheten i BC systemet ligger i støvlene, så støvlene må være så stive som mulig. Myke støvler (og såle) gir dårlig stryrerespons og skikontroll. Sjekkes blandt annet med å sette støvlene i bindingen og sjekke vridningsstivheten). BC er mer befengt med gnagsår for min del (og mange andre). Jeg har samme sko modell og størrelse i 75mm og BC (Crispi Svartisen). Aldri gnagsår med 75mm og gnagsår etter 1mil med BC. Å sette en hælsåle bak i BC støvlene har hjulpet for min del. BC vil nok klare Breidablikk (ihvertfall Magnum på den), men de andre bindingstypene vil håndtere de bedre.

Oppsummert:

Velg Voile 3pin fremfor Rottefella med kabel. Litt mer gåmotstand i 75mm systemet enn de andre.

Explore fungerer bra, men dårlig om de ikke gjør det.

BC Magnum fremfor manuell, kjøp de stiveste støvlene du finner som passer foten.

Forrige taler oppsummerte støvelvalget.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd du har fått over.

Viktigst; føter er individuelle, så gå for gode sko. Eg er av dei med motsett erfaring av @Omnilite, har større problem med å finne 75 mm som funkar enn BC. Så det er litt viktig å prøve fleire ulike modellar sko, om du har tilgang til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tre systemene har som nevnt over fordeler og ulemper, og støvlene er den viktigste delen for både støtte, gnagsår, komfort og varme. Det finnes forskjellige tråder her som forteller om fordeler, ulemper og feil på de forskjellige systemene. Uten skikkelig statistikk så vil jeg ikke hevde at noen er bedre enn andre.

På Åsnes Finnmark kan du vel bruke det meste av sko, men det avhenger også av ferdigheter og preferanser. På Breidablikk så ville jeg uansett ha sett på en stødig sko. Kongsvoll ser også ut som en artig ski som kan være et alternativ til Breidablikk. Jeg har tidligere brukt 75mm, men byttet til Xplore for to år siden og vil helst ikke gå tilbake. Jeg har ikke brukt NNN-BC.

Jeg liker Alfa Skaget for Xplore, som er ganske høy og stødig, men gode å gå med. Jeg bruker de på både turskøyter, Åsnes Ousland og Falketind 62X. I tillegg har jeg i år kjøpt et par brukte Alfa Free til Falketind på brattere turer/hardere underlag, men jeg har også prøvd de på turskøytene med hell (skoene er dyre og passer ikke alle, så jeg ventet en stund før jeg tok sjansen). Det finnes mange alternativer, men litt for mange virker rettet mot raskere/lange turer heller enn støtte for fjellskiturer i varierende terreng syns jeg. Oversikt over alle sko til Xplore: https://rottefella.com/nb_NO/xplore-partnere

Til NNN-BC så er vel Alpina Alaska, Crispi Stetind og Lundhags Guide Expedition, samt kanskje Fischer BCX Transnordic sko som gir god støtte. Crispi Svartisen har kanskje litt mer støtte, mens de feste andre er mykere og mindre stødige.

På 75mm finns to konstruksjonsmåter, hvor den randsydde som regel er stødigst, men krever ofte lengre inngåing og kan trekke vann inn i bunnen av skoen. De med formstøpt såle virker å være mykere enn tilsvarende NNN-BC sko, så de virker dessverre ikke som noen god løsning heller. Jeg syns også utvalget på 75mm ser ut til å krympe, så på lengre sikt kan de bli vanskeligere å få tak i. Hvis noen har mer innsikt/oversikt så får de korrigere meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tessatroll ja skal definitivt kikke på sko først. Bare greit å høre litt erfaring med bindingstypene først. Dersom «alle» mener en binding er best, er det lettest begynne kikke på sko tilpasset den først. Ikke flust med utvalg akkurat nå her jeg bor, men alle svarene her gjør det litt lettere å vite hvor man skal starte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rokkitan takk for godt og fyldig svar 😀 Ja skjønner hva du mener. Jeg trenger en ski uten stålkant som fungerer både til å gå opp på fjell med (type med sekk og gjennom fjellbjørk skog), samt  fungerer ok på høyfjellet (kanskje med pulk etterhvert). Ut i  fra hva jeg har lest er Breidablikk litt bedre egnet enn Kongsvoll til dette, men mulig jeg at feil. Men foreløpig står det mellom de to skiene, da det virker som å være det beste kompromisset (ut ifra hva jeg har lest) for mitt bruk som kun et ute etter ett par.
 

Burde kanskje egentlig og spurt hvilke skisko som er best å gå i uten ski, siden det jo ikke alltid er ski man starter med når man skal opp et fjell nå på vårvinteren😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes Finnmark hvis du skal gå i oppkjørte spor og lengre turer i flatere terreng. Breidablikk til allsidig bruk utenfor oppkjørte spor, samt liker at de kan svinge og flyte i løssnø. Kongsvoll hvis det blir mest vassing i løssnø og du liker en ski som svinger bra. Ut fra beskrivelsen din så høres Breidablikk best ut.

Xplore sko er bedre å gå med uten ski enn 75mm. Alle skoene slites ved gange på grus/asfalt/stein og det kan bli et problem. Mine ser slik ut:
https://www.fjellforum.no/topic/60103-alfa-bc-skisko-dårlig-innfesting-av-bøyle/?do=findComment&comment=538252 
Jeg kommer til å fortsette å bruke de og se hvordan det utvikler seg, men jeg har også et par i reserve.

På Finnmark ville jeg valgt Xplore eller vanlig NNN-BC (ikke Magnum). På Breidablikk fungerer det meste. På Kongsvoll ville jeg i hvert fall sett på de stødigste skoene og kanskje ikke NNN-BC hvis du også går på ski dager det er skarpt/hardt føre.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmark fungerer til det aller meste, og skulle eg valgt ei av dei tre til allround bruk så hadde eg definitivt valgt Finnmark (i praksis Gamme utan stålkant).

Den fungerer også utmerket utanfor løypene, er lettare å få på kant og styre på hardt og avblåst underlag, har litt løft I front men ok spenn for dei lange pulkturane.

Vel du god lengde så bær den godt i snøen (eg er 166 cm og har 190 Finnmark).

Skifta nettopp frå BC til xplore på Finnmarkskia mine. Har trekkhund på line og merkar at eg får betre overføringskraft både i brems, sving og på kant med xplore :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere innlegg ble kanskje litt kort. På en såpass smal ski som Finnmark så syns jeg Xplore eller vanlig NNN-BC passer best. Jeg har tidligere brukt 75mm på tilsvarende og det fungerte greit, men jeg ville brukt 10mm oppbygningsplater for litt mer klaring til spor fra den ganske brede bindingen. Kongsvoll er en bred ski med mye innsving, så når det ikke er ideelle forhold er det fint med så mye støtte man kan få, så 75mm og Xplore kommer til sin rett, men NNN-BC Magnum er også et alternativ.

Når du skrev opp og ned på fjell gjennom fjellbjørkeskog, så tenkte jeg at Breidablikk passet best, men Finnmark er bedre bortover. Kongsvoll blir mye mer spesialisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Tessatroll og @rokkitan.

 

Ja ideelt sett kunne jeg nok både hatt Breidablikk og Finnmark og fått god bruk for begge. Kjører så og si aldri i  ferdig oppkjørte «løypespor» ala direkte langrennkjøring siden det er mest til fjellbrul. Men det er jo ikke uvanlig at man går i andre sine fjellskispor på fjellet, og det er jo ikke godt å si nøyaktig hvor brede ski de har. Nå på vårvinteren skifter jo ofte været litt og over tregrensa kan det jo fort bli litt skareføre. Så det at Finnmark oppleves som bra på avblåste topper er noe jeg vet jeg hadde satt pris på.

Dilemmas!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt desidert mest brukte skipar er Ingstad av den gamle modellen på de har jeg Voile 3pin. Jeg har ikke "pillet" på den nye utgaven av Breidablikk (de hvite), men den gamle modellen (blå) er basert på forrige utgave av Ingstad. Så jeg vet ikke om "hvite Breidablikk" er basert på ny eller gammel Ingstad. Uansett, forrige modell Ingstad er fenomenalt gode til å gå utenfor løyper og å lage egne spor med. Om du er redd for at Breidablikk er tunge og treige å gå med, så har jeg flere 5mils dagsturer med mine forrige modell Ingstad enn jeg har fingre.

Jeg har Amundsen med BC, de er raskere der det er en form for spor, men mye tregere å lage egne med.

Nye Ingstad har jeg også, de svinger lettere enn forrige modell. Men som "brøyteski" synes jeg forrige modell gjør det bedre. Jeg har Explore på dem, men pga uheldige omstendigheter som nevnt tidligere i tråden, så har jeg ikke helt vent meg til å stole på at pinnene i støvlene fungerer til enhver tid. Derfor bruker jeg de kun på turer der jeg ikke ser for meg å ta av skiene underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Omnilite 😀  Selv om valget ikke akkurat ble lettere nå ift valg av ski, hehe. Men ser ut som om Voile 3pin i allefall er en binding som fungerer på begge modellene, og det er jo toppers. Da kan jeg snart begynne peile meg inn på skomodell og kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (1 time siden):

Takk for svar @Omnilite 😀  Selv om valget ikke akkurat ble lettere nå ift valg av ski, hehe. Men ser ut som om Voile 3pin i allefall er en binding som fungerer på begge modellene, og det er jo toppers. Da kan jeg snart begynne peile meg inn på skomodell og kanskje.

Er det Voile 3-pin du skal ha, så har jeg ett sett bindinger til salgs. Send PM ved interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@Marius Engelsen
 

Ikke helt bestemt meg enda, og må prøve sko først tror jeg som passer til den type binding, men skal absolutt gi en lyd om aktuelt! Tusen takk 😀 Har skostørrelse noe og si ift en slik type binding?

Endret av Bokhylla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (14 minutter siden):

@Marius Engelsen
 

Ikke helt bestemt meg enda, og må prøve sko først tror jeg som passer til den type binding, men skal absolutt gi en lyd om aktuelt! Tusen takk 😀 Har skostørrelse noe og si ift en slik type binding?

Nei, samme type uansett sko.

Bare gi en lyd, jeg har ikke kommet så langt at jeg rydder garasjen helt enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2024 at 7:22 PM, Marius Engelsen said:

Nei, samme type uansett sko.

Bare gi en lyd, jeg har ikke kommet så langt at jeg rydder garasjen helt enda.

Voile 3-pin pleide å komme i ulik lengde. Jeg måtte bytte standardlengden med ekstra lange. Ser man på voiles egne sider https://www.voile.com/voile-cable-spring.html finnes det fremdeles tre lengder, så har man store sko fungerer ikke standardlengden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (2 timer siden):

Voile 3-pin pleide å komme i ulik lengde. Jeg måtte bytte standardlengden med ekstra lange. Ser man på voiles egne sider https://www.voile.com/voile-cable-spring.html finnes det fremdeles tre lengder, så har man store sko fungerer ikke standardlengden. 

Kanskje på kabelen, man bindingen er den samme og finnes kun i èn størrelse.
 

Den selges både med og uten kabel, eller man kan kjøpe kabel løst. En for lang kabel kan kappes, det har jeg gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Marius Engelsen said:

Kanskje på kabelen, man bindingen er den samme og finnes kun i èn størrelse.
 

Den selges både med og uten kabel, eller man kan kjøpe kabel løst. En for lang kabel kan kappes, det har jeg gjort.

Men da har skostørrelse noe å si, som det spørres om, ellers får man ikke brukt kabelen. Har bruker store sko, må det kjøpes en lengre kabel enn standard.  Standard går vel omtrent til 45 -46, dvs forholdsvis små sko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar og oppklaring @ASI og @Marius Engelsen 😀

Fikk prøve noen gamle «vanlige» ski som hadde en eller annen form for kabelbinding forrige helg. De er noen år gamle, men hadde sånne sko som er litt «firkantet forran» for at de skal passe i bindingen. 
 

Jeg hadde et fall og opplevde da at det ble mer vondt i tærne siden de ble strukket mer enn når skoen kun er festet fremme på tuppen med en metallstang (BC binding?). Er dette en «vanlig» problemstilling med slike bindinger, eller er det fordi skoene (som også har en god del bruksår bak seg), var veldig myke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (15 minutter siden):

Takk for svar og oppklaring @ASI og @Marius Engelsen 😀

Fikk prøve noen gamle «vanlige» ski som hadde en eller annen form for kabelbinding forrige helg. De er noen år gamle, men hadde sånne sko som er litt «firkantet forran» for at de skal passe i bindingen. 
 

Jeg hadde et fall og opplevde da at det ble mer vondt i tærne siden de ble strukket mer enn når skoen kun er festet fremme på tuppen med en metallstang (BC binding?). Er dette en «vanlig» problemstilling med slike bindinger, eller er det fordi skoene (som også har en god del bruksår bak seg), var veldig myke?

Dersom det er 75 mm binding, så har desse ofte meir bøyemotstand enn BC. Dette kan gi eit anna drag i sener og musklar i foten både ved gange og fall :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noe sånt, uten at jeg vet helt om det tilsvarer dagens modeller (ikke noen pinner skoen skal inn i).

Gikk helt fint «smertemessig» og skoene var nok uansett en størrelse for liten i tillegg til å være veldig myke. Så usikker på hva som var utstyret sin «feil» og hva som skyldtes litt dårlige, små sko😀 Men greit å ha med i betraktningen ja!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.