Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur og fiske abstinenser?


Nikke

Anbefalte innlegg

September var på hell, og bare tanken om oktober og november gikk som et kaldt grøss nedover ryggen. Et grøss man kjenner igjen fra første skrekkfilmen man så som tenåring. Nå er det desember, og livet føles litt meningsløst uten en fiskestang, kaffe og bløte vak.

Hva gjør dere for å døyve fiske abstinenser utenfor sesongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utenom fiskeutstyr ble det også bestilt inn en båt og motor. Da går det an å komme seg i gang med sesongen mye tidligere. 

 

Det blir også en god del videoer som jeg ser på YouTube. Samt å se på kartet for å planlegge neste års turer. 

 

Det svir ekstra mye når alle de gode lokale vannene livet på 1000 meters høyde og oppover, sesongen her starter ikke før Juni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (55 minutter siden):

Utenom fiskeutstyr ble det også bestilt inn en båt og motor. Da går det an å komme seg i gang med sesongen mye tidligere.

Litt off-topic, men regner med at du har satt deg inn i regelverk og slikt knyttet til bruk av båt med (el)motor, men tenker at det kan være greit å nevne for andre lesere at dette ikke er noe som faller inn under allemannsretten for innsjøer under 2 km² – da må kommunen i tilfelle vedta lokal forskrift eller enkeltvedtak, samt at den åpninga kun gjelder for elmotor opp til 800 W såvidt jeg vet (jeg har ikke oversikt over hvilke elmotorer som selges i dag). Jeg vet ikke hvor utbredt slike lokale forskrifter er heller, men de skal i tilfelle være tilgjengelig på Lovdata.

Nikke skrev (2 timer siden):

Hva gjør dere for å døyve fiske abstinenser utenfor sesongen?

Finner andre aktiviteter som passer til ulike sesonger 😉 Synes det er fint at året har årstider på denne måten, slik at man får litt tid til å glede seg til både vår, sommer, høst og vinter vekselvis! 😁 Interessene mine kommer også litt i rykk og napp, så det passer meg utmerket. Så nå er det endelig tid for ski, og å se over og vedlikeholde utstyr før våren kommer igjen. Og mimre tilbake til tidligere turer, og dagdrømme om nye turer til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (30 minutter siden):

Litt off-topic.

Finner andre aktiviteter som passer til ulike sesonger 😉 Synes det er fint at året.

Enig, så fint om du styrer unna. Dette er en meget alvorlig tråd!

Andre aktiviteter? Da er du antageligvis ikke målgruppen i denne tråden. Rett og slett ikke ødelagt nok. Har ikke lyst på "andre" aktiviteter! Jeg vil FISKE! NÅ! Her snakker vi frynsete nerver, depresjon, samt tunge, mørke og truende vestlanddskyer hengene over hodet. Hvor er Sobrilen min....

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Måssåbjønn said:

Litt off-topic, men regner med at du har satt deg inn i regelverk og slikt knyttet til bruk av båt med (el)motor, men tenker at det kan være greit å nevne for andre lesere at dette ikke er noe som faller inn under allemannsretten for innsjøer under 2 km² – da må kommunen i tilfelle vedta lokal forskrift eller enkeltvedtak, samt at den åpninga kun gjelder for elmotor opp til 800 W såvidt jeg vet (jeg har ikke oversikt over hvilke elmotorer som selges i dag). Jeg vet ikke hvor utbredt slike lokale forskrifter er heller, men de skal i tilfelle være tilgjengelig på Lovdata.

 

Det har jeg, og selv da finnes det mulighet for at fiskekort ikke tillater fiske fra båt.

 

Men de vannene hvor jeg har tenkt å bruke båten ligger langt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nikke said:

Enig, så fint om du styrer unna. Dette er en meget alvorlig tråd!

Andre aktiviteter? Da er du antageligvis ikke målgruppen i denne tråden. Rett og slett ikke ødelagt nok. Har ikke lyst på "andre" aktiviteter! Jeg vil FISKE! NÅ! Her snakker vi frynsete nerver, depresjon, samt tunge, mørke og truende vestlanddskyer hengene over hodet. Hvor er Sobrilen min....

Kjenner behovet for litt Sobril jeg og…Vestlandsvinteren er kjip, først 15 timer bilkø for å komme seg et par usle kilometer retning Voss bare for å stå og spinne på langrennski i slaps eller skare oppetter loddrette fjellvegger…  mørkt er det og

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0459.thumb.jpeg.1a394abf0479510ba358274aa6d4c2ca.jpeg

Denne var heller ikke dårlig, tatt på 1100 meters høyde i tidlig Juni i fjor.IMG_0458.thumb.jpeg.ed69724d7fc2cfd3e5bf745eef5ccaf1.jpeg

 

Det er en 10 cm wobbler den har i kjeften. På det tidspunktet jeg tok den var 99% av dette vannet fremdeles dekket i is, isløsing kom et par ukers tid senere. Skal tilbake til samme sted tidlig neste år, helt rått å kunne fiske en måned før noen som helst andre gidder å prøve seg.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemstillingen. Tur hele året.

April-juni: Sjøørret og kveitefiske
Juni-august. Laks/ørret/røye/kveitefiske
August-september: Gåsejakt, ørtret- og røyefiske
September-Mars: Rypejakt
November-Mai: Isfiske

Skulle en av de ovennevnte være uaktuelle en turhelg så tar jeg det hele som en fototur f.eks.


https://www.instagram.com/espenorud/
 

Endret av Espen Ørud
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Espen Ørud said:

Skjønner ikke problemstillingen. Tur hele året.

April-juni: Sjøørret og kveitefiske
Juni-august. Laks/ørre/kveitefiske
August-spetember: Gåsejakt
September-Mars: Rypejakt
November-Mai: Isfiske

Skulle en av de ovennevnte være uaktuelle en turhelg så tar jeg det hele som en fototur f.eks.


https://www.instagram.com/espenorud/
 

 

Isfiske, ikke lov... Fiskekort her i området gjelder kun mellom Mai og November.

 

Sjøfiske, null fangst her i området. Sjøfisket er rett og slett latterlig dårlig innerst i Sognefjorden.

 

For all del, det går an å komme seg ut en tur uten fiskestang men det blir ikke samme gleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det i min verden sesong for noe året gjennom. Og alle sesonger har noe ved seg, og er absolutt like mye verdt. 

 

Januar-Juni - Isfiske til fjells (januar - mars er også rypejaktsesong, og mai/juni er sankesesong for enkelte planter) 

Juni - September: Fjellfiske

August - September: Sanking av sopp og bær 

September - November: Rypejakt og elgjakt 

November/Desember: Bålfyringssesong, litt kortere jaktturer (pga lyset) og evt de første hull i isen 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.