Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus easyfuel ii tåler ikke høyt trykk


Orka1965

Anbefalte innlegg

Opplever noe jeg ikke helt forstår med easyfuel ii’ en. Når jeg skrur opp gasstrykket til ca 1/2 åpning på regulatoren (stående boks, 1/3 full) blåses ca halvparten av flammen bort fra brennerhodet. Som filmen viser, går det over når jeg regulerer ned mengden gass. Har renset dyse og prøvd med ulike bokser og merker. Broderen opplever det samme på sin easyfuel 2. Har en godt brukt Gravity som jeg ikke opplever dette på. Noen ideer på hva dette kan skyldes?

 

 

. Kan det være at denne brenneren ikke håndterer like stor mengde gass som feks Gravityen? Flemmesprederen er jo ganske mye mindre på easyfulen..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke brenneren, men rent generelt: Gass-luft-blandingen blåses ut av hullene i så stor fart at flammen ikke greier å følge med, dan den bruker tid på å antenne den gassen som kommer til. Det er først når det hele bremser ned litt lenger ute at flammen klarer å følge med. Det behøver ikke bety at det dermed brenner dårlig, men det kan godt hende at gass-luft-blandingen blir feil helt der ute, eller at det kommer i kontakt med kjelen og kjøles ned for tidlig, og at det derfor ikke er så bra. Kan hende varmevekslerkjeler ikke fungerer best med det her?
Det må testes, egentlig. Jeg måtte sjekke opp nettsiden til Randulf Valle i podcasten Uteliv da han gjør slike ting til tider, og han har en test på brenneren men den er for folk som sponser ham på Patreon. Det kan være verdt pengene om du liker å henge med på nerdeprat over temaet tur og slikt.

Endret av haraldthi
Jeg manglet ord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. 😃Ikke godt å si hvorfor gassen får for stor fart. Virker nesten som det er selve konstruksjonen. Kanskje dysa slipper gjennom for mye gass? Opplevde det motsatte,  at jeg en gang ikke fikk opp trykket da jeg brukte en Biltema boks, men det skyltes at pinnen i reguleringskranen blei for kort og ikke åpna for gassen skikkelig. (Høyden på kransen på en Biltema boks kan forøvrig variere med 2-3 mm🙄)

Skal sjekke ut Valle. Liker nerdeprat😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg kjenner heller ikke til brenneren, men en hypotese kan jo være at den er ment å åpnes "fullt" når den er i boks-rett-vei-modus, og at den mengden som kommer gjennom av de tyngre gassene fra bunnen av boksene overstiger brennerens/flammens kapasitet. Dvs at du har en maksgrense på ytelse, ikke der hvor reguleringsskruen sier stopp, men der hvor du ikke får noen reell økning i effektivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett med tanke på kapasitet. Om ikke det er ment å være sånn i utgangspunktet, så er det blitt det nå🥴Husker ikke helt hvordan den var når den var ny annet enn at den måtte renses for produksjonsrester. Litt skuffende kapasitet nå. Synes den blåser ut flammen litt vel tidlig.  Hadde vært godt å fyre med full guffe en gang i blant, som på Gravity’ en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke til å unngå om man vil ha et lite brennerhode og samtidig høy effekt. Du får ikke mye ut av en liten åpning uten at det går fort. Det er egentlig det samme med micro-brenneren jeg har fra Firemaple men der vet jeg det ikke er for nøye med effektiv forbrenning og slikt. 

Forøvrig kan jeg røpe at Herr Valle gir gode karakterer på CO-nivå på denne brenneren, som sier noe om hvor godt drivstoffet brenner. Fratrekket kommer for effektiviteten, antagelig på grunn av stor avstand fra brennerhode til kjele. Varmen blåser bort.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Gjorde en liten test i kveld. Uten kjele synes jeg den blåste ut deler av flammen vel tidlig. Med kjele (kokte opp en liter vann. Tok 2.40 inne) kunne jeg faktisk kjøre den på full guffe.. da tok gassen fyr som ellers blåste vekk. Kan kanskje bli et problem med varmeveksler kjeler som nevnt? Forvarming på lav effekt gjorde ikke noe forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tilsvarende problem på en gammel brenner for mange år siden.  Det var kommet noe innsekt-greier inn i den delen hvor lufta tas inn og blandes med gassen.
Brukte q-tips og renset for så å vaske den godt.  Da virket alt igjen.   Slett ikke sikkert at dette er samme problemet, men det er et relativt enkelt tiltak å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orka1965 skrev (52 minutter siden):

Hmmm. Beklager min uvitenhet, men hvor tas lufta inn?🥴Innbilte meg at gassen ble blandet med luft da den kom ut av brennerhodet/flammesprederen. Gjorde du dette på en gassbrenner? 

Lettere å se på Trangia GB-74 (som er samme brenner, men for bruk i Trangia-kjøkken):

500704610_abf3cf91-609b-4f9b-a61f-529ebde42d75.jpg.ddcb6ecd06a942d9918d1b0472d9e93a.jpg

Hullene mellom dysa og brennerhodet, veldig godt synlig på bildet over (lånt herfra), er for å få innblanding av luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av brennerhodet. Kokte det i vann i 10 min. La det så i rødsprit en times tid. Tørka og blåste det reint. Tror kanskje det hjalp litt. Funker greit på 1/3 full boks. Tipper det er et kapasitets «problem « uten kjele oppå. Men den blir med på tur😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.