Gå til innhold
  • Bli medlem

Tiltak for villreinen - forslag om å stenge turisthytter Hardangervidda

Anbefalte innlegg

Skrevet
rokkitan skrev (25 minutter siden):

Det er dog en avsporing fra temaet i tråden, så hvis kraftutbygging generelt skal diskuteres så ville jeg laget en egen tråd.

Skal man forstå tiltakene som tråden sikter til, må man også forstå hvorfor de trengs. Arealtapene i forbindelse med kraftutbygging (med tilhørende anleggsveier og 400 kV-kabler) har preget hele den norske villreinheimen, utenom i nasjonalparkene.  I tillegg har veibygging, jernbane, hytteutbygging, alpinanlegg, m.m. tatt sin bit av fjellarealet. Kraftutbygging er bare en del av det, men det er ikke noe tvil om at det har hatt stor negativ effekt på villreinbestandene. 

Det er derfor vi har kommer i den situasjonen at disse kontroversielle tiltakene er foreslått innenfor enkelte områder. Kanskje vil det ha større effekt å reversere hyttebygginga. Hvem sender brev til Sel kommune om at de kan rive halvparten av kommunens 2100 hytter, fremfor å stenge parkeringa på Spranget? 

Skrevet (endret)
ingen87 skrev (1 time siden):
rokkitan skrev (1 time siden):

Det er dog en avsporing fra temaet i tråden, så hvis kraftutbygging generelt skal diskuteres så ville jeg laget en egen tråd.

Skal man forstå tiltakene som tråden sikter til, må man også forstå hvorfor de trengs. Arealtapene i forbindelse med kraftutbygging (med tilhørende anleggsveier og 400 kV-kabler) har preget hele den norske villreinheimen, utenom i nasjonalparkene.

Diskuter gjerne konsekvenser av kraftutbygging for villreinen.

Og selvfølgelig må alt sees i sammenheng, så det går også an å diskutere kraftbehov og om vi skal ha villrein i det hele tatt, men jeg mener det ikke er en del av diskusjonen her.

Kommentaren min var på at man ikke kan bygge ut mye mer kraft uten særlige naturinngrep, og at en generell diskusjon av kraftproduksjon er en avsporing av tråden.

Endret av rokkitan
Skrevet
ingen87 skrev (2 timer siden):

Arealtapene i forbindelse med kraftutbygging (med tilhørende anleggsveier og 400 kV-kabler) har preget hele den norske villreinheimen, utenom i nasjonalparkene. 

Det er riktignok ikkje mange regulerte vatn innanfor verneområda. Men verneområda har kome etter utbyggingane, så kraftutbyggingsinngrepa har vore førande for grensene til mange av verneområda.

Skrevet
Skal bare... skrev (55 minutter siden):

Det er riktignok ikkje mange regulerte vatn innanfor verneområda. Men verneområda har kome etter utbyggingane, så kraftutbyggingsinngrepa har vore førande for grensene til mange av verneområda.

Blåsjø?

Skrevet (endret)
GrendelRaptor8 skrev (På 31.10.2025 den 10.32):

Disse «villreinene» er tamrein som man gav opp å forvalte på 70- og 80-tallet og slapp løs på heiene.

Sannhet med store modifikasjoner. Ja villreinen har blanda seg sammen med tamreinen opp igjennom årene, men som Tessatroll skriver er det samme art. Så samen blandingen med "tamrein" har vell vært bra for reinsdyra og genetikken. Det ble faktisk gjort forsøk med tamrein i Ryfylke allerede i starten av 1800 tallet. Da det var lite rein i fjellet. Man skyldte på at det var for mye ulv, men grunnen var stort jakt trykk på grunn av "geværet" var blitt allemannseie, samt null regulering av jakta.

Både rein- og elg bestand var lav på 1800 tallet. Elgen var nærmest utrydda i Svergie på slutten av 1800 tallet på grunn av jakt. Dette kan man vell sette i sammenheng med den store befolkningsveksten på 1800 tallet.

Uansett hvor stor "tamreinen" flokkene har vært i Ryfylke/Setesdal og Austheii, så har disse enkelt kunne blande seg sammen med hver andre eller mot villrein flokken på Hardangervidda. Ideen med tamrein i sør, var å utnytte store fjell og hei ressurser som nesten ikke ble brukt på en enkel måte. Problemet var at det ikke var noen som gadd å gjete de, så flokken vandret ut av området og blandet seg sammen med andre "villere" og villrein. Det skulle være en enkel og billig ressurs, men ble en vanskelig ressurs og som måtte jaktes på vanlig måte for få kjøtt ned til bygda. Da var sauen heller enklere å ha med å gjøre. Se på tamrein flokkene i midt Norge, hvor mye ressursers som må settes av til følge med og gjete flokken.  De flokkene som ble satt ut på 70 og 80 tallet ble etter noen sesonger så ville at det kunne ikke lenger kalles "tamrein".

Det har vært villrein i fjellet i Sør-Norge frem til dags dato.

Endret av Dompappen
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Så blir det klart at alt det "vi" driver med skal være lov, mens alle andre skal stenges ute. Hilsen grunneierene.

https://www.hardanger-folkeblad.no/ullensvang-stemt-ned-fleirtalet-vil-ha-endringar-ved-litlos-og-hellevassbu/s/5-22-741848?fbclid=Iwb21leAOwv9RjbGNrA7C_yWV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHhCQE26mNeidGDbXGOuZN3Cy9BA3J-A8dMc_70bRhtzFQfZjZYUfI1ovJmK6_aem_FlQK2IgSNidcL4T5_WSK0g

Sitat

«Et gjennomgående tema i innspillene er behovet for å skille mellom lokal og kommersiell bruk av Hardangervidda. Mange mener at tiltakene bør regulere turisme og kommersiell ferdsel, ikke innskrenke lokalbefolkningens rettigheter», heiter det i høyringsrapporten.

Den lokale bruken med tradisjonell bruk av fjellet har i liten grad auka, men presset frå turismen skapar press. Difor har mange spelt inn at ein må sikra rettane til jakt, fiske, beite og tilkomst til hytter og stølar, slik at den historiske bruken av fjellet kan vidareførast.

«Samtidig understrekes det at grunneiere og rettighetshavere må behandles som en del av løsningen, ikke problemet. Det er positivt med frivillige tiltak, men flere ber om klarhet i hvilke juridiske virkemidler som kan brukes dersom frivillighet ikke fungerer. Flere peker på at det pågår mange parallelle prosesser (sti- og løypeplan, tiltaksplan, CWD-situasjon), noe som skaper forvirring og risiko for motstridende retningslinjer, og at det hadde vært en fordel om felles sti- og løypeplan var samkjørt med tiltaksplanen», summerer rapporten.

Ja for jakt, fiske og beite er jo ikke kommersiell virksomhet fra grunneierene...

Endret av Storm_Eagle
Skrevet (endret)

Er enig at jakt, fiske og beite ikke er det som presser villreinen. Mye av de lokale aktiviteten skjer i begrenset periode og da primært fra slutten av juli til september. Presset fra turisme er hele året, og det eneste som stopper dette er vær og føreforhold.

Slik jeg forstår det, så blir ikke man utestengt fra vidda, men det blir ikke tilrettelagt, med en tilrettelagt sti, oppvarmet hytte, varm mat som serveres med en kald pils. Fjerning av og stengning av adkomstveier, vil også påvirke lokal bruk, som lokale hytter, støler og jakt. Vinn vinn for villreinen.

Når man har vært på tur en dag i mars og på en torsdag, og man kommer ut av telling hvor mange man har møtt de 5 første km, så er det for mye turister etter min mening.  

Storm_Eagle skrev (55 minutter siden):

Så blir det klart at alt det "vi" driver med skal være lov, mens alle andre skal stenges ute. Hilsen grunneierene.

Nå skal det sies at jeg aldri har inne i DNT hytta på Hellevassbu eller Litlos, har bare vært i område eller gått forbi. Så har egentlig ikke pelling om det serveres varmmat eller om det er mulig å kjøpe kald pils der. Men det var vært mulig på de få DNT hyttene jeg har vært på som ikke er selvbetjent.

Endret av Dompappen
Skrevet
1 hour ago, Dompappen said:

Når man har vært på tur en dag i mars og på en torsdag, og man kommer ut av telling hvor mange man har møtt de 5 første km, så er det for mye turister etter min mening.  

En annen måte å se det på er at hvis de menneskene du møtte i løpet av de første 5 km også mistet tellingen på hvor mange de hadde møtt, så ville du ha vært en av altfor mange turister ...... etter deres mening.

Skrevet (endret)
Dompappen skrev (1 time siden):

Slik jeg forstår det, så blir ikke man utestengt fra vidda,

Jovisst blir man det. Hvis man driver med en ikke-godkjent aktivitet så vanker det strenge straffer.

Men ikke når man driver med de gode aktivitetene som grunneierene tjener seg søkkrike på da... og som ikke er komersiell virksomhet må vite...

Endret av Storm_Eagle
Skrevet
Swiss John skrev (4 minutter siden):

En annen måte å se det på er at hvis de menneskene du møtte i løpet av de første 5 km også mistet tellingen på hvor mange de hadde møtt, så ville du ha vært en av altfor mange turister ...... etter deres mening.

Ikke uenig i den påstanden :-) Men om deres mening er det samme som min, vil jeg være litt uenig i.

Skrevet
Storm_Eagle skrev (1 minutt siden):

Jovisst blir man det. Hvis man driver med en ikke-godkjent aktivitet så vanker det strenge straffer.

Det må så fall være aktiviteter som hundekjøring, Kiteing eller kjøring med snøskuter/elsykkel. Om du pakker sekken din og drar på fottur tvers over Hardangervidda vil du ikke bli straffet for det. Men det er planer om så kalt frednings soner i begrenset periode som kan ha ferdsels forbud. Så lenge du holder deg borte fra disse områdene, så er det fritt fram.

Storm_Eagle skrev (12 minutter siden):

Men ikke når man driver med de gode aktivitetene som grunneierene tjener seg søkkrike på da... og som ikke er komersiell virksomhet må vite...

Sikkert flere grunneiere på Hardangervidda som er søkk rike, men ikke på kommersiell aktivitet i nasjonalparken. Mye av inntektene ligger i fallrettigheter til vannkraft på områder som regulerte. Ja det er mulig å selge svindyr jakt og fiskerettigheter til noen rike Oslofolk, men mange millionær blir du ikke.

Eneste jeg har hørt som har tjent fett med penger på Hardangervidda er Stein Lier-Hansen, men spørs om det blir så mye jakt der i gården fremover, med forbud eller ikke. Noe særlig rik blir han heller ikke, får håpe de ikke stikker av med hele pensjonen hans.

• Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.