Gå til innhold
  • Bli medlem

Isolasjonsplagg, Arcteryx atom heavyweight eller Norrøna Trollveggen primaloft100


oddeiste

Anbefalte innlegg

Hva er varmest av Arcteryx atom heavyweight og Norrøna Trollveggen primaloft100? 

Tenker å bruke det som varmeplagg i leir. Da med en aclima warmwool under og skalljakke over. Fryser lett i nordnorske fjelltemperaturer sommerstid. 

Tenker å erstatte ullgenseren med dette, da jeg tenker at isolert hette samt ekstra lengde bak vil gjøre susen når det er litt vind. Om disse plaggene ikke varmer mer enn en ullgenser, så må jeg revurdere kjøpet. 

Kan jo bestille begge å prøve, men kanskje noen har prøvd før meg? 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
oddeiste skrev (2 timer siden):

Hva er varmest av Arcteryx atom heavyweight og Norrøna Trollveggen primaloft100? 

Tenker å bruke det som varmeplagg i leir. Da med en aclima warmwool under og skalljakke over. Fryser lett i nordnorske fjelltemperaturer sommerstid. 

Tenker å erstatte ullgenseren med dette, da jeg tenker at isolert hette samt ekstra lengde bak vil gjøre susen når det er litt vind. Om disse plaggene ikke varmer mer enn en ullgenser, så må jeg revurdere kjøpet. 

Kan jo bestille begge å prøve, men kanskje noen har prøvd før meg? 🙂

 

Har ikke prøvd norrøna sin, men jeg har både arteryx atom AR og atom LT som jeg har brukt MYE. (Atom AR er kanskje hakket tykkere enn Heavyweight? Den veier ihvertfall noen gram mer?)

Atom AR er absolutt en jakke som gir mye varme for grammene, og er veldig allsidig. Den varmer mye mer enn en genser, og særlig om den brukes uten noe utenpå er den mye varmere enn en genser som det blåser rett gjennom.

Som mellomlag under slitsom aktivitet puster den dårligere enn en genser, og det blir klammere. Den er for varm under høy aktivitet, da er Atom LT bedre (men der blåser det rett gjennom de luftige panelene på siden).

Min har holdt seg bra gjennom årene med hardt bruk og mange vask. Den har ikke et ultralight stoff som man må være forsiktig med, og det er ganske digg.

Men om det skal være ett campplagg som ikke skal utsettes for mye fukt er kanskje dun ett bedre valg? Dun har tilnærmet evig levetid, uansett hvor mye og lenge det har vert komprimert blir det som nytt etter en vask eller en runde i tørkerommel med ett fuktig håndkle (fukt gjør at dunet løsner og «blomstrer» på nytt). Så hvis du ikke kjøper en dunjakke med skjørt ultralett stoff har du potensielt jakke som varer resten av livet. (Hull repareres, glidelåser repareres/skiftes, dunkammer som får rift fylles på nytt og syes hos skredder :) )

Mountain Equipment og Western Mountaineering ++ har også bra saker.

Hør forøvrig podcasten om syntet vs dun: https://spotify.link/Mxr89XkTWDb

 

Men kanskje viktigere enn om det er dun eller syntet er kanskje passform, synes jeg. Jeg har nemlig arvet en premium dunjakke som dessverre er litt kort i ryggen, og ikke tetter godt rundt livet. Selv om den er tykkere og egentlig betydelig varmere enn Atom, holder jeg slett ikke like godt varmen i den.

Jeg hadde lett kjøpt Atom igjen :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville valgt Norrøna. Primaloft er nok varmest. 

Det første syntetiske isolasjonsmaterialet på markedet som beholdt noe av isolasjonsegenskapene i våt tilstand var Thinsulate. Så kom Primaloft og så kom Climashield. 

Climashield har langt på vei erstattet Thinsulate og Primaloft blant vestlige militære brukere. Men Primaloft er vel ennå det foretrukne syntetiske isolasjonsmaterialet for sivilt friluftsutstyr, på grunn av pakkbarhet. 

Det finnes i dag også en rekke andre syntetiske isolasjonsmaterialer på markedet. 

Hvis pakkbarhet ikke er kritisk, kan du spare mange penger på å kjøpe jakke med for i Thinsulate. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent intuitivt, uten å ha prøvd noen av de to, ville jeg tenkt at Norrøna'n var varmest.
Dette basert på at den er 25-30% tyngre, og at Primaloft Gold virker mer optimalisert mot isolasjon ifht. vekt, mens Coreloft nok er mer optimalisert mot å være "aktiv isolasjon".

Som Marius nevner, ville jeg ha prøvd noen ulike modeller (ikke bare disse) og få ett bedre inntrykk av hvordan de passer på kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 16.10.2023 den 19.32):

 

Men om det skal være ett campplagg som ikke skal utsettes for mye fukt er kanskje dun ett bedre valg? Dun har tilnærmet evig levetid, uansett hvor mye og lenge det har vert komprimert blir det som nytt etter en vask eller en runde i tørkerommel med ett fuktig håndkle (fukt gjør at dunet løsner og «blomstrer» på nytt). Så hvis du ikke kjøper en dunjakke med skjørt ultralett stoff har du potensielt jakke som varer resten av livet. (Hull repareres, glidelåser repareres/skiftes, dunkammer som får rift fylles på nytt og syes hos skredder :) )

Mountain Equipment og Western Mountaineering ++ har også bra saker.

Hør forøvrig podcasten om syntet vs dun: https://spotify.link/Mxr89XkTWDb

 

Men kanskje viktigere enn om det er dun eller syntet er kanskje passform, synes jeg. Jeg har nemlig arvet en premium dunjakke som dessverre er litt kort i ryggen, og ikke tetter godt rundt livet. Selv om den er tykkere og egentlig betydelig varmere enn Atom, holder jeg slett ikke like godt varmen i den.

Jeg hadde lett kjøpt Atom igjen :) 

Jeg er for så vidt enig, men vil ikke dun kollapse ganske fort om man har et par dager med regn? Selv under skalljakka blir det jo fuktig og klamt. Tenkte derfor at primaloft burde være bedre i ruskevær.. 

Har ikke erfaring med dun sommerstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oddeiste skrev (2 timer siden):

Jeg er for så vidt enig, men vil ikke dun kollapse ganske fort om man har et par dager med regn? Selv under skalljakka blir det jo fuktig og klamt. Tenkte derfor at primaloft burde være bedre i ruskevær.. 

 

Det er i alle fall grunnen til at eg sjølv unngår dun til same bruksområde. Dun vil nok fungere i dei fleste tilfella, men det sviktar når behovet er aller størst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oddeiste skrev (På 16.10.2023 den 16.49):

Hva er varmest av Arcteryx atom heavyweight og Norrøna Trollveggen primaloft100? 

Tenker å bruke det som varmeplagg i leir. Da med en aclima warmwool under og skalljakke over. Fryser lett i nordnorske fjelltemperaturer sommerstid. 

Tenker å erstatte ullgenseren med dette, da jeg tenker at isolert hette samt ekstra lengde bak vil gjøre susen når det er litt vind. Om disse plaggene ikke varmer mer enn en ullgenser, så må jeg revurdere kjøpet. 

Kan jo bestille begge å prøve, men kanskje noen har prøvd før meg? 🙂

 

Jeg har ikke erfaring med noen av de du spør om. Men jeg har veldig god erfaring med Arcteryx Atom (lightweight). Faktisk så fornøyd at jeg gikk til innkjøp av en Atom Heavyweight i dag, da jeg føler den lightweight er litt for tynn når været er kaldt og surt. Jeg har dunjakker, men de er ikke like god når de blir våt (klam av svette) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oddeiste skrev (4 timer siden):

Jeg er for så vidt enig, men vil ikke dun kollapse ganske fort om man har et par dager med regn? Selv under skalljakka blir det jo fuktig og klamt. Tenkte derfor at primaloft burde være bedre i ruskevær.. 

Har ikke erfaring med dun sommerstid. 

Jo, absolutt. Men «Kollapse fort» og hvor «fuktige forhold» det er snakk om, er også relativt :)

Det er derfor jeg også foretrekker syntet i fuktige forhold..

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Jo, absolutt. Men «Kollapse fort» og hvor «fuktige forhold» det er snakk om, er også relativt :)

Det er derfor jeg også foretrekker syntet i fuktige forhold..

Mitt største problem med dun er at jeg svetter så lett. Dunjakke bruker jeg bare som varme i camp eller når jeg skal holde meg i ro. Den minste aktivitet gjør at dunet for meg blir veldig vått og trasig. Ikke hjelper det på at det regner 300 dager i året på denne kanten av landet heller 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Mitt største problem med dun er at jeg svetter så lett. Dunjakke bruker jeg bare som varme i camp eller når jeg skal holde meg i ro. Den minste aktivitet gjør at dunet for meg blir veldig vått og trasig. Ikke hjelper det på at det regner 300 dager i året på denne kanten av landet heller 😂

Ja. Jeg kan ikke bruke dun for mye som pauseplagg om det er rett mot svette klær. Det går med tykkere campjakke, som jeg gjerne har med på vinteren, men tynn dunjakke må brukes mer varsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven.... det skal jeg si! Ekspress levering fra Arcteryx gikk mye raskere enn jeg hadde regnet med. Bestilte denne i går, kom på døren nå i dag. 👏🏻

 

Vel, førsteinntrykket er at Heavyweight virker dobbelt så tjukk som vanlig Atom, som er helt suverent i forhold til hva jeg først trodde. Spent på hvordan den føles på i lengden. 

IMG_4358.thumb.jpg.0741be342b4d52982654eb44b3b7837b.jpg

Rød er HeavyWeight 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (12 minutter siden):

Dæven.... det skal jeg si! Ekspress levering fra Arcteryx gikk mye raskere enn jeg hadde regnet med. Bestilte denne i går, kom på døren nå i dag. 👏🏻

 

Vel, førsteinntrykket er at Heavyweight virker dobbelt så tjukk som vanlig Atom, som er helt suverent i forhold til hva jeg først trodde. Spent på hvordan den føles på i lengden. 

IMG_4358.thumb.jpg.0741be342b4d52982654eb44b3b7837b.jpg

Rød er HeavyWeight 

Fant nettopp ut at Atom AR, som jeg har, har skiftet navn til Atom Heavyweight. Så da er det bra saker 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 19.10.2023 den 17.34):

Fant nettopp ut at Atom AR, som jeg har, har skiftet navn til Atom Heavyweight. Så da er det bra saker 👍

Heile atomserien har skifta benevning. Omlag like irriterande som når dei gjorde Pepita-kjeksa runde. Kvifor tukle med det som er ein suksess lurer eg på!

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (27 minutter siden):

Heile atomserien har skifta benevning. Omlag like irriterande som når dei gjorde Pepita-kjeksa runde. Kvifor tukle med det som er ein suksess lurer eg på!

Slik jeg har forstått det, så har de oppgradert modellen... om det er passform, eller andre endringer vet jeg ikke. Men det er nok en del av grunnen til at de har skiftet til nytt navn. Om pepita kjeksene er runde, firakanta eller opp ned spiller liten rolle når de er halvveis gjennom fordøyelsessystemet 😂
 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (15 minutter siden):

Heile atomserien har skifta benevning. Omlag like irriterande som når dei gjorde Pepita-kjeksa runde. Kvifor tukle med det som er ein suksess lurer eg på!

Ser at de har endra på flere modeller, mens de har beholdt på andre? Kan virke som det er isolerte plagg som har fått en «makeover» i navngivinga. I så fall virker det «rotete» å ha to systemer sånn halvveis i parallell. Jeg synes det gamle systemet var helt ok, med SL = Superlight, LT = Lightweight, MX = Mixed Weather, AR = All Round, SV = Severe Weather, VT = Vertical, IS = Insulated, FL = Fast and Light, LD = Long Distance, LTW = Lightweight Wool (?) (er det fler?).

Blant annet Proton og Delta har vel fått nye modellbenevnelser de også, mener jeg. Visstnok skal enkelte tunger ha det til at dette er et resultat av Arc'teryx sitt økende fokus på hverdagsmote uten at jeg kan se at dette er bekreftet på noen måte. Det gir jo mening å ha en litt mer «allmennforståelig» modellbenevnelse om det er det brede markedet de retter seg mot. Heavyweight sier jo kanskje litt mer for hvermannsen enn AR?

Men enig, Atom AR har jo miljøet allerede et forhold til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (23 minutter siden):

Slik jeg har forstått det, så har de oppgradert modellen... om det er passform, eller andre endringer vet jeg ikke. Men det er nok en del av grunnen til at de har skiftet til nytt navn.

Det er ny praksis i så fall. Arc'teryx har oppgradert sine modeller flere ganger tidligere, men beholdt modellnavn og -betegnelse. For eksempel hadde ikke Beta LT glidelåser i armhulen tidligere, men min har. De har vel jevnlig sluppet litt oppgraderte/justerte modeller hvert år, med ulike farger, om jeg ikke tar helt feil?

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Om pepita kjeksene er runde, firakanta eller opp ned spiller liten rolle når de er halvveis gjennom fordøyelsessystemet

Men det spelar ei rolle når eg opnar kjekspakken og forventar same visuelle oppleving som når eg var 7 år på hyttetur! 🤣 Dessutan trur eg bestemt det er mindre krem imellom (les: mindre krem å slikke av kjeksen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

Men det spelar ei rolle når eg opnar kjekspakken og forventar same visuelle oppleving som når eg var 7 år på hyttetur! 🤣 Dessutan trur eg bestemt det er mindre krem imellom (les: mindre krem å slikke av kjeksen).

Krympflasjon var vel det store ordet i fjor, eller i år? husker ikke... noen gram mindre krem på hver kjeks og samme pris høres veldig sannsynlig ut.

 

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Det er ny praksis i så fall. Arc'teryx har oppgradert sine modeller flere ganger tidligere, men beholdt modellnavn og -betegnelse. For eksempel hadde ikke Beta LT glidelåser i armhulen tidligere, men min har. De har vel jevnlig sluppet litt oppgraderte/justerte modeller hvert år, med ulike farger, om jeg ikke tar helt feil?

Ja, stemmer de har jo egentlig holdt på denne benevnelsen såpass lenge nå, at det skaper kanskje unødvendig forvirring å plutselig bytte navn nå, selv om modellen er justert? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (2 timer siden):

@tshansenhvordan er størrelsen på heavyweight jakken lft den vanlige Atomjakken? Kan du kjøpe din "vanlige" størrelse og ha god plass til bevegelse og eventuelt tykk genser under, eller bør man gå opp en størrelse? 

Den er litt løsere romsligere enn den vanlige. Jeg ser også på sidene deres at de annonserer den som loose fit, og den vanlige atom jakka slim fit. 
Jeg gikk for samme størrelse (XL) og har plass til en ekstra genser under. Men jeg er høy og slank. Dette kan sikkert variere om man er breiskuldra eller har ekstra magemål 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte en arc Atom Heavyweight for et par uker siden. Har ikke fått brukt den på ordentlig enda, men innser mer og mer for hver gang jeg prøver den på at glidelåsen kommer til å irritere vettet av meg når jeg kommer i gang med bruken.

Den trollveggen jakken ser ut til å være et greit alternativ men med en glidelås jeg kan leve med

Om noen i tråden her vil ha den så skal du få den for 2500 inkl frakt.

Er marineblå i str. XL

Endret av Stv
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (31 minutter siden):

Kjøpte en arc Atom Heavyweight for et par uker siden. Har ikke fått brukt den på ordentlig enda, men innser mer og mer for hver gang jeg prøver den på at glidelåsen kommer til å irritere vettet av meg når jeg kommer i gang med bruken.

Den trollveggen jakken ser ut til å være et greit alternativ men med en glidelås jeg kan leve med

Om noen i tråden her vil ha den så skal du få den for 2500 inkl frakt.

Er marineblå i str. XL

Hva er gale med glidelåsen? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.