Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen fotende kondens


Nusk

Anbefalte innlegg

Hei, har Fjellheimen Helsport superlight i lilla (ikke at fargen har noe å si, men så dere vet hvilken modell). Vi skal på viddetur søndag, langtur… Sliter med at ytterduken kommer på innerduken i fotenden, og når man kommer borti kommer det vann inn på dunsoveposene..

Noen som har tips til akkurat dette?? 
Klarer ikke spenne ytterduken langt nok fra innerduken ofte.. 

Noen petter smart løsninger som er utprøvd? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første bud er vel god lufting for å minimere kondensen i utgangspunktet.

Noen legger skalljakke/plastpose over/rundt fotenden av soveposen for å unngå at fukta trekker fra innerteltet og inn i soveposen, men da må man også huske at kondens kan komme fra innsiden av soveposen (og da går jo vinninga opp i spinninga).

Ellers vet ikke jeg av noen universell løsning annet enn å bruke et større telt, eventuelt ligge litt skrått i teltet slik at fotenden ikke tar borti innerteltet, avhengig av hvor lang du og teltet er. Men igjen, dette er en av grunnene til at flere og flere (virker det som for meg, i alle fall) velger telt med rette innervegger, da det gjerne er skråtaket i fotenden som blir problemet når man bygger opp med oppblåsbart liggeunderlag. Tror dette var blant grunnene til at Helsport gikk fra å ha én stang til to på Ringstind-teltene sine, for eksempel. Den ekstra stanga i fotenden øker effektiv høyde noe.

Temaet har også vært diskutert inne på forumet tidligere, blant annet i denne tråden:

 

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innerteltet kan man sy i uten at det gjør noe.

På hillebeg unna har jeg sydd på en tynn strikk på den store bakveggen, som er knytt på innsiden av bardunfestet i ytterduken. Da holdes innerteltet vekk. Men så må man jo passe på at det ikke kommer borti ytterteltet som er vått av kondens.

Plastpose over fotenden av soveposen blir en kondensfabrikk innvendig. Bruk heller en skalljakke med pustende membran.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Innerteltet kan man sy i uten at det gjør noe.

På hillebeg unna har jeg sydd på en tynn strikk på den store bakveggen, som er knytt på innsiden av bardunfestet i ytterduken. Da holdes innerteltet vekk. Men så må man jo passe på at det ikke kommer borti ytterteltet som er vått av kondens.

Plastpose over fotenden av soveposen blir en kondensfabrikk innvendig. Bruk heller en skalljakke med pustende membran.

Løsningen med kobling mellom innertelt-vegg og bardunfeste er veldig fint. På mitt Fjellcamp 4 er det det på endeveggen, noe som hjelper på å holde avstanden mellom dukene, og det hjelper godt på innvendig volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du ikke skal stramme pluggfestet på midten i fotenden for mye. Stram heller opp hjørnene i fotenden først også strammer du pluggfestet på midten. Det er også hodeneden på disse teltene som skal stå mot vinden. 

Har brukt Helsport fjellheimen SL mye og har ikke hatt nevneverdige problemer med at soveposen går borti ytterteltet selv om jeg er 194cm lang. Kondens blir det derimot mye av i dette teltet. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Helsport Fjellheimen fotende kondens

Etter å ha brukt mitt fjellheimen noen ganger så fant jeg ut at man ikke må stramme for hardt «bakover». Men heller stramme teltet mer fremover. Man ser da at skrukken imellom midtre og bakre stang forsvinner. Hadde selv noen runder hvor jeg synes det var for liten avstand imellom inner og yttertelt i fotenden, og prøvde alltid da å stramme opp i fotenden. Med motsatt av ønsket effekt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomachine skrev (På 29.8.2023 den 11.22):

Etter å ha brukt mitt fjellheimen noen ganger så fant jeg ut at man ikke må stramme for hardt «bakover». Men heller stramme teltet mer fremover. Man ser da at skrukken imellom midtre og bakre stang forsvinner. Hadde selv noen runder hvor jeg synes det var for liten avstand imellom inner og yttertelt i fotenden, og prøvde alltid da å stramme opp i fotenden. Med motsatt av ønsket effekt.

Nå har vi vært på vidda 6 dager i diverse vær, men vi sliter dels med den fotenden.. Vurderer kjøpe anna type telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusk skrev (2 timer siden):

Nå har vi vært på vidda 6 dager i diverse vær, men vi sliter dels med den fotenden.. Vurderer kjøpe anna type telt

Man vil vel aldri helt kunne unngå denne problematikken på tunelltelt med skrånende tak. Vind og nedbør kan presse ytterduken ned mot innerteltet og man kan presse innerduken mot ytterteltet med beina. Da er det en bedre løsning med telt der taket ikke skråner ned mot fotenden, som f. eks. Keron, Kaitum og Helags. Har ikke så mye oversikt over Helsport lenger, men jeg vet at Spitsbergen har denne designen. Det er flere fordeler med dette. Man har to innganger/fortelt slik at man alltid har en inngang i le for vinden, samt at man har mulighet for bedre gjennomlufting. Samtidig er det hipp som happ hvilken vei man ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.