Gå til innhold
  • Bli medlem

3D printet Norsk titanplugg - superultralett og meget bra hold🤗


Memento mori

Anbefalte innlegg

Jeg kan nok være litt kynisk av meg til tider, og innlegget mitt kommer nok til å være litt farget at det, sånn til info.

For mitt vedkommende blir et slikt produkt ikke noe som jeg ser verdien av å legge masse penger i. Jeg kan ikke akkurat si at jeg ofte har problemer med at pluggen løsner fra bakken grunnet manglende friksjon, det er ofte et større problem at bakken rives opp som følge av liten skjærkapasitet i øvre lag (A-sjikt, mineralblandet organisk sjikt for brunjord). Da har det mindre å si hva pluggen er laget av. Å teste pluggene på gressplen eller (komprimert) grusdekke vil ikke kunne simulere dette i særlig grad, da disse vil være mer kompakte i topplaget. Der jeg farter er det også ofte relativt tynt vegetasjonsdekke oppå fjellgrunn, noe som gjør at pluggene må «legges» noe, som vil forsterke dette problemet, og ikke sjelden at pluggene må tynges ned med steiner. Så jeg er nok ikke i målgruppa.

Ellers et annet punkt jeg stusser på med designet all den tid styrke er det som blir trukket frem som salgsargument; pluggen er desidert slankest øverst, rett under hodet, altså den delen som blir stående opp av bakken, og hvor bardunen festes. Dette vil jo da bli mer utsatt for en uheldig skotupp som sparker borti, eller rett og slett at skjærkraften som påføres gjennom bardunen ved sterke vindkast over tid kan føre til tretthetsbrudd, særlig ettersom 3D-printet titanium ikke er særlig duktilt, såvidt jeg vet. Men det vil helt sikkert ta tid i så fall. Rent mekanisk vil vel dette være den delen av pluggen som blir utsatt for størst moment uansett. Jeg har i alle fall klart å sparke borti et par av mine teltplugger når jeg beveger meg rundt teltet, og tviler på at jeg er den eneste. Har du/dere testet for slikt? Hvor mye misbruk – som du nevnte – tåler den? Hva med skeivt slag med hammer/stein på hodet, som kan skje selv den beste?

Og en annen ting;

Memento mori skrev (På 1.8.2023 den 18.50):

Disclamer: Jeg har bidratt med min kunnskap, kontakter og ikke minst uttesting. Har ingen økonomiske fordeler av dette, fått feks 2 plugger og fått beskjed om å teste slik at minst en gikk i stykker. Så har virkelig testet de hardt, og brukt MSR mini groundhug  som referanse på noen av testene. Så er nok ikke helt uhildet/habil - selv om jeg tror det😇.

og en tidligere uttalelse fra deg her inne (i en annen tråd):

Memento mori skrev (På 30.8.2018 den 23.25):

Det gjør jeg, men sjekker du bildene på brenneren i testen over, ser du at den så å si ikke har vært i bruk...... Blir en "kjøpt" test i mine øyne.😇 Og har ingen verdi.

Edit: Disclaimer: Cool of the Wild received this product free in return for an honest review. We only recommend gear that we love from companies we trust and we are under no obligation to give a positive review. All thoughts and opinions are that of the reviewer and we are in no way influenced by the brand or company.

Du skriver jo selv at du har fått produktet gratis (slik jeg leser det), kommet med input og forbedringsforslag underveis i prosessen, og da stiller jeg meg litt bak din kommentar fra 2018: du har jo en åpenbar interesse av at pluggen du har vært med å utvikle skal komme best ut i test – bevisst eller ubevisst. Da er det vanskelig for meg å se på en slik test som presentert her som noe annet enn det mange andre produsenter leverer; utplukking av tester og testresultat som setter ens eget produkt i best mulig lys. Hovedgrunnen til at jeg stiller meg skeptisk er ganske enkel; du trekker ikke fram en eneste ulempe eller svakhet med pluggen (foruten pris, som ikke har noe med selve pluggen i seg selv å gjøre). Du skriver jo at du har kommet med forbedringsforslag til produsent, så noe må det jo ha vært? Da minner det mer om en salgsannonse enn en objektiv test for meg, dessverre. Kanskje særlig ettersom den nevnte pluggen er den eneste det linkes til (det hadde jo kanskje ikke vært nødvendig for en test som skal fremstå objektiv og upartisk, og drar innlegget i retning av å være i strid med § 11 i retningslinjene for Fjellforum i mine øyne). I tillegg var selger selv på et tidspunkt inne i tråden her og takka for engasjement og linka til nettbutikken i reneste "her kan du kjøpe vårt produkt"-stil (innlegget ble fjernet jf. nevnte § 11), noe som dessverre var med å forsterke dette inntrykket. Du kan selvsagt ikke lastes for andres opptreden – men det fremsto veldig uheldig uansett.

Klart, du har nok testa produktet mer enn det de fleste produktomtaler gjør, såpass er tydelig. Men jeg sliter uansett med troverdigheten når slike koblinger kommer inn i bildet på måten de har gjort her. Eneste måten å unngå slikt på er å få noen helt uavhengige til å teste, gjerne blindt (altså ikke vite hvilket produkt oppdragsgiver ønsker best resultater på).

Jeg sier ikke at du lyver eller manipulerer testresultater på noen måte, det er jeg faktisk ganske trygg på at du ikke gjør, men gitt dine åpenbare bindinger til prosjektet, økonomiske eller ei, så blir dette litt som at alle foreldre har de snilleste og beste barna som aldri gjør feil... Tvert imot har jeg fra før et veldig solid inntrykk av at deg og dine gjennomganger av ulike produkter, det er nok det som redder litt av inntrykket av denne testen for min del. Uten "Memento Mori" som forfatter hadde jeg stilt meg mye mer skeptisk.

Et annet lite innspill; for at testene med bagasjevekta skal være sammenlignbare bør vel kraftøkningen per tid være lik på alle tester? Det blir fort litt komplisert og dyrt testutstyr for å kunne måle deformasjon som en funksjon av kraft. Om man virkelig ønsker, så kan man jo rykke kjapt til på en test, og jobbe seg opp veeeeeldig sakte på en annen, så vil jeg tro at resultatene kan bli nokså forskjellige. Det er litt slike forhold man må få kontrollerbare og repeterbare for å kunne sammenligne i særlig grad. Eksempelvis er differansen mellom laveste og høyeste verdi på "Start slipping" på titanpluggen på ca. 100 % (8,0 kg på minste versus 16,3 kg på det meste) for testene i jord, noe som vitner om at resultatene ikke er særlig nøyaktige/sammenlignbare (jordmassene er ikke homogene, og forholdene vil vareiere mellom hver plugg på hver av opptrekkstestene). Og så er det erfaringsmessig vanskelig å få til å dra i riktig vinkel kun basert på øyemål, og det vil også spille inn på resultatet. Mennesket er tross alt den største usikkerheten i de fleste slike tester.

Men alt det sagt; kudos til deg som tester/utvikler og til produsent for å satse på innovasjon, selv om det kanskje er på et nisjeprodukt i et smalt marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Hovedgrunnen til at jeg stiller meg skeptisk er ganske enkel; du trekker ikke fram en eneste ulempe eller svakhet med pluggen (foruten pris, som ikke har noe med selve pluggen i seg selv å gjøre).

Tja, hva skal jeg si. Er veldig glad for at du og sikkert andre er kritiske. Og ja ting du har vært med å påvirke vil nok alle ha et eierskap til! 
Men her har jeg bare fått oppgaver i å teste, og timebetalinga for at jeg sitter igjen med en hel plugg er nok helt uinteressant for de fleste. Men prøver å lære noe nytt hver dag, og dette har vært noe av det. 
 

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

pluggen er desidert slankest øverst, rett under hodet, altså den delen som blir stående opp av bakken,

Etter min vurdering skal det helst ikke stå noe over bakken! Det er snublefeller, og pluggen sitter dårligere. 
 

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Eksempelvis er differansen mellom laveste og høyeste verdi på "Start slipping" på titanpluggen på ca. 100 % (8,0 kg på minste versus 16,3 kg på det meste) for testene i jord, noe som vitner om at resultatene ikke er særlig nøyaktige/sammenlignbare (jordmassene er ikke homogene, og forholdene vil vareiere mellom hver plugg på hver av opptrekkstestene).

Jeg er praktisk anlagt, og tester litt deretter. Du kan finn ufattelig mye feil på måten jeg tester ting på!  Men testet på 2 forskjellige plener.  Men det står ikke noe sted.

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Hva med skeivt slag med hammer/stein på hodet, som kan skje selv den beste?

Det jeg var mest skeptisk til var den smale delen på hode, men den holdt - når hode på MSR Groundhog ga opp. 
 

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Men alt det sagt; kudos til deg som tester/utvikler og til produsent for å satse på innovasjon, selv om det kanskje er på et nisjeprodukt i et smalt marked.

Ja, veit feks at MSR ga opp titan fuelflasker. De går for høye summer på e-bay når du sjelden finner noen. 
 

Så vi får håpe de får salg og overlever fremover. Er vel en grunn til at feks Kickstarter finnes. Men her er det jo kommet så langt at du kan sitte med produktet i handa! 
 

Skulle egentlig ønske at jeg hadde noe negativt å komme med ang pluggen, bortsett fra pris. Men eneste jeg kan komme på er at jorda sitter mer fast på den, en på en glatt plugg, så den er vanskeligere å rengjøre. 
 

Alt i alt er jeg kjempeimponert😇, og forbauset over at en teltplugg kan bli så bra!!
 

Andre negative er at jeg gjerne ville hatt en serie på feks 8-10 stk slik at jeg kunne ha nok til Duplex og Plexamid, men ikke minst for å se om det er jevn kvalitet. Så kommer nok til å spørre om en fin pris på et antall! På samme måte som jeg spør/pruter på finn eller andre steder. Du kan bare få nei! 
 

Selger jo mye av ting jeg har testet på finn, og ser du slike plugger på finn i fra meg, da veit du at de ikke ble med videre😂🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (9 minutter siden):

Tja, hva skal jeg si. Er veldig glad for at du og sikkert andre er kritiske.

Håper du ser på det som det er ment – konstruktiv kritikk.

Memento mori skrev (9 minutter siden):

Etter min vurdering skal det helst ikke stå noe over bakken! Det er snublefeller, og pluggen sitter dårligere. 

Ikke uenig der, men det er ikke alltid praktisk mulig. Særlig ikke over tregrensa. Men øverste del av pluggen vil jo uansett være den som utsettes for størst skjærkraft, vil jeg tro. Så jeg hadde vært interessert i å se en test av hva som kreves av skeivslag for å «kappe» hodet av denne pluggen. Altså ikke slag som går parallelt med pluggens akse, men noe skrått på denne. Det er jo først ved brudd man vet hvor grensa går ;) Litt analogt med hvor lett det er å få et litt skeivt slag på en spiker vil det også kunne skje på teltplugger, særlig hvis det brukes litt kraft (alt med måte).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at styken til en teltplugg bør testes ved praktisk bruk, altså til å presses/hamres i bakke man forventer å bruke den i. Og da har jeg fortsatt tilgode å ødelegge en telplugg, uansett om den kommer fra helsport, MSR, dac eller noname aliexpress.

Så styrken er ikke veldig interessant egentlig, den er egentlig alltid god nok.

 

(Slike som følges med Jysk-telt og annet superbillig søppel er selvsagt supermyke, som tykke ståltråder.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (57 minutter siden):

Så jeg hadde vært interessert i å se en test av hva som kreves av skeivslag for å «kappe» hodet av denne pluggen.

IMG_9093.thumb.jpeg.0af930c1358719ee00bb628995b2055b.jpeg

Hillebergsteinen min! Rund side IMG_9094.thumb.jpeg.c90464aad7b10240bd2897ed063ae10a.jpeg

Flat side

IMG_9095.thumb.jpeg.46e52bf4e3fcd892bab3133a6cea8c35.jpeg

Siste runde sida. 
Brukte denne steinen både med flat side og rund side, nettopp for å prøve å «slå av» hode. Men har ikke fått slått av noe hode, testet litt mer på 3D pluggen, etter at Groundhog ga seg i hode. Håper jo at de ujevne flatene gir passe skeivslåing. Men prøvde bevist på å skjevslå. 
Når det er sagt, har jeg jo 2 fagbrev innen elekto/mekanikk/instrumentør  og hadde sommerjobb som 17 åring på et bergverk som reparatør/maskinkjører på Inntaksknuser. Så antar at jeg er betydelig mer hendig og treffsikker enn snittet😇. Så kan jo hende at det å ikke ha 5 tommeltotter på ene handa og  en bunt gullerøtter på andre gir feil svar her…

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Et annet lite innspill; for at testene med bagasjevekta skal være sammenlignbare bør vel kraftøkningen per tid være lik på alle tester?

Siden jeg brukte bagasjevekt, og filmet alt, har jeg vel ca 15 minutt med film om hvordan jeg dro. Grunn til filming var for å les av verdier. Men å legge ut 15 minutt uredigert film med at jeg dra opp plugger, blir trolig enda mer særegent og preg av OCD.. 

Så blir det jo litt slik, at skal de bli severdig, må det redigeres ned til noen minutter. Mulig jeg legger noe ut på YouTube, har jo en kanal der med hele 11 abonnenter🤫.  
 

 

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (26 minutter siden):

jeg fortsatt tilgode å ødelegge en telplugg, uansett om den kommer fra helsport, MSR, dac eller noname aliexpress.

Helsport har jo tidligere hatt noen teltplugger hvor du kan rette skjeve plugger med henda. Sølvpapirplugger… 

På bloggen min ligger det et innlegg med en filmsnutt i bunn hvor jeg prøver å knekke 3D pluggen, uten å lykkes…. Egentlig litt skuffet for jeg er(var) veldig sterk i henda😅. Har knekt en del plugger oppigjennom, for å vise kvaliteten. 
 

Ang EBay og Aliexpress, mye av de pluggene må jo være laget på samme fabrikk som «merkeplugger» noen ganger er disse av betydelig bedre kvalitet enn andre plugger, gjelder blant annet korte snøplugger! 
 

Men er det et stort ønske om at jeg skal lage en filmsnutt om 3D pluggen, kan jeg prøve å få til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (40 minutter siden):

Og da har jeg fortsatt tilgode å ødelegge en telplugg, uansett om den kommer fra helsport, MSR, dac eller noname aliexpress.

Klarte det helt fint med helt nye titanplugger. Alt for tynt materiale gjorde de krokete på en snau uke i Femundsmarka🙉

Ikke banket med stein, men presset ned med foten.

 

IMG_2240.jpeg.c8afd847b3c044367c7e349a870e0c34.jpeg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Og da har jeg fortsatt tilgode å ødelegge en telplugg, uansett om den kommer fra helsport, MSR, dac eller noname aliexpress.

Jeg presterte å dra hodet av en Hilleberg Y-plug en gang (de som følger med Black Label serien) , da var det bånntæla i bakken iløpet av helga og jeg måtte bruke brekkjern for å få ut pluggen. Fikk meg en solid overraskelse når toppen av pluggen knakk rett av 🤭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (1 time siden):

Helsport har jo tidligere hatt noen teltplugger hvor du kan rette skjeve plugger med henda. Sølvpapirplugger… 

 

Ja, det er sant. Hadde en slik pakke med snøplugger fra Helsport. Men jeg telte egentlig ikke med de, for de var så dårlige at det må jo egentlig være feilproduksjon. Jeg fikk hevet kjøpet, det var bare søppel egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (På 2.8.2023 den 14.23):

Til Helsport finnes det å få kjøpt en egen 3D printet holder/endebeskytter for å dytte de ned. 

Slett ikke noen dum idé, men funker det ikke like bra med en skrukork? Hvertfall før de begynte å lenke dem fast i flaska 😛

spacer.png

Når det gjelder teltplugger er jeg ikke mer nøye på det enn at jeg kjøper rimelige aluplugger. Nei, de holder ikke uendelig lenge, men aluminium er særdeles resirkuleringsvennlig. Så skal det også sies at jeg ikke drar på turer som krever veldig mye av utstyret og er neppe i målgruppa for sånne superplugger (selv om de unektelig appellerer til nerden i meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (46 minutter siden):

pakke med snøplugger fra Helsport. Men jeg telte egentlig ikke med de, for de var så dårlige at det må jo egentlig være feilproduksjon. Jeg fikk hevet kjøpet, det var bare søppel egentlig.

Det er en egen tråd om disse snøpluggene , utrolig dårlig i materialkvalitet og halvfabrikata. Hvor folk og telt ble skadet pga skarpe kanter, den inneholder også tips om gode kjøp på snøplugger. 
 

bjaalean skrev (52 minutter siden):

dra hodet av en Hilleberg Y-plug en gang (de som følger med Black Label serien) , da var det bånntæla i bakken iløpet av helga og jeg måtte bruke brekkjern for å få ut pluggen. Fikk meg en solid overraskelse når toppen av pluggen knakk rett av 🤭

Med brekkjern får du jo utrolig kraft. Jeg må innrømme at jeg har varmet vann i kaffekjelen og helt på plugger som har frosset fast. 
Frossen jord og plugger er jo et eget emne, store skruer og eldrill har vel vært brukt av noen her inne. 
 

Men en ser jo helt klart ei avveiing mellom hardt som knekker tvers av og og myke som bøyer seg…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Flere som har testet, artig med gnister!

IMG_0395.thumb.jpeg.a9079f6d8dbddc211d35724d0e2554a6.jpeg

Link til artikkelen

Et for meg ukjent nettsted relativt nystartet, dvs 7 mai i år.

IMG_0396.thumb.jpeg.9187b33fa986f6a7f02fdc88b4c0c396.jpegIMG_0397.thumb.jpeg.986d766405a1794a3201caeb140a81e4.jpegIMG_0398.thumb.jpeg.7a0e2eec908591c70f070f4f3125b728.jpegIMG_0399.jpeg.cbdfb396e708ec925db8b6d8daa10ee8.jpeg

Litt av ei liste for å dele fra sida….

Veldig mye «Best xxxx» sikkert for at de som googler skal finne sida. Blir alltid litt skeptisk når det feks er Beste telt😵‍💫.

Men blir nok å se igjennom sida for å se om det er noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
tshansen skrev (8 minutter siden):

Hahaha.... 200,- stykk for en teltplugg 😂 Verden vil bedras! 

Du mener vel egentlig å si at disse ikke er noe for deg, men det kan være at andre med andre prioriteringer synes at de er verdt pengene? Og at hvis det i stedet hadde vært snakk om noe enda dyrere, men kule greier som egentlig ikke har reell betydning som kunne erstatte/monteres på en motorsykkel så hadde det vært noe annet.  😉

 

De er for dyre for meg også, så det er sagt. 

Endret av Krankman
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (4 minutter siden):

Du mener vel egentlig å si at disse ikke er noe for deg, men det kan være at andre med andre prioriteringer synes at de er verdt pengene? Og at hvis det i stedet hadde vært snakk om noe enda dyrere, men kule greier som egentlig ikke har reell betydning som kunne erstatte/monteres på en motorsykkel så hadde det vært noe annet.  😉

 

De er for dyre for meg også, så det er sagt. 

Nei jeg mener å si akkurat det jeg skrev. 
Det her er like tåpelig og meningsløst som carbon klovneri på motorsykkel. Om man finner ut at dette er noe for seg, så er man blitt lurt. Enkelt å greit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.