Gå til innhold
  • Bli medlem

Durston X-mid pro: Erfaringer?


Kenngu

Anbefalte innlegg

Sikkert flere som har fått med seg den store hypen over Durston sine X-mid telt. Det frister bare mer og mer da det er det letteste telte jeg kan finne som påstås "stormproof"
Men det er stor forskjell på hva amerikanerne kaller storm og vi nordmenn!

Noen her som har det telte og testet det på vidda her i Norge?
Var i finnmark for to år siden og da knelte mitt ringstind 2 seg nesten. Og de fleste av oss vet at det telte er solid!
Litt vansker med å tro på Durston telte som stormproof, da det ser helt puslete ut i forhold til Rinstind telte.

Men har jo skjedd litt i de siste åra rundt telt. Ser at Durston telta her spesiell form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes selv teltet ser snasent ut.

Men ofte setter jeg opp telt på lyng, myr, mose, svaberg eller andre steder jeg tenker at en mer selvstående konstruksjon er enklere å sette godt opp. Går det greit å få slike telt opp skikkelig annet enn på en grei plen?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Synes selv teltet ser snasent ut.

Men ofte setter jeg opp telt på lyng, myr, mose, svaberg eller andre steder jeg tenker at en mer selvstående konstruksjon er enklere å sette godt opp. Går det greit å få slike telt opp skikkelig annet enn på en grei plen?

 

I følge de som bruker det så er svaret ja. Det skal faktisk være svært enkelt å få opp i de aller fleste tilfeller. Flere her på forumet som nevner at de har brukt det i feks Jotunheimen uten problemer.

 

Men selv så stiller jeg meg litt tvilende, og foretrekker frittstående telt når jeg skal opp i høyden.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det, dvs ikke pro, men vanlig utgave. Til norske forhold ville jeg holdt meg til den versjonen. Pro er enduker, med myggnetting med bunn festet i taket. Jeg har tidligere brukt telt med tilsvarende oppsett som pro (six moon designs lunar solo), det krever aktiv kondenshåndtering hver morgen hvis man opplever blandavær. 

Jeg har litt lite brukererfaringer, det har blitt lite tid til uteliv i de siste årene, samt mye hengekøyebruk når jeg først kommer meg ut. Så når det gjelder viddebruk i vind har jeg lite å komme med.

Men ellers: to-duks, to fortelt, godt med hodeplass, smalt som enmanns i innerteltet. Det er plass til liggeunderlaget i bredden, og det er det. Gåstaver eller rette stenger (to stk) for å stå. Ventilerer bra. 

Lett, enkelt å sette opp. Fire plugger i en firkant, og det er det. Kongeplass til en om man tar bort innerteltet og kun bruker en bivvy eller lignende. 

Har vurdert å leie ut da jeg ikke bruker det for mye, men det stod HØYT på ønskelisten og er litt for kjært i hodet mitt til at jeg er klar for det med det første... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såvidt vært på en ukestur med X-Mid 2. Ikke Pro versjonen, men de er jo i prinsippet like å sette opp, nesten. De medfølgene titan V-pluggene er en vits, de ble fort krokete. Jeg teltet ikke over tregrensa, men hadde fornøyelsen av å sette opp teltet i en del vind. Plugget de 4 hjørnene først, og satte deretter opp stengene,  greit å holde kontroll på i vinden da alle hjørner kunne festes skikkelig før telte ble reist. Bardunerte teltet på vindsiden, når det var mye vind. Det er også muligheter for å feste flere barduner på teltet, og å bruke flere plugger for å feste det bedre. Som andre telt som ikke er frittstående, så må det brukes sten, der det ikke er feste for plugger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, sofasliter said:

Jeg har såvidt vært på en ukestur med X-Mid 2. Ikke Pro versjonen, men de er jo i prinsippet like å sette opp, nesten. De medfølgene titan V-pluggene er en vits, de ble fort krokete. Jeg teltet ikke over tregrensa, men hadde fornøyelsen av å sette opp teltet i en del vind. Plugget de 4 hjørnene først, og satte deretter opp stengene,  greit å holde kontroll på i vinden da alle hjørner kunne festes skikkelig før telte ble reist. Bardunerte teltet på vindsiden, når det var mye vind. Det er også muligheter for å feste flere barduner på teltet, og å bruke flere plugger for å feste det bedre. Som andre telt som ikke er frittstående, så må det brukes sten, der det ikke er feste for plugger.

 

Han som designer dem har vel forøvrig kommentert pluggene, det han sier er at etter 2020 og covid så har det nesten vert umulig å få tak i gode teltplugger for mindre produsenter, og at det er derfor han har valgt å tilby teltet med og uten plugger.

 

Så han er veldig klar på at pluggene faktisk ikke er gode nok, men det er tydeligvis noe som ble umulig å få tak i etter corona på samme måte som enkelte bilkomponenter og liknende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 minutter siden):

Han som designer dem har vel forøvrig kommentert pluggene, det han sier er at etter 2020 og covid så har det nesten vert umulig å få tak i gode teltplugger for mindre produsenter, og at det er derfor han har valgt å tilby teltet med og uten plugger.

 

Så han er veldig klar på at pluggene faktisk ikke er gode nok, men det er tydeligvis noe som ble umulig å få tak i etter corona på samme måte som enkelte bilkomponenter og liknende.

Jeg kjøpte ett sett av Lars Monsen sine titanplugger også de i V-form, men litt tykkere i godset. I tillegg så har MSR groundhog, disse er veldig mye kraftigere enn titanvariantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost Skal følge han å sjekke litt ut. Man skal aldri ønske andre dårlig vær, men jeg gjøre det bare bitte bittelitt at det får utfordra telte litt. Så vi andre får gull info, hehe 
Så langt har jeg faktisk ikke funnet noen på nett som har testet telte skikkelig :P

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (Akkurat nå):

Hvis du ser 100% bort fra vekt, hvilke av de to teltene foretrekker du? Fordeler og ulemper? :)

Nå vet jeg at vi begge to er Unna-eiere som passer på teltene våre til neste generasjoner skal overta. Jeg synes derfor det er et grådig fælt spørsmål du stiller meg.

Om man ser bort fra vekten så er de to teltene overlegen hverandre når det kommer til bruksområder.

På turer >5 dager = X-mid pga vestibylen (lage mat) og pakkstørrelsen er mindre fordi jeg går med staver (går med 50l sekk) 

På turer <5 dager = Unna pga det er et 5-stjerners hotell og jeg har mer plass (går med 60l sekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Msadian Det der var gull innlegg!
Youtube'erne som jeg finner med test har samme tiltak som deg i "- Noen som har testet det SKIKKELIG? " at de da søker ly ved for mye vær. Er jo helt klart det mest fornuftige og synbart da man ikke vil riske telte sitt for en test. 
Var bare ønske at noen hadde erfaringa for det, at uheldigvis for personen måtte stå i det hehe.

Ut ifra innspillet ditt med din erfaring så tror jeg dette blir det nye framtidige telte! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenngu skrev (4 timer siden):

@Msadian Det der var gull innlegg!
Youtube'erne som jeg finner med test har samme tiltak som deg i "- Noen som har testet det SKIKKELIG? " at de da søker ly ved for mye vær. Er jo helt klart det mest fornuftige og synbart da man ikke vil riske telte sitt for en test. 
Var bare ønske at noen hadde erfaringa for det, at uheldigvis for personen måtte stå i det hehe.

Ut ifra innspillet ditt med din erfaring så tror jeg dette blir det nye framtidige telte! :)

Så kjekt å høre. Du kommer ikke til å bli skuffet, hverken av prislappen eller funksjonalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Msadian said:

Stemmer. Ville aldri kjøpt pro (eller hvilke som helst endukstelt for den slags skyld) som telt å bruke i Norge.

 

Det har du kanskje rett i det men av en eller annen grunn virker det som om det kan være litt annerledes med Dyneema? Hadde vert spennende å prøve det ut i praksis.

 

Men bestemte meg for å teste et X-Mid telt selv og da gikk jeg for X-Mid Solid 1. Tror det blir best på 1200-1500m høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
5 minutes ago, Kenngu said:

@Msadian
Kjøpte du det via durston sine sider?
Hva ble total beløpet for telte du kjøpte?

 

Jeg kjøpte solid versjonen for et par uker siden.

 

Da kjøpte jeg med shipping, customs and vat included. (Fraktalternativ) Du får kun kjøpt fra den siden durston samarbeider med. Prisen ble totalt 5300 kr.

 

Hvis du kjøper standard versjonen så blir det ca 4800 kr i stedet.

Prisen varierer selvfølgelig mye med dagskurs på nok og usd

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenngu skrev (På 24.7.2023 den 13.21):

@Msadian
Kjøpte du det via durston sine sider?
Hva ble total beløpet for telte du kjøpte?

Da jeg kjøpte mitt første X-Mid i 2021 betalte jeg 2760kr (slapp mva). Kjøpt via Drop via Amazon.

Det andre kjøpte jeg januar 2022 og betalte $293, $366 med mva. Det var ca. 3200kr med datidens kurs. Kjøpt via Kaviso.

 

Endret av Msadian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tur i Finnmark for litt over en uke siden. Engelsk tekst da den er postet andre steder.

I tested the X-Mid 2 Pro at Norway north high mountains on a 5 day long hike. So far so good . Easy pitch regardless of terrain. No condensation in foggy / light rain. No problem with winds up to 15 m/s, didnt bother to adjust pitch.

Missing: Indoor oportunities for attaching lines.

Here is a photo of my sock collection

20230730_Bissojohka-44

More photos:

20230730_Fjellelv

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.