Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera-dilemma.


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Jeg er ivrig fotograf på tur, og knipser alt  nærbilder av istapper til symetriske utsnitt av undersiden av broer... alltid på jakt etter unike motiver. 

Hele kåken er dekorert med egne bilder (sikkert 40 totalt).. bytter ca annahvert år. 

Har hatt ulike kompakte.. siste var en Nikon Coolpix W300... som nå ligger på bunnen av Mosselva (vis-a-vis Nesa til'n Nils for lokalkjente)... (heldigvis en varm dag... så jeg ble tørr før togturen hjem)

Da er dilemma. 

Ny mobil med bra kamera (har ikke bra kamera på nåværende mobil)

Nytt kompaktkamera

Nytt "fancy"-kamera.

Ryktene sier at dagens nyere mobiler med tre linser og senorer tar bedre bilder enn de fleste kompaktkameraer... men en på Scandinsvian Photo var ikke helt enig. 

Jeg har vært på tur med en mobil-fotograf, og i noen settinger blir det helt klart bedre (skarpere) bilder. Men det er visstnok ikke noe å blåse opp på en vegg.

Ulempen med mobil er at man ikke kan ikke kan ta bilder med vanter/hansker. Tar mye bilder i "vantevær".. så der vinner kamera. 

Selv uten å være på noen SoMe (unntak her?), liker jeg ikke å bruke telefon på tur. Man kan jo ha på flymodus.. men vil helst ha 100% mobilfri når det tures.

 Er mobiler nå bedre en kompakte?

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk for kompaktkamera fordi jeg da ikke trengte å tenke (like mye i hvert fall) på om batteriet går tomt. Ekstra batteri til kamera (som jeg foreløpig ikke har hatt behov for) veier mindre enn tilsvarende kraft i ladebank (i hvert fall da jeg handlet kamera). Og så fikk jeg flere manuelle innstillinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at mobiler tar bedre bilder, men det er ikke like gøy! Er man glad i foto, så gir ikke mobilkamera samme glede.

Det er i alle fall slik jeg føler det. Jeg kjøpte for et par år siden et lite kompaktkamera til tur, men det ble også for mye automatikk og "point and shoot" for min fotointeresse.

I fjor kjøpte jeg Fujifilm X-T30II som er et lite systemkamera (se egen tråd her på forumet), og byttet ut både kompaktkamera og fullformat speilrefleks. Dette var den perfekte mellomtingen for meg!

Endret av ingen87
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert et kamera som er hakket over kompakt også. Har jo ikke noe budsjett egentlig, og kan uten problem kjøpe til rundt 20.000, men er det verdt det? Jeg tar jo kun bilder for min egen del,(deler jo noe bekjente, som vel egentlig ikke bryr seg nevneverdig) og de ligger jo bsre i arkivet. Men det er jo utrolig artig å krabbe rundt og finne unike motiver. 

Fordelen med kompakt er st det passer i bukselomma og da er lett tilgjengelig. 

Kan gå en tur på 8 timer og ta 20 bilder, og kan ts tur på 4 og ta 200, man vet aldri. Så da er det knot å ta kamera ut og inn av sekken.

Går nok for kamera og beholder "kjip" mobil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med han på Scandinavian Photo.

Et dedikert kamera vil alltid ta bedre bilder enn lommeunderholdning med mulighet for å ta bilder. Til tross for at produsentene mener at de tar godt innpå og det finnes flere eksempler (reklamer) der de lager ganske store veggbilder fra mobilbilder (gjerne blåst opp i størrelse og polert med AI-software). Dette er typisk gode bilder tatt før linsen som lyset skal gjennom har ligget og gnikket i lomma i 4 måneder. (Noe du aldri ville finne på å utsette et objektiv for om du ønsker opprettholde bildekvbalitet)

Jeg lager bilde til hjemmebruk og tidvis salg på opp til 150 x 100 cm. Og etter å ha testet så bære jeg fortsatt med meg Canon 5D (mk II eller mk IV) på tur. MEN du får gode lettere kameraer både med og uten speil.

Ja, jeg tar masse turbilder med mobilen som brukes på sosiale medier osv, men er såpass opptatt av bildekvalitet at jeg ikke ville benyttet noen av de i stort på vegg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, DenGladeVandrer said:

Jeg er ivrig fotograf på tur, og knipser alt  nærbilder av istapper til symetriske utsnitt av undersiden av broer... alltid på jakt etter unike motiver. 

Hele kåken er dekorert med egne bilder (sikkert 40 totalt).. bytter ca annahvert år. 

Har hatt ulike kompakte.. siste var en Nikon Coolpix W300... som nå ligger på bunnen av Mosselva (vis-a-vis Nesa til'n Nils for lokalkjente)... (heldigvis en varm dag... så jeg ble tørr før togturen hjem)

Da er dilemma. 

Ny mobil med bra kamera (har ikke bra kamera på nåværende mobil)

Nytt kompaktkamera

Nytt "fancy"-kamera.

Ryktene sier at dagens nyere mobiler med tre linser og senorer tar bedre bilder enn de fleste kompaktkameraer... men en på Scandinsvian Photo var ikke helt enig. 

Jeg har vært på tur med en mobil-fotograf, og i noen settinger blir det helt klart bedre (skarpere) bilder. Men det er visstnok ikke noe å blåse opp på en vegg.

Ulempen med mobil er at man ikke kan ikke kan ta bilder med vanter/hansker. Tar mye bilder i "vantevær".. så der vinner kamera. 

Selv uten å være på noen SoMe (unntak her?), liker jeg ikke å bruke telefon på tur. Man kan jo ha på flymodus.. men vil helst ha 100% mobilfri når det tures.

 Er mobiler nå bedre en kompakte?

 

 

 

 

 

 

 

Dersom mobil, og det er selve "kameragleden" du liker, altså manuelt, så synes jeg personlig at Sony sine modeller de siste par årene har hatt veldig gode manuell moduser, som i tillegg er modellert etter systemkameraene deres. Oppsettene i appene er nokså like, i tillegg til at de fleste telefonene har egen kamera-knapp. Så i den fronten er det nok disse som er det nærmeste du kommer, når det gjelder 'følelsen', og gleden med manuelle innstillinger. Jeg er en av de som også liker selve redigerings prosessen av raw-bilder, så her scorer de også godt. 

 

Kompaktkamera er det også godt av, men selv gikk jeg for et OM-1, selv om jeg glatt kunne gått for et Fuji kamera. Lett, kompakt, værtett til tusen, knallgod sensor, knivskarpe linser med god rekkevidde i mindre format, og tilleggs alternativer som live-ND, 50/80mpx bilder, osv. Men det er mye overlapp her. 

Jeg vil dog påstå at fotogleden på tur eg større med kameraet, enn mobil, selv om mobilens "enkelhet" har vært knall flere ganger. Man kan hente ut mye mer av et systemkamera, og den manuelle kontrollen gir MEG mye bedre kontroll, selv om man kan komme nær på noen telefoner. Det er vanskelig å sette ord på, men det er ikke noe problem å gå rundt med kamera for min del, både med og uten (stor)sekk. 😊 Fins gode festeløsninger der ute, om man ikke går med reima rundt halsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mange er fornøyd med Sony RX100 (finnes med hvertfall to ulike zoom-områder) og Canon G7 X. De har relativt store sensorer til å være så små kameraer (såkalt 1" - som ikke har så mye med en tomme å gjøre). Tror begge har nærgrense på 5 cm, så bør gjøre en grei jobb med nærbilder. En ulempe med dem er at de ikke har noen søker (prisen for å være liten), bare skjerm (som dog kan vippes ut) - men ergonomisk er de fortsatt uendelig mye bedre enn en mobiltelefon. Begge disse ligger vel i landskapet 5-10.000, tror jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på en RX100 VA bl.a og en som var veldig lik. Det at det er fra 2014 og 2019 betyr vel nødvendigvis ikke at det er dårlig teknologi?

Det jeg mener med bedre bilder er at jeg på med Nikon jeg hadde måtte styre med å justere eksponeringskompenasasjon  opp/ned og i noen settinger hadde superkule motiver, men det ble for mørkt/lyst. Turvenn med mobil fikk krystallklare bilder. 

Jeg har ikke tid, ork, tålmodighet til bearbeide bilder (uten om enkel beskjæring) eller sette meg inn for mye fotokunnskap under kniping eller i etterkant. . Jeg vil bare knipse, og pryde heimen med de kuleste. 

Hender en sjelden gang jeg knipser noe til familiechatten, men det er når jeg først har stoppe for å ta noen bilder. 

Selv om jeg fint har råd til 20.000-ish, tenker jeg nok at 5-10.000 er mer en godt nok for mitt bruk. Coolpixen og andre lignende jeg har hatt, hatt gir fine bilder på vegg. 

Største jeg har nå er vel 70x90. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (10 timer siden):

Jeg kjøpte for et par år siden et lite kompaktkamera til tur, men det ble også for mye automatikk og "point and shoot" for min fotointeresse.

 

Siden Canon G7 X blir dratt fram, kan jeg presisere at dette var et Canon G9 mrk II. Som sagt, for kjedelig, og så er det for knotete å ta bilder med manuelle innstillinger på kompaktkamera. 

Fujifilm har en deilig RAW-konvertering innebygd i kameraet, så man kan gjør bearbeidinga fortløpende. Når du har gjort dette et par ganger tar det 30 sek å gjøre en RAW-konvertering, og man kan gi bildet det uttrykket man ønsker gjennom "filmsimuleringer". Da får man ei nøytral RAW-fil som kan bearbeides akkurat slik du vil ha den, også legge til eksponeringskompensasjon i etterkant: https://www.thephoblographer.com/2020/08/08/fujifilm-film-simulations-compared/ . 

Mulig Olympus OM-1-systemet har noe liknende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar mest, dvs knipser, foto med mobilen selv om jeg er over gjennomsnittet fotointeressert. Noe av fotoglede finner jeg i etterbehandling. For *meg* er uansett det orginale bildet råmaterialet som skal lages til et foto på PC.

Ingen av mobilen tilbyr noe manuell fotoglede, dvs taktile mekaniske knapper og fokus. Det samme gjelder alle kompaktkameraer, tror jeg. Det nærmeste jeg har kommet er Leica X1 og X2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (På 30.6.2023 den 21.45):

https://www.scandinavianphoto.no/foto/kompaktkamera/avanserte-kompaktkamera/powershot-sx70-hs-1041176

Er dette et kamera som kan være noe?

Og synes det er rart at dette er billigere en andre som er mindre fysisk. 

Det har mindre sensor enn gode mobilkamera. 1/2,3 tommer mot 1/1,9 tommer på eksempelvis iPhone 14 og sistnevnte vil derfor ofte gi mye bedre resultat. Det gjør man for å få en relativt rimelig «superzoom». Sammenlign prisen med denne modellen fra Sony, som har mer enn dobbelt så stor sensor:

https://www.scandinavianphoto.no/foto/kompaktkamera/avanserte-kompaktkamera/cybershot-dsc-rx10-iv-1035994

Ville styrt unna førstnevnte, og kun sett på sistnevnte om mye zoom/tele er veldig viktig for deg.

Avanserte kompaktkamera er en døende kategori, for den raskt forsvinnende kjøpergruppe som vil ha noe annet enn hva man får på mobil, men som ikke ønsker et systemkamera. Jeg ville begynt å titte på systemkamera om du vil ha noe bedre enn mobil, fordi det er først når du får vesentlig større sensor enn tilgjengelig på mobilkamera at forskjellen er virkelig merkbar, og få kompaktkamera er i den kategorien (det finnes et par modeller). 
 

Bildekvalitet er gjerne en funksjon av sensorkvalitet, objektivkvalitet og i økende grad etterbehandling (her skjer mye på mobilfronten). Større sensorer gir bedre bildekvalitet, og krever også større objektiver. Derfor er superzoom-segmentet ikke stedet der man får best bildekvalitet, da sensorstørrelsen holdes nede for å kunne ha stor zoom i et forholdsvis lite objektiv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere fotoentusiast har jeg igjen begynt å finne igjen interessen etter lengre tids pause.

Det som er litt interessant er at jeg tidligere var veldig opptatt av fotoutstyret og at ikke dette skulle være til hinder for å få tatt ett bra bilde, det må nevnes at jeg var veldig opptatt av sports- / actionfoto som faktisk krever litt av utstyret, og det var en evig jakt på små forbedringer.

Nå har jeg det samme, gamle utstyret. Vel, egentlig dårligere siden jeg solgte det dyreste som kom til å tape seg mest i verdi, og jeg tenker omtrent null på selve fotoutstyret. Det eneste jeg har kjøpt til etter interessen tok seg opp er ett makroobjektiv.

Det ble litt rundt grøten dette, men poenget er at det finnes ett hav med brukt fotoutstyr til salgs, som har potensiale langt utover det de fleste av oss klarer å utnytte. Med dine preferanser ville jeg sett etter brukte micro 4/3 kamera, f.eks. Olympus OM-D E-M5 av en eller annen årgang. Kompakt, gode kontroller og til en viss grad værtettet. 
Jeg har ett 1. generasjons OM-D E-M10, som er modellen under, og jeg har ingenting å utsette på bildekvaliteten fra det kameraet. Dessverre har det ikke værtetting, noe som over tid har kostet meg mye mer i service og reparasjoner enn prisforskjellen opp til M5. Kjenner selv på fristelsen til å oppgradere med de gunstige bruktprisene, men vil ikke selge ett kamera som har druknet så mange ganger, så nå venter jeg like godt til det drukner en siste gang.

En annen ting å tenke på er hvordan mobilkamera og systemkamera kan utfylle hverandre. Mobilkamera er ofte bedre værtettet enn selv profesjonelle systemkamera, de har overlegen signalprosessering (når mann ønsker dette) og de har ofte en enklere arbeidsflyt fra bildet er tatt til det kan vises fram/printes.
Dette kombinert med typisk brennvidde rundt 28mm (selv de med flere kamera legger som regel mest innsats på denne brennvidden), gjør de til gode kamera for øyeblikksbilder og sosiale situasjoner, mens ett systemkamera for meg kommer til sin rett for mer planlagte bilder, der jeg legger mer arbeid og innsats i hele prosessen.
For meg betyr dette at jeg kan optimalisere systemkameraet for de bildene jeg vil være kreativ med, f.eks. landskap eller makro, og overlate de andre bildene til mobilen. Sånn kan en spare både vekt og penger, og det blir mindre bal og bytting av objektiv. Med 20000 i budsjettet får du lett ett bra, brukt, systemkamera med noen objektiv og en ny mobil med bra kamera. Ja takk, begge deler :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang størrelse, ser du nevner SX70, da kan man jo se på ganske mye annet i samme størrelse, som garantert vil gi bedre bildekvalitet, som jeg heller ville anbefalt. De minste speilrefleksene fra Nikon og Canon feks. Disse supertelezoom-kameraene hadde jeg holdt meg langt borte fra, grunnen er nevnt i innlegget over..

Jeg løper selv rundt på tur med et bittelite Canon EOS M100, på dette kan jeg bytte optikk, veldig kjekt. Har oftest på 15-45mm på turer, men har et lite 22mm f2.0-objektiv i tillegg. Lett og lite kamera med stor sensor, lik den man finner på de fleste hobbykameraene(speilrefleksene og speilløse) til Nikon og Canon (ASP-C 23x15mm).
Dette kameraet er billig og leverer kvalitet jeg er meget fornøyd med, og jeg bruker et Canon 1Dx mkII til vanlig.
Steget opp herifra er Canon M6 og M50, der nyeste utgave er versjon 2 (mkII) på begge, men første versjon er og fortsatt gode små speilløse kameraer, dog litt større enn M100.

Sony sin A6xxx-serie er også et populært kamera. Fra Nikon nå er det vel Z30 som er tilsvarende nå tror jeg.
Men man trenger jo sjeldent å måtte ha nytt, ligger mye spennende på Finn til gode priser, bla mye Canon M50 og Sony A6xxx-kameraer.
Fuji, Olympus osv har jeg ikke så greie på, så der har jeg ingen tips, mindre sensorer har de..(mikro 4/3). Ville ikke gått for mindre sensor enn dette om man vil litt bort fra "mobilbilde-følelsen"....


Blir kameraet du handler litt for stort for lomma, så kan jeg anbefale et Peak Design Capture Camera Clip v3, så kan du ha kameraet på beltet eller skulderreima på sekken.
https://www.stjordalfoto.no/products/peak-design-capture-camera-clip-v3-svart-med-plate
Jeg bruker denne på alle mine turer, korte som lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra innspill. 

Men siden jeg ikke kan noe som helst om foto, så blir det å sammenligne ulike modeller ganske håpløst. 

Kan jo se på konkrete specs som megapiksler og høyere er bedre (?). 

Og siden jeg ikke kommer til gjøre noe annet med bildene i ettertid og beskjære vekk uønskede ting i ytterkanter, og vil ha kamera i lomma når jeg går, blir det kompakt. 

Med tanke på at Coolpixen jeg hadde gjorde jobben (med unntak av de tilfellene hvor det blir for mørkt eller lyst), så vil jo de fleste være tilnærmet like god eller bedre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mobiler tar bra bilder. God software i de. Det fine er at de er tilgjengelig siden man stort sett alltid har den med.
Det begrenser jo hvor mye plass det er til optikk, sensor etc i en mobil.
Typisk sensor i mobiler er 1/2,3" eller noe rundt det. Det gir en flate på 28,5mm2. Så sensorer er ganske små.
En del kompaktkameraer har noe av det samme eller litt større. Typiske high end kompaktkameraer har 1" sensor som er 116mm2 i flate.
Micro FourThirds systemet til panasonic, Olympus har 225mm2 flate. Aps-c og fullformat er enda større.
Små sensorer fanger mindre lys en store. Det gjør det bla. vanskelig å ta gode bilder i lite lys. Er den del software i mobiler som pynter på dette. Mobiler har som regel bare digital zoom så det er ikke så egnet for å ta bilde av dyr, der trengs det som regel mye zoom.

Selv bruker jeg nesten aldri mobil til å ta bilder. Har en Panasonic FT5 kamera. Vanntett og tåler en trøkk. Fint som turkamera, ulempen er at sensor ikke er så stor så ikke det beste i lite lys. Så bruker jeg Panasonic GX80 systemkamera. Det er et lite kamera til å ha utskiftebar opptikk. Bruker mest en 14-140 linse på det. Er langt bedre å ta bilder med men pakka blir litt større, dog er veier det halvparten av midt gamle Canon DSLR med linse. Det ble ofte igjen hjemmee pga vekt på sekk. Det sammen med Canon M serie som noen nevner er noen du kan se etter på finn. SOm regel noe brukt der til salgs.
Skal du ha kompakt med bra  sensor så se om du finner et panasonic TZ100. Det har 1" sensor og 10x zoom og har F2.8 i "bunn".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

 

Skal du ha kompakt med bra  sensor så se om du finner et panasonic TZ100. Det har 1" sensor og 10x zoom og har F2.8 i "bunn".

 

Denne finnes på Elkjøp og Dustin og er ikke så ille dyr. 

Jeg må ha kamera. Nytter ikke styre med mobil med f.eks vanter/liner.

Vil som sagt ha et enkelt og greit kamera som passer i lomma som gir gode bilder i utsktrift. 

Skal sjekke ut Tz100 mer å se om jeg kan sammenligne med noen Sony i samme prisklasse

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med Panasonic TZ95DEG-K. Siden jeg ikke er noen avansert fotograf, tenker jeg dette holder for meg. Sommer-tilbud til ca 5000,- Det tar bedre bilder enn det jeg hadde, og det holder for meg. 

Pengene jeg "sparte" på ikke kjøpe dyrere kamera brukte jeg på fornying av garderoben 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.