Gå til innhold
  • Bli medlem

Vardebygging


Leif88

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja vi sliter med det samme i Torghatten. Har revet massevis av varder. En varde ble så gigantisk at et idrettslag måtte leies inn for å fjerne den - de sparket rullesteiner fra en et gammelt vikingbosted osv - helt hemningsløst og i løpet av bare ganske kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif88 skrev (2 timer siden):

er vell umulig og få folk til og slutte med bygginga uansett hvor mye man skilter og forklarer.  selv har jeg aldri helt sett poenget med å bygge varder på tur :S

https://www.nrk.no/nordland/fortvilar-over-vardebygging-_-sparkar-ned-turistane-sine-kreasjonar-1.16439781

Det er jeg som er sitert i saken.

Jeg tror heller ikke vi får helt slutt på bygginga, men jeg tror vi kan unngå at den sprer seg ytterligere ut fra det området som "vardes" i dag. Når vardene rives fortløpende, bruker turistene de samme steinene utover sesongen, og slipper å sparke løs nye.

Før

DSCF4159.thumb.JPG.285cdb4a8e124c58e9ecc4b932713e64.JPG

Etter:

DSCF4169.thumb.JPG.ce635f9b5b93c6f469daa1f3097a2c56.JPG

Før

DSCF4157.thumb.JPG.c985e25a31eb37c4f956b88a2ac23251.JPG

Etter

DSCF4158.thumb.JPG.754ac45a5a9c05c8bb5319caab048c1c.JPG

  • Liker 8
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (48 minutter siden):

Jeg tror heller ikke vi får helt slutt på bygginga, men jeg tror vi kan unngå at den sprer seg ytterligere ut fra det området som "vardes" i dag. Når vardene rives fortløpende, bruker turistene de samme steinene utover sesongen, og slipper å sparke løs nye.

 

Takk for instruktive bilder. Det er jammen hele 10 år siden jeg skrev emnet om vardebyggingen ved Torghatten. Det ble som nevnt ryddet opp i av kommunen, men selvsagt et varig sår..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ingen87 er det like mye utenlandske turister som står for bygging som norske?

Kjell Iver skrev (11 timer siden):

Takk for instruktive bilder. Det er jammen hele 10 år siden jeg skrev emnet om vardebyggingen ved Torghatten. Det ble som nevnt ryddet opp i av kommunen, men selvsagt et varig sår..

 

hvordan ser det ut ved Torghatten i dag? blir det bare bygget opp igjen, eller lærte folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars fremtidige arkeologer som skal tyde feltet ved Torghatten :)

Typisk er vel at slike vardedynger er lett tilgjengelige. Bortsett fra å pløye ned vei, gjerde inn og minelegge, finnes det noen effektive måter å få folk til å slutte å søple til? Hmm, glem det. Svaret er nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det i hovedsak er utenlandske som bygger ved Polarsirkelsenteret. Vi finner ofte varder med ferdige plaketter som er limt på varden. Disse stammer fra tyskere.

20220620_133731.thumb.jpg.bad8281bad00061ec8fe208af1945378.jpg

20220620_133837.thumb.jpg.afc76ac159f330596d63128c32171805.jpg

Endret av ingen87
Lagt til bilder
  • Forvirret 2
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, ingen87 said:

Jeg tror det i hovedsak er utenlandske som bygger ved Polarsirkelsenteret. Vi finner ofte varder med ferdige plaketter som er limt på varden. Disse stammer fra tyskere.

20220620_133731.thumb.jpg.bad8281bad00061ec8fe208af1945378.jpg

20220620_133837.thumb.jpg.afc76ac159f330596d63128c32171805.jpg

 

Med en liten lovforandring hadde jo dette vert fantastisk, innfør bot på feks 15000 kroner for vardebygging og send det til de som har satt opp plakettene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skiltene der skriker "kultur". Undres på om det ikke ville være en farbar vei å kontakte et tysk friluftsmagasin og gjøre en greie på dette. Før og etter bildene er selvskrevne i en sånn sak.

Ett eller annet sted i tyske hoder finnes det en kobling mellom varde, polarsirkelen og skilt. Vi vet hvem og hvor, men hva med når? Skulle være mulig å sirkle inn hva det er som har utløst denne oppførselsen.

Den store, stygge slegga blir å minne tyskerne om at vi ikke liker tyske turister som setter spor etter seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg ser vardebyggingen er på veien over til Lysebotn, og personlig synes ikke det gjør noe som helst. Der oppe er det bare grunnfjellet og stein som er synlig likevel. Og all stein der oppe er allerede brukt til disse vardene. Så nye turister som vil bygge, må rive ett par av de eksisterende. Og egentlig er de ett artig syn, så hvorfor ikke? Hvis disse turistene absolutt vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Robinson said:

Der jeg ser vardebyggingen er på veien over til Lysebotn, og personlig synes ikke det gjør noe som helst. Der oppe er det bare grunnfjellet og stein som er synlig likevel. Og all stein der oppe er allerede brukt til disse vardene. Så nye turister som vil bygge, må rive ett par av de eksisterende. Og egentlig er de ett artig syn, så hvorfor ikke? Hvis disse turistene absolutt vil...

Varder er ikke en vits, de er viktige. Ikke bare som kulturminner men også som navigasjon, som er årsaken til at de ble bygget i utgangspunktet.

 

Hvis det hadde vert for alle turistvardene så hadde det fremdeles vert mulig å bruke dem til deres egentlige hensikt den dag i dag. 

 

Det var også oppmerkingen til DNTs orginale ruter på 1880 tallet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saltfjellet finner vi varder 4 km unna Polarsirkelsenteret, så det sprer seg bare utover fjellet etterhvert som et område er "oppbrukt". Veldig mange tror vardene kun spretter opp i det området rundt Polarsirkelsenteret, men for hvert år blir det vardet lengre og lengre inn mot Sverige. Det er problemet, særlig når man vet at det er over 3000 kulturminner på Saltfjellet, og man skal være godt trent for å kjenne igjen en arran eller stallogrop (ildsted). 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (4 timer siden):

Varder er ikke en vits, de er viktige. Ikke bare som kulturminner men også som navigasjon, som er årsaken til at de ble bygget i utgangspunktet.

Hvis det hadde vert for alle turistvardene så hadde det fremdeles vert mulig å bruke dem til deres egentlige hensikt den dag i dag. 

Det var også oppmerkingen til DNTs orginale ruter på 1880 tallet.

Vel, disse vardene på toppen av Lysefjordveien er alle langs veien, ingen lenger vekke fra veien enn kanskje 50-60 meter, langs en veistrekning på mellom 100 og 200 meter. De gidder ikke bære stein så langt disse turistene. Det som er under vardene er glatt fjell. Jeg kan godt se for meg at det er steder der slik vardebygging ikke er ønskelig. Men også at det er steder der dette ikke gjør noen verdens ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Robinson said:

Vel, disse vardene på toppen av Lysefjordveien er alle langs veien, ingen lenger vekke fra veien enn kanskje 50-60 meter, langs en veistrekning på mellom 100 og 200 meter. De gidder ikke bære stein så langt disse turistene. Det som er under vardene er glatt fjell. Jeg kan godt se for meg at det er steder der slik vardebygging ikke er ønskelig. Men også at det er steder der dette ikke gjør noen verdens ting...

Du finner akkurat det samme ved mange andre fjelloverganger. Samt langt innover fjellet mange steder.

 

Jeg snakket generelt, ikke om en spesifikk plass.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen synes vel kanskje vardene som vokser i uante størrelser er flotte. Jeg er ikke en av dem.

Jeg ble ble mildt sagt overrasket over mengden stein folk hadde samlet i hauger da jeg ruslet en tur fra Gjendesheim til Memurubu i fjor høst.

FE773056-2C86-405E-B5E6-68A5C96ACEE9.thumb.jpeg.9f1466e132a0c7cd05f98587c7286fcd.jpeg

B3A5CDBA-1EB9-42B1-82AF-FEF7528CCBC5.thumb.jpeg.f9dc4e20c782b79f101d47759397d773.jpeg

202237EC-5C15-48E6-98A1-AE4C8EB57AF9.thumb.jpeg.b50780d8286ac8d413e0c389d351e844.jpeg

2F22210C-2A5A-479B-81A9-096E15753989.thumb.jpeg.782e6de7f9036c89a2055a3ec1e01515.jpeg

70BDFFDA-913C-457F-8FB0-D952953A7791.thumb.jpeg.72b269a868a7e92035ead4e6f264ad39.jpeg

0E82E0E0-EAC9-4B4F-B2C8-492914226FCC.thumb.jpeg.9bcc8fa9c90d363330a88e217c35d4f6.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bor der slik vardebygging er "in" vet kanskje svaret. Men hva i HIMMELENS NAVN er det folk ønsker å oppnå med å hive sammen en haug med stein? Hva er poenget? Jeg har vanligvis ganske god fantasi, men i denne saken klarer jeg faktisk ikke forstå hva den bakenforliggende årsaken kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesiell sak egentlig. Synes at «varder» i sin alminnelighet er et underlig fenomen. Jeg vet jo at de en gang i tiden ble hyppig brukt som landemerker i navigasjons øyemed, men samtidens bygging i hist og pist fremstår underlig og jeg spør meg selv «hvorfor?» noen gidder å bruke anselig med tid på å stable stein oppå hverandre når de er på tur? 
Når det gjelder historiske kulturminneplasser er det fremdeles underlig. Hvorfor ikke nyte landskapet og ta innover seg opplevelsen av så urørt natur som mulig? Hvorfor legge inn en innsats i kultivering på de stedene der man ønsker å unngå nettopp kultivering. Naturen er jo fristed for menneskelige inngrep. Snart finnes det ikke et sted igjen uten kraftledninger, blåmerkene stier, skilt, grusveier eller varder. Sånt forringer naturopplevelsen man er på jakt etter! 
Å gjøre stor sak ut av dette er også underlig, men akkurat på Saltfjellet kan jeg imidlertid forstå irritasjonen denne atferden skaper. Spesielt når man ødelegger verdifull historie ved anskaffelsen av stein til vardene. 
Nå går jeg mest i Finnemarka og Nordmarka hvor det er masse varder overalt langs stiene jeg ferdes. Kanskje jeg skal legge ned en liten innsats nå og da. Kan jo ha som mål å fjerne èn varde pr tur? Går mye, så det vil fort monne litt…

 

 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fant jeg en diger varde her i Junkerdalsura naturreservat, rett utenfor kontordøra. Der hadde noen brutt løs flere store steiner fra en over 100 år gammel kjerrevei, for å bygge en gigavarde.

Endret av ingen87
  • Forvirret 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Leif88 skrev (På 14.6.2023 den 10.27):

hvordan ser det ut ved Torghatten i dag? blir det bare bygget opp igjen, eller lærte folk?

Den gangen - for 10 år siden - så det slik ut:

post-10401-0-47964600-1385572658.jpg
 

Idag gikk jeg forbi - og fremskrittet går din gang.

IMG_3154.png
man kjenner igjen det lyse partiet der det var en varde - nå ble dette jevnet ut, men skaden er jo skjedd. Men ingen ny varde er kommet.

Det er nå bygget en sjerpatrapp opp til hullet - til glede for mange, men til sorg for de som ønsker å bevare det slik det var. Det var/er ikke nødvendig å lage sti eller vei ned den veien - men et tapt slag.

Det var forresten en turist som trodde den nye stien var en bilvei - kjørte rundt hele fjellet og til trappa - til allmenn fornøyelse for oss lokale - de var norske.

 

IMG_3153.jpeg

IMG_3155.jpeg

Endret av Kjell Iver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen grelle eksempler hvor både DNT og turister langs de samme DNT-stiene har brukt stein fra 1000 år gamle kulturminner til å bygge varder. DNT har i tillegg pyntet dem med rødmaling. Det er ikke bare utlendinger som bedriver dette.. 

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Kjell Iver skrev (På 5.9.2023 den 14.45):

Det var forresten en turist som trodde den nye stien var en bilvei - kjørte rundt hele fjellet og til trappa - til allmenn fornøyelse for oss lokale

IMG_3153.jpeg

IMG_3155.jpeg

Dårlig skiltet kanskje?  😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.