Gå til innhold
  • Bli medlem

Hekta på t.... markedsføring?


zimwalker

Anbefalte innlegg

TESTVINNER - IGJEN!, står det i overskriften på dagens e-post fra Hekta På Tur. "Den desidert beste sovepose på markedet" står det i mailen, som et sitat fra anbefaler.com.  Under bildet siterer de fra samme kilde. "Warmpeace Viking 600 er utnevnt til testvinner som den desidert beste soveposen på markedet!"

" LES TESTEN HER >>" står det, med link til: https://www.anbefaler.com/sovepose-test

Men der finner jeg ikke noen test, bare markedføring og at Warmpeace Viking 600 ..."er utnevnt til testvinner...."

hmm, hvem er disse erfarne villmarkingene bak dette nettstedet som har testa denne posen?
Hvilke andre poser test de?
Bare de andre "test-vinnerne" som de lister på samme side, eller et 10 talls andre poser beregnet på samme temperaturområde?
Hvordan testet de?
osv osv.

Joda, jeg er klar over at Warmpeace posene har fått godt omtale her på forumet, mye for pengene, bl.a, bl.a. Det har jeg skjønt, og jeg har jo kjøpt en selv (en 900) og tipset om disse til andre på utkikk etter romslig pose (Wide modellene), men det hjelper ikke: For når jeg ser slik reklame så er det hakket før jeg må svelge litt spy.  Uff. Men fortell meg gjerne at jeg tar feil, at jeg overser noe osv.

For de øvrige posene som er "utnevnt" som vinnere der linkes det bl.a. til XXL og Brukås Sport, så Hekta er ikke alene. Men jeg svelger nå litt for det jeg.

nåvel.....det var dagens ventilering, takker for seg.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De brukte et bilde av en MLD trailstar til å annonsere et eller annet. Ikke alene om å bruke bilder av ting de ikke selger da. Anton Sport brukte en EE quilt en gang. Underquilten til HPT solgte de til 30% rabatt som introduksjonspris tror jeg det var. Dette ble normalpris ganske kort tid etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingenting som tyder på at de har testet noe som helst, bortsett fra selgers brosjyrer og annonsebudsjett.

Posene er sikkert bra, men det ville være nyttig å vite om oppgitt komfort-temperatur stemmer og hvordan de er i bruk.

 

Protips: pakk soveposen i noe vanntett. Dun eller syntetisk, en natt i søkkvåt pose er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (33 minutter siden):

Men der finner jeg ikke noen test, bare markedføring og at Warmpeace Viking 600 ..."er utnevnt til testvinner...."

Som test bare tøv. Ren markedsføring ja.

Etter å ha lest en test må man i det minste sitte igjen med noe nyttig informasjon ut over det man finner i spesifikasjonen til produktet (mål, vekt, materiale, temperaturgrenser osv.). Det eneste man sitter igjen med her er synsinga til noen man ikke en gang vet preferansene til (annet enn at det nok leder i retning av Warmpeach Viking 600). Tror ikke jeg vil lene meg på dem hvis jeg søker informasjon.

Firmaet (aksjeselskapet) heter Anbefaler.com AS og driver med "Utvikling og drift av kjøpeguider og anbefalinger på nett. " Vanskelig å forstå forretningsmodellen her med mindre den består i ren markedsføring. Hva skal de tjene penger på? Det er vel neppe bare en hobby de har der de betaler en masse for å gjøre sine erfaringer og dele dette gratis med alle og enhver? Eller kanskje det er det? De inngår i et konsern står det i brønnøysundregisteret, som jeg fant ut heter GULBRANDSEN MEDIA AS og har som formål å "Eie aksjer og investere i virksomheter av enhver art, samt det som  naturlig står i forbindelse med dette. " Høres ikke ut som noens hobby nei. 😁

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logget på faktisk for å lage et innlegg om dette.

Merkelig markedsføring fra en aktør som jeg har en oppfatning av at har blitt ganske stor og profesjonell, men, ting kan tyde på at det glipper litt her og der.

Dette er en helt meningsløs "rangering" utenom for å slenge en "best i test" merkelapp på et merke jeg kun har sett hos Hekta på tur. Mye mulig akkurat det er feil, bare så det er nevnt. Det er hele 3 testvinnere blant 4 produkter, hvor fjerdeplass jaggu blir anbefalt den og. Alle skal få og så videre... 

HektaPåTur, hvis dere har folk her inne. Jeg er litt skuffet, og synes dette er å dra på med altfor store ord. Men lytter gjerne hvis det er en god forklaring på det. Hvem vet, mulig Stian som etter eget utsagn produserer alt innholdet for nettsiden er en jævel på å teste poser?

https://www.anbefaler.com/sovepose-test

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (34 minutter siden):

Fatter ikke at noen går for warmpiece produktene. Får jo så mye annet til mye lavere pris og bedre specs og materialer. 

Jo, men vi vet jo ikke hva de har testa. Det kan jo tenkes at de har testa hvor dårlige de er og at disse posene kom best ut i den testen, altså at de var de dårligste. Ja, altså at de var de beste til å være dårlige. Eller noe sånt.🙃

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest "testen" mer nøye, og den er egentlig ganske så fornøyelig.

Nei, du får ikke vite noe som helst om hvilke produkter som disse "testvinnerne" pluss "anbefalt" vant over. Men du får vite desto mer om Stian og hans meninger om soveposeverden.

"Bredden ved føttene er 50 cm for begge modellene som skal være godt nok med plass for folk flest, men vi anbefaler at du måler egen kropp før du kjøper.". Altså, tipset er å måle egne føtter, for å se om de får plass i soveposen? I og for seg kjekt nok det, men sjeldent hørt at det er et problem? Heller skulder- og magemål det går på da.

Men jeg lærte noe hvor jeg nå er på vei ned i et kaninhull. T-Max? Maksimal temperatur for en mann begynner å svette. Den var ny. Men, støttes av XXL som Stian henviser til.

"Maksimumtemperatur (maximum temperature T-max). Denne grensen angir øvre temperatur for hvor en standard mann kan sove komfortabelt uten å svette.
De to første verdiene (T-comfort og T-lim) er de viktigste for oss forbrukere ved valg av sovepose. Testpersonene som har satt den nye EU-standarden er fra Syd- og Mellom Europa.

Det er bevist at disse fryser lettere enn folk fra Nord-Europa, som er mer vant til kaldere klima."(sic)🤨

https://www.xxl.no/marmot-never-summer-long-20-sovepose-oransje/p/1169736_1_style

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Chirsbom said:

Dette er en helt meningsløs "rangering" utenom for å slenge en "best i test" merkelapp på et merke jeg kun har sett hos Hekta på tur. Mye mulig akkurat det er feil, bare så det er nevnt.

Neida, det er ikke feil. De er importør og ene forhandler i Norge. Mer om dette (og om praksisen med fiktive før-priser) se f.eks  denne tråden: ....topic/41194-warmpeace-dunposer/

18 minutes ago, Skogens Stønn said:

Jo, men vi vet jo ikke hva de har testa.

eller OM de har testa. (det har de selvsagt ikke, men presser man på litt vil de sikker si at de har lest andre sine tester og "utpekt" disse posene ut fra dette).
 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 timer siden):

men presser man på litt vil de sikker si at de har lest andre sine tester og "utpekt" disse posene ut fra dette

Det ville forsåvidt vært greit nok, men da måtte de som et absolutt minimum opplyse om hvilke tester de at sett på og hvilke kriterier de har brukt/plukket ut. Det kalles i så fall en "metastudie" og er ingen test i seg selv.

Det blir litt som han som for en god del år siden alltid skar igjennom i diskusjoner i et fotoforum (foto.no) når det ble diskutert hvilke systemkameraer som var de beste: "Samma det, bare det er Canon".

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffende å høre at Hekta på Tur har falt til slike nivåer. Alle netthandler som refererer til/bruker sånne "test"sider ser jeg automatisk på som useriøse.

Testene på slike sider er gjerne autoskrevet svada basert på specsene til et produkt. Og gjerne med "brukeranbefalinger" på tvilsom norsk (aka autoskrevet/fake).

Ikke sjelden praksis når en forhandler i Norge er eneste importør av et ukjent Kina-merke, og ønsker å hype opp disse produktene så til de grader.

F.eks. Momas elsykler som jeg snublet over forleden. Testvinner hos "Tekguiden"

https://www.e-wheels.no/elsykkel/momas-jason/?code=8371&gclid=CjwKCAjwoIqhBhAGEiwArXT7K7KV47jiJfU1s8ajeGGt9vXhILZXfUtXH566kXpVze2utFhOTuO6GBoCAHAQAvD_BwE

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffende at en "seriøs" aktør driver slik i Norge.

De gjør det i det minste enkelt da. Jeg kommer nok ikke til å handle hos Hekta på tur om det er slik de ønsker å drive, det blir for uærlig og sleipt for meg.

Jeg har kommet over en som drev slik tidligere. Kjøpte billig ræl på Aliexpress/Alibaba, og solgte dette til blodpriser på sine sider - selvfølgelig var hodelykten vedkommende solgte testvinner... på en side som kun hadde test av denne hodelykten... åpenbart skrevet av vedkommende selv (som det var komisk enkelt å avdekke ved et kjapt WHOIS-oppslag). I ettertid har også vedkommende vært inne på Trustpilot og lagt inn falske omtaler som gir gode omtaler (det var også på selgerens sider, men "kundene" var type Knut, Kari, Alfred osv.). Ser nå at disse er fjerna fra Trustpilot, så det var nok ikke så vanskelig for plattformen å bekrefte at disse var falske.

Jeg synes dette, i alle fall moralsk sett, er helt i grenseland mot svindel. En test er ikke en test med mindre den gjøres av en uavhengig part uten økonomiske bindinger/motiver til leverandør/forhandler eller produktet.

Endret av Måssåbjønn
Oppdatert info om omtaler på Trustpilot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (22 minutter siden):

Jeg synes dette, i alle fall moralsk sett, er helt i grenseland mot svindel. En test er ikke en test med mindre den gjøres av en uavhengig part uten økonomiske bindinger/motiver til leverandør/forhandler eller produktet.

Veldig mange som driver med testing av friluftsliv (alle jeg har vært borti), som gjøre det mot sponsing av produkter. Så helt objektiv testing tror jeg man dessverre må lete lenge etter. Det ligger dessverre lite prestige i å gjennomføre ordentlig tester, og veldig ofte er det bare oppsummering og sammenligning av spesifikasjoner, eller av folk som ikke har reell erfaring. 
Denne testen her er nok bare kjøpt og betalt for å få en "best i test" i boka, og villedende markedsføring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de endret teksten? Finner ingen plass at soveposen er en testvinner. Mulig dette kun står på epost? 

Derimot finner jeg en relativt omfattende brukerundersøkelse? Er det denne dere mener? Den virker seriøst? 

 

image.thumb.png.f32545d0e899552934aba57bf1829f42.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (30 minutter siden):

Veldig mange som driver med testing av friluftsliv (alle jeg har vært borti), som gjøre det mot sponsing av produkter. Så helt objektiv testing tror jeg man dessverre må lete lenge etter. Det ligger dessverre lite prestige i å gjennomføre ordentlig tester, og veldig ofte er det bare oppsummering og sammenligning av spesifikasjoner, eller av folk som ikke har reell erfaring. 

Det er jeg inneforstått med, og det er på en måte helt greit så lenge de opplyser om det. Altså det stikk motsatte av hva Hekta på Tur visstnok har gjort her. Å (implisitt) fremstille en test som uavhengig når den åpenbart ikke er det, er ikke greit uansett.

Om man er ambassadør for en produsent, så tar jeg automatisk all skryt av produktene med en liten klype salt, men synes allikevel at drøftinger, vurderinger, bilder og litt grundigere gjennomganger av produkter og slikt kan være interessant lesing. Så lenge man vet hvilke bindinger skribenten har. Og dersom det ikke er særlig kritiske punkter trukket frem, så anser jeg det mer for å være det det er – en annonse. Man er vel da pliktig til å opplyse om sine kommersielle/økonomiske bindinger i saken.

Så transparens er det som gjør tester hakket mer pålitelige for meg.

Ellers har jeg også kommet over en del tester hvor produsenten låner ut (ikke gir bort) produktet til testere, hvor produktet leveres tilbake etterpå. Blant annet har det vært noen slike tester av Helsport-telt her inne på forumet, hvor det klart og tydelig kommer frem at teltet er levert tilbake til leverandør etter fullført test. Og i tillegg er jeg såpass naiv at jeg anser Fjellforum-brukere for å være hakket mer seriøse og ærlig i sine tilbakemeldinger enn en forhandler er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (33 minutter siden):

Det er jeg inneforstått med, og det er på en måte helt greit så lenge de opplyser om det. Altså det stikk motsatte av hva Hekta på Tur visstnok har gjort her. Å (implisitt) fremstille en test som uavhengig når den åpenbart ikke er det, er ikke greit uansett.

Om man er ambassadør for en produsent, så tar jeg automatisk all skryt av produktene med en liten klype salt, men synes allikevel at drøftinger, vurderinger, bilder og litt grundigere gjennomganger av produkter og slikt kan være interessant lesing. Så lenge man vet hvilke bindinger skribenten har. Og dersom det ikke er særlig kritiske punkter trukket frem, så anser jeg det mer for å være det det er – en annonse. Man er vel da pliktig til å opplyse om sine kommersielle/økonomiske bindinger i saken.

Så transparens er det som gjør tester hakket mer pålitelige for meg.

Ellers har jeg også kommet over en del tester hvor produsenten låner ut (ikke gir bort) produktet til testere, hvor produktet leveres tilbake etterpå. Blant annet har det vært noen slike tester av Helsport-telt her inne på forumet, hvor det klart og tydelig kommer frem at teltet er levert tilbake til leverandør etter fullført test. Og i tillegg er jeg såpass naiv at jeg anser Fjellforum-brukere for å være hakket mer seriøse og ærlig i sine tilbakemeldinger enn en forhandler er ;)

I det tilfellet så er det snakk om entusiaster og ikke journalister som skal tjene penger på å selge papir eller artikler bak betalingsmurer. 
Men jeg er helt enig med deg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Har de endret teksten? Finner ingen plass at soveposen er en testvinner. Mulig dette kun står på epost? 

Derimot finner jeg en relativt omfattende brukerundersøkelse? Er det denne dere mener? Den virker seriøst? 

 

image.thumb.png.f32545d0e899552934aba57bf1829f42.png

 

Det er bedre enn en oppkonstruert "test" i alle fall.

Men for å være i det kyniske hjørnet, så er det noen punkter å gripe tak i her også. De skriver at de spurte 500 kunder, men jeg klarer ikke å finne noe sted hvor mange svar de har fått. Antall mailer de har sendt til kunder er lite interessant, det som er interessant er å vite hvor mange som har svart. I all form for statistikk som dette er jo n (antall observasjoner) viktig. Om 500 "spurte" skulle ligge til grunn på noen som helst måte, så måtte de jo også hatt med "ikke svart"-prosenten under hver kategori også.

Jeg nekter å tro at 500 kunder har i snitt 18 døgn i soverposen det siste året. Da virker det altså som det er relativt få svar som har kommet inn. Om det mot formodning skulle være mange svar som har kommet inn, så blir jo kanskje median et bedre mål enn snitt uansett.

Og sist; i slike undersøkelser, hvor kunden har kjøpt produktet for sine egne penger, så tror jeg de færreste vil svare "Dårligere enn forventet" når de aktivt har tatt stilling til å gjennomføre spørreundersøkelsen, for da må de samtidig innrømme for seg selv at det ikke var godt anvendte penger. Og som kjent, så er det gjerne de med de beste og/eller verste erfaringene som gjerne svarer på slike undersøkelser, og særlig de som er fornøyde med Hekta på Tur er tilbøyelige til å svare på en slik spørreundersøkelse fra dem.

Jeg har satt opp en regneark for å prøve å "regne meg tilbake" til hvilket antall besvarelser som ser ut til å gi riktigst samsvar med oppgitte kombinasjoner av prosentfordeling, og for meg ser det ut til å være 24 (eller en multippel av dette; 48, 72, 96 ...). I og med at det er 4 % på "Dårligere" under varme, så sannsynliggjør dette i mitt hode at det er 1 eller maks 2 som har svart det her – og da blir totalt antall besvarelser 24 eller maks 48, som er et stykke unna 500 (ca. 5 % og 10 % hhv. av totalt antall utsendte mail). Men jeg er mer tilregnelig til å tro på et snitt på 18 døgn i sovepose på 24 ivrige som har svart, heller enn 500, da én superivrig soveposeligger kan trekke opp snittet blant 24 stk ganske betraktelig mer.

Igjen, dette er basert på en del synsing og lek med tall. Men inntrykket er det samme; litt useriøs og uærlig fremtreden av Hekta på Tur. Personlig kommer jeg til å holde meg unna.

Og så har jeg kikka kjapt gjennom den "testen" som soveposen er testvinner i. Det er en test av 4 soverposer. 4 stykk... det er et riiiimelig smalt utvalg å kåre en vinner blant. Eller, 3 av de 4 posene i denne testen får jo "testvinner", så det virker som de har testet én sovepose i hver sin underkategori, for så å erklære nesten alle til å være såkalt testvinner i sine respektive underkategorier. I samme test får fiberposen "trekk" for fiberfyll under "Ting å tenke på", mens alle dunposene får "trekk" for "dunfyll" under samme punkt... virkelig en merkelig "test". Og det er ikke gitt særlig god begrunnelse for hvorfor akkurat disse 4 posene er valgt ut, annet enn en henvisning til generell tekst om punkt å huske ved valg av sovepose. Kikka kjapt videre på nettsida også, og det virker som nesten alle produktene er "testvinnere", og da fremstår sida for nærmest å være en bestillingsportal for et testvinner-emblem.

Endret av Måssåbjønn
La til litt skriverier omkring nettsida hvor "testen" er utført
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen svar her:

https://www.anbefaler.com/om-oss-i-vi-anbefaler

Ser ikke bort fra at det skal være mulig å lage noe bra med det utgangspunktet, men et steg i riktig retning vil være et mye bredere kildegrunnlag som det blir opplyst om.

 

Hva er det du sier, @Måssåbjønn, er ikke MITT telt som jeg har betalt dyrt for (og slitt med), mye bedre enn 10.000 telt jeg aldri har prøvd?!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la meg i posen, check

Jeg fikk plass, check

Jeg snudde meg og fant igjen glidlåsen, check

Jeg sovnet, check

Jeg svettet ikke, check

Jeg frøs ikke, check

Jeg våknet, check

 

Veldig bra pose, mye bedre enn dyna på hotellrommet der jeg testet den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (7 timer siden):

Jeg har satt opp en regneark for å prøve å "regne meg tilbake" til hvilket antall besvarelser som ser ut til å gi riktigst samsvar med oppgitte kombinasjoner av prosentfordeling, og for meg ser det ut til å være 24 (eller en multippel av dette; 48, 72, 96 ...). I og med at det er 4 % på "Dårligere" under varme, så sannsynliggjør dette i mitt hode at det er 1 eller maks 2 som har svart det her – og da blir totalt antall besvarelser 24 eller maks 48, som er et stykke unna 500 (ca. 5 % og 10 % hhv. av totalt antall utsendte mail). Men jeg er mer tilregnelig til å tro på et snitt på 18 døgn i sovepose på 24 ivrige som har svart, heller enn 500, da én superivrig soveposeligger kan trekke opp snittet blant 24 stk ganske betraktelig mer.

Tok enda en kjapp kikk på tallene for alle Viking-modellene de har basert på prosentfordelingene, og for meg virker det som følgende antall har svart per modell:

Antall svar per modell
Modell Menn Kvinner Total
Viking 300 10 (71 %) 4 (29 %) 14
Viking 600 14 (58 %) 10 (42 %) 24
Viking 900 35 (71 %) 14 (29 %) 49
Viking 1200 7 (78 %) 2 (22 %) 9
Total 66 (66 %) 30 (34 %) 96

Altså virker det for meg som at det potensielt er i underkant av 20 % av de spurte har svart på henvendelsen fra Hekta på Tur, og da blir det i så fall veldig uærlig og upresist å oppgi følgende som grunnlag for prosentene de presenterer:

Sitat

Stor spørreundersøkelse blant våre kunder

Vi spurte 500 av våre kunder som har kjøpt en Viking sovepose av oss om hva de syntes etter minimum ett års bruk.

Jeg stiller meg fortsatt nokså skeptisk til "snitt antall døgn" for svarene på samtlige modeller (hhv. 16, 18, 16 og 19 for 300, 600, 900 og 1200). Var det slik at alle som svarte på undersøkelsen måtte svare på dette spørsmålet, eller er det snittet for de som faktisk kunne oppgi et tall? Hva med de som ikke visste hvor mange døgn de hadde, hvordan teller de med? Har de oppgitt et konkret nummer, eller er det svart i bolker slik som 0–10 dager, 11–20 dager osv? Er det antall døgn de har vært på tur, eller faktisk antall netter de har sovet i den konkrete posen?

For de som jobber med spørreundersøkelser er det vel godt kjent at resultatene avhenger veldig av utformingen av spørsmålene (og svaralternativene).

Endret av Måssåbjønn
Korrigert noen verdier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (6 timer siden):

Jeg har satt opp en regneark for å prøve å "regne meg tilbake" til hvilket antall besvarelser som ser ut til å gi riktigst samsvar med oppgitte kombinasjoner av prosentfordeling, og for meg ser det ut til å være 24 (eller en multippel av dette; 48, 72, 96 ...). I og med at det er 4 % på "Dårligere" under varme, så sannsynliggjør dette i mitt hode at det er 1 eller maks 2 som har svart det her – og da blir totalt antall besvarelser 24 eller maks 48, som er et stykke unna 500 (ca. 5 % og 10 % hhv. av totalt antall utsendte mail). Men jeg er mer tilregnelig til å tro på et snitt på 18 døgn i sovepose på 24 ivrige som har svart, heller enn 500, da én superivrig soveposeligger kan trekke opp snittet blant 24 stk ganske betraktelig mer.

Dette må du forklare nærmere. Hvordan skulle du kunne regne deg tilbake til et estimat som har noen  som helst relevans ut i fra den informasjonen du har? Hvilket knep er det du bruker? Du må bygge på en eller annen inkoherens eller selvmotsigelse som umuliggjør (eller i det minste gjør usannsynlig) den opprinnelige påstanden.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.